www.pegasos.org :: View topic - OpenBeOS på Pegasos verkar dröja
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
jonas@kirilla.com
Post subject: OpenBeOS på Pegasos verkar dröja  PostPosted: Mar 30, 2004 - 15:42
Newbie


Joined: Dec 29, 2003
Posts: 22
Location: Uppsala
Eftersom OF på peggen är buggigt så kommer OpenBeOS portas till Apple's burkar först (de sk NewWorld-burkarna, dvs de med OpenFirmware), och för att använda dom krävs USB-stöd vilket måste till. Dessutom är ju inte själva kärnan helt klar än, så det dröjer nog ett tag innan BeOS kommer till Peggen, tyvärr. Det hade varit kul.

Som ni kanske vet så har jag sålt min Peg II, och lär väl inte hänga här så mycket om inte Genesi framöver visar att dom kan litas på. (jag syftar förstås på OpenBSD-affären)

Jag önskar er alla lycka till och hoppas att det blir bra istället för dåligt. Confused
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 30, 2004 - 17:22
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Jag tycker nog det här pratet om att firmware i Pegasos är buggig är lite överdriven. Givetvis skulle man kunna önska sig mer av den än vad som finns, vilket jag också skulle vara vän av givetvis.

Även operativsystem och program innehåller buggar, inte minst de största och mest dominerande som finns ute på marknaden.

Ang detta med OpenBSD, så tycker jag givetvis också det är tråkigt som det blev. Jag tycker dock som, jag alltid brukar försöka göra, att det är fel att lägga skulden för att folk inte kommer överrens på enbart en part eller sida. Inte så att jag vill försvara Genesi i just denna händelsen, utan man kunde kanske ha kunnat förhindra eller försökt hantera det hela bättre så att det inte blivit så mycket snack som det blivit. Båda parter är ju lite förlorare på det hela som jag ser det, dvs det finns inte en vinnare och en förlorare ut ur detta.

Och jag förstår också att dem som utvecklar OpenBEOS vill försökta inrikta sig där de ev tror att det finns mest godis i skafferiet så att säga.

Jag tror fortfarande på, som jag gjort från första början, att 'nyckeln' för nya plattformar till att komma fram som t.ex Pegasos ligger i Linux och i open source. Och således där som man i första hand bör kika och lägga de resurser man har till förfogande för att supporta olika projekt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
jonas@kirilla.com
Post subject: att bugga eller inte bugga, open-source, mm  PostPosted: Mar 30, 2004 - 18:01
Newbie


Joined: Dec 29, 2003
Posts: 22
Location: Uppsala
gunne wrote:

Jag tycker nog det här pratet om att firmware i Pegasos är buggig är lite överdriven. Givetvis skulle man kunna önska sig mer av den än vad som finns, vilket jag också skulle vara vän av givetvis


Det är inte jag som påstår det utan kunniga programmerare från olika OS-projekt som faktiskt har skrivit kod som jobbar mot Pegasos' OpenFirmware. Deras uppfattning är vad jag lägger vikt vid. Kallstartsbuggen, Linux/minnesbuggen, etc, är nog så jobbiga, men mindre intressanta i sammahanget. (Jag tvivlar inte på att dessa två buggar kommer fixas.) Mer funktionalitet i OF vore ju nice, men hellre stabilt och användbart från OS-sidan. (om det nu fanns ett sånt val)

Vad jag hört så ska ett OS kunna ha kvar OF i minnet och använda enheter genom OF, ungefär som med PC'ns BIOS, fast bättre. Sånt måste fungera pålitligt om det ska vara nån nytta med det.

Visst kan det vara så att jag har fel, men fråga isåfall de som jobbar/jobbat med att porta andra OS till Pegasos hur dom upplever kvaliten på Peggens OpenFirmware.

gunne wrote:

Jag tror fortfarande på, som jag gjort från första början, att 'nyckeln' för nya plattformar till att komma fram som t.ex Pegasos ligger i Linux och i open source.


OpenBeOS är open-source. Licensen är visserligen inte GPL, utan snarlik dem som används av BSD-unixarna och XFree86. De är mer kravlösa än GPL vilket jag personligen föredrar, men det är ju en smaksak, eller ideologisk skillnad om man så vill.

Men visst, Linux har en enorm rörelseenergi, och 2.6 kärnan verkar ju kanon.

Samtidigt verkar det svårt för ett open-source-projekt att kunna stödja en viss hårdvara när hårdvaruspecifikationerna ska skyddas med NDA. Den resulterande koden skulle i en hård tolkning kunna utgöra ett brott mot NDA-avtalet. Å andra sidan är ju Linux som Borg-kollektivet, som bara breder ut sej, oavsett hinder. Vilket ju inte nödvändigtvis behöver tolkas på ett negativt sätt.. Wink
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Mar 30, 2004 - 18:19
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Quote:
Vad jag hört så ska ett OS kunna ha kvar OF i minnet och använda enheter genom OF, ungefär som med PC'ns BIOS, fast bättre. Sånt måste fungera pålitligt om det ska vara nån nytta med det.


Detta skall redan fungera, MorphOS gör så. Sven, av någon anledning, valde att skriva över SF istället.

Vad gäller kvaliteten på SmartFirmware så tycker jag den är väldigt bra, främst för att den har x86 emulering så man slipper köpa svindyra Mac-kort till datorn. Du får också tänka på att det är CodeGen som utvecklar SmartFirmware och bPlan gör endast små modifieringar själva. Jag tror inte SmartFirmware använts i många produkter tidigare därför saknar den den testning som Apples OpenFirmware-implementation har. Eftersom Genesi satsar främst på industrin i USA så tror jag man lägger mycket energi på att få fixat SmartFirmware så fort som möjligt. Det är nog därför uppgraderingen till v1.1 inte kommit till oss som har v1.0 ännu utan man är förhoppningsvis nära att fixa alla kända bugger och vill släppa en gemensam uppgradering, det är vad jag tror iaf.

Quote:
Samtidigt verkar det svårt för ett open-source-projekt att kunna stödja en viss hårdvara när hårdvaruspecifikationerna ska skyddas med NDA. Den resulterande koden skulle i en hård tolkning kunna utgöra ett brott mot NDA-avtalet.


Väldigt liten hårdvara idag är inte skyddad av en NDA. Vad man generellt sett brukar göra är att "råka glömma" att berätta för sina anställda utvecklare att de inte får släppa källkoden till sina drivrutiner. Det är väldigt få företag som ger ut NDA-doks till icke-anställda i open-source projekt, det är farligt. Istället så gör man så att man anställer någon som gör drivrutiner till ett open source OS tex Linux med hjälp av NDA-doks och sen får andra som vill stödja plattformen kolla på deras kod. Theo DeRaadt har storhetsvansinne och verkar tro att Genesi naturligtvis skall ge honom dokumentationen, det kommer inte att hända. Speciellt inte eftersom Marvell är en av de få som tillverkar ett chipset för PowerPC som lämpar sig för ett desktop system. Apple gör ju sina egna och lär knappast sälja några till Genesi.

Själv har jag försökt få tag på dokumentationen till i845G ett bra tag nu. Har ett moderkort med tv-ut som automatiskt går i underscan, jag behöver göra ett verktyg för att kontrollera enkoderchippet med. Efter mycket letande fram och tillbaka på Intels hemsida lyckades jag få tag på en e-mail adress till supporten och de hänvisade mig till någon av deras godkända företag för att skriva på en NDA. När jag mailar dessa företag (svenska) så blir jag bara ignorerad fastän jag är beredd att både skriva på NDA och garantera att jag bara släpper binärer och ingen källkod.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 30, 2004 - 20:34
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
jonas@kirilla.com

Jo, givetvis är folks och duktiga programmerares synpunkter viktiga.

Dock tycker jag mig sett att en del säger t.ex att de inte kan boota via en diskett. Och givetvis det är en synpunkt. Och jag vill liksom inte vända på det, och säga att deras synpunkter är ovidkommande, vilket de givetvis inte är.

Den här kallstartsbuggen, (att inte vissa diskar dyker upp), är nog tidsbetonad, och jag vet också att en del sagt att de vill ha en så snabb boot som möjligt. Men det är en liten miss.

Sedan händer emellanåt, tror jag, att AT-keyboardsinitialisering falerar. Vart så även med de tidigaste Pegasos.

Nu har man också t.ex förinställda parametrar för TFTP, vilket vi just provade här, och fungerar ypperligt.

Har man ett supportat scsi-kort i burken, kan man accessa enheter på scsi-kortet direkt i firmware. Det är också bra.

Firmware innehåller en liten texteditor (nvedit), i vilken du själv kan skapa dina egna startup script t.ex, och spara i nvramrc.

Firmware är helt textbaserad och unix-lik, vilket jag själv gillar. Men jag tror också en del kanske hellre föredrar menybaserade firmware, där man istället kan klicka i menyer.

Det jag lite saknar är att det inte verkar gå accessa USB-enheter ännu, har inte kommit på något sätt. Det skulle kunna varit en användbar egenskap.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo