www.pegasos.org :: View topic - Efika
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
Charvel
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 13, 2007 - 13:37
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
@Gurking

Quote:

Istället för att det blir ryckigt. Varför inte färre bilder i sekunden?


Intressant. Har jag inte tänkt på innan.
Blir kanske inte riktigt lika mjukt men bör väl spara cpu?

Ang. Efikan så kan jag bara förundras över den tomte som på allvar går och köper ett minimoderkort på 400mhz och 128mb ram med intentionerna att spela hdfilmer osv på den?!?!?!
Det är en utmärkt dator att spela lättare spel på, lyssna på musik, surfa och använda diverse officepaket på.
Eller varför inte bara ha den som leksak!

Man får ju se det för vad det är. MorphOS 2.0 kommer ju säkert att komma nån gång i år och då kommer det nog att säljas en jäkla massa efikor (eller hur fan man nu böjer det Smile ). Att MorphOS inte har precis ALLT som nya moderna OS har anser inte jag vara ett jätteberg av problem då det faktiskt är ett hobbyprojekt och jag tror att dom flesta som använder MorphOS har ett annat OS som dom kör primärt. Man använder nog MorphOS av den enkla anledningen att ger en skön "Amigakänsla".
Just det tror jag att Efikan kommer att kunna leverera med RÅGE ihop med MorphOS2.0. Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 13, 2007 - 13:57
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

Gurking wrote:

Istället för att det blir ryckigt. Varför inte färre bilder i sekunden?


Tror du det skulle spara mycket kraft? MPEG2 kräver du dekodar sekventiellt (det gör dom flesta video komprimeringsformat förövrigt)
för den sparar bara dom rutor som förändras mellan bilderna, tappar man en ruta i dekodingen får man "mosaik" syndromet, som du säkert sätt på någon DivX eller liknande någon gång.
Ska man hoppa rutor måste man hoppa mellan keyframes (keyframes är hel bild uppdateringar); då pratar vi inte video längre, utan bildspel.
Att hoppa över uppdatering av bilder är naturligtvis något som ger mer kraft till dekodingen; Men dom flesta system kan skicka över datan till VRAM ganska billigt via DMA.

Charvel wrote:

Ang. Efikan så kan jag bara förundras över den tomte som på allvar går och köper ett minimoderkort på 400mhz och 128mb ram med intentionerna att spela hdfilmer osv på den?!?!?!
Det är en utmärkt dator att spela lättare spel på, lyssna på musik, surfa och använda diverse officepaket på.
Eller varför inte bara ha den som leksak!

Du har rätt, det är idioti att tro att man köper någon mediastation för det priset.
Förövrigt så är jag lite förvånad att någon går och köper en sådan dator för "desktopbruk" överhuvudtaget, den är helt okej för tex filserver hårdvara eller liknande, men jag skulle aldrig använda något sådant för "surf, spel" eller dyl.

Quote:

Man får ju se det för vad det är. MorphOS 2.0 kommer ju säkert att komma nån gång i år och då kommer det nog att säljas en jäkla massa efikor (eller hur fan man nu böjer det Smile ). Att MorphOS inte har precis ALLT som nya moderna OS har anser inte jag vara ett jätteberg av problem då det faktiskt är ett hobbyprojekt och jag tror att dom flesta som använder MorphOS har ett annat OS som dom kör primärt. Man använder nog MorphOS av den enkla anledningen att ger en skön "Amigakänsla".
Just det tror jag att Efikan kommer att kunna leverera med RÅGE ihop med MorphOS2.0. Smile

Oavsett hur man vrider och vänder på det är EFIKAN det slöaste system bplan släppt hittils under pegasos/efika eran.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 13, 2007 - 15:39
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
@Frek
Intressant läsning. Har själv ingen aning om hur dekodningen fungerar. Men det verkar ju logiskt det du skriver. Mosaik har man ju stött på då och då men har aldrig funderat över vad som förorsakar problemet.

Anledningen till att folk köper Efikan är nog främst som hobbyprodukt. Med MorphOS eller linux så är den ju faktiskt ganska användbar.
Visst går den att använda som desktop! Men varför?
Jag tror inte i min vildaste fantasi att någon "förstadatorköpare" går och köper en Efika utan dom flesta har som sagt redan ett PPC eller X86 baserat system med Linux, OSX eller Windows på som dom använder till vardags.
Efikan är som jag ser det en hobbyprodukt som med sina 99$ är en väldigt prisvärd leksak. Så är det också med MorphOS. Ett hobbyprojekt.

I regel så tycker jag att hårdvarudiskussioner ofta ballar ur ganska lätt då det bara snackas mips,mhz,fps osv osv. Anledningen med Efikan var nog aldrig att skapa en superdesktop. Däremot för gamla "Amiganördar" är det ju en väldigt kul grej. När MorphOS 2.0 kommer. Sitter fortfarande och gullar med min Amiga 1200 med 030 kort och spelar UFO när suget gör sig påmint. Smile
Man behöver inte dubbla kärnor med massa smaskiga GHZ om man har en dator som "hobby". Det kan man ju skaffa sig till sin primära desktop.

Jag tycker MorphOS flyter på fin fint på min A1200T med 603e på 200MHZ. Lira lite spel och köra lite musikprogram eller lyssna på musik. Då kommer det ju knappast att gå långsammare på Efikan. Skulle inte ens få för mig tanken att slänga in en DVD rulle i min Amiga 1200 Smile
400MHZ borde faktiskt vara tillräckligt för det mesta om man är intresserad av att köra MorphOS. Det blir ju däremot ett problem om man har tänkt att kasta ut sin dualcore intel burk.

Jag kan faktiskt inte annat än att vara positiv till Efikan som produkt. Visst hade det varit bra med ett HighEnd system också men nu verkar ju dom planerna ligga på is.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 13, 2007 - 16:28
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Men Efika passar väl som enkel surfdator i tv-rummet. Film ser man på en stor äkta bredbilds-tv

En sak till. Varför kan inte mpeg-kodning vara intigrerad i DVD-läsaren?
Precis som att man spelar musik-CD utan att behövt använda ett program. Vissa läsare kan ju ha en play-knapp
så spelar den musik-cd.n utan att man aktivt gjort det med ett program

Utan att datorn är medveten att det spelas så står processen för sig själv.
Men det väl som att ha en dvd-spelare till tv.n fast en kompakt i datorn.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 13, 2007 - 20:59
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

gurking wrote:
Men Efika passar väl som enkel surfdator i tv-rummet. Film ser man på en stor äkta bredbilds-tv

En sak till. Varför kan inte mpeg-kodning vara intigrerad i DVD-läsaren?
Precis som att man spelar musik-CD utan att behövt använda ett program. Vissa läsare kan ju ha en play-knapp
så spelar den musik-cd.n utan att man aktivt gjort det med ett program

Utan att datorn är medveten att det spelas så står processen för sig själv.
Men det väl som att ha en dvd-spelare till tv.n fast en kompakt i datorn.


Varför köper inte folk en DVD spelare om dom vill titta på film?
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 13, 2007 - 21:46
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Frek wrote:
gurking wrote:
Men Efika passar väl som enkel surfdator i tv-rummet. Film ser man på en stor äkta bredbilds-tv

En sak till. Varför kan inte mpeg-kodning vara intigrerad i DVD-läsaren?
Precis som att man spelar musik-CD utan att behövt använda ett program. Vissa läsare kan ju ha en play-knapp
så spelar den musik-cd.n utan att man aktivt gjort det med ett program

Utan att datorn är medveten att det spelas så står processen för sig själv.
Men det väl som att ha en dvd-spelare till tv.n fast en kompakt i datorn.


Varför köper inte folk en DVD spelare om dom vill titta på film?


Mycket bra fråga.
Snart klagar väl folk att deras mobil inte klarar senaste HD-format. Smile
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 13, 2007 - 22:37
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
gurking:
Nej, jag har inte testat någon DVD-spelare i EFIKAn
av den enkla anledningen att det är i stort sett omöjligt
att koppla en DVD-spelare till EFIKAn och få tillräcklig
fart för dekodningen.

USB 1.1 räcker inte, och definitivt inte EFIKAns USB-
kontroller som tyvärr är mer långsam än 1.1 (12 Mbit).

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 13, 2007 - 23:37
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Va ingen USB 2.0 på Efika. Det börjar nu bli fridlyst med bakåtkompatibla grejer för USB 1.1
För det mesta ser man på alla grejer att det är för USB 2.0

Hur tänker tillverkarna bakom Efika?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 13, 2007 - 23:41
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

ironfist wrote:
gurking:
Nej, jag har inte testat någon DVD-spelare i EFIKAn
av den enkla anledningen att det är i stort sett omöjligt
att koppla en DVD-spelare till EFIKAn och få tillräcklig
fart för dekodningen.

USB 1.1 räcker inte, och definitivt inte EFIKAns USB-
kontroller som tyvärr är mer långsam än 1.1 (12 Mbit).


Jag menar om du har kört Linux textbaserat utan grafisk gränssnitt
och kört dvd-spelarprogram. Blir det lika ryckigt?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 14, 2007 - 07:00
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
gurking:
Japp, det är bara USB 1.1 på EFIKAn. En blunder tycker även jag,
då ett USB 2.0-chip bara kostar någon dollar.

Nej, jag har inte spelat film på Linux utan någon X-server. Är det
ens möjligt? MythTV drar väl i alla fall igång en liten X-server?

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 14, 2007 - 07:15
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej,

Mark 'bigfoot' Olsen visade för mig på PUSH att kan kunde spela Quake i MorphOS på sin Efika. Han kunde dock inte köra Quake II eller om det var Quake III på grund av att Efika har för lite minne.

Sigbjörn 'CISC' Skjaeret visade för mig han kunde spela upp video i MorphOS med sin Efika. Han kunde inte spela video ifrån en DVD-läsare, eftersom bussen i Efika inte klarar det, utan videon måste spelas ifrån hårddisken. Han körde ganska hög upplösning, kommer inte ihåg vilket storleks-format.

XFCE som diskuteras ovan i tråden är den fönsterhanterare (skrivbordsmiljö) som passar bäst med Linux och ett Efika-system. Xubuntu använder XFCE som standard, men det går naturligtvis bra använda XFCE med vilken Linux-distribution som. Det går utmärkt skriva lite ordbehandling surfa på nätet och så. Lite större kompilerings-operationer exempelvis är tidskrävande.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 14, 2007 - 10:13
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
gunne wrote:
Hej,

Mark 'bigfoot' Olsen visade för mig på PUSH att kan kunde spela Quake i MorphOS på sin Efika. Han kunde dock inte köra Quake II eller om det var Quake III på grund av att Efika har för lite minne.


Q2 ska nog inte vara något problem.
Q3 borde gå att meckla igång, har kört det med 64mb ram och voodoo 1 kort på en P166mmx:a en gång i tiden. Med en mindre bibel av tweaks så fick jag runt 25-30 fps Smile Fast då var det mycket grafik som inte fick vara med.


Quote:
Sigbjörn 'CISC' Skjaeret visade för mig han kunde spela upp video i MorphOS med sin Efika. Han kunde inte spela video ifrån en DVD-läsare, eftersom bussen i Efika inte klarar det, utan videon måste spelas ifrån hårddisken. Han körde ganska hög upplösning, kommer inte ihåg vilket storleks-format.


Så måste man mot förmodan köra en DVD film på sin Efika så är det ju bara att kopiera över den. Smile

Quote:
XFCE som diskuteras ovan i tråden är den fönsterhanterare (skrivbordsmiljö) som passar bäst med Linux och ett Efika-system. Xubuntu använder XFCE som standard, men det går naturligtvis bra använda XFCE med vilken Linux-distribution som. Det går utmärkt skriva lite ordbehandling surfa på nätet och så. Lite större kompilerings-operationer exempelvis är tidskrävande.


Har inte testat Amiwm än men har hört att det är ganska snabbt.
Blackbox ska ju också vara lätt och smidigt. Har för mig att jag i en video från genesi såg att dom körde senaste KDE. Har provat det själv på min Efika.
Inte lika slött som gnome om man ställer av alla grafiska blipblop grejer så går det väl någorlunda. Fast XFCE är nog att föredra. Den kör jag nu iallafall.

Var får man tag på Quake3 PPC för linux/MorphOS? har orginalskivan för Linux här hemma till X86. Har inte funderat på att köra det på Efikan än. Men annars finns ju Tremulous att ladda ner i synaptic. Det snurrar ju på Q3 motorn.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 14, 2007 - 10:13
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
gurking wrote:

Va ingen USB 2.0 på Efika. Det börjar nu bli fridlyst med bakåtkompatibla grejer för USB 1.1
För det mesta ser man på alla grejer att det är för USB 2.0

Hur tänker tillverkarna bakom Efika?

Till USB kan anslutas tangentbord + mus. När det är gjort är USB-anslutningarna upptagna.

Kommunikation sker bäst genom ethernet. Vill man ansluta till trådlöst nätverk fungerar exempelvis en trådlös-adapter enkelt och alldeles utmärkt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 14, 2007 - 10:27
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Jag kör en 4 portars hub till min som jag köpte av dig. Till den har jag. Cd-rw, joystick, extra usb hd,mus och i den sista i datorn har jag Tangentbordet. Smile
Allt funkar perfekt i linux. Överföringshastigheten är väl inte den snabbaste men har mest musik på cd eller hd jag vill åt. Resten plockar jag via nätverket.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: Efika  PostPosted: Jul 14, 2007 - 14:55
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

gunne wrote:
gurking wrote:

Va ingen USB 2.0 på Efika. Det börjar nu bli fridlyst med bakåtkompatibla grejer för USB 1.1
För det mesta ser man på alla grejer att det är för USB 2.0

Hur tänker tillverkarna bakom Efika?

Till USB kan anslutas tangentbord + mus. När det är gjort är USB-anslutningarna upptagna.

Kommunikation sker bäst genom ethernet. Vill man ansluta till trådlöst nätverk fungerar exempelvis en trådlös-adapter enkelt och alldeles utmärkt.


Vanligtvis sätt så brukar man kunna ansluta upp till 256 enheter på en USB.
Flera USB får man med USB-hubar.

Gäller inte den standarden Efika?

Vadå adappter för ethernet? Vanligvis så kräver USB-grejer ström
och det finns väl inte 5 volt via ethernet?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo