www.pegasos.org :: View topic - Efika
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
Charvel
Post subject: Efika  PostPosted: May 24, 2007 - 17:10
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Efikan är en riktigt mysig liten grej. Så rapp och smidig trots sina låga specs.
Startar snabbt och rullar stabilt. Dessutom drar den ju knappt nån ström.

Händer mer och mer att jag sitter framför den när jag bara ska surfa, skriva eller ladda ner nåt. (Ok...en del pingus blir det med)
Kul av Genesi/bPlan att göra ett sånt här moderkort. Särskilt till det här priset.

Skulle MorphOS 2.0 av någon anledning inte dyka upp så är jag faktiskt nöjd med den ändå. Som en liten desktopburk duger den ju utmärkt. Man har ju oftast en dator till om det skulle tryta med pulver.

Kände att jag var tvungen att skriva av mig.
Det har vart mycket diskussioner om hur dålig Efikan är som desktop, men det har ju lite att göra med vad man förväntar sig också kanske och vilka krav man har på en desktop. Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject: Re: Efika  PostPosted: May 24, 2007 - 18:01
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Kul att du är nöjd! Vilken GNU/Linux har du valt?

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: Efika  PostPosted: May 25, 2007 - 04:02
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Kör på den Gunne skickade med. Xubuntu., Fast nu är den feisty 7.04.
Nåt tips på nån annan? Gärna med smidig installation Smile
Det enda jag hänger upp mig lite på är uae som inte vill som jag. Eller rättare sagt. Det vill inte alls. Har dock inte hunnit sitta nån längre tid vid det än.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject: Re: Efika  PostPosted: May 25, 2007 - 04:44
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Charvel wrote:
Kör på den Gunne skickade med. Xubuntu., Fast nu är den feisty 7.04.
Nåt tips på nån annan? Gärna med smidig installation Smile


Gentoo såklart!!! Very Happy

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: Efika  PostPosted: May 30, 2007 - 13:32
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Verkar som om MorphOS gänget vill ta betalt för nästa version av Morphos. Kan inte riktigt förstå att dom har gett bort det hittils. Det är ju en väldigt bra mjukvara som helt klart är värd att betala för. Dessutom vore det ju bra att killarna som gör jobbet får lite pengar för det, kanske kan hålla motivationen uppe.
Skulle mer än gärna betala för MorphOS.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject: Re: Efika  PostPosted: May 30, 2007 - 16:22
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Marknaden är inte stor för MorphOS, det finns helt enkelt inga pengar att tjäna på den, bästa hade varit att släppa det under GPL, så att det finns en liten möjlighet att MorphOS fortsätter att leva efter nyvarande gänget har tröttnat på det.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jun 01, 2007 - 06:38
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
Självklart kommer jag mer än gladeligen betala för nästa MorphOS-version.
Finns inget system som jag trivs så bra med som just MOS, och det som visats av 1.5, 2.0 (whatever) gör inte saken svårare än att lätta plånboken med några hundringar. Linux i all ära, men det är inget system jag skulle kunna sitta med på en efika allt för länge (inte på mina Pegasos'ar heller för den delen).

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jun 01, 2007 - 19:21
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Det blir bra warez

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
glenn
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jun 25, 2007 - 14:03
Member
Member


Joined: Mar 11, 2006
Posts: 116
Location: Stockholm Sweden
trizt: jag hade kunna sagt att bara idioter släpper saker under GPL, men efterssom det säkert finns folk här som gjort det så skippar jag det Smile

IMHO är GPL en väldigt korkad licens att släppa saker under.. Ingen har lyckats komma med något relevant argument att GPL skulle vara
bra heller, utan det blir mest "Men alltså, linux är ju GPL" (vilket i högsta grad är en sanning med modifikation) och "alla andra släpper
ju koden som GPL" (vilket ju dels är fel, dels inte bevisar något.)

Dessutom tror jag personligen inte Morphos skulle vinna något på att släppas i källkodsformat under lämplig licens.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jun 26, 2007 - 13:21
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
GPL är bra därför att den kräver att om du modifierar källkoden så skall den fortfarande vara öppen. Detta för att skydda sig mot sånt som tex när microsoft tog BSDs TCP/IP-stack, förbättrade den och sedan aldrig gav tillbaka förbättringarna till de som utvecklat originalet. Detta är ok med BSD-licensen så de gjorde inget fel i sig men GPL skyddar dig mot att detta händer. Tankegången är att du skall släppa källkoden (under GPL) under förutsättningen att om någon gör den bättre så skall även du själv ha nytta av förbättringarna. Det är även det som Linus Torvalds syftar på när han säger att han inte har något emot mjukvara som byggs på stängd källkod men han anser att öppen källkod alltid kan göra det bättre.

Givetvis skall man inte släppa något som GPL bara för att andra gör det men att säga att GPL är idiotiskt säger mer om dig än GPL som licens.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
glenn
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 01, 2007 - 18:11
Member
Member


Joined: Mar 11, 2006
Posts: 116
Location: Stockholm Sweden
dholm: jag nämde inte ens BSD-licensen (även om jag tycker den är bra, om man vill det som står i licensen) men det finns ju fler licenser, man kan tex skriva
sin egen, eller ta en befintlig, mozillalicensen bara för att ta ett exempel.

Det jag har emot GPL är framförallt att den är så krångligt och lurigt skriven att INGEN kan säga exakt hur den ska tolkas, har ni som förordar GPL verkligen läst licensen ? HELA licensen ? har ni förstått den ? håller ni med om alla punkter ? ..Svarar man nej på någon av det punkterna så bör man inte släppa saker under den, och väldigt få människor kan svara nej på alla de punkterna.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 01, 2007 - 18:42
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Det är en lagtext och de måste skrivas med en viss typ av ord för att vara giltiga. Tycker du verkligen att MPL är mer lättläst?
Dessutom är MPL samma sak som LGPL fast den ger lika rättigheter och skyldigheter vid statisk länkning som vid dynamisk.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 02, 2007 - 20:35
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hejsan,

Som jag uppfattar det har GPL sin grund i att skydda fri mjukvara i att vara just fri mjukvara och även i att fri mjukvara skall fortsätta vara fri mjukvara även efter eventuell modifering av källkod av en specifik fri mjukvara.

Free Software Foundation pratar om fyra friheter:

- Friheten att kunna köra ett program - för vilket syfte som. (Frihet 0)

- Friheten att kunna studera hur programmet fungerar och att anpassa det för sitt behov. Tillgång till källkod är nödvändigt för att kunna göra detta. (Frihet 1)

- Friheten att kunna återdistribuera kopior så att du kan hjälpa din närstående. (Frihet 2)

- Friheten att kunna förfina programmet och att kunna släppa dina förbättringar publikt så att det kan komma alla och gemenskapen till del. Tillgång till källkoden är en nödvändighet för detta. (Frihet 3)

Så står att läsa innantill på www.fsf.org

Ovan är också då syftet med Gnu Public Licens. Och som jag ser det är det ett politiskt manifest vad gäller mjukvara, och en licens under vilken man kan släppa mjukvara om man har som syfte och vill att mjukvaran skall vara fri mjukvara.

Nu har GPL vidareutvecklats och kommit i version 3 i dagarna. Jag har inte satt mig in i vad och om det innebär någon förändring av ovan. Jag tror inte det innebär någon väsentlig förändring av ovan. Däremot har nog de som står bakom licensformen (fsf) sett att licensen behövs förbättras för att kunna fortsätta göra det som är dess syfte. Bland annat har jag läst och sett nämnas att sättet som mjukvarupatent hanteras på är en anledning till att förändringar av GPL-licensen setts som nödvändiga.

MorphOS:

MorphOS är mig veterligt inte släppt under någon särskild licensform överhuvudtaget ? Som jag uppfattar det är det helt enkelt ett privat projekt. Om det är någon grupp av människor som formellt äger rättigheten till källkoden, eller om det är den personen som skrivit den enskilda specifika källkoden som själv äger sin specifika källkod vet jag inte heller. Den som vet får gärna upplysa.

Ambient är släppt under GPL.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 03, 2007 - 03:26
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
GPL FAQ

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jul 03, 2007 - 06:03
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
GPL Faq

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo