www.pegasos.org :: View topic - Vad ska jag köpa?
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
CUBErt
Post subject: Vad ska jag köpa?  PostPosted: Aug 01, 2005 - 08:16
Just looking around


Joined: Aug 01, 2005
Posts: 1

Ledsen om det redan finns en sån här topic Smile
Det är så att jag hittade http://www.ggsdata.se/ nyss och blev lite sugen på en Pegasus II. Jag hade tidigare tänkt att köpa en ny PC men nu börjar jag tveka, alltid roligt med något nytt. Och eftersom jag har använt PC sen jag var 6-7(fyller 18 på fredag) år och inte riktigt har råd med en Mac eller en Sun-burk så verkar det vara ett bra alternativ.
Duger det här?
Pegasos II - Minitower, G4
+ en 512 sticka till.
Jag använder bara mina datorer till att surfa, chatta, labba osv. Ibland gör jag lite musik med.
Några frågor till. Jag använder Debian på mina datorer(x86or) just nu och jag älskar det. Men hur funkar det med en Pegasus? Och hur är MorphOS?
Finns Irssi portat till MorphOS? Finns det någon vettig MSN/ICQ klient, finns Firefox? Finns det några bra E-mail klienter?
Blev många frågor Smile
Tack på förhand, Simon Johansson
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject: RE: Vad ska jag köpa?  PostPosted: Aug 01, 2005 - 09:31
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Jag själv köpte en Pegasos därför att jag tyckte en Mac kostade lite för mycket och jag är mycket nöjd. Jag har kört Linux på min Pegasos i runt 2 år nu.
För att surfa/chatta/programmera så är det en utmärkt plattform. Musik har jag inte hållt på med själv men jag vet att det finns en Gentoo-utvecklare, ChrisWhite, som använder sin Pegasos till att göra musik (MIDI och sånt).
Personligen så rekommenderar jag dig givetvis att köra Gentoo ist. för Debian. Mest eftersom Gentoo har nyare programvaror, stödjer Java 1.4 och DeCSS (så du kan se DVD-filmer) och vad jag sett även bättre support (forum (officiella), mailinglistor, irc, etc man kan få hjälp dygnet runt). Men Debian fungerar också, såväl som Crux och YDL (fler är på väg).

MorphOS kör jag inte mycket själv. Jag kommer inte från någon Amiga-bakgrund och jag köpte min maskin för att köra Linux så det är vad jag håller mig till.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!


Last edited by dholm on Aug 01, 2005 - 10:39; edited 1 time in total
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject: RE: Vad ska jag köpa?  PostPosted: Aug 01, 2005 - 09:54
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
trots att jag kommer från en amiga-bakgrund så kör jag enbart linux och jag kan säga att jag är riktigt nöjd med att köra Gentoo/PPC på den.. Finns utmärkt support på #pegasos.org kanalen om man skulle behöva det.. Men jag tycker nog att du ska satsa på en peg2. kom ut på IRC på freenode och i #pegasos.org kanalen om du undrar mer..

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject: RE: Vad ska jag köpa?  PostPosted: Aug 01, 2005 - 10:32
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Lite angående MorphOS då, använder själv inte MorphOS så mycket så andra vet säkert mer. För ICQ/MSN kan man använda jabberwocky som då använder sig av jabber protokollet. För mail finns både Yam och Simplemail, plus säkert en massa andra jag inte känner till. Irssi vet jag ingenting om för MorphOS, men AmIRC är annars trevlig.

Men Linux är det primära oset för mig, Debian, Gentoo och Ubuntu använder jag, alla fungerar fint på Pegasosen.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Aug 01, 2005 - 14:55
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej svejs,

Tänkte jag kan passa på fylla på lite vad det gäller MorphOS.

MorphOS är ett kul operativsystem.

- Här är en länk med lite information om det Intro to MorphOS. Den är väl något år gammalt, men kan kanske vara kul studera ändå.

- För lite olika skärmskott på MorphOS-desktopar, finns det några i galleriet: Galleri

- Några snapshots från den gode Stefan finns här: Snaps (Nu kommer nog Stefan skälla på mig Smile)

- Morphzone är trevligt forum fokuserat på MorphOS. Morphzone

Det finns mer...

Och olika Linux-distributioner fungerar så klart utmärkt med Pegasos, support finns också i central linux-kernel.

Och vi levererar alla maskiner installerade med MorphOS + Linux, så vi hoppas du får en välkomnande start.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Aug 01, 2005 - 15:30
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Bor du i Göteborg eller i närheten så tycker jag helt klart att du ska kika in på PUSH så får du kolla hur det fungerar. Bara 4 dagar kvar nu, wee !

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo