www.pegasos.org :: View topic - ide hårddiskar 7200rpm
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
gurking
Post subject:   PostPosted: Sep 12, 2004 - 14:16
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Quote:
Varken AmigaOS eller MorphOS har en swap-fil (inte heller linux)


Vilka Linux versioner menar du då?

Vad jag har sett så har RedHat och Mandrake swap-fil
Det ser man då den partitionerat hårddisken under installationer
så finns det ett utrymme som är swap-filen
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Sep 12, 2004 - 14:20
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Quote:
dholm: Ett stort problem med att ha en swap-fil som windows har är ju att när den växer


I min Windows kan det inte hända. Har förbestämt storleken Smile
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 12, 2004 - 14:23
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Quote:
Vad jag har sett så har RedHat och Mandrake swap-fil
Det ser man då den partitionerat hårddisken under installationer
så finns det ett utrymme som är swap-filen


Nej. Du har en swap-partition, inte en swap-fil. En partition garanterar ju att du slipper extern fragmentering.

Quote:
I min Windows kan det inte hända. Har förbestämt storleken


Filen kan fortfarande ha blivit fragmenterad när den skapades.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Sep 12, 2004 - 14:31
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
gurking wrote:
I min Windows kan det inte hända. Har förbestämt storleken


När man installerar MS-Windows så är swapfilen automatisk dynamisk, sen när du ändrar till statisk och rebootar, så behöver inte filen längre vara en sammanhängande fil.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Sep 12, 2004 - 14:40
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

[b]dholmFilen kan fortfarande ha blivit fragmenterad när den skapades.[/b]

Än så länge har Microsoft valt att ha ett så dåligt filsystem oavsett fat eller ntfs då det redan är fragmenterat innan man ens hunnit göra något.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Sep 12, 2004 - 19:14
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Hur skulle universum se ut om den var av ett filsystem som kan fragmenteras?

Plötsligt så delas sig alla stjärnor i flera tusen bitar och hamnar på flera tusen olika ställen bara för att dom har förflyttat sig i sin bana. Det blir svårt att resa då det kan ta flera timmar från Arlanda och till Karlstad på grund av att fragmentet hamnat flera ljusår bort i rymden.

Det kan ju framkomma vissa problem att man känner sig dålig då kroppen utsätter sig för snabb tidsresa då målet befinner sig flera ljusår bort. Det gäller att se upp då man stiger av, tiden kanske inte hunnit läsa av verkligheten då samtliga mål tar tid att rita upp.

Stjänstorna lyser ju och fragmentet kommet att göra så att hela universum bli kritvitt och alla planeter bräns upp till koll och aska.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Sep 12, 2004 - 19:53
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Först lite ang fragmentering. Det uppstår pga att filer skrivs och raderas om vart annat, och uppstår i alla system. Vissa filsystem har inbyggt funktion, som skall motverka fragmentering, dvs filsystemet har i sig själv inbyggt att kunna flytta data, i mål att bygga ihop filer som blivit fragmenterade, dvs block som filen består av och som blivit placerade på olika ställen (ej i följd) på diskens yta. Inget kan dock vara absolut, eftersom alla filsystem byggs upp av statiska fasta block och storlek definierad.

PFS har t.ex en sådan funktion inbyggd. Men även här kan en fragmentering vara märkbar efter en längre tid, och gör man då en kopiering av data + omformattering + återskrivning av datan, kan man notera en ganska rejäl speedup.

PFS har förövrigt en del andra bra funktioner också.

Är blocken t.ex 1024KB i storlek, och filen endast 512KB tar filen ändå upp 1024KB av diskens yta.

Ovan förenklat beskrivit, och en djupare analys är möjlig Smile

För att försöka tillföra ytterligare till debatten om jag kan... Wink, tänkte jag nämna att t.ex programmet ArtEffect använder Swapfil. Rent praktiskt innebär det att du inte är begränsad till hur mycket primärminne du har i maskinen i hur stora bildfiler du kan hantera t.ex. Så länge diskens storlek och swapfilen räcker till, kan du alltid ladda in filen, och jobba med den.

Till AmigaOS & MorphOS finns den utmärkta uppfinningen datatyper. Det är väldigt käckt iom att så länge någon gjort en datatyp för ett filformat, bildformat eller vad det nu kan vara, kan du alltid använda formatet i programmet om programmet kan använda datatyper,... smidigt och bra Smile

En begränsning med datatyper är dock just det att de endast kan använda primärminne, dvs du är begränsad till hur mycket ledigt minne du har i maskinen. Iofs är det kanske inte så ofta man hanterar så stora filer att ledigt minne inte räcker till, speciellt som minne är relativt billigt, och man med Pegasos t.ex använder vanligt DDR. Operativsystemet, MorphOS-systemet tar ju heller inte upp så mycket minne, och fungerar också här lite annorlunda än vad t.ex Linux gör.

Avslutar man ett program i MorphOS, så är grundregeln att använt minne återlämnas fritt till systemet att använda för annat. Inte alla program som gör korrekt iofs. I Linux återlämnas ej minnet, förräns operativet behöver använda minnet till något annat.

Tja, nu kommer jag inte på mer just nu, kommentera gärna Smile

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 12, 2004 - 20:47
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
I Linux frigörs minnet när ett program avslutas. Kerneln förfogar dock över allt ledigt minne för cachning och buffring för övriga processer. Det fungerar på samma sätt som när du ger en process en hög prioritet och en ytterligare process behöver mer CPU-tid.

Vad gäller sektorstorlek så har du det problemet på alla filsystem.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Sep 12, 2004 - 21:02
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Vad jag menar med tridsresa till ett mål är att jobbets dator för några år sedan råkade ut för ett programfel, som fick svårt att läsa in program i rätt ordning för att hårddisken var väldig fragmenterad.

Vet inte vad det programfelet hette.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 12, 2004 - 21:07
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Det vet jag, det heter microsoft windows.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Sep 12, 2004 - 21:32
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Jo men när hårddisken fragmenteras så hamnar ju alla filer på olika stället. Som vi som användare får skåda hårddiskens programfiler som uppställda i kuliser fast allt egentligen ligger i en bedrövlig oreda.

Brukar använda Norton Speed Disk där man kan se var programfilerna
har hamnat. Oj mp3-filen ligger där borta och den här mp3-filen där, fast dom ligger i samma mapp ehh Shocked
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 12, 2004 - 22:06
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Nästa steg är ju objektorienterade filsystem. Då hamnar du ännu en abstraktionsnivå högre. GNOME Storage är ett sånt projekt, DBFS är KDEs implementation.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Sep 13, 2004 - 15:01
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hejsan !

Mera diskussioner. Smile

dholm:

# I Linux frigörs minnet när ett program avslutas....

Jo, det var just nyansskillnaderna jag lite var ute efter här. I MorphOS ligger inte minnet cashat för programmet när programmet avslutas, utan noteras som fritt minne. En liten nyansskillnad här tycker jag nog det känns som.

Jag är inte helt 100% inne i Linux i alla detaljer, men tycker jag ser nyanskillnader.

I MorphOS kan också minne cachas för program att existera i, vilket man kan göra via kommandot Addbuffers t.ex.

gurking:

Problemet med fragmentering är egentligen inte att filer hamnar på olika ställen, utan kanske snarare att blocken som filen består av, ej ligger i följd på diskens yta, utan utspridda på diskens yta. Vilket i sig innebär att läshuvudet får hoppa fram och tillbaka, kanske långa sträckor, när enstaka filer läses/skrivs. Skall dessutom swap-block skrivas samtidigt som filen läses får läshuvudet hoppa än mer.

Jag vet ej om det finns något program som kan se till att filer som hör till samma mapp/katalog kan skrivas i följd på diskens yta. Tror ej heller defragmenteringsprogram kan göra det, men jag kan vara dåligt informerad här. Det som kan göra detta är processen, kopiering - omformattering - återskrivning. Då alla filer då kommer att bli skrivna i turordning till diskens yta på partitionen. Redan dagen efter borde dock denna ordningen ej vara giltig längre.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 13, 2004 - 16:32
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Quote:
ag vet ej om det finns något program som kan se till att filer som hör till samma mapp/katalog kan skrivas i följd på diskens yta. Tror ej heller defragmenteringsprogram kan göra det, men jag kan vara dåligt informerad här.

Eh, det är ju just det som defragmenteringsprogram gör.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!


Last edited by dholm on Sep 13, 2004 - 16:56; edited 1 time in total
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Sep 13, 2004 - 16:40
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Vad för något ? Sorterar filer ? Smile

Edit:

Hmm, postar detta för att försöka understödja min teori. Kan bara hitta denna lite gamla texten just nu.

x--x

* directory fragmentation: In contrast to other operating systems
(e.g. MS-DOS), AmigaDOS does not store directory data in a single
consecutive block. This leads to weak performance for directory
listings, unless the new Directory-Cache-FileSystem (DOS\4,DOS\5)
is used. ReOrg tries to store directory data as closely together
as possible. This considerably speeds up commands like `dir' and
`list' and the directory display within file requesters.

x--x

Men jag låter mitt påstående stå kvar tills dess att motsatsen är bevisad Smile

Alltså, ett defragmenteringsprogram försöker bygga ihop en fil som blivit uppsplittat i olika ej varandra närliggande block.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo