www.pegasos.org :: View topic - Grafikkort som funkar med AmigaONE?
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
khelben1979
Post subject: Grafikkort som funkar med AmigaONE?  PostPosted: Jul 13, 2004 - 08:07
Guest





Hej!

Jag har ett Asus Radeon9600SE hemma, funkar det med
AmigaOS 4(+amigaone förstås)?


Björn Johansson
 
   
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Jul 13, 2004 - 17:22
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Är lite dålig på drivrutiner för AmigaOS4, men VGA support borde finnas och där med alla normala kort stödjas iaf 2D upp till 600x800.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jul 13, 2004 - 17:50
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Jag är tveksam till att det fungerar.

Är kortet med enbart key för 1.5V så fungerar det med ganska stor säkerhet inte använda tror jag. Provade själv med ett sådant, som inte fungerade.

Vet ej om det finns Radeon 9600 som är universella, dvs med key för både 1.5V + 3.3V. Har själv endast sett sådana kort med enbart key för 1.5V.

Och innan du börjar fråga mig om olika AGP-slotar Wink, så kan du studera denna sidan om olika typer slotar.

Kort som är enbart med key för 1.5V passar ej att sätta i Pegasos AGP-slot, som har key för 3.3V och således enbart fungerar ihop kort med key för 3.3V, eller också kort som är universella givetvis.

AGP-slot i AmigaONE är av sk universell typ, dvs utan key, och det går att sätta i kort som är med antingen key för 1.5V eller för 3.3V, eller kort med key för båda, dvs universella. Jag kan dock inte hitta någon information om att AGP-sloten i AmigaONE fungerar att använda med kort som har key enbart för 1.5V och är tveksam till att den gör det då jag inte kan hitta någonstans där det står att den skall göra det.

Så min slutsats och mitt tips är... om ditt kort är universellt, dvs med key för båda, kan det ev fungera, om uboot stödjer kortet.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
tomazkid
Post subject:   PostPosted: Oct 18, 2005 - 00:03
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 09, 2005
Posts: 52

Kan uppdatera tråden med att jag numer kör med Radeon 9200SE.
Jag har ett 9600SE med, som jag tänkte prova i A1:an, då jag skaffade nytt till min pc.
Men det blev en flyttkarusell, så att den hamnade i sambons pc, och Radeon 9200SE därifrån i A1:an.
Vad gäller Radeon 9600 generellt, så ska de tydligen vara både 1,5V och 3,3V kompatibla när de lämnar ATI.
Sen är det upp till de olika tillverkarna att behålla den kompabiliteten.
Apropå ATI och deras ologiska nummer på grafikkorten, så är detta en bra sammanställning:
http://www.hardwaresecrets.com/article/131
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 18, 2005 - 07:11
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
tomazkid,

Det var en intressant tabell. Men som sagt det kan skilja lite mellan olika kort från olika tillverkare också.

Intressant höra vad du kommer fram till vad gäller 9600. Är det kortet du har universellt ?

Dvs med key både för 1.5V & 3.3V ?

Alla 9600 jag hittills kikat på har varit med enbart 1.5V key, likaså är ett stort utbud av modeller 9550 och även X-modeller med enbart 1.5V key.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
tomazkid
Post subject:   PostPosted: Oct 22, 2005 - 05:09
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 09, 2005
Posts: 52

Har inte testat någon av 9600 i A1:an, hade tänkt att göra det innan jag kom på att tillsvidare hade jag mer nytta av dem i pc-burkarna..
9600 är lite krånglig även i pc med Windows nämligen, men ska generellt fungera både med 1,5 och 3,3 volt, sen är det precis som du sa, att de olika tillverkarna kan ändra på det.
Men går man upp till 9800, så finns det folk som kör med åtminstone 9800SE-kort, om du vill så kan jag forska fram modellinfo. Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 22, 2005 - 09:00
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
tomazkid,

Radeon 9800 är en väsentlig skillnad, eftersom dessa korten stödjer moderkort både med AGP 1.5 & AGP 3.3. Och iom det är kontakten utrustad med både 1.5V key och 3.3V key. Har inte sett någon variant av Radeon 9800 som inte har det. Och du är givetvis fri att visa mig ett sådant Smile

Du svarade inte på frågan om 9600 stödjer både AGP 1.5 och AGP 3.3.

Ok, att 9600 skulle vara speciellt krångligt, eller krångligare än andra kort i Windows kan jag heller inte riktigt förstå. Följer det inte med mjukvara till Windows ifrån tillverkaren ? Du får gärna upplysa mig mer om vad det är som är krångligt.

Här är ytterligare en länk till sida, som beskriver lite om detta kring AGP-bussen, och de olika varianterna:

http://www.interfacebus.com/Design_Connector_AGP.html

Väntar på ditt svar... Smile

_________________
Mvh Gunne


Last edited by gunne on Oct 22, 2005 - 09:23; edited 3 times in total
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Oct 22, 2005 - 09:01
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Det skadar väl inte att veta sånt Smile

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 22, 2005 - 09:05
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
trizt,

Vilket sånt ? Ursäkta men hänger inte med riktigt...

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 22, 2005 - 10:22
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej,

Letade lite till på nätet, och letade upp denna tabellen.

http://www.playtool.com/pages/agpcompat/agp.html

I tabellen står det, att Radeon 9600 är: Universal 1.5V AGP 3.0 Card

Enligt infon är:

Universal 1.5V AGP 3.0 Card = Supports 1.5V and 0.8V signaling. Available speeds 1x, 2x, 4x at 1.5V and 4x, 8x at 0.8V.

Om Radeon 9800 står det att det är: Universal 1.5V AGP 3.0 Card or Universal AGP 3.0 Card

Enligt infon är:

Universal AGP 3.0 Card = Supports AGP 3.3v, 1.5V, and 0.8V signaling. Available speeds 1x, 2x at 3.3V and 1x, 2x, 4x at 1.5V and 4x, 8x at 0.8V.

Notera att:

Upp till Radeon 9500 är korten omnämnda som: Universal AGP Card eller Universal AGP 3.0 Card

9550 & 9600 skiljer sig

och 9700 & 9800 är återigen Universal AGP 3.0 Card, dvs stödjer också AGP 3.3 (med undantag för 9800 som kan förekomma "Universal 1.5V AGP 3.0 Card'. Jag har dock ännu inte sett något sådant)

För X-modellerna försvinner återigen stödet för AGP 3.3 = lika med som 9550 & 9600.

-----------------------------------------

Det som jag dock fortfarande funderar över, och inte vet, är om AGP i AmigaOne är AGP 1.5 eller AGP 3.3 eller Universal.

Jag är som sagt 'tveksam' till att både AGP 1.5 och AGP 3.3 stöds, trots att kontakten som är monterad är av Universal typ. Den som vet får gärna upplysa mig om hur det i verkligheten ligger till. Smile

Notera också att det står en liten varning på denna sidan om typ av AGP-kontakt som kan finnas monterad på vissa moderkort. Kan kanske vara bra att tänka på som användare innan man stoppar i vilket kort som helst i kontakten och slår på strömmen.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
tomazkid
Post subject:   PostPosted: Oct 29, 2005 - 02:45
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 09, 2005
Posts: 52

Håller med om att det är förvirrande Question
Ska lägga ut lite frågor, kanske någon som kan ge ett upplysande svar Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
tomazkid
Post subject:   PostPosted: Oct 29, 2005 - 03:08
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 09, 2005
Posts: 52

Hittade detta:
MAI spec sheet for the XE (or Teron CX EVB) mobo.
"66MHz AGP slot, fully compliant with AGP specification V2.0"
Vilket innebär att den ska klara både 1.5 och 3.3 volt enligt 2.0 standarden i denna specifikation:
http://www.motherboards.org/files/techspecs/agp20.pdf

Angående Radeon 9600 problem , som jag nämde innan.
Inga dåliga kort, har 2 varianter av dem själv.
De har dock tendenser till att kunna vara mer struliga än övriga kort i 9xxx serierna.
Problem i agpx8 lägen, vilket jag inte själv har märkt av, då jag lör båda i x4.
Problem med att byta skärmläge ibland, dvs återställer inte efter spel.
Dvs allmänt lite struliga, dock inga dåliga kort, bra prestanda med tanke på priset.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 29, 2005 - 10:47
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej tomazkid,

Kul att du kommer tillbaka Smile

Nej, AGP 2.0 innebär inte både AGP 1.5 & AGP 3.3.

AGP 2.0 innefattar:

The AGP 2.0 specification defined 1x, 2x and 4x speeds with the 3.3v, or 1.5v keyed connector or a 'Universal' connector which supported both card types.

Det är alltså typen av kontakt moderkortstillverkaren monterat som är indikatorn + tekniken på moderkortet i sig själv med signalschema för de olika varianterna.

Kontakten på A1-XE är av universal typ, och en sådan typ av kontakt indikerar alltså att kortet stödjer AGP 1.5 & AGP 3.3 och också eventuellt AGP 0.8 (= AGP 8x) OBS: AGP 0.8 = AGP 3.0. Eftersom det står AGP 2.0, så är inte AGP 3.0 (8x 0.8V) aktuellt.

Tyvärr, står det alltså för lite information i beskrivningen ifrån fabrikanten av A1 moderkortet för att utifrån den kunna avgöra vilka/vilken AGP-varianter som stöds. Det står också någonting om AGP 2x om jag inte missminner mig.

Edit:

För att kolla upp vad jag skriver läste jag på nytt igenom specifikationerna för Articia S nordbryggschipet.

Finns här, pdf-dokument: http://www.mai.com/products/BRA660R2.0.pdf

Och på sidan 2 i det dokumentet står det: PCI 66/33MHz, 3.3V with 5V tolerance I/O

Vidare står det: AGP 2X Bus Interface

Det är detta som sammantaget med beskrivningen till moderkortet gör mig tveksam till att kortet stödjer AGP 1.5V, trots att kontakten monterad är av universal typ.

----------------------------------------

Som jag ser det... Fabrikanter som vill vara seriösa brukar, som jag uppfattat det, vara noga med att skriva detaljerat i dokumentationen, och också välja typ av kontakt som är utformad för specifikation moderkortet uppfyller.

Det kan alltså finnas fabrikanter av moderkort som, som det synes, bara monterar en kontakt (som kanske inte följer reglerna), kanske att de har sådana liggande, eller att de var billiga att köpa, eller vad det nu kan vara för anledning till det, jag vet inte. Det förekommer också att fabrikanter i efterhand sätter på klisterlappar med olika noteringar om olika saker på moderkort.

------------------

Ang Radeon 9600 igen, och AGP 3.0 (8x). Det kan nog även här förekomma, vad jag lite tror, att det florerar grafikkort & moderkort som vid en första anblick kan se ut att supporta detta, men kanske i verkligheten inte riktigt gör, varför kanske 4x fungerar bättre.. Jag vet inte det heller, men studera gärna igen sidan PlayTool jag länkade till ovan. Det ser ut som om han som gjort den sidan, gjort ett seriöst försök i att tränga in i detta.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
tomazkid
Post subject:   PostPosted: Oct 31, 2005 - 20:39
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 09, 2005
Posts: 52

Nu har jag frågat runt lite, det är AGP 1.0 på XE/SE.
Vilket ska då innebära 3.3V enbart.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 01, 2005 - 16:04
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
tomazkid,

Okidok !

Då skall jag vara än besvärligare... Smile

Det skulle isåfall innebära att manualen till moderkortet inte stämmer riktigt, om AGP-kontakten inte överenstämmer med pinout för AGP Version 2.0, utan är enligt AGP Version 1.0.

Jag tror snarare att AGP-bussen kan vara 1x. Dvs, 66MHz clock, 8 bytes/clock, Bandwidth: 266MB/s [3.3V or 1.5V signal swing]

2x = 133MHz clock, 8 bytes/clock, Bandwidth: 533MB/s [3.3V or 1.5V signal swing]

Och jag tror också att den är 3.3V enbart, och inte universal.

Vilket isåfall innebär att man valt fel typ av kontakt, eller av vilken anledning man monterat en universal kontakt. Meningen med olika typer kontakter är ju att man av misstag inte skall sätta i fel eller ett icke supportat grafikkort, och riskera skada antingen moderkortet eller grafikkortet.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo