www.pegasos.org :: View topic - Ubuntu installation
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
ironfist
Post subject:   PostPosted: Jul 09, 2006 - 12:27
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Gunne: Förra Ubuntu bootade väl direkt utan några svårigheter
på Pegasos? Allt jag läser här och på PPCZone nu med Dapper
är bara olika bootproblem.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jul 09, 2006 - 13:53
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
ironfist,

Eftersom Ubuntu är den överlägset populäraste Linux-distributionen är det kanske inte så konstigt du läser mycket om det ?

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Jul 09, 2006 - 15:22
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Gunne:
Och detta har exakt vad med diskussionen att göra?

Jag försöker belysa problemen med Pegasos och Dapper. Sen att Ubuntu
enligt dina ord är den största distributionen är väl ointressant? Om den nu
är störst (och då populär) så är det väl ändå A och O att den fungerar utan
besvär på en Pegasos?
Särskilt efter alla generösa donationer från Genesi och dig själv*?..

Men som man kan läsa här och på PPCZone är att Ubuntu Dapper verkar
ge mer strul än andra distributioner som tydligen ska ha "officiellt stöd" för
Pegasos. Om PowerPC-utvecklarna bara ville ha några gratis maskiner
att labba med eller om de fått andra direktiv är inget jag kan svara på.

* Din logga står ju med under Affiliates.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jul 09, 2006 - 15:35
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Vilka ubunturelaterade tjänster erbjuder du egentligen gunne?

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Jul 09, 2006 - 15:42
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
Gentoo fungerar out of the box på pegasos. De har ett bra officiellt stöd för pegasos. jag rekomenderar gentoo för alla som har pegasos..

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jul 09, 2006 - 16:07
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
ironfist,

Okej.

Här kommer lite mer då. Det är/har varit något problem med verktyget mkvmlinuz med kernel 2.6.16. Du märker samma om du t.ex laddar hem Debian unstable att det kommer krascha på din Pegasos II (om det ej har fixats i den senaste veckan eller så. Tror det kan vara samma med Debian testing, men har själv inte provat det).

mkvmlinuz är verktyget som använts tidigare för att skapa chrp-kerneln i Debian och likaså då i Ubuntu.

Eftersom jag inte själv är någon kernel-utvecklare eller medlem i någon kernel-klubb i någon linux-distribution, så vill jag vare sig skriva om det eller vidare kommentera det överhuvudtaget. Utan det får du fråga dem som håller på med det.

Sven Luther har också länge pratat om att support för Yaboot skall komma i nästa firmware till Pegasos II. Den finns inte publikt ännu, jag vet inte varför. Du får fråga honom eller bplan om det. Yaboot är det som används på Macintosh-datorer.

Dessa ovan anledningar är del av orsak till att det ej fanns med någon på Pegasos-datorn direkt bootbar chrp-kernel med Dapper-releasen. Ubuntu kunde av förståeliga skäl inte uppehålla hela releasen av Dapper enbart pga Pegasos II räkning.

Jag vet inte vad du är ute efter, men tycker det är lite väl mycket tjat om detta om jag skall vara riktigt ärlig.

Det är inte enligt mina ord Ubuntu är den populäraste distribution. Här är referens: http://www.distrowatch.com

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jul 09, 2006 - 16:10
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
mkvmlinuz är ett hack där man lyft ut delar ur linux bootstrap-system och gjort ett separat program av det. Det går lika bra att bygga en fungerande pegasoskernel med den existerande bootstrappern, som tex genkernel gör. Ubuntu hade kunnat göra precis likadant om de hade varit intresserade av att ha stöd för Pegasos.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Jul 09, 2006 - 16:10
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
@Beanbandit

Fint, ja ljudkortet fungerar bättre om man har modulenn till kortet laddat Smile

@ironfist

Du har helt rätt i att tidigare versionen av Ubuntu gick "bättre" att köra på Pegasosen, även om inte den va perfekt heller. Man behövde köra mkvmlinuz manuellt under installationen. Nu i Dapper få finns ingen kärna alls på skivan som går att boota på Pegasosen, så det är givetvis sämre. Anledningen är helt enkelt att det inte finns någon inom utvecklingen av kärnan inom Ubuntu som använder/är intresserad av Pegasos, så enkelt är det. Jag tror nog aldrig företaget Canocial kommer att lägga pengar på att supporta Pegasos om ingen betalar dem för det. Men det är helt fritt för vem som helst att gå in och skicka in patchar så att det fungerar på Pegasos till nästa release. I dagsläget är det ingen som gör det. Jag har funderat på det men aldrig blivit nåt med det... är för lat Wink

Dessutom va det lite mer problem med just Dapper releasen än tidigare då 2.6.16 kärnan ändrade en del på strukturen för PowerPC i kärnan vilket gjorde att mkvmlinuz inte fungerade längre. Ja Ubuntus kärna har namnet 2.6.15, men har väldigt många patchar från 2.6.16 så. När Dapper släpptes va mkvmlinuz ännu inte fixad att supporta 2.6.16+ men det ska den tydligen göra nu, står iaf så i changelogen men har inte provat själv. Det är ju ingen hemlighet att Ubuntu baseras på Debian unstable vilket innebär att när Debian får support för 2.6.16 med mkvmlinuz så kommer även Ubuntu att få det. Debian körde ännu en vanlig 2.6.15 vid tiden Dapper släpptes.

Så jag tror inte alls att det är omöjligt att kommande releaser av Ubuntu kommer att ha "officiell" support för Pegasos, alltså så att det fungerar "out of the box" utan massa trixs.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jul 09, 2006 - 21:37
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
kozz,

Det är faktiskt så att Dapper PowerPC Desktop Live CD fungerar bättre än vad motsvarande Breezy Live CD gör.

Med Dapper PowerPC Desktop Live CD så fungerar allting med Pegasos II out-of-the-box i live-miljön och installationen när du kör den ifrån Live CD'n och om man laddar med grub2-laddaren. Därför är det ju lite oturligt att det inte finns med en boot-kernel på Live CD'n eftersom den är den överlägset populäraste CD'n. Det verifierade också czp för mig eftersom han mätte antalet nedladdningar (pga att jag talade om för honom att den skulle bli den populäraste och mest nedladdade och kanske för att han inte trodde på mig riktigt när jag skrev det till honom) av de olika alternativen (Desktop CD, Alternate CD, Server CD) efter han postade dem på PPCZone.

Breezy Live CD'n går inte ladda på Pegasos II pga ett tidszon-relaterat problem uppkommer.

Breezy Installations-CD fungerade däremot kanske lite enklare än vad Dapper Alternate CD (vilken är motsvarigheten till Breezy Installations CD'n) gör.

Kommer också ihåg från Breezy jag fick tala om för flera att de inte skulle välja Live-CD'n utan Installations-CD'n när de hämtade från nätet. Men många valde ändå Live-CD'n som inte fungerar använda med Pegasos II.

_________________
Mvh Gunne


Last edited by gunne on Jul 11, 2006 - 09:53; edited 1 time in total
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Jul 10, 2006 - 05:24
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Till å börja med går det inte att installera från LiveCDn i Breezy. (Okok, visst går det, men inte på ett sätt så att det är möjligt för en oerfaren användare). Så att ladda ner LiveCDn till Breezy är helt onödigt om man ska installera Ubuntu. Sen hur kan du säga att det fungerar "out of the box" när man måste ha extra grejer förutom installations skivan i Dapper? Är det inte det som är hela grejen med "out of the box" att allt bara ska fungera utan massa specialgrejer?

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jul 10, 2006 - 19:15
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
kozz,

He he.

Jo, vad jag ville säga är att på en förinstallerad Pegasos II fungerar det ladda Dapper Live CD out of the box. Bara att sätta i cd'n och välja det alternativet.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Jul 11, 2006 - 03:28
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
fungerar det om man inte har förinstallerat det?

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jul 11, 2006 - 06:31
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
lisardman,

Installera bara det paketet jag gjorde, och läs de enkla instruktionerna, så fungerar det utan problem Smile

Som gurking sjunger, Installera dig med en Pegasos... music

PS. Du är ju själv upphovsman till mupper och där har du ju en fin live-miljö att jobba utifrån. DS

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Aug 12, 2006 - 09:37
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
lisardman,

BUMP !

Som svar till...
lisardman wrote:

att använda grub2 är ju liksom kaka på kaka.. varför boota från SF till en bootloader och sedan starta OS:et medans man kan boota det direkt från SF? verkar inte det onödigt att det är då....


Här är för dig nu. Gör enligt följande (i Dapper):

Surfa till:

http://packages.ubuntu.com

I search-fältet fyll i mkvmlinuz och välj att söka i edgy

Ladda ner mkvmlinuz version 23.

Öppna ett terminal-fönster och kör:

# sudo dpkg -i mkvmlinuz_23ubuntu2_powerpc.deb

Ange ditt lösenord, som du frågas efter.

mkvmlinuz version 23 installeras.

Kör därefter i terminalfönstret:

# sudo mkvmlinuz

Pegasos II CHRP-kernel genereras nu, och en symlänk vmlinuz som pekar till aktuell kernel du kör på genereras också.

Du kan nu ladda denna symlänken direkt ifrån firmwareprompt och starta ditt installerade Ubuntu Dapper-system. Använd denna bootsträng som mall:

# boot hd:X boot/vmlinuz root=/dev/hdaX splash

I fortsättningen kommer nyinstallerade kernel-uppdateringar att användas efter omstart, iom att symlänk pekar till aktuell installerad kernel.

Med ovan förfaringsätt behöver du ej använda grub2-laddaren för att starta ditt installerade dapper-system med den 'rena' kerneln, utan kan använda chrp-kerneln genererad med mkvmlinuz.

------

Notering:

För att boota Dapper PowerPC Desktop LiveCD som släpptes den 1 Juni, kan du fortfarande använda det grub2-script och laddare och den beskrivning som jag skrev då. Liksom du också fortfarande kan använda det för att starta ett installerat system enligt vad jag beskrev då.

Som jag tror du ser av ovan har du nu flera olika förfaringssätt att välja emellan.

Lycka till !

_________________
Mvh Gunne


Last edited by gunne on Aug 12, 2006 - 15:36; edited 2 times in total
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Aug 12, 2006 - 09:51
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
fördelen med att köra grub2 är ju att man kan ha flera val alternativ som lätt kan väljas istället för att hålla på o skriva en lång herang när den nya kerneln visar sig inte fungera och du behöver boot en äldre.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo