www.pegasos.org

MorphOS - MorphOS Ambient, nya features

gunne - Nov 19, 2005 - 17:03
Post subject: MorphOS Ambient, nya features
Hej,

Här är två små screenshots på nya features i Ambient. Listview, förbättrad och kataloger/filer klickbara:

Image

Inbyggd filtyp-avkänning, vilket med dubbelklick låter dig packa upp t.ex ett lha-arkiv till valfri destination:

Image
lisardman - Nov 19, 2005 - 20:55
Post subject: RE: MorphOS Ambient, nya features
snyggt.. ambient blir bättre o bättre Razz
Trizt - Nov 19, 2005 - 21:41
Post subject: RE: MorphOS Ambient, nya features
Gillar inte när så pass närliggande saker ser så olika ut, tycker det är bättre i DOpus där allt med filhantering ser samma ut, men men det är ju inte jag som kodar så...
gunne - Nov 19, 2005 - 22:03
Post subject: RE: MorphOS Ambient, nya features
Trizt,

Vet inte hur du menar med att det ser olika ut. Men det är nog min konfigurering, eller avsaknad av konfigurering kanske...

Ambient tillsammans med MUI 4 är konfigurerbat i varje liten detalj, och med valet av skin som ett lager också. Varje knapp, varje list, varje fält är konfigurerbart i enskild detalj. Dialogfönstret är ju i denna screenshots lite annorlunda konfigurerat.

Sammantaget gör det det möjligt att göra ett helt personligt konfigurerad utseende och känsla. Två system kan se helt olika ut.
layli - Nov 19, 2005 - 23:42
Post subject:
Hej!

Var finns nyaste Ambient med de nya funktionerna ? jag har 1.42CVSr2
(20051014), och finns nya MUI 4 i annan version än Alpha ?
Trizt - Nov 20, 2005 - 06:46
Post subject:
Gunne.

Listview ser helt annelund ut än vad Destination ser ut, medans i DOpus dessa har samma utseende.
gunne - Nov 20, 2005 - 09:14
Post subject:
Hej layli,

Ambient finns på SourceForge i källkodsform.

Ang MUI 4, så vet jag att stuntzi har nya saker, det bästa är att du hör med honom.
gunne - Nov 20, 2005 - 09:32
Post subject:
Trizt,

Ok, jo de ser nog lite olika ut. Personligen sätter jag nog värde i att olika fönster för olika ändamål skiljer sig istället för att vara helt identiska, då det andra känns mer stelbent. Som i Windows, där istort sett allting ser identiskt ut oavsett vad man gör. Fönstret 'Listview' ovan är fönstret som visar innehåll i mappar när man klickar på symboler på skrivbordet. Man kan välja visa innehåll som listview, ikoner eller thumbnails.

'Select destination' är som jag uppfattar det nytt, har inte sett det tidigare, och det är också som jag uppfattar det intern funktion i Ambient.

Här är några fler exempel hur det kan se ut:

----

I nederkanten av fönstret en textinput för snabbsökning av filnamn.

Image

Select destination igen.

Image

Fildialogfönstret i MUI 4

Image

Mitt tips är ge feedback till dem som utvecklar.
kozz - Nov 20, 2005 - 09:44
Post subject:
Ja det händer en del grejer och förbättras hela tiden. Det är bra.

Håller med om att det verkar lite okonsekvent utseendemässigt, men det är väl konfigurerbart.
layli - Nov 20, 2005 - 10:27
Post subject:
gunne wrote:
Hej layli,

Ambient finns på SourceForge i källkodsform.

Ang MUI 4, så vet jag att stuntzi har nya saker, det bästa är att du hör med honom.


Hej Gunne.

Finns det någon färdig kompilerad version av senaste Ambient ?

Jag har tidigare provat kompilera koden, men aldrig lyckats med det,
så jag har alltid väntat på en färdig version.
ironfist - Nov 20, 2005 - 17:32
Post subject:
Någon mer än jag som tycker de där stora "Back" och "Forward"-knapparna
i fillisterna påminner lite <i>väl mycket</i> om Windows? Ett OS <b>Gunne</b> precis
dissade. Smile
gunne - Nov 20, 2005 - 17:39
Post subject:
layli,

Nej, det kan nog vara lite komplicerat att kompilera kanske.

Du kan ju komma in på irc på #pegasos.org irc.freenode.net om du vill. Eller så kan du avvakta tills dess utvecklarna hunnit med och släpper en ny snapshot. Utveckling pågår. De har inte hunnit tillräckligt långt ännu, utan det hela är under utveckling. Det är alltså att se lite av vad som är under pågående utveckling.

Här kommer en sista screenshot då:

Path till deficons kan ställas in.

Det går att editera och lägga in på skrivbord ej synliga enheter.

Image

kozz,

Jo, det går att konfigurera. Smile
gunne - Nov 20, 2005 - 19:27
Post subject:
ironfist,

Det är nog bäst att du håller dig till Gentoo blob
Merko - Nov 21, 2005 - 19:48
Post subject:
Jag hoppas och tror att "browserknapparna" går att stänga av. Det ser
ju rent vidrigt ut. Smile
gunne - Nov 21, 2005 - 19:54
Post subject:
Man kan ju configa så här också, om man tycker pilarna är 'Windows-liknande' ! Smile

Image

eller så här...

Image

eller kanske så här...

Image
gunne - Nov 22, 2005 - 15:12
Post subject:
Hej,

Ok, fortsätter väl submitta flera småbilder på förändringar/förbättringar som sker i Ambient.

Nytt förändrat utseende på info-fönster, bilder nedan.

Image

Image

Image
gunne - Nov 22, 2005 - 17:51
Post subject:
Continuing...

Kom ju klagomål på pilarna ovan så...

Image
SMF - Nov 22, 2005 - 17:57
Post subject:
YAY! det verkar nice det hära..jag vill oxå köra! fast jag körde fast lite i kompileringen.. png2c verkar det som att jag behöver...o källkoden till png2c verkade behöva nån header som jag saknade o ej hittar på.. Smile hur gör man då?
Trizt - Nov 22, 2005 - 18:01
Post subject:
Chaozer tycker att gunne skulle uppdatera sitt MUI, så att det inte är två scroll bars.
Det säga att nya "ikoner" är på gång också, det behövs, för de som finns nu till MUI är väldigt gamla och tråkiga och sen så är mycket i olika stilar, vilket inte ger så fräsh feeling.

SMF, om du saknar nått, säg vad som tycks fattas (med det sista från kompileringen när det dog), så borde gunne kunna hjälpa dig med det eftersom han har lyckats kompilera.
dholm - Nov 22, 2005 - 18:22
Post subject:
Gunne har ju fått hemliga toolz som man måste ha ett visst antal (amiga) leetnesspoäng för att ha rätt att få.
SMF - Nov 22, 2005 - 19:47
Post subject:
Endast det bästa är bra nog för dom bästa!
gunne - Nov 23, 2005 - 08:32
Post subject:
SMF,

Vi skall nog kunna lösa det där.

Trizt,

Jaså, han tycker det ChaoZer Smile

Ang iconer för MUI, är det scrollisterna du åsyftar då ?

Iconer att använda för desktop finns ju hur mycket som helst att välja bland, inkl JoBBo's eleganta och egna stil/look, om du gillar hans kanske ?

dholm,

Har sagt det tidigare tror jag, men tål kanske upprepas, det är MorphOS Smile

-----

Det är mycket aktivitet som pågår hela tiden, changelogen till Ambient finns att läsa på SourceForge, Här är ett litet klipp, gårdagens förändringar, - 22.11.2005

$Id: ambient.notes,v 1.300 2005/11/22 20:46:16 kiero Exp $

22.11.2005
- actioneditclass.c
Initial revision. Completely empty and does nothing currently. (chaozer)
- classes.c, classes.h, makefile.objs
Added actioneditclass. (chaozer)
- toolbargroup.c
totaly reworked. now handles multiple types of buttons (classes). new configuration
setup. better empty toolbar handling. (kiero)
- toolbuttonclass.c
reworked to server as root class for other buttons. (kiero)
- toolbutton_actionclass.c
new button type. executes one of internal actions. (kiero)
- toolbutton_spacerclass.c
new button type. spacer in toolbar layout. (kiero)
- toolbarclass.c
reworked to use new toolbargroup class. needs reimplementation of prev/next. (kiero)
- prefswin_toolbarclass.c
reworked to use new toolbargroup class. (kiero)
- snapshot.c
lister mode can be snapshotted (kiero)
- iconclass.c
list mode is set for URI's when needed (kiero)
- viewgroupclass.c
when mode is specified then it tries to find a view with this mode available.
when not found, ude first one (modifed a bit from Fab's version). (kiero)
- listviewclass.c
snapshotting saved list mode for dir. (kiero)

----
gunne - Nov 23, 2005 - 08:59
Post subject:
Här är en snapshot på ett config-fönster där man kan välja objekt, t.ex att använda bilder för scrollister i detta fallet.

Image

Jag håller också på lägger lite tid på att skriva en Ambient-manual, den kommer så småningom.
Trizt - Nov 23, 2005 - 09:07
Post subject:
gunne wrote:
Ang iconer för MUI, är det scrollisterna du åsyftar då ?


Tänker på ikonen föär drawer som du har i filelist, pilar o med mera som är del av MUI themes. Ifs så är scrollisten en del av MUI, fast ifall du hade haft en up2date MUI, så hade du bara haft en scrollister på bilden ".../morphos/searchfiles.png" och det varit "system" scrollern. De två som du har där, ingen passar igentligen till MorphOS temat som du har valt, scollern borde ha sett ut som knapparna i fönster bordern. Problemet att använda bilder i scrollern är när scrollen har olika storlekar, då byter den liksom utseende, tex om bilden är smalare än scrollern, så lägs bilden till till höger om sig och skapar en väldigt ful scroller.

gunne wrote:
Iconer att använda för desktop finns ju hur mycket som helst att välja bland, inkl JoBBo's eleganta och egna stil/look, om du gillar hans kanske ?


Problemet är att desktop ikonerna har en stil (igentligen en massa olika stilar, eftersom "3rd party" program sällan har ikoner som följer nån vanlig ikon-pack stil) och MUI ikonerna har en annan stil. Detta har varit ett stort problem tycker jag sen typ AmigaOS 2, att det finns ingen genomgående stil på ikoner.
gunne - Nov 23, 2005 - 09:47
Post subject:
Trizt,

Om man önskar en enhetlig/genomgående design, för knappar, iconer och andra symboler (på desktop och i MUI), så kan man t.ex genomgående välja jobbos tema.

Han har ju gjort mycket grafik för MorphOS, och har som sagt en egen stil/look. Det finns även då hans skin att välja på, och iconpack för MorphOS desktop. För toolbaren till Ambient i browser-mode är meningen han också skall göra grafik som kan användas där.

Här är en snapshot där jag valt hans symboler för images i MUI. Väljer man dessa kommer de även användas vid fil-listningar. Dessutom ingår som du ser några andra olika teman att välja emellan, även klassiska. (OBS: Alla syns inte i bild, då bilden hade blivit för stor)

Image
dholm - Nov 23, 2005 - 13:23
Post subject:
Jag har sett att den finns som download på pegasos.org nu ja..
Det underlättar ju för dem som ville installera utan att kompilera Very Happy
gunne - Nov 23, 2005 - 14:37
Post subject:
Hej dholm,

Jovisst, vi hjälper gärna till, och om folk vill försöka komma igång sätta upp en kompileringsmiljö t.ex, så gott vi förmår.

Det är bl.a av den anledningen GGS-Data levererar med MorphOS-miljön 'Ultimate Edition' med alla Pegasos.

Att studera lite om uppbyggnad av MorphOS, Ambient och flertalet andra ingående komponenter, och kanske succesivt sätta sig in i det gör också att man får mer att upptäcka med sin Pegasos. Man kommer också närmare sitt system. Dock, inte att förvänta, att man kommer lyckas vid första försöket.

Eftersom det ständigt är arbete i utveckling, så kommer kompilerade 'developer-versioner' mellan Ambient-teamets snapshot-releaser innehålla ej färdiga funktioner, och självfallet fler buggar än Ambient-teamets snapshots.

För dem som vill installera utan att kompilera, är nog Ambient-teamets releaser det bekvämaste valet.
gunne - Nov 24, 2005 - 14:48
Post subject:
Hej,

Hmm...

Det är alltså någon som lagt upp en länk på pegasos.org till en Ambient ifrån 20051120, som dholm riktigt sa. Jag såg inte det meddetsamma igår, varför mitt svar ovan kanske syntes lite konstigt.

Om du provar denna är det väldigt viktigt att du är införstådd med att det är en utvecklar-version. Du skall alltså inte förvänta dig att den fungerar använda på ditt system överhuvudtaget. Använd backup om du vill prova. Det finns inget installationscript med i arkivet, och heller inga noteringar.

Det ingår några script för filetypes. För att dessa skall fungera använda måste du editera dessa filerna manuellt, så att de passar ditt system, och att sökvägar till program stämmer överrens med ditt system. I annat fall kommer de inte fungera att använda.

Om man inte är bekant och insatt med MorphOS struktur är det bekvämaste att använda den senaste officiella Ambient-releasen, och avvakta att utvecklarna hinner med i sitt utvecklingsarbete.

Och självfallet också, om du använder den, och tycker det som är under utveckling med Ambient är trevligt, så är du självfallet väkommen att posta synpunkter och idéer också.

För den som är intresserad se hur utvecklingen framskrider, och se vad som ev kan förväntas komma i kommande Ambient, så kan det kanske vara intressant se changelog ifrån gårdagen. Den finns ju att hämta på SourceForge också.

------------------------

$Id: ambient.notes,v 1.304 2005/11/23 06:46:25 chaozer Exp $

23.11.2005
- images/info_error.png, images/info_help.png, images/info_warning.png
Added to repository. (chaozer)
- makefile.objs
Added new info images IMAGEOBJS. (chaozer)
- appclass.c
Added loadbackground command. (fab1)
- appclass.c selectwinclass.c listviewclass.c iconviewclass.c classes.c/h
Added a pattern selection mode to select command. (fab1)
- toolbarclass.c
Toolbar doesn't display clickpath and mode cycle anymore in device list mode. (fab1)
- notificationclass.c
Initial revision. (chaozer)
- actionlistclass.c, classes.c/h, infowinclass.c, makefile.objs
Internal filetypes no longer have an actionlist in the information window.
Notificationclass is used in actionlist when filetype is found to be internal. (chaozer)
-------------------------

Möjlighet att editera visningsprogram för filtyp.

Image
dholm - Nov 24, 2005 - 15:48
Post subject:
Varför postar du inte bara en länk till ChangeLogen ist för att pasta in ändringar hela tiden? Wink
gunne - Nov 24, 2005 - 15:51
Post subject:
dholm,

Varför frågar du ?
dholm - Nov 24, 2005 - 17:51
Post subject:
Jag tror du fiskar poster Shocked
gunne - Nov 24, 2005 - 17:59
Post subject:
dholm,

He he, så att skriva text ger fler poster än att submitta en länk Smile

Btw, ha så kul på Dreamhack !
lisardman - Nov 24, 2005 - 19:00
Post subject:
han ska sitta där o nörda sig..
dholm - Nov 25, 2005 - 07:42
Post subject:
Blir till att koda på CrabOS Twisted Evil
lisardman - Nov 25, 2005 - 09:19
Post subject:
ja.. det tycker jag nog.. crabos med altivec optimering..
ironfist - Nov 25, 2005 - 13:49
Post subject:
När kommer den på DistroWatch?
dholm - Nov 25, 2005 - 17:26
Post subject:
Det är ingen Linuxdist O.o
ironfist - Nov 25, 2005 - 18:25
Post subject:
o.O

<- Postjägare.
dholm - Nov 25, 2005 - 19:51
Post subject:
Vi får alla bli det Very Happy
lisardman - Nov 25, 2005 - 20:53
Post subject:
lätt
gunne - Nov 25, 2005 - 21:37
Post subject:
CrabOS vill vi se en snapshot av impatient
Trizt - Nov 25, 2005 - 23:05
Post subject:
Ja, det är ju dags men lite shottar av CrabOS, skulle vara trevligt ifall den nu funakr på alla Pegg2:or Smile
lisardman - Nov 26, 2005 - 04:58
Post subject:
h0h00h0.. man måste ha höga l33tn33s poäng för den tyvärr Razz
Trizt - Nov 26, 2005 - 06:41
Post subject:
Gunne har ju 1890 33tn33s poäng... Wink
ironfist - Nov 26, 2005 - 09:34
Post subject:
Det är för mycket. Vi kan inte hantera så höga tal.
dholm - Nov 26, 2005 - 12:33
Post subject:
Jag har skickat runt snapshots till de som var intresserade.
Trizt - Nov 26, 2005 - 15:15
Post subject:
Slänger du upp en snygg bild på galleriet? Very Happy
dholm - Nov 26, 2005 - 16:07
Post subject:
Är nog inte mycket att se på Wink
Bara massa text jue.
gunne - Nov 26, 2005 - 16:39
Post subject:
Här kommer lite mer att titta på Smile

Utför kommandon i detta lilla inmatningsfältet.

Image

Sök efter filer/kataloger mm i detta lilla inmatningsfältet.

Image

Sök efter text i detta lilla inmatningsfältet i Ambients interna textvisare.

Image
Trizt - Nov 26, 2005 - 17:45
Post subject:
@dholm

Du får ju börja fixa till ett GUI till CrabOS... vi vill se häftiga screeners NU!!! Wink
kozz - Nov 26, 2005 - 20:17
Post subject:
Jag tycker allt att det va en del att se på sist jag testade, kul att se alla fel Wink
Fast det har väl hänt en del sedan dess.

Men det viktigaste är ju helt klart att ha en snygg logga, har du inte det David? Ungefär som pingvinen man kan ha när linux bootar, fast det e lite jobbigt att fixa.
dholm - Nov 26, 2005 - 20:41
Post subject:
Haha, ja för det är ju den svåra biten Wink

Vi får väl se när/om det blir GUI. Just nu är det lite andra grejer att fixa i första hand.

Så Ambient har snott sökfunktionen från firefox Wink. Jaja, den är ju bra så det är ju fint.
gunne - Nov 27, 2005 - 09:50
Post subject:
dholm,

Snott ifrån firefox ??? Smile

Hmm, vill minnas jag sett något liknande i några andra applikationer tidigare också. Men jo, det är en käck funktion i att enkelt kunna söka igenom en lite större text t.ex. Så det är ju käckt det finns i firefox också !

Här kommer ytterligare ett litet käckt program. En liten Browser och editor av env-variabler.

Image
ironfist - Nov 27, 2005 - 16:28
Post subject:
<b>Käckt!</b>
Trizt - Nov 27, 2005 - 18:01
Post subject:
De borde ha en create också i Environment Browser, så man slipper o köra nått annat program eller echo för att skapa en ny variable, even en delete är bra att ha, för det finns ju vissa variabler som by default som installeras med programmet man installerar och behövs tas bort för att tex g++ ska fungera.
gunne - Nov 28, 2005 - 14:20
Post subject:
Image
lisardman - Nov 28, 2005 - 15:44
Post subject:
eller knäck..
kozz - Nov 28, 2005 - 16:05
Post subject:
Glögg å pepparkakor e det väl som gäller nu, sitta å mysa när snön faller Smile
lisardman - Nov 28, 2005 - 18:18
Post subject:
och knäck
layli - Nov 28, 2005 - 21:44
Post subject:
Ser riktigt bra ut, nya Ambient.

Har ett litet problem med kompileringen, har komplett installation
av SDK och uppdaterat SDK med senaste uppdateringen och lagt dit
libnix, vet ej var den ska vara, men jag lade den i gg:.

Fick följande meddelnde vid kompileringen:

LD -> Ambient.dbgfx_blit.o: In function `gfx_blit':
gfx_blit.o(.text+0xb20): undefined reference to `WritePixelArrayAlpha'
make[1]: *** [Ambient.db] Error 1
<== [Ambient/750]

Vad är fel och vad kan man göra för att rätta till felet ?
Någon annan som råkat ut för samma sak ?

Med SDK installerat utan libnix och uppdateringen av SDK så gick den
igenom kompileringen, men då jag startade om datorn med nya Ambient så
gick det inte att komma åt någon disk partition, ram eller DH0:, då
kom ett meddelande upp "No mimetype for", annars fungerade det.

Mvh
ChaoZer - Nov 28, 2005 - 23:45
Post subject:
layli wrote:
Ser riktigt bra ut, nya Ambient.

Har ett litet problem med kompileringen, har komplett installation
av SDK och uppdaterat SDK med senaste uppdateringen och lagt dit
libnix, vet ej var den ska vara, men jag lade den i gg:.

Fick följande meddelnde vid kompileringen:

LD -> Ambient.dbgfx_blit.o: In function `gfx_blit':
gfx_blit.o(.text+0xb20): undefined reference to `WritePixelArrayAlpha'
make[1]: *** [Ambient.db] Error 1
<== [Ambient/750]

Vad är fel och vad kan man göra för att rätta till felet ?
Någon annan som råkat ut för samma sak ?

Med SDK installerat utan libnix och uppdateringen av SDK så gick den
igenom kompileringen, men då jag startade om datorn med nya Ambient så
gick det inte att komma åt någon disk partition, ram eller DH0:, då
kom ett meddelande upp "No mimetype for", annars fungerade det.

Mvh


Det där betyder kort och att länkaren inte kan hitta funktionen ifråga. Mao så har du prototypen för funktionen men inte funktionsdefinitionen i sig.

I Amiga/MorphOS så är det inline definitionen från (ppc)inline/... som definerar funktionsanropet mot en jumptable i biblioteket. De kan sjävlfallet vara definerade i ett länkbibliotekt, vilket är fallet i SDK'n. (libabox)

I senaste libabox så tog dessa definitioner bort. Antingen så lägger du labbarna på en äldre version av libabox och ersätter med den, eller så extractar du WritePixelArrayAlpha definitionen från det gamla länkbiblioteket (libabox) och lägger in i det nya (rekommenderat).
layli - Nov 29, 2005 - 07:16
Post subject:
ChaoZer wrote:
layli wrote:
Ser riktigt bra ut, nya Ambient.

Har ett litet problem med kompileringen, har komplett installation
av SDK och uppdaterat SDK med senaste uppdateringen och lagt dit
libnix, vet ej var den ska vara, men jag lade den i gg:.

Fick följande meddelnde vid kompileringen:

LD -> Ambient.dbgfx_blit.o: In function `gfx_blit':
gfx_blit.o(.text+0xb20): undefined reference to `WritePixelArrayAlpha'
make[1]: *** [Ambient.db] Error 1
<== [Ambient/750]

Vad är fel och vad kan man göra för att rätta till felet ?
Någon annan som råkat ut för samma sak ?

Med SDK installerat utan libnix och uppdateringen av SDK så gick den
igenom kompileringen, men då jag startade om datorn med nya Ambient så
gick det inte att komma åt någon disk partition, ram eller DH0:, då
kom ett meddelande upp "No mimetype for", annars fungerade det.

Mvh


Det där betyder kort och att länkaren inte kan hitta funktionen ifråga. Mao så har du prototypen för funktionen men inte funktionsdefinitionen i sig.

I Amiga/MorphOS så är det inline definitionen från (ppc)inline/... som definerar funktionsanropet mot en jumptable i biblioteket. De kan sjävlfallet vara definerade i ett länkbibliotekt, vilket är fallet i SDK'n. (libabox)

I senaste libabox så tog dessa definitioner bort. Antingen så lägger du labbarna på en äldre version av libabox och ersätter med den, eller så extractar du WritePixelArrayAlpha definitionen från det gamla länkbiblioteket (libabox) och lägger in i det nya (rekommenderat).


Tackar så mycket för det.

Var finns filerna som behövs för att få det att fungera som det ska ?
och var finns libabox ?

Mvh/L.A
SMF - Nov 29, 2005 - 11:16
Post subject:
Jag är oxå i behov utav en libabox med WritePixelArrayAlpha definitionen för att kunna kompilera ambient
kozz - Nov 29, 2005 - 17:19
Post subject:
Jag skrev en gång ihop en liten howto för att kompilera Ambient, http://www.pegasos.org/index.php?pagename=Ambient&op=modload&name=phpWiki&file=index. Tyvärr fungerar den inte längre. ChaoZer eller nån annan som vet hur man gör nu kanske vill uppdatera sidan? Det skulle säkert hjälpa många (inklusive mig själv).
gunne - Nov 30, 2005 - 15:41
Post subject:
Blir en lång tråd denna Smile

Här lite mer screenshots ifrån aktuell cvs-version av Ambient.

Fönster uppdateras i realtid vid förändringar, möjlighet att ha småbilder (ikoner) vid filnamnet

Image

Action-editor.

Image

Action-editor igen.

Image
All times are GMT + 1 Hour
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits