www.pegasos.org :: View topic - Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
takemehomegrandma
Post subject: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 16, 2006 - 09:17
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 23, 2003
Posts: 45

Hej Gunne.

Såg att GGS Data har Pegasos 2 i lager igen.

Skulle vara intressant att höra om de nya moderkorten i denna batch är "RoHS-säkrade"? I annat fall kanske detta var den sista produktionsrundan innan så sker, och om så inte sker, den sista någonsin?
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 16, 2006 - 10:05
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej takemehomegrandma,

Hmm, jag vill ogärna göra förhands-uttalanden om saker, som ev kan komma visa sig vara felaktigt i slutändan så att säga.

Hursomhelst, vad jag känner jag med gott samvete kan förmedla är:

bplan kan ej köra sk mixad produktion, dvs producera kort som består av RoHS och ej RoHS-komponenter. Det finns andra hårdvarutillverkare som gör så vad jag förstår. Det är kanske beroende av vad för slags komponenter det gäller.

När bplan producerar kort när det är nödvändigt med t.ex RoHS-kompabilitet, kommer man producera dem så.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
takemehomegrandma
Post subject: Re: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 16, 2006 - 10:45
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 23, 2003
Posts: 45

gunne wrote:
Hej takemehomegrandma,

Hmm, jag vill ogärna göra förhands-uttalanden om saker, som ev kan komma visa sig vara felaktigt i slutändan så att säga.


Det förstår jag. Men du listar ju Pegasos 2 som "i lager", och det är *dessa* jag frågar om, och just dessa moderkort från den senaste produktionsrundan lär väl inte ändra på sig? Dom är ju som dom är nu, och min fråga var om de är RoHS-kompatibla?

Quote:
Hursomhelst, vad jag känner jag med gott samvete kan förmedla är:

bplan kan ej köra sk mixad produktion, dvs producera kort som består av RoHS och ej RoHS-komponenter. Det finns andra hårdvarutillverkare som gör så vad jag förstår. Det är kanske beroende av vad för slags komponenter det gäller.


Toppen, ser inget problem med detta, eftersom *allting* måste vara 100% RoHS inom mycket kort, i alla fall så vitt jag förstått ...?

Quote:
När bplan producerar kort när det är nödvändigt med t.ex RoHS-kompabilitet, kommer man producera dem så.


Tänkte bara att de kanske redan hade RoHS-säkrat Peggen och kört en sådan produktionsrunda redan nu, men så är alltså inte fallet? Detta torde i så fall vara den sista icke RoHS batchen, de kommer knappast hinna producera en till innan övergången träder i kraft?
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: RE: Re: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 16, 2006 - 11:19
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej,

Det finns ännu ej Pegasos-kort som är RoHS-kompatibla.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: RE: Re: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 16, 2006 - 14:18
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Men gunne.

Hur lite info krävs det om datorn för att inte uppfattas som att lura kunden?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: RE: Re: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 16, 2006 - 15:19
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
gurking,

Hur menar du ?

Det finns inte lite information, tvärtom.

Om du, när du har för avsikt att inhandla en vara har som villkor att varan du köper skall vara märkt RoHS-kompatibel, så kan du fråga försäljaren om varan är det, om den inte är märkt.

Det finns inget förbud gentemot att sälja en vara som ej är märkt RoHS-kompatibel. Det kommer att införas nya regler i produktionsledet, vilka då berör producenten. Dessa regler gäller ej ännu.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
takemehomegrandma
Post subject: Re: RE: Re: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 16, 2006 - 15:33
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 23, 2003
Posts: 45

gunne wrote:
Hej,

Det finns ännu ej Pegasos-kort som är RoHS-kompatibla.


Tack då vet jag! Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: RE: Re: RE: Re: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 16, 2006 - 16:27
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
takemehomegrandma,

Varsågod ! Smile

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: RE: Re: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 16, 2006 - 21:27
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

gunne wrote:
gurking,

Hur menar du ?

Det finns inte lite information, tvärtom.

Om du, när du har för avsikt att inhandla en vara har som villkor att varan du köper skall vara märkt RoHS-kompatibel, så kan du fråga försäljaren om varan är det, om den inte är märkt.

Det finns inget förbud gentemot att sälja en vara som ej är märkt RoHS-kompatibel. Det kommer att införas nya regler i produktionsledet, vilka då berör producenten. Dessa regler gäller ej ännu.


Först verkar du inte viljat svara på frågan som takemehomegrandma ställde,
men sedan ändrade du dig.

Du kunde ju rekomendera att takemehomegrandma kontaktar tillverkaren.

Av vilken anledning svarade du i alla fall?

Du kunde också sagt att gå in på tillverkarens sida för där
borde ju ritning och all info finnas vilka komponenter
modekortet har.

Men då finns det ju anledning för dig att svara på något eller
förutsättningar i och med att folk kan hitta det på andra sidor.

För några år sen så påpekade du ofta om readme-filerna. Varför gör inte du
det till andra. Det hittar du på stycke 23, och drivrutinerna hur dom
ska placeras på stycke 55 i readme-filen

Har du råkat fått invändningar och därför slutat med det?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
glenn
Post subject: RE: Re: RE: Re: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 16, 2006 - 21:33
Member
Member


Joined: Mar 11, 2006
Posts: 116
Location: Stockholm Sweden
Fattar inte varför alla är så fanatiskt intresserade av ROHS, det är ju exakt 100% ointressant för konsumenten, visst, efterssom man inte får serieproducera saker som inte är ROHS-kompatibla
efter ett visst datum så blir det ju sekundärt ett konsumentproblem, men det får man ju anta löser sej självt.

Redan producerade kort kan ju säljas.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject: RE: Re: RE: Re: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 16, 2006 - 21:48
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Glenn: Ingen ny elektronik (förrutom plasmaskärmar) får säljas
inom EU efter 1 juli om den inte är RoHS-kompatibel. Det spelar ingen
roll hur mycket som produceras nu, är det inte säkrat får det inte säljas
efter 1 juli. Vi har sedan längre kört RoHS-säkrade processer på mitt
jobb inom ytbehandling då fler och fler kunder efterfrågat det.

Jag antar att det är så att man inte kan säkra Pegasos2 med nu-
varande chip och att det inte finns några alternativ. VIA är duktiga
på att dumpa gamla chip och inte erbjuda några RoHS-säkrade
kompatibla alternativ.

EU ska ha en stor eloge för RoHS säger jag, som annars får jobba
i gifterna. Blir perfekt när USA följer efter den 1 januari.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: RE: Re: RE: Re: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 17, 2006 - 07:53
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hejsan,

Hmm, jag kanske missuppfattade frågan från takemehomegrandma inledningsvis ? Han kanske enbart undrade om de Pegasos-kort som finns till salu just idag är RoHS-kompatibla ?

Det kanske också är så att detta med RoHS-kompabilitet är speciellt intressant just idag och också speciellt intressant just när det gäller Pegasos moderkortet ? Och av mindre intresse när det gäller andra på marknaden förekommande typer av moderkort ?

Hursomhelst är det väldigt charmerande och väldigt trevligt att det är ett sådant stort intresse just när det gäller Pegasos moderkortet. Smile

Jag tycker personligen det är väldigt bra att sträva gentemot att använda mindre mängd miljöfarliga ämnen i tillverkning, och också att på ett bra sätt försöka ta hand om miljöfarligt avfall på ett bra sätt. Mitt tankesätt bygger också på att de ämnen och arbetsmetoder som kommer användas istället för tidigare visar sig vara mindre miljöfarliga istället för tvärtom.

De förändrade reglerna består av två olika framarbetade direktiv knutna till varandra. WEE-direktivet och RoHS-direktivet och genomförs i olika steg.

T.ex kan jag nämna att det sägs att produkter, som innefattas av direktivet, och som släpptes ut på den gemensamma marknaden efter 12 Augusti 2005, av producenten skall märkas med den informationen. Information finns t.ex att läsa på kemikalie-inspektionens hemsida: www.kemi.se

bplan har gjort det efter den datumen, vilket jag personligen tycker är väldigt bra.

Jag tycker också det är bra att bplan som producent och tillverkare har en sådan professional profil och alltid följer och möter upp till de regler och föreskifter som gäller vid varje aktuellt tillfälle. Det är 'mr Component' som ser till att så sker. Och det gjorde man även på den tiden man var phase5. Även fabrikanten DCE, där produktionen av Pegasos sker, har i god tid sett till att man kan möta upp till de nya reglerna vid produktion. Informationen om det finns att läsa på deras hemsida: www.dcecom.de

Vid en lite lätt skumning över nätet så är det inte så väldigt hög % av moderkort som finns till salu just idag som är märkta eller markerade som RoHS-kompatibla, vare sig i tillverkarens information eller hos någon återförsäljare.

Företaget Elfa www.elfa.se är ett företag som arbetar mycket med komponent-försäljning. De har i sin katalog märkt alla komponenter, vad gäller RoHS-kompabilitet. Det är intressant för dem att göra iom deras kunder i sin tur själva i stor utsträckning är producenter. Vid en lätt skumning genom deras katalog skulle jag vilja uppskatta antalet komponenter ur deras sortiment till salu just idag och markerade RoHS-kompatibla som under 50% i sortimentet.

Bästa hälsningar !

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: RE: Re: RE: Re: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 17, 2006 - 08:23
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
gurking,

Är du nöjd med ovan längre svar ?

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Beanbandit
Post subject: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Data  PostPosted: May 17, 2006 - 09:09
Newbie


Joined: Apr 12, 2006
Posts: 19
Location: All over the place
ironfist wrote:

EU ska ha en stor eloge för RoHS säger jag, som annars får jobba
i gifterna. Blir perfekt när USA följer efter den 1 januari.


det får du ändå, och det långt efter 1 Januari. ROHS är en paperstiger, utan bett, skillnaden är att du byter kända gifter mot okända.
 
 View user's profile Send private message Yahoo Messenger  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Ang nya(?) Pegasos 2 hos GGS Dat  PostPosted: May 17, 2006 - 09:34
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Beanbandit: Jag står mycket hellre och häller i Atotech's TriChrome Stabilizer
(trevärdig, märkt 'irriterande/miljöfarlig') än deras Chrome Acid som är sex-
värdig och märkt 'irriterande/miljöfarlig/oxiderande/giftig'.

Har du sett Erin Brokovich? En bra film som säger en hel del om sexvärdigt krom.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo