www.pegasos.org :: View topic - Dra skärmar i MorphOS ala AmigaOS
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
dake
Post subject: Dra skärmar i MorphOS ala AmigaOS  PostPosted: Feb 10, 2008 - 09:09
Newbie


Joined: Sep 11, 2007
Posts: 11

Kanske har ni alla detta lilla program, men jag blev överaskad och
hade ett stort flin på läpparna när jag såg hur bra det funkade
Shocked
Surfade runt på en polsk site
http://pegasos.kvalitne.cz/software/en/vypis.php?kat=10 och hittade
ett program som heter Dragon.
Med detta kan man alltså dra skärmar som man gjorde i AmigaOS.
Direktlänk för nedladdning
http://amigazeux.net/dl/Dragon.lha
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject: Re: Dra skärmar i MorphOS ala AmigaOS  PostPosted: Feb 11, 2008 - 09:22
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Jag känner till programmet, men varje gång jag haft en peg inkopplad o varit sugen på att testa så har det failerat pga att jag aldrig kan komma ihåg va programmet heter.. nu finns det uppskrivtet här på forumet så att man lätt kan söka upp informationen sen när suget infinner sig så tack Smile

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject: Re: Dra skärmar i MorphOS ala AmigaOS  PostPosted: Mar 11, 2008 - 17:23
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Screen draging är med ala Amiga Hardware än AmigaOS, grafik chippet på dom dära gamla Amigorna är på vissa små saker långt mer avancerade än dagens nVidia och ATi GPU:na.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject: Re: Dra skärmar i MorphOS ala AmigaOS  PostPosted: Mar 12, 2008 - 17:34
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

Trizt wrote:
Screen draging är med ala Amiga Hardware än AmigaOS, grafik chippet på dom dära gamla Amigorna är på vissa små saker långt mer avancerade än dagens nVidia och ATi GPU:na.


Det är inte alls sant, det var inte pga att chippet var avancerat som det gick att göra sådana här saker, jag kommer tyvärr inte ihåg exakt hur det var implementerat men det var inte alls speciellt annorlunda från hur "copperbars" fungerade- det är en illusion pga man ändrade upplösning i hblank varje scanline osv.

Påsätt och vis kan man däremot säga att Amigan hade en enkel "shader" och det var smart konsturerat men att kalla det "avancerat" när det inte är avancerat är felaktigt.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: Dra skärmar i MorphOS ala AmigaOS  PostPosted: Mar 12, 2008 - 21:43
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Jaså Frek! Fick du nåt bra svar. Klockan är 23:43 nu.. Inget bra status här.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject: Re: Dra skärmar i MorphOS ala AmigaOS  PostPosted: Mar 13, 2008 - 18:24
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Frek, du märkte väl aldrig att screen dragging inte fungerade i AmigaOS om du hade ett grafikkort istället för att använda den befintliga hårdvaran som kunde använda sig av coopern för att skapa effekten.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject: Re: Dra skärmar i MorphOS ala AmigaOS  PostPosted: Mar 14, 2008 - 15:11
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

Trizt wrote:
Frek, du märkte väl aldrig att screen dragging inte fungerade i AmigaOS om du hade ett grafikkort istället för att använda den befintliga hårdvaran som kunde använda sig av coopern för att skapa effekten.


Som jag sa det har inget med avancerat att göra, det är cooperns förtjänst som sagt, vilken jag kallade en primitiv "shader" i förra inlägget; vilket den på sätt och vis är- men det är snarare ett steg i Amigans utveckling att göra processorn oberoende från displayen.

C64:an kan göra exakt samma sak påstår du att VIC är mer avancerad än dagens grafikkort också?

Screendragging är ett hack, och visst är det läckert att kunna blanda upplösningar på en skärm... men det fungerar inte riktigt så bra idag- dom flesta program är inte fullskärm längre; Och dom som är kan oftast köras i fönster, notera att amigans screendragging fungerar bara vertikalt- detta är för coppern synkroniserar per scanline och inte per pixel.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo