www.pegasos.org

Programmering - För sent att börja programmera när man e 25 bast? :]

T1k - Mar 11, 2004 - 17:12
Post subject: För sent att börja programmera när man e 25 bast? :]
Jag har börjat fundera på att lära mig koda lite, och det skulle ju va najs att göra det på min (snart införskaffade) Peggy.
Grejen är att jag är verkligen helt grön på programmering så jag har ingen aning om i vilken ände jag skall börja. Jag antar att det måste finnas utvecklarverktyg till MOS och sånt?
Vad är det för programspråk som gäller egentligen?
Hur kan jag snabbast få en grundläggande förståelse för hur MOS fungerar på low-level-nivå så att säga? (genom att programmera kanske? Smile)
etc etc

Alla kommentarer mottages tacksamt.
Develin - Mar 11, 2004 - 20:27
Post subject:
Hejdu!

Det är aldrig för sent att börja.
Eller som Walt Disney en gång sa :
"If you can dream it, you can do it" Smile

Verktygen för att komma igång med c-programmeringen hittar du kostnadsfritt genom att regga dig på : http://mdc.morphos.net/

Nu kanske det inte finns allt för mycket exempel med just i SDK som finns där, men du kan hitta en hel del godsaker på aminet tex. eller att fråga här.

Här följer ett par länkar som kan vara till nytta för att komma igång lite smått :

http://www.ezcyberspace.com/gcc/
http://dev.amiga.hu/

Är det nått som är oklart, fråga gärna så ska jag/vi försöka hjälpa dig så gott det går.

Själv har jag ingen fast uppkoppling för tillfället så jag
är sällan ute på nätet just nu (vilket gör att jag kanske inte kan svara på direkten).

Det kanske vore en bra ide att göra nån form av tutorial på hur man börjar att utveckla program för AOS/MOS på pegasos.org ?
Om ni har förslag på hur ett sånt upplägg skulle kunna tänkas se ut kan ni ju maila till -> stefan@onyxsoft.se vettja Smile
Trizt - Mar 11, 2004 - 21:24
Post subject: Re: För sent att börja programmera när man e 25 bast? :]
T1k wrote:
Jag har börjat fundera på att lära mig koda lite, och det skulle ju va najs att göra det på min (snart införskaffade) Peggy.
Grejen är att jag är verkligen helt grön på programmering så jag har ingen aning om i vilken ände jag skall börja. Jag antar att det måste finnas utvecklarverktyg till MOS och sånt?
Vad är det för programspråk som gäller egentligen?
Hur kan jag snabbast få en grundläggande förståelse för hur MOS fungerar på low-level-nivå så att säga? (genom att programmera kanske?


Så länge du inte är helt senil, så är det aldrig för sent att börja, hur bra man blir är ju helt och hållet upp till var och en.

Som Devil säger stämmer helt, men att tänka på, undvik C++, eftersom SDK:n är inte så hiskeligt bra på det. Försök inte porta linux saker som kräver GCC3.x, du får bara allt för myjje o göra.

Det mesta som gäller för AmigaOS (upp till 3.9), gäller för MorphOS också, men nått som verkar vara någolunda vanligt är dålig dokumentation, så spamma Develin med en massa frågor ;)
T1k - Mar 12, 2004 - 00:49
Post subject:
Develin wrote:
"If you can dream it, you can do it" Smile

Om det är sant så kommer jag göra jäääävligt sjysta proggs inom en snar framtid Very Happy

Develin wrote:
Här följer ett par länkar som kan vara till nytta för att komma igång lite smått :

http://www.ezcyberspace.com/gcc/
http://dev.amiga.hu/

eek....kanske inte blir så sjysta proggs ändå....blev lita halvt mörkrädd av att kolla på en del av grejerna där...
fast, å andra sidan, saker brukar se värre ut än vad de är, för den oinvigde

Develin wrote:
Är det nått som är oklart, fråga gärna så ska jag/vi försöka hjälpa dig så gott det går.

Bussigt värre, hoppas du inte kommer ångra det där uttalandet ;D

Develin wrote:
Det kanske vore en bra ide att göra nån form av tutorial på hur man börjar att utveckla program för AOS/MOS på pegasos.org ?
Om ni har förslag på hur ett sånt upplägg skulle kunna tänkas se ut kan ni ju maila till -> stefan@onyxsoft.se vettja Smile

Låter lysande tycker jag. Med en sån liten användarbas så känns det väsentligt att få in folk på programmeringsspåret.
Om jag nu inte är den enda i amiga-kulturen som inte kodar...det skulle ju kunna vara så Smile
T1k - Mar 12, 2004 - 01:07
Post subject: Re: För sent att börja programmera när man e 25 bast? :]
Trizt wrote:
Så länge du inte är helt senil, så är det aldrig för sent att börja, hur bra man blir är ju helt och hållet upp till var och en.

Senil? Njae...det vete fa... eller hmm, vad var frågan? Wink

Trizt wrote:
Som Devil säger stämmer helt, men att tänka på, undvik C++, eftersom SDK:n är inte så hiskeligt bra på det. Försök inte porta linux saker som kräver GCC3.x, du får bara allt för myjje o göra.

Ok...så jag måste hitta massa gamla C-böcker och kan inte använda min C++ bibel som jag tvingades köpa inför en kurs för ett tag sen? :/
Jag är inte särskilt inne på att porta grejer, jag vill skriva egna grejer, och använda den senaste rena standarden. Alltså så systemvänligt som möjligt för MOS. (eller hur man nu uttrycker sig) Smile

Trizt wrote:
Det mesta som gäller för AmigaOS (upp till 3.9), gäller för MorphOS också, men nått som verkar vara någolunda vanligt är dålig dokumentation, så spamma Develin med en massa frågor Wink

Men hmm, nu blir jag förbryllad igen. Alltså....vart går gränsen mellan MorphOS och Amiga-"emuleringen"(aboxen)? Jag menar...om jag vill skriva ett rent MOS progg så använder jag mig väl inte av AOS specifik kod? Eller? Damnit nu har jag läst i på tok för många forum, helt luddig i huvudet... gonatt :]
Trizt - Mar 12, 2004 - 12:51
Post subject: Re: För sent att börja programmera när man e 25 bast? :]
T1k wrote:
Ok...så jag måste hitta massa gamla C-böcker och kan inte använda min C++ bibel som jag tvingades köpa inför en kurs för ett tag sen? :/


Det går, men gcc 2.95.3 är inte rikgit up to date med C++ och det verkar finna lite buggar i SDK:n. Vad du behöver göra är att ladda ner g++ från www.morphos.org och installera ett par filer från den över SDK:n (kommer nu inte ihåg vilka filer det är, sparar ju inte på IRC loggar), sen måste du göra av dig med ENVARC:GCCRESIDENT filen, eftersom det strul med systemet då när man kör C++ (ixemul bland annat ballar ur tror jag).



T1k wrote:
Men hmm, nu blir jag förbryllad igen. Alltså....vart går gränsen mellan MorphOS och Amiga-"emuleringen"(aboxen)? Jag menar...om jag vill skriva ett rent MOS progg så använder jag mig väl inte av AOS specifik kod? Eller? Damnit nu har jag läst i på tok för många forum, helt luddig i huvudet... gonatt :]


Abox försöker ju att vara "AmigaOS", så länge det inte finns en ordentlig Qbox, så är det ju "amiga mjukvara för ppc" som vi får skriva, ifs så är ju inte Abox 100% samma som AmigaOS, men det mesta görs på samma sätt (samma kod).
Develin - Mar 13, 2004 - 13:15
Post subject:
Jag har börjat fixa ihop en liten tutorial som borde funka från ren nybörjare till lite mer avancerade användare...
Ska ordna ihop lite mera exempel så kan jag lägga upp det på hemsidan ikväll om jag får tid.

Just nu har jag enbart gjort rena grund-exempel som borde vara enkla att förstå för nybörjare... Man kanske ska ta o göra en kurs per vecka och öka avanceringsgraden gång på gång ? Wink

Jag återkommer senare ikväll med mera information (om det inte blir party dvs.) Wink
Develin - Mar 13, 2004 - 13:26
Post subject:
T1k wrote:

Om det är sant så kommer jag göra jäääävligt sjysta proggs inom en snar framtid Very Happy


Större projekt tar alltid mycket mera tid än man tror det ska göra även fast programmerandet flyter på bra så är det debuggningen som tar mestadelen av tiden och skumma intermittenta buggar som dyker upp här o var.

T1k wrote:

eek....kanske inte blir så sjysta proggs ändå....blev lita halvt mörkrädd av att kolla på en del av grejerna där...
fast, å andra sidan, saker brukar se värre ut än vad de är, för den oinvigde


Det kan se suspekt ut om du aldrig har programmerat tidigare...
Men behåll länkarna tills vi kör igång med vår lilla kurs så ska du få se Smile


T1k wrote:

Bussigt värre, hoppas du inte kommer ångra det där uttalandet ;D


Vi får se Smile... Men vi kan ju börja med att utgå från tutorialsen så kan vi ta oklarheterna med de i första hand...

T1k wrote:

Låter lysande tycker jag. Med en sån liten användarbas så känns det väsentligt att få in folk på programmeringsspåret.
Om jag nu inte är den enda i amiga-kulturen som inte kodar...det skulle ju kunna vara så Smile


Du är inte ensam om att inte koda nått i Amigavärlden... Men vi behöver helt klart mera folk som kan pressa fram intressanta program som gör att vi kan vara ett alternativ till Wintel-soppan.
We shall overcome some day Smile

Nu ska jag fixa klart den första delen i kursen, på gensyn!
gunne - Mar 13, 2004 - 16:54
Post subject:
Develin:

En sådan tutorial skulle vara jättekul att ha pegasos.org.

Den kan sortera under portalen. När vi sedan byter ut portalen mot den nya blir det ju också lättare för folk (med behörighet) att lägga in texter mm.

Under tiden får vi lägga upp det manuellt under de statiska sidorna.

Jag mailar dig uppgifter till ftp, om du inte redan har det, så fixar vi till det så det kommer upp under portalen, som en länk.

Verkar det ok att börja så ?
kozz - Mar 13, 2004 - 17:00
Post subject:
Det är något jag skulle uppskatta mycket. Har aldrig programmerat för AmigaOS/MorphOS förut. Det som framför allt skulle vara intressant e nog hur MUI fungerar och hur man använder det. Kör på Develin, jag väntar Wink

Passar ju utmärkt, och är inga problem, att ha det på pegasos.org.
T1k - Mar 13, 2004 - 19:21
Post subject:
Develin wrote:
Jag har börjat fixa ihop en liten tutorial som borde funka från ren nybörjare till lite mer avancerade användare...
Ska ordna ihop lite mera exempel så kan jag lägga upp det på hemsidan ikväll om jag får tid.

Just nu har jag enbart gjort rena grund-exempel som borde vara enkla att förstå för nybörjare... Man kanske ska ta o göra en kurs per vecka och öka avanceringsgraden gång på gång ? Wink

Jag återkommer senare ikväll med mera information (om det inte blir party dvs.) Wink


Låter perfekt Smile

Jag har kollat runt lite här och var och Programmers Heaven verkar vara en rätt bra resource också, som komplement till en amiga-specifik tutorial?

För övrigt, med konflikten vi har nu mellan AOS4 och MorphOS, hur lätt (eller svårt) kommer det att vara att släppa eventuella proggs för båda plattformarna? Jag antar att det beror mycket på hur snyggt man bygger upp koden och hur systemvänligt man skriver? Använder standarder istället för customgrejer etc? (dock så har jag ingen aning om ifall AOS4 och MOS delar några standarder Mad )

kozz wrote:
Det är något jag skulle uppskatta mycket. Har aldrig programmerat för AmigaOS/MorphOS förut. Det som framför allt skulle vara intressant e nog hur MUI fungerar och hur man använder det. Kör på Develin, jag väntar Wink

Agreed :]
Trizt - Mar 14, 2004 - 00:59
Post subject:
Develin wrote:
Jag har börjat fixa ihop en liten tutorial som borde funka från ren nybörjare till lite mer avancerade användare...
Ska ordna ihop lite mera exempel så kan jag lägga upp det på hemsidan ikväll om jag får tid.


Detta låter ju jätte kul, tror många skulle uppskatta en förklaring på hur man gör libraries (vet hur man gör det i E, men ej i C).
Develin - Mar 14, 2004 - 15:26
Post subject:
Det blev lite party igår så jag hann inte med att lägga till alla exempel som jag hade velat...

Men detta får bli första, lite mera simpla paketet med exempel, för det behövs ju givetvis det också om man ska kunna komma igång från grunden.

@Gunne
Jag la upp arkivet på FTPn samt att jag även temporärt la den på egna servern just nu då.

http://www.onyxsoft.se/stefan/ckurs01.lha

Tänkte kolla ifall det är ok att lägga upp det på detta sättet eller ifall ni vill ha det mera intuitivt på nått sätt ?
Kommentarer på detta är välkommet.


@Trizt
Har själv bara gjort libraries i AmigaE förut, men jag testade lite med Lairs bifogade exempel i SDKn så jag ska nog klara av att få till nått exempel på hur man kan göra det i C också lite längre framöver Smile


@Alla
Vad är annars det som är mest intressanta som ni vill att man kan ta upp i kursen ?
(Bara så jag vet på ett ungf. hur man kan lägga upp det hela)
kozz - Mar 14, 2004 - 16:47
Post subject:
Har slängt ihop en liten enkel sida för kursen.

Jag vet inte hur ni vill ha det - endast lha-arkiven eller också ha det som html-sidor?

Min åsikt är att det lätt blir jobbigt att läsa html-sidor för såndana här saker, blir lätt väldigt
mycket lite senare. Men självklart går det att ordna om andra tycker annorlunda.

@Develin
Som jag sa tidigare, e väldigt intresserad av MUI. Öppna fönster, fixa knappar i dem och
alla andra möjliga objekt man kan ha i dem.

Ska tillägga också. Tog mig friheten att kalla den för "Introduktion".
gunne - Mar 14, 2004 - 18:11
Post subject:
kozz & Develin

Det ser väl bra ut Smile, och en bra början.

Enkelt att klicka och ladda ner ett lha-arkiv.

Å andra sidan kan det ju vara snyggt och också funktionellt att ha exempelkoden listbar genom att klicka på. Men det blir ju givetvis lite mer html-skrivande då.

Diskussionerna och frågorna blir ju här i forumet.
BlackEagle - Mar 14, 2004 - 22:10
Post subject:
Tror det är tur att Develin inte har fast lina just nu. Det verkar bli en väldans massa vettigt programmerande gjort hacking

Själv har jag inte orkat göra något på länge, men ett projekt på mitt jobb komemr innebära att jag får putsa upp mina C-kunskaper och även lära mig lite ny ASM, för en 8-bits RISC CPU. Så framöver, när jag kommit in i programmerandet på arbetstid, så borde jag göra mer hemma också. Så var det när vi hade programmeringskurser på universitetet iaf Razz

Jaja, får ta och lägga mig nu, så jag orkar upp imorgon...

Men det ser bra ut med lite programmeringsskola thumb up Jag behöver lära mig MUI-programmering också...
lisardman - Mar 15, 2004 - 06:27
Post subject:
jag hittade en tutorial till amiga programmering..

http://www.liquido2.com/tutorial/index.html
Develin - Mar 15, 2004 - 16:36
Post subject:
Bra med lite inputs...

Intuitionprogrammering o MUI är självklart att det kommer med på vår lilla kurs Smile

Det svåra är att veta om man ska dyka på det nu o ta lite mera vesäntliga saker när det kommer ?
Jag antar att detta är det bästa för att få lite fart på det hela.

Jag vet själv att det inte är särskilt roligt att harva på med shell-baserade grejjer, för man vill gärna "se" att det kan bli nått visuellt av det hela också.

Men jag knåpar ihop lite intuition/gadtools-exempel just nu så får vi se hur det kan tänkas bli.

Försöker få lite ordning på en del egna projekt som jäklas med mig för tillfället, men det ska nog gå att få ihop på nått sätt Wink
johey - Mar 16, 2004 - 11:15
Post subject:
Mycket bra initiativ! Jag har just skaffat mig en Peg1 och tänkte mest
ha den för utveckling. Jag har några synpunkter angående c-tutorialen.

Först och främst anser jag det vara meningslöst att börja från
grunden. Det finns mängder med c-tutorials som inte är mos-specifika och som fungerar precis lika bra
även för att komma igång med programmering i mos.

Det jag tycker vore en bra nivå att börja på är hur man använder libs och devs och annat enkelt systemspecifikt
för mos (och amigaos? jag vet inte skillnaderna riktigt). Fortsättningsvis kan man ta upp mer om specifika
libs, såsom mui, ahi och sånt som folk använder mycket.

Själv är jag intresserad av att läsa om hur man portar un*x-program till mos. Vilka typer av problem man
kan stöta på, vad som skiljer mos från gnu/linux, hur man går runt vanliga problem och framför allt hur man
bör resonera när man kör fast.

Jag har inte hunnit kika på hur mycket dokumentation det redan finns angående det jag tar upp. Det är ju
onödigt att återuppfinna hjulet. Om det redan finns bra dokumentation så kanske man skulle satsa på
att översätta befintligt material till svenska istället, om nu efterfrågan av svenskt material är stor.

Tack för ordet! Lycka till! Jag kan tänka mig att hjälpa till om det finns något jag kan fylla i med.
Ta det dock inte som något definitivt löfte, för jag har ganska knappt med tid (som alla andra Smile).
lisardman - Mar 16, 2004 - 14:49
Post subject:
jo jag måste nog hålla med johey lite.. Jag tror att en kurs i hur man använder librarys och devs vore nått att ta upp... Även hur man portar *nix program....
Develin - Mar 22, 2004 - 09:12
Post subject:
Hej gott folk, jag har tagit upp ideerna från er och kommer försöka baka in det i senare delar av kursen.

Jag har nu lagt upp en halvfärdig del-2 av kursen både på pugs-FTP
och på :
http://www.onyxsoft.se/stefan/ckurs02.lha

Jag ska lägga till ett par exempel till hade jag tänkt i detta paketet, men då jag har haft massor att försöka färdigställa till AmiGBG så har jag valt att vänta med detta tills mässan är färdig och då tänkte jag att ni kan ju ta en liten koll på det som är klart för tillfället Smile

Hoppas det inte blir allt för rörigt nu bara Smile

Detta är en av sakerna som jag försöker färdigställa (någorlunda) för AmiGBG för den som är intresserad : http://www.onyxsoft.se/stefan/snap.jpg

Ha de gott så länge!
kozz - Mar 22, 2004 - 18:00
Post subject:
Uppdaterat på hemsidan.
T1k - Mar 22, 2004 - 19:01
Post subject:
Najs Smile
/me tankar ner o sätter igång o pluggar
T1k - Mar 23, 2004 - 20:12
Post subject:
Hmm, jag är lite tveksam...

Jag tror jag har fattat galoppen ganska bra på de exemplen som givits och det känns ju bra. Men senaste dagarna har jag fått höra att jag ska ge tusan i C och gå direkt på C++ av olika orsaker (som jag inte förstår mig på, objekt hit och struktur dit). Vad har ni experter här att säga om saken?
lisardman - Mar 23, 2004 - 20:24
Post subject:
det saknas en bra c++ kompilator till MOS så kör du C
T1k - Mar 23, 2004 - 20:27
Post subject:
Just ja, det var ju så det var... glömde :/

Men....är inte det ganska konstigt egentligen....C++ har väl funnits hur länge som helst nu?
lisardman - Mar 23, 2004 - 20:34
Post subject:
jo fast jag minns inte när standarden sattes fast det var inte många år sedan..
Develin - Mar 23, 2004 - 20:44
Post subject:
@T1k :

Många tycker C++ framför C, många tvärs om... Det finns ingen direkt anledning till att välja C++ för till mindre projekt ställer det ofta till mer problem än nytta.

Oavsett ifall du ska köra ++ eller inte så måste du hantera grunderna i C oavsett för C++ har ju ärft det mesta från vanliga C.

En annan sak som jag personligen inte gillar med ++ är att exe-filerna blir mycket större än vanliga c-exefiler dessutom tycker jag att det blir något segare. Men det kan ju vara för att jag är något partiskt i frågan ? Smile
dholm - Mar 23, 2004 - 20:49
Post subject:
Problemet är att när man började skriva MorphOS så var det fortfarande GCC 2.95 som gällde. Den var väldigt dålig på C++ vilket var en av anledningarna till att man skrev om GCC vilket senare blev version 3.0. Därför är det också en del skillnader mellan 2.95 och 3.x vilket gör att det inte går att bara uppdatera patcharna. Verkar inte heller som om någon av MorphOS utvecklarna bryr sig så mycket om GCC 3 heller just nu. Det är synd för om man vill att några seriösa utvecklare ska koda för plattformen så behövs den. Sen är inte C++ direkt det bäst strukturerade objektorienterade språket, men det är det mest spridda och använda.

Ska du lära dig att programmera så börja från grunden med C. Vill du sen gå över till att arbeta mer professionellt så lär dig C++ och titta sen på de metoder som finns för att utveckla objektorienterad mjukvara. Själv använder jag mig av OMT som är mycket bra och kräver inte för mycket kringarbete om man inte vill det.
Det går dessutom att programmera objektorienterad kod med C, många delar av Linux-kerneln är byggd så. Man tappar dock ganska mycket av fördelarna med objektorientering då och är mer ett sätt att strukturera kod då man är tvungen att använda C.

Om du letar efter fördelar och nackdelar med att använda objektorientering framför sekvensiell kod så kolla noga upp vad den som yttrar sig har för utbildning/erfarenheter. Det finns många som yttrar sig i frågan som inte ens verkar veta varför man började med objektorientering och inte läst en enda bok av Grady Booch eller James Rumbaugh. Många verkar förknippa det med Java och tycker illa om det pga det.

Personligen anser jag att man ska ha rätt verktyg för jobbet oavsett vilket det är. Tack vare Boost och STL så är det sällan som det är fördelaktigt att inte använda C++ i min mening.
Vill du mest leka, lära dig, eller visa hur någon liten algoritm eller liknande fungerar så är C alldeles perfekt. Vill man programmera på väldigt låg nivå, tex kernel så kan det oftast vara bättre att välja C eftersom du måste stänga av vissa features i C++ för att köra den utan en runtime som stödjer minnesallokering etc.
Trizt - Mar 24, 2004 - 08:56
Post subject:
Develin wrote:
En annan sak som jag personligen inte gillar med ++ är att exe-filerna blir mycket större än vanliga c-exefiler dessutom tycker jag att det blir något segare. Men det kan ju vara för att jag är något partiskt i frågan ?


Jo, det blir större binärer, men det beror på att när man importerar nått säg sträng hantering, så innehåller C++ så mycket mer än vad C gör och sen så hanteras mycket som strömmar i C++, hela den mekanismen som man igentligen inte set men man använder, tar ju sin beskärda del.

Jag tycker det är lättare o göra en del saker i C++, för jag behöver skriva mindre kod för att göra det än vad det skulle göra i C och jag gillar strängar över char-arrays.
Develin - Mar 24, 2004 - 19:16
Post subject:
Trizt wrote:

Jag tycker det är lättare o göra en del saker i C++, för jag behöver skriva mindre kod för att göra det än vad det skulle göra i C och jag gillar strängar över char-arrays.


Jo det ligger ju som du säger en hel del omkringliggande funktioner för att få fram den enkelhet som många tycket om så därför ökar storleken.
Själv tycker jag inte att man vinner särskilt mycket tid på OOP, för om man ska göra en korrekt underligganade OOP-design så tar det ofantligt med tid, men då har man ju möjligheten till det så fina ordet "re-use" av sina klasser till senare projekt. Det beror ju på hur mycket tid man lägger ner på design o logik dvs. Smile

Nej, själv är man kanske lite maschokistiskt lagd för jag vill gärna ha total kontroll på allt jag gör och det tycker jag inte jag får på samma sätt med OOP-design. Och då har jag ändå programmerat en hel del OO-språk, men men smaken är som baken->delad Smile
All times are GMT + 1 Hour
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits