www.pegasos.org :: View topic - Efika5K2 & Xubuntu
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
gunne
Post subject: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 27, 2006 - 23:08
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Xubuntu körandes på Efika.

Klicka på bilden för större bild.
Image

Xubuntu är ett lättvikts Ubuntu-system. Det är inte lika resurskrävande som exempelvis Ubuntu eller Kubuntu, och passar därför bättre till ett system som Efika, men kommer ändå med en hel del applikationer förinstallerat och konfigurerat, och man kan använda det normala paketeringssystemet för underhåll eller installation av andra mjukvaror.

Läs mer om Xubuntu här: http://www.xubuntu.com/

Här är några videos som demonstrerar Xubuntu: http://osvids.com/features/xubuntu/xubuntu.html

GGS-Data har tänkt kunna erbjuda Efika med Xubuntu förinstallerat.

Här är några olika varianter.

1: Vi kan sälja enbart Efika-kort

2: Vi kan sälja Efika + hårddisk med Xubuntu förinstallerat

3: Vi kan sälja Efika + hårddisk + Radeon 9250 grafikkort

4: Vi kan sälja Efika monterat i litet kabinett med hårddisk + grafikkort. Och, ja det går att ansluta och använda både mus och tangentbord med Efika.

Ett Efika-system monterat i kabinett med exempelvis 40GB 2.5" hårddisk och grafikkort kommer kosta någonstans mellan 3000-4000:-.

Installationen kommer också finnas med som ett arkiv på hårddisken. Det mest tidseffektiva sättet att installera en Efika är att helt enkelt montera hårddisken i en vanlig PC-dator, skapa en partition och skriva arkivet till partitionen och efter det montera hårddisken i Efika och starta det installerade systemet.

Xubuntu kan ej laddas ned och installeras på Efika.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 28, 2006 - 08:30
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Kul!

Vilken låda tänker du leverera samt hur har du fäst EFIKAn?

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 29, 2006 - 18:59
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Wow, detta är ju coolt, men när kommer den heya (tänkte köpa en ny kamera när vi skulle upp till Ullared för MAX 2.500, men släpps Efikan inom de närmsta 2-3 veckorna så kanske jag slänger pengar på en sådan istället)!

Vet någon hur den är att kolla på film med samt om den duger till att redigera bilder!?

Hur är den generella hastigheten!? Usch, sitter och skriver detta vid min Celeron 399 (mendocino), 256mb PC133, Radeon 9250 och Damn Small Linux (kör ju visserligen DSL med VESA-driver för grafikkortet) men uuusch vad slöööööö den är DamnComputer !

Det är ju värsta oros-momentet, att jag smäller 2000-2500 kr på ett moderkort, och det visar sig att det är lika tokslött Rolling Eyes !

Men sedan hoppas jag ju samtidigt att butterfly kommer att gå hyfsat "stabilt"!
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 29, 2006 - 19:57
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
martinalexander:
EFIKAn är inte lämplig som primär desktopmaskin.

Utveckling för inbyggda system? Ja
Tunn klient? Ja
Kluster med ett par tusen kort? Det skulle Bill Buck gilla..

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 29, 2006 - 20:59
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Hmmm... Just det är problemet för mig vad gäller "ny amiga-hårdvara"! Efika är för dålig och Peg-2 är för dyr Crying or Very sad !
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 30, 2006 - 09:54
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
martinalexander wrote:
Hur är den generella hastigheten!? Usch, sitter och skriver detta vid min Celeron 399 (mendocino), 256mb PC133, Radeon 9250 och Damn Small Linux (kör ju visserligen DSL med VESA-driver för grafikkortet) men uuusch vad slöööööö den är


Den skulle nog bli mer användbar om du körde med radeon drivrutinen istället, så kan du köra lite 3D också.

Dubbla minnet skulel inte skada för den delen heller, smyg runt i soprummen och plocka ut minnena på slängda datorer, så kanske du lyckas hitta större moduler utan att spendera pengar. :)

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 30, 2006 - 10:06
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Jo, men problemet är att jag enl. uppgifter från tillverkaren inte kan ha mer minne!

Och radeon-drivarna provade jag till Redhat 9.0, men gick inte snabbare för det (startade tuxracer eller maelstorm så laggade datorn sönder)!

Men funderingarna på att skaffa Efika baseras just på butterfly ! Normalt vill jag ju inte köra linux dels för att jag inte är bra på att använda det!

Däremot har jag ju fått AmigaOS att boota på pezen, men jag får inte igång cd-rom!
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 30, 2006 - 10:41
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
martinalexander:
"Normalt vill jag ju inte köra linux dels för att jag inte är bra på att använda det!"

Hur kan du vara bra på något du knappt använt?
Och hur har du tänkt bli bättre utan att använda det?

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 30, 2006 - 12:00
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Tja, mkt bra fråga Wink ! Att använda linux på "grafiknivå" är för mig inga problem, men däremot på "textnivå". Där kan jag inget, förutom ett fåtal kommandon osv. Men just nu kör jag ju linux pga oändligt många anledningar, och jag tycker det går mkt bra, och att jag kan det jag behöver kunna!

Men sedan när det gäller att tweaka systemet osv för bättre prestanda så fattar jag noll. Anledningen till efika-planer är just butterfly , men det vore absolut ingen "drawback" att köra Linux på den OM... All installation och tweaking etc. går relativt smärtfritt!
Behöver jag gå ner på "master-nivå" och skriva mig fram för att få ett bra system, så är det ingen idé för mig!

Äh... Jag svamlar... Har nog inget bra svar på frågorna egentligen! Jag får väl först och främst formulera om den där meningen till något liknande:
"Jag kör gärna linux på maskinen, bara det ligger på "nybörjarnivå" och är till största delen grafiskt", hoppas detta lät lite bättre!

Nu ang. frågorna:
1) Tja, bra och bra, jag kan som sagt det jag tycker att jag bör kunna baserat på det som jag ska använda det till!
2) Använder linux gör jag ju hela tiden egentligen, men inte mer än "peka & klicka", alltså rör jag nästan aldrig terminal etc och jag kör aldrig "utanför X"!

Hmmm... Ja, jag har väl idiotförklarat mig själv igen, men what the heck, jag är ju en idiot Argh !
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 30, 2006 - 12:07
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
efika är inte för desktop.. bättre du letar reda på en begangnad peg2 istället. De bör inte vara så hiskelit dyra..

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 30, 2006 - 12:22
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Njae, en peg-1 får du väl ge 2000 för begagnad, men mer vill jag inte betala för en beg peg-2 (endast moderkort med CPU då)!
Nya Peg-2 kostar ju nästan 4-5000 Tete-Cogne !

Skulle ju >faktiskt< kunna gå tillbaka till Peg-1, men såvitt jag minns så hade jag vissa problem med mitt förra, tror att det hängde sig och så... Tror det uppstod just när jag surfade!

Annars så får jag försöka luska ut hur jag kan få cd-rom att funka i AOS under KXLight, bara det att det inte riktigt är "äkta vara", men det duger utmärkt åt mig! Kom ju på att man faktiskt kan köra med "riktigt" AOS-tgb i KXLight!

Tvåtusingen ska jag ju uppgradera oxå, 030, picasso II och FF, sedan kan den också brumma! Men det jag vill göra är att ha den till äldre apps och spel, samt ha en "nyare" maskin till surf, film & musik!

Men den nyare datorn skulle jag ju egentligen bara kunna fixa en mini-itx med DSL på, och så bara använda den till VLC, FreeAmp & Firefox!

Whoops, nu blir det lite väl offtopic här Hau !
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 30, 2006 - 13:09
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
De flesta beg. Peg2 som jag har sett till salu har varit med en fullständig dator (låda med mera) för en car 4000-6000 beroende vad som ingått, så du skulle nog kunna få bara moderkort plus CPU för vad du tänkt ge ifall du lyckas få någon att enbart sälja dem.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 30, 2006 - 13:11
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Jo, det är ju det som är det svåra, om man vill sälja peg-2 med extra allt, vad ska man halvera priset för och vad ska man med en tom låda och div. enheter :p !?
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 30, 2006 - 13:42
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
martinalexander:
Pegasos 1 är ingen bra maskin för Linux. Det är stora
problem med Artician..

Det är svårt att kunna rekommendera någon dator till
dig när du ändrar dig stup-i-kvarten. Ibland vill du spela,
ibland vill du bara se på film och använda Firefox..

Pegasos 1 fungerar annars utmärkt med MorphOS och
du kan ju köra UAE därifrån med de gamla spelen.

Om jag vore du skulle jag inte brytt mig om att försöka
uppgradera en Amiga 2000. Lägg ner. Ska man tvunget
ha en Classic Amiga är det en A1200 med en Kickstart 1.3-
diskett man ska ha och sen lira på. Sälj skiten i stället.

Du kommer bara bli besviken hur många tusen du än
lägger på dem. Inte ens ett 060-kort kan erbjuda något
vettigt. Pegasos 1 är i alla fall 10 gånger snabbare än 060'n..

EFIKAn kommer fungera fint med MorphOS. Men har du
redan en Pegasos 1 så kommer du att bromsa ner ganska
rejält, kanske 50% att gå från 600 MHz G3 till 400 Mhz
603e. Eller du sålde kanske din Pegasos?

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: Re: Efika5K2 & Xubuntu  PostPosted: Dec 30, 2006 - 15:02
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

ironfist wrote:
Eller du sålde kanske din Pegasos?


Tja, typ Laughing ! Nej förresten, den bytte jag ju mot min 1200:a som fortfarande står här inne levande och allt Rolling Eyes !

Nja, det där med att jag ibland vill se filmer, ibland firefox (tro mig, AWeb eller iBrowse bör funka lika bra) och ibland spela kan jag ju fixa med bara 2 maskiner, en classic och en nyare!

Med filmer menar jag då VCD, jag lär alltså bara se VCD på maskinen (alltså inga dvd och "high-quality")

Spel... Det har jag ju tvåtusingen till, den har jag haft i min ägo i... tja, lääänge!

Nu får jag snart ett celeron 700 mobo (uppgraderar min celeron 399 Shocked ), så då bör jag kunna släppa planerna på både efika och peg (har en jäkligt fin mATX-låda till mobot också)!

Då slutar jag alltså med tre ( Exclamation ) datorer (A1200, A2000 & Celeron) och inte 200 som många verkar tro Surprised !

Nåja, tack för hjälpen iaf!
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo