www.pegasos.org :: View topic - Linux och Windows
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
dholm
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 11:56
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Det fanns en programvara för ett par år sedan som var en open source-variant av Reason och som dessutom var riktigt bra. Den kunde mäta sig funktionsmässigt med Reason på den tiden. Propellerhead hotade då med stämning och utvecklaren av applikationen (som jag har för mig gjort det som ett projekt i skolan) slutade utvecklingen och tog bort all source och binärer. Det tråkigaste är att det förmodligen bara var ett tomt hot.

gunne wrote:

Richard Stallman talade också om för mig igår att det heter GNU/Linux thumb up


Det beror på vad du talar om. Pratar du om en Linuxdistribution som använder sig av GNU coreutils, GNU libc etc så bör man kalla det GNU/Linux. Det känns dock högst olämpligt att kalla tex en dist som bygger på Linux, uClibc, BusyBox och är kompilerad med icc för GNU/Linux, tycker du inte?

_________________
I need this baby in a month send me nine women!


Last edited by dholm on May 17, 2007 - 12:07; edited 1 time in total
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 15:00
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Med risk för att låta dum så ställer jag ändå frågan.
Vad menas med GNU och GNU/Linux? Gärna enkelt förklarat.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 15:22
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Vad man syftar på är att Linux är bara en kernel och utan GNU så vore den inte så användbar. Du har ju GNU libc, GNU coreutils, (The) GNU Compiler Collection, GNU bash och förmodligen massvis med andra lösningar ifrån GNU i din Linux för att den skall vara användbar som operativsystem.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 16:21
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
lisardman wrote:

@Gunne Linus säger att Linux heter Linux inget annat...

Då refererar han nog också till Linux.

dholm wrote:

Det beror på vad du talar om. Pratar du om en Linuxdistribution som använder sig av GNU coreutils, GNU libc etc så bör man kalla det GNU/Linux. Det känns dock högst olämpligt att kalla tex en dist som bygger på Linux, uClibc, BusyBox och är kompilerad med icc för GNU/Linux, tycker du inte?


Jo, det förstår jag. Och det var inte så mycket min åsikt jag ville framföra. Vad jag tycker, om jag skulle tycka någonting, är kanske att se som lite ovidkommande. Kikade lite på sidan om BusyBox, och det nämns inget om GNU/Linux på sidan, utan man använder bara namnet BusyBox i sig själv, och om jag skall tycka något om det, så tycker jag det är helt ok. Det är säkerligen välgenomtänkt.

Angående vad Stallman vill förmedla, med att begreppet GNU/Linux skall användas, är av den anledningen att inte begreppet GNU skall falla bort i glömska. Och det instämmer jag i mitt tycke med honom om. Om han som representant för Free Software Foundation inte talar om det, när han talar om GNU/Linux och fri mjukvara, så skulle han göra fel. Likaså är det viktigt att man, om man sätter ett stort värde i att fri mjukvara är fri mjukvara, man försvarar det. Om man inte gör det så kommer med all sannolikhet den fria mjukvaran inte vara just fri mjukvara (enligt den definition och licens-form man önskar) så länge. Det är också vad han vill förmedla.

I dagligt tal så används uttrycket Linux som ett samlings och begreppsnamn för de flesta GNU och Linux-baserade operativsystems-distributionerna. Och det är inget fel i det. Men vid en presentation kan det kanske vara viktigt att använda uttrycket och begreppet GNU/Linux om det är vad man avser.

Wikipedia skriver inledningsvis -- Linux, alternativt GNU/Linux, är ett fritt operativsystem som består av programmen från GNU-projektet, kärnan Linux samt annan programvara.

The Free Software Foundation är i sin form en politisk organisation som verkar för att mjukvara skall vara just fri mjukvara.

Citat från fsf.org:

"The Free Software Foundation (FSF), established in 1985, is dedicated to promoting computer users' rights to use, study, copy, modify, and redistribute computer programs. The FSF promotes the development and use of free software, particularly the GNU operating system, used widely in its GNU/Linux variant."

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 16:37
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
gunne wrote:
I dagligt tal så används uttrycket Linux som ett samlings och begreppsnamn för de flesta GNU och Linux-baserade operativsystems-distributionerna.


Jag har aldrig sett Linux användas som ett samlingsnamn för Debian GNU/Hurd, vilken är den enda GNU-distributionen jag känner till. Hur tänker du där?

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 17:03
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
dholm,

Det skrev jag inte heller. Hurd är GNU's officiella operativsystemskärna.

PS: Här skriver Stallman mer i GNU/Linux FAQ by Richard Stallman

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 18:21
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
man ska inte ta bort något från stallman och hans kämpan för att få lite rampljus. Han har gjort ett bra arbete. Men i vanligt tal så säger man Linux och inte GNU/linux. Samtidigt så kan man t.ex inte säga GNU/Ubuntu då Ubuntu använder mycket ofria saker i sin paketering av kärnan linux.

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 19:01
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
GNU/Ubuntu finns ingenting som heter.

Ubuntu heter Ubuntu, rätt och slätt. Däremot så talar Ubuntu starkt om mjukvaru-frihet i sin mjukvaru-filsofi och i Ubuntufilosofin.

Citat från informationssida om Ubuntufilosofin (Ubuntu Sverige):

"Vårt arbete med Ubuntu drivs av en fri mjukvaru-filosofi som vi hoppas ska spridas, och föra med sig fördelarna med mjukvaruteknik till alla delar av världen.

Ubuntu är ett samarbetsdrivet projekt med målet att skapa ett operativsystem och en fullständig uppsättning applikationer som använder fri mjukvara och öppen källkod. Kärnan i Ubuntus fri mjukvaru-filosofi är dessa filosofiska ideal."

Ang användning av proprietär mjukvara, som till exempel drivrutiner för hårdvarukomponenter, i Ubuntu-distributionen så skriver man också att målsättningen är att byta ut dessa så snart det finns tillräckligt bra fria alternativ. Mark Shuttleworth är också en stark förespråkare för fri mjukvara, det är vad jag kan utläsa utifrån vad han skriver.

För att försöka föra den politiska diskusionen vidare, så är det kanske så att Free Software Foundation är en viktig kraft. I informationssamhället så är det viktigt att det existerar en politisk diskussion. Den politiska diskussionens syfte är bland annat att sätta upp bra och goda spelregler för de kommersiella intressenterna. Det kanske inte är att föredra om enbart det omvända förhållandet är rådande.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 19:14
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Quote:
Ubuntu är ett samarbetsdrivet projekt...


En frisk fläkt efter vi sett så många motarbetsdrivna projekt, som tex MorphOS.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 19:50
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
dholm
Image

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 20:27
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
dholm wrote:

En frisk fläkt efter vi sett så många motarbetsdrivna projekt, som tex MorphOS.

Hmm, vem är det som motarbetar MorphOS ? eller hur menar du ?

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 21:18
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Det var en ironisk referens till Ubuntus mycket luddiga filosofi. Hur många projekt känner du till som inte samarbetsdrivna?

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 21:26
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Proprietära projekt är av sin natur inte inriktat mot samarbete, om det inte finns ett intresse av samarbete.

MorphOS:

MorphOS är som jag känner det ett hobby-projekt. Och det finns mig veterligt ingen tanke med något ekonomiskt vinstintresse i projektet som sådant.

Däremot finns det ett problem av kommersiell karaktär relaterat till Efika-produkten med MorphOS i det att MorphOS har visats körandes på Efika men mig veterligt ej finns publikt tillgängligt för Efika, vilket kan leda till att det kan finnas någon som kanske köper en Efika i tro eller förhoppning om att någon gång kunna köra MorphOS på Efikan. Det finns dock ingen människa som med säkerhet kan säga när eller om MorphOS kommer att finnas tillgängligt för Efika. Den människa som kan tala om vad som kommer hända imorgon är ej och kommer ej att bli uppfunnen.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject:   PostPosted: May 18, 2007 - 01:47
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

Som jag förstått det så är väl just hungern efter en inkomst gällande MorphOS anledningen det från början var shareware?
Blev sedan betalt arbete ioch med genesis sponsring? Och när den upphörde så upphörde väl iprincip alla officiella släpp också?
Ralph har väl försökt sälja morphos som ett system för inbyggda system ganska länge nu?
Så jag vet inte riktigt hur man kan kalla morphos ett gratis system, dom har ju inte släppt systemet gratis överhuvudtaget än?
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: May 18, 2007 - 03:35
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Den brukade ju komma med "gratis" när man köpte hårdvaran, precis som microsoft kommer när du köper en IBM kompatible PC. Razz

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo