www.pegasos.org :: View topic - Instabil MacOS 9.22 på Pegasos1 april2 med MOL (Molk)
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
walle
22 Post subject: Instabil MacOS 9.22 på Pegasos1 april2 med MOL (Molk)  PostPosted: Oct 24, 2006 - 08:41
Newbie


Joined: Apr 05, 2004
Posts: 23
Location: Göteborg
Jag har installerat MacOS 9.22 på min pegasos 1 april2 med hjälp av MOL och MOLK. Dessvärre så hänger sig MacOS ganska så frekvent. MOS krachar också lite då och då, men det kan jag åtminstånde köra åtskilliga timmar innen det hänger sid. Det brukar dessutom bara vara i samband med att jag kör vissa program (vilka förmodligen buggar lite och skriver på lite fel ställen)

Jag hade en teori om att RAM:et var lite trasigt, så jag körde memtest under MOS. Det är ju inget direkt omfattande test, men den visade ok.

Finns det någon som har några tips om detta? Är det hårdvaruinkompabilitet som gör det, eller har det något med mjukvaran att göra? Några idéer?
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Re: Instabil MacOS 9.22 på Pegasos1 april2 med MOL (Molk)  PostPosted: Oct 24, 2006 - 10:39
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Kan ej svara på det.

Det bästa är eventuellt att du frågar upphovsmannen till antingen MOL eller MOLK. Dock har troligen ingen av dem Pegasos 1 utan Pegasos II.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject: Re: Instabil MacOS 9.22 på Pegasos1 april2 med MOL (Molk)  PostPosted: Oct 24, 2006 - 19:13
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Hur mycket minne har du i din Pegg 1:a och uppdelade på hur många minnes moduler?
1:an vart väldigt känslig med minnerna, fick aldrig linux att fungera på min men MOS vart stabilt.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
walle
Post subject:   PostPosted: Oct 25, 2006 - 17:35
Newbie


Joined: Apr 05, 2004
Posts: 23
Location: Göteborg
Trizt wrote:
Hur mycket minne har du i din Pegg 1:a och uppdelade på hur många minnes moduler?

Ja, peg1an är _oerhört_ kräsen. Jag har testat säkert 10-15 minnesmoduler och har fått 3 av dessa att fungera, tyvärr ej tillsammans. Just nu kör jag med en 256MB modul. Jag har några 256MB ECC som jag skall testa någon dag.

Jag tror att MOL är inställt på 192MB RAM. 64MB till värdoperativet borde ju räcka.

När det hänger sig så är det inte alltid så att hela datorn låser sig. Jag kan ibland byta till konsolen, men av någon anledning fungerar det inte att avbryta (ctrl+c) eller suspenda (ctrl+z) MOL. Detta går inte heller innan det hängt sig. Så jag kan inte samla information om hur systemet mår.

gunne wrote:
Det bästa är eventuellt att du frågar upphovsmannen till antingen MOL eller MOLK. Dock har troligen ingen av dem Pegasos 1 utan Pegasos II.

Det är just av denna anledning som jag frågar här. Det första som slog mig var om det kunde vara några problem med hårdvaran och då känns som om det är större chans att någon här har några bra tips. MOL verkar förövrigt ebbat ut nästan helt de senaste åren. Att apple gick över till x86 har ju knappast hjälpt till.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Oct 25, 2006 - 18:21
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
walle wrote:
MOL verkar förövrigt ebbat ut nästan helt de senaste åren. Att apple gick över till x86 har ju knappast hjälpt till.

Det beror nog mest på att den är ganska komplett iofs.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Oct 26, 2006 - 04:06
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
Mol fungerar ju riktigt bra.. synd bara att 3D accelerering inte fungerar. det hade varit ballt..

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo