www.pegasos.org :: View topic - Flera partitioner med samma namn...
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
dIS_NLS
Post subject: Flera partitioner med samma namn...  PostPosted: Apr 17, 2007 - 17:23
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 04, 2006
Posts: 31

Satte i en amiga hdd i min peg idag för att komma åt lite filer från den. Bara det att min sys-partition på den disken är DH0: och heter "System", bekymret är att det är exakt likadant med min mos-installation. Kan se dh0: på amigadisken i scsiconfig men hur ska jag göra för att kunna läsa den? Är det ens möjligt?
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject: Re: Flera partitioner med samma namn...  PostPosted: Apr 18, 2007 - 03:36
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
hmm jag fick byta namn på disken och på partitionerna en gång jag gjorde sådär. Då gick det tydligen bra sen efter en omstart..

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dIS_NLS
Post subject: Re: Flera partitioner med samma namn...  PostPosted: Apr 18, 2007 - 15:09
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 04, 2006
Posts: 31

Men grejen är den att jag har ingen annan maskin att göra det på och i mos får jag inte upp någon ikon att döpa om. Döper jag min Mos-sys partition till något annat får jag inte heller upp amigadiskens sys partition. Var jag kan ändra enhetsbeteckningen "dh0" på amigadisken utan att sumpa innehållet vet jag inte.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject: Re: Flera partitioner med samma namn...  PostPosted: Apr 18, 2007 - 15:42
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Du ändrar väl enhetsnamnet i HDToolBox. Tror inte
den tömmer disken vid namnbyte..

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dIS_NLS
Post subject: Re: Flera partitioner med samma namn...  PostPosted: Apr 20, 2007 - 02:43
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 04, 2006
Posts: 31

Kan inte hitta HDToolBox i MorphOS. Funkar det att kopiera Hdinsttools direkt från min Aos3.9 skiva?
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject: Re: Flera partitioner med samma namn...  PostPosted: Apr 20, 2007 - 03:58
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
den heter inte hdtoolbox i mos.. tror den heter scsiconfig..

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Re: Flera partitioner med samma namn...  PostPosted: Apr 20, 2007 - 17:22
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
dis_NLS,

Det kan vara flera olika saker som påverkar. Till exempel kan det också tänkas vara att olika versioner av 'samma' filsystem inte är helt kompatibelt. Det kan som jag förstått det inträffa med olika versioner av SFS filsystem, kanske också med FFS filsystem. Om det är detta som är problemet, så kan du eventuellt prova med olika versioner av filsystemet. Det kan dock bli lite joxigt, då jag inte är helt säker på att det går använda två olika versioner av 'samma' filsystem under samma session så att säga, men det är möjligt att det går också.

Det säkraste sättet att ta backup ifrån en Amiga-partition, och vilket som jag brukar rekommendera att göra, är att montera disken i ett Linux-system, och där arkivera datan för att sedan via något medium föra över det till MorphOS-systemet. På så sätt behöver man inte vara orolig för att skada strukturen på disken och förlora data som man kanske vill komma åt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo