www.pegasos.org :: View topic - Monteringsplatser i Ubuntu 7.04
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
Charvel
Post subject: Monteringsplatser i Ubuntu 7.04  PostPosted: May 01, 2007 - 11:41
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Hej!
Har låtit min dator stå och uppgradera sig från 6.06 till 7.04 nu i natt.
Allt verkar fungera fint som snus men med ett litet fel.

Jag har ett ganska rörigt system som består av ganska många partitioner placerat i olika mappar här och var. (Peterlogik kallar mina vänner det) Detta har aldrig varit ett problem innan men sedan jag uppgraderade så har Ubuntu bytt ut mina olika "enhetsnamn" (tror dom heter så).
Typ hda blev sdc och lite annat blev också "bakvänt".
Slängde ihop detta för över ett år sedan och sedan dess har jag haft ganska bra koll på mina partitioner och filer, tills nu..Smile För i och med att Ubuntu har fungerat så otroligt bra så jag jag glömt bort vilket program jag använde för att fixa dom olika hda,hdb osv till mappar.
Vad jag söker är ett bra program som man kan använda för att montera filsystem, så att jag kan få mina grejer rätt igen Smile

//Peter
Trevlig Sommar!
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject: Re: Monteringsplatser i Ubuntu 7.04  PostPosted: May 01, 2007 - 14:00
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
vi, emacs, nano eller vad nu råkar vara din favorit text editor

Code:
vi /etc/fstab

Code:
emacs /etc/fstab

Code:
nano -w /etc/fstab


sen e det bara och ändra rätt enhet för vare mount-point.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject: Re: Monteringsplatser i Ubuntu 7.04  PostPosted: May 01, 2007 - 15:24
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Anledningen till att enhetsnamnen har bytt namn är att man sedan 2.6.19 har börjat ersätta det "gamla" stöded för ATA diskar med ett nytt som både ska vara renare och enklare att kontrollera plus att de ska ha bättre support för S-ATA osv. I samband med detta har man även bytt namn på enheterna. Läs mer på http://kernelnewbies.org/Linux_2_6_19 under "Libata PATA (Parallel ATA) merge" om du är mer intresserad.

Om jag förstår dig rätt så är vill du ha diskarna under Places->Computer? Så vitt jag vet, på min dator iaf, så kommer alla partitioner upp där automatiskt och använder HAL för att montera diskar. Om det inte skulle fungera så går det också att modifiera /etc/fstab som Trizt sa, tänkte bara lägga till att det också går att ändra med gedit Smile

Code:

gksu gedit


I en terminal eller i "Run Application" som man får fram genom Alt + F2, där kan du sedan öppna filen och ändra.

Finns disken angiven i /etc/fstab så används commandot mount istället för HAL för att montera diskarna. Som standard så krävs väl root rättigheter för att montera "interna" hårddiskar medan "removable" så som USB-minnen kan monteras som användare vid användning av HAL montering. Vill du montera det vid varje uppstart utan att behöva montera disken i Places->Computer så får man lägga till disken i /etc/fstab.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject: Re: Monteringsplatser i Ubuntu 7.04  PostPosted: May 01, 2007 - 15:59
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Om man vill kunna mounta en enhet som vilken användare som helst, så lägger du till user till mount options i /etc/fstab.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: Monteringsplatser i Ubuntu 7.04  PostPosted: May 01, 2007 - 16:13
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Aha! Tackar för svaren.
Ska åka till jobbet nu men ska testa i morgon.

@kozz
Places computer...hade jag aldrig tänkt på att använda. Mytcket riktigt dyker en del av partitionerna upp där men inte alla.men när jag ändrat i fstab så borde det väl funka som förut. Ändå har jag dragit ner på antalet partitioner. Hade alltid en egen hd till /home förr osv. Detta har på något sätt etsat sig kvar och jag har alltid använt massa partitioner och mountat i mappar istället för att bara göra mappar på en enda partition. Känns lättare om bara en hd eller partition krasar, då har man ju det mesta kvar ändå typ Smile Fast det blir ju ganska rörigt just nu då jag varken vet ut eller in Smile Ska testa att rota i fstab i morgon. gedit låter gött, det är ju grafiskt med! Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject: Re: Monteringsplatser i Ubuntu 7.04  PostPosted: May 01, 2007 - 18:32
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Jag delar upp min hårddisk i flera delar också, nuförtiden har jag alltid en liten rescue slice där jag har allt som behövs ifall nått skulle gå fel, övrigt så får delar där det ofta skrivs sina egna slices, eftersom det är där det finns störst sannolikhet att nått går åt skogen och ska då inte påverka hela systemet. /home kör jag some en LVM (två hårddiskar för tillfället) som jag sen delar ut över nfs, så jag kommer åt alla mina filer oavsett vilken dator jag sitter vid (kommer ihåg hur bökigt det var när alla datorer hade sin egen /home, flytta filer och närt man ssh:a hem så vart givetvis datorn som filerna låg på avstängd).

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: Monteringsplatser i Ubuntu 7.04  PostPosted: May 04, 2007 - 04:26
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Funkar skitbra nu efter att grejat runt i fstab Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo