www.pegasos.org :: View topic - Linux och Windows
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
gunne
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 11, 2007 - 20:41
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Här är en fin bild:

Image

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 12, 2007 - 08:07
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Hehe...Den var bra Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 12, 2007 - 16:40
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Charvel wrote:
Hehe...Den var bra Smile


Trots det så är det så populärt för folk att ha
operativsystem fullt med parasiter, och folk köper sådant
utan att blinka.

Borde inte EU stifta en ny lag hur många kriterier ett OS
måste uppfylla för kunna säljas?
I så fall skulle Windows blåsa bort totalt. Inte en susning
av windows i EU-länderna. Haa haa haaa Very Happy
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 12, 2007 - 21:49
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Försår iofs att många kör Windows för enkelhetens skulle. Det ser ju lixom lika dant ut överallt. Det kan man ju knappast säga om Linux där varje användare konfar till sin egna goa fönsterhanterare. Windows är ju dessutom smidigt att ha om man vill spela mycket spel på sin PC. Även om det mesta (om inte allt) går att få igång med wine/cedega. Själv spelar jag nästan bara på min Amiga och lite tremulous då och då på min PC. Skulle aldrig falla mig in att installera Windows på min "primära" dator då jag är ganska beroende av att den ska FUNGERA. Kör dock Windows på en av mina musikburkar då Linux varken har programvara eller drivrutiner för ljudkort som kan mäta sig med Windows. varje OS var ju sina fördelar och nackdelar. Fast windows har ruggigt många av det sistnämnda Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 13, 2007 - 10:08
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Charvel wrote:
Försår iofs att många kör Windows för enkelhetens skulle. Det ser ju lixom lika dant ut överallt. Det kan man ju knappast säga om Linux där varje användare konfar till sin egna goa fönsterhanterare. Windows är ju dessutom smidigt att ha om man vill spela mycket spel på sin PC. Även om det mesta (om inte allt) går att få igång med wine/cedega. Själv spelar jag nästan bara på min Amiga och lite tremulous då och då på min PC. Skulle aldrig falla mig in att installera Windows på min "primära" dator då jag är ganska beroende av att den ska FUNGERA. Kör dock Windows på en av mina musikburkar då Linux varken har programvara eller drivrutiner för ljudkort som kan mäta sig med Windows. varje OS var ju sina fördelar och nackdelar. Fast windows har ruggigt många av det sistnämnda Smile


Det är bara för speltillverkare att satsa på spel för Linux och minska på
sortimentet för Windows Det är väl självklart att folk byter till Linux
när speltorkan börjar kännas?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 13, 2007 - 10:22
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Så sant. Hela anledningen till att jag började besläkta mig med linux för sisådär 8-10 år sen var för att jag fick bra mycket högre fps samt lägre ping i Quake1 Smile
Startade aldrig X på den tiden. Räckte med att lära sig kommandona för att få igång quakeworldservern och klienten.

Finns en del ganska bra spel till linux iofs. Typ Battle for wesnoth, Tremulous, Quake 3 osv (för att inte glömma den beryktade potatismannen). Sitter dock mest i emulatorer och spelar Snes och playstation spel. Det smidiga med linux är ju att det mesta är gratis och blir man sugen på nåt nytt så är det bara att ladda ner.
Fast det vore ju klart kul med mer spel från dom stora drakarna till Linux. Tror dock det bara är en tidsfråga.

Folk har faktiskt mer och mer börjat ifrågasätta varför man ska betala tusentals kronor för Windows samt alla program man behöver. Office, Adobe Photoshop, osv när en standard installation av ubuntu meds flera distar redan inehåller allt det där GRATIS! Så om några år så tror jag att användarbasen för linux har vuxit så pass mycket att speltillverkarna faktiskt inte har något större val än att göra spel till Linux. Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 13, 2007 - 10:44
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Charvel wrote:
Så sant. Hela anledningen till att jag började besläkta mig med linux för sisådär 8-10 år sen var för att jag fick bra mycket högre fps samt lägre ping i Quake1 Smile
Startade aldrig X på den tiden. Räckte med att lära sig kommandona för att få igång quakeworldservern och klienten.

Finns en del ganska bra spel till linux iofs. Typ Battle for wesnoth, Tremulous, Quake 3 osv (för att inte glömma den beryktade potatismannen). Sitter dock mest i emulatorer och spelar Snes och playstation spel. Det smidiga med linux är ju att det mesta är gratis och blir man sugen på nåt nytt så är det bara att ladda ner.
Fast det vore ju klart kul med mer spel från dom stora drakarna till Linux. Tror dock det bara är en tidsfråga.

Folk har faktiskt mer och mer börjat ifrågasätta varför man ska betala tusentals kronor för Windows samt alla program man behöver. Office, Adobe Photoshop, osv när en standard installation av ubuntu meds flera distar redan inehåller allt det där GRATIS! Så om några år så tror jag att användarbasen för linux har vuxit så pass mycket att speltillverkarna faktiskt inte har något större val än att göra spel till Linux. Smile


Det finns en fördel att ha Linux när folk spelar spel och kör så
mycket intensivt. Att Linux filsystem inte behöver defragmenteras Smile

Jag har t.ex en dåligt integrerat ljudkort men egentligen inte är det?
Det tycks vara drivrutinen för windows som är dålig och det rasslar
lite svagt och knäpper.
I Linux blir ljudet helt annorlunda. Större och djupare dynamik
och helt klart fint ljud.

Det verkar som programmerare med avsikt gör dåliga drivrutiner till Windows.

Hur ser du på saken?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 13, 2007 - 17:38
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Hehe, jag är väldigt dåligt insatt när det kommer till hur egentligen drivrutiner fungerar mot maskinvara kontra vilket os man kör. Det enda jag har upplevt är precis som du skriver, att det mesta faktiskt fungerar bättre/smidigare i Linux mot Windows. Jag hoppas och tror att inte programmerarna av dessa drivrutiner gör taffliga saker med vilje.
Däremot så upplevde jag samma sak med min fars ljudkort, ett Creative audiology (tror jag det hette) med frontpanel. Sprakade och väsnades som en lågstadie skolmatsal i Windows XP medans i både Fedora och Ubuntu fungerade det helt perfekt. Kanske var så att dom släppte maskinvaran före det att drivrutinerna var riktigt testade i Windows...Eller jag vet inte. Var en chansning iallafall Smile

En annan grej.
Vi har en 5Mpixel kamera som vi tar foton med och skriver ut på en liten fotoskrivare här hemma. Blir ganska bra bilder tycker jag. Är det stor skillnad om man skulle köpa en med runt 10 Mpixlar? Vi har funderat på att uppgradera oss men vet inte riktigt om det är värt det.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
andreas_hahaha
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 13, 2007 - 22:05
Member
Member


Joined: Jan 27, 2006
Posts: 121
Location: @home
Synd att folk förstör sina liv med Windows, Counterstike, World of Warcraft och Excel.
Och det här med drivrutiner känner jag igen. Spelkontroller och sånt vill inte fungera lika bra i OSX som i Windows, men allt annat jag kopplar in i Macen fungerar utan att jag behöver röra någonting. Hä bara funk.
Det gör det inte i mina bröders datorer, som självklart kör Windows. Deras OS går sönder en gång i veckan ungefär. Dom fick en CD med Ubuntu 6.06 var av mig (och klistermärken), men ingen av dem har ens testat att köra Live-läget. *Förbenade onjäkla!*

Och hir går det med bilderna som du nästan lovade mig? Razz
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 14, 2007 - 03:52
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
för just creatives kort och windows så finns det alternativa drivrutiner som ska vara bättre än orginal...
övrigt så är det inte upplösningen på kameran man ska titta på utan man ska titta på optiken om kameran tar bra bilder.

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 14, 2007 - 06:14
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Quote:

för just creatives kort och windows så finns det alternativa drivrutiner som ska vara bättre än orginal...

Fler och fler väljer Ubuntu.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 14, 2007 - 11:30
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Det verkar faktiskt så. Har kört det här hemma i snart ett år och jag har aldrig haft ett så problemfritt datorår. Allt fungerar, det går fort, massa med bra program, osv osv. När man körde Windows piratkopierades det ju en del men i Linux/ubuntu finns inte riktigt nån anledning Smile Skulle gärna se att fler program kom med en paypal funktion så att man kan bidra med några spänn till utvecklarna direkt över nätet. Som Morphosteamet har gjort. Slängde in lite pengar till deras 3dutveckling.
Tror många skulle använda den funktionen om den fanns.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 14, 2007 - 20:56
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Charvel wrote:
Det verkar faktiskt så. Har kört det här hemma i snart ett år och jag har aldrig haft ett så problemfritt datorår. Allt fungerar, det går fort, massa med bra program, osv osv. När man körde Windows piratkopierades det ju en del men i Linux/ubuntu finns inte riktigt nån anledning Smile Skulle gärna se att fler program kom med en paypal funktion så att man kan bidra med några spänn till utvecklarna direkt över nätet. Som Morphosteamet har gjort. Slängde in lite pengar till deras 3dutveckling.
Tror många skulle använda den funktionen om den fanns.


Hur kommer det sig att folk är så lättlurade som inte inser
att de har köpt en virtuell blytacka med levande parasiter som redan
hunnit förstörs systemet efter cirka två månader?

Varför görs det ingen reklam om Linux i tv eftersom det är gratis.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
andreas_hahaha
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 14, 2007 - 21:47
Member
Member


Joined: Jan 27, 2006
Posts: 121
Location: @home
lisardman wrote:
för just creatives kort och windows så finns det alternativa drivrutiner som ska vara bättre än orginal...
övrigt så är det inte upplösningen på kameran man ska titta på utan man ska titta på optiken om kameran tar bra bilder.


Jag vill se hur det ser ut när någon postar en 10Mp stor bild på ett forum.

Optiken behöver inte vara superduper när bilderna är i så hög upplösning. Om man köper en kompaktkamera så använder man den ändå inte till att skriva ut posters eller så.

Jag hade ju tänkt köpa mig en systemkamera också, men behöver en ny kompaktkamera också. Det är inte alltid man hinner slita upp kameran ur väskan när man fotar nästa årsmodeller av ett otal europeiska och asiatiska bilmärken.

Dom kör oftast rätt fort och man blir ju som aldrig riktigt förvarnad.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 15, 2007 - 13:35
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
@Gurking
Anledningen till att det inte görs reklam är ju att det kostar pengar. Pengar som inte riktigt finns, särskilt inte för Linux. I sånna fall skulle vi väl få börja betala för våra kopior för att kunna finansiera reklamen, och det vill jag inte Smile
Även om jag skulle kunna tänka mig att bidra med pengar till gänget som sitter och "gör" nya versioner av OS:en.


"Blytacka full med parasiter" Hehe, stämmer ganska bra.
Inget jag skulle vilja betala för iallafall. Dock har jag faktiskt gjort det. Köpte en version av Windows XP för nåt år sen som jag kör på min gamla burk jag har i studion pga drivrutiner och programvara. Hade det funnits möjlighet att använda Linux där istället hade jag gjort det men nu är läget som det är och det är bara att bita ihop.
Men att köra Windows hemma på min dator som jag vill ska fungera hela tiden skulle aldrig falla mig in. Minns allt för väl hur trevligt det var med virus, spyware, systemkracher, usbkrångel, swappande hårdiskar osv...

//Peter
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo