www.pegasos.org :: View topic - Säljes: Pegasos II 1Ghz G4a
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
glenn
Post subject:   PostPosted: Sep 21, 2008 - 22:11
Member
Member


Joined: Mar 11, 2006
Posts: 116
Location: Stockholm Sweden
Frek wrote:

Atarin tillskillnad från Amiga 500 hade dessutom inte mycket att skryta med på någon avdelning, undantaget att dess operativsystem var ganska välgjort.


Det blev lite rörigt där, men jag hoppas att du inte menade att atarins operativsystem var "ganska välgjort" ? ..har du ens kört TOS frågar man sej då ? ..det känns efetrblivet till och med jämfört med AmigaOS 1.2.

Quote:

I företags världen har aldrig Amiga, Atari rått på varken PC eller Mac, även om dom försökt- och att dom förekommit så klart.


Mac har iofs aldrig varit stor i den branschen heller, den har haft sin nisch, grafiken, precis som Amigan hade video.


..Sen hade ju macen en stor nackdel till, dess operativsystem var extremt efterblivet ända fram tills typ 2000 då man snodde en fungerande BSD-miljö och la på sitt äckelguck ovanpå.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject:   PostPosted: Sep 22, 2008 - 00:15
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

glenn wrote:

Det blev lite rörigt där, men jag hoppas att du inte menade att atarins operativsystem var "ganska välgjort" ? ..har du ens kört TOS frågar man sej då ? ..det känns efetrblivet till och med jämfört med AmigaOS 1.2.


Ja jag har haft Atari, och kört både TOS och MiNT så jag vet mycket väl vad det är för system.
Och jag vet inte exakt vad du syftar på som efterblivet.

Quote:

Mac har iofs aldrig varit stor i den branschen heller, den har haft sin nisch, grafiken, precis som Amigan hade video.


..Sen hade ju macen en stor nackdel till, dess operativsystem var extremt efterblivet ända fram tills typ 2000 då man snodde en fungerande BSD-miljö och la på sitt äckelguck ovanpå.


Och detta visar tydligen vilken liten koll du har på Macen,
Apple har varit (och är fortfarande i vissa brancher) stora i grafik, desktop publishing (av flera anledningar), musik, film, forskning (DNA forskning tex är och har dom alltid varit störst). Arkivering (bibliotek osv, ioch med filemaker)

Däremot har aldrig Macen varit stor i "industrin" som verkar vara vad du syftar på.

Och du har så otroligtfel med MacOS X också att det känns pinsamt att ens behöva korrigera dig, Apple köpte 1997 NeXT Computer, och ja systemet har vissa delar från OpenStep fortfarande idag- tex. Cocoa är tillstordel baserad på OpenStep, BSD världen är däremot helt ny baserad på BSD 4.4-lite och Mach 3.0 istället för Mach 2.5 och BSD 4.3 som det var, Och det är kanske bäst att säga det ioch med att du kontrollerar fakta så otroligt dåligt, Mach 3 och Mach 2.5 är totalt olika kärnor, dom har 4 bokstäver gemensamt det är allt.
Förövrigt så jobbar/jobbade iprincip samtliga som byggt systemet på Apple, Avi Tevanian som är en av huvudprogrammerarna bakom Mach var chefsansvarig för mjukvarutekniken på apple till för 2 år sedan då han flyttade till ett annat företag.
Apples nuvarande VD- Steve Jobs är förövrigt grundaren till NeXT och har varit med och byggt båda företagen från grunden, att påstå det är stulet var det dummaste jag hört.

Det gamla MacOS må vara efterblivet med dagens standarder, systemet var väldigt kapabelt om man lade ner tid vid utveckling, tillskillnad från vad alla tror så fanns och finns det fullt stöd för preemptiv multitasking på MacOS 8 och 9 på PowerPC, tidigare versioner fanns det enbart officiellt till 68k platformarna.
Dessutom så har systemet fullt stöd för virtuellt minne både på 68k och PowerPC inklusive filemapping- något som inte amigaos ens sniffat tidigare än version 4 (vilket är extremt efterblivet med dagens standarder), MorphOS saknar stöd för det helt.
Det gick även minneskydda regioner av minnet- även om inte systemet hade eller ens var tekniskt möjligt att minnesskydda helt då stora delar av APIt lider av samma problem som AmigaOS- globala strukturer och kommunikation via minnesregioner som programmen förutsatte var oskyddade.

Och du kan ju förövrigt ringa till ABB och höra hur många Macar dom använt i företaget under åren, Jag har köpt loss ett antal datorer där från när dom bytte till Windows i slutet av 90 talet, innan dess var nästan allt Mac.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Sep 22, 2008 - 10:27
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
men vi kan ju iallf enas om att mac inte är speciellt mjöfigt

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Sep 23, 2008 - 06:36
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Jag ser idag att fler och fler företag tar in Mäc. Det gäller
självklart modemedvetna och trendiga företag och chefer.

Vi får förfrågningar i stort sett varje vecka om Mäc.

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Sep 23, 2008 - 09:12
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
@ironfist

menar du sånna där fräsiga människor som kan vara med i sajber t.o.m ?

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Sep 23, 2008 - 15:06
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
SMF:
Snarare såna som gör riktigt goa d0llarsch..

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
andreas_hahaha
Post subject:   PostPosted: Nov 01, 2008 - 14:10
Member
Member


Joined: Jan 27, 2006
Posts: 121
Location: @home
Victor? Menar du den gamla skiten från 82?

Det måste finnas program som man kan använda i företaget och som är kompatibla med liknande program på andra platformar och OS innan man kan börja fundera på att ta in en Pegasos eller Amiga på företaget. De ska även fungera lika bra som en Windowsdator eller Mac i nätverk tillsammans med Windowsdatorer och Macar. Det ska vara lätt att konfigurera datorn, använda den och så måste det vara billigt med reservdelar.

Stämmer allt det här in på A1 och Pegasos?
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
glenn
Post subject:   PostPosted: Nov 20, 2008 - 08:41
Member
Member


Joined: Mar 11, 2006
Posts: 116
Location: Stockholm Sweden
Frek wrote:
glenn wrote:

Det blev lite rörigt där, men jag hoppas att du inte menade att atarins operativsystem var "ganska välgjort" ? ..har du ens kört TOS frågar man sej då ? ..det känns efetrblivet till och med jämfört med AmigaOS 1.2.


Ja jag har haft Atari, och kört både TOS och MiNT så jag vet mycket väl vad det är för system.
Och jag vet inte exakt vad du syftar på som efterblivet.


Jag har också haft flera ataris (och har två fortfarande, en tidig 520ST med extern floppy/nätdel och en 1040STFM med minnesexpansion) och TOS var rent uselt när det kom och var det hela tiden efter det också.

Och efterssom du kört mint vet du säkert lika bra som jag att det inte är TOS, vilket öven framgår av namnet, mint är dessutom nästan ett bevis på att TOS är sunkigt, för annars hade det aldrig kommit till, mint är ju tänkt att vara en TOS-ersättare.

frek wrote:

glenn wrote:

Mac har iofs aldrig varit stor i den branschen heller, den har haft sin nisch, grafiken, precis som Amigan hade video.

..Sen hade ju macen en stor nackdel till, dess operativsystem var extremt efterblivet ända fram tills typ 2000 då man snodde en fungerande BSD-miljö och la på sitt äckelguck ovanpå.


Och detta visar tydligen vilken liten koll du har på Macen,
Apple har varit (och är fortfarande i vissa brancher) stora i grafik, desktop publishing (av flera anledningar), musik, film, forskning (DNA forskning tex är och har dom alltid varit störst). Arkivering (bibliotek osv, ioch med filemaker)


Dröm vidare.. att nåt enstaka bibliotek kanske lurades att köpa en mac betyder inte att dom var stora där, narare var det ett väldigt udda val, samma sak inom forskning, och film ska vi inte prata om, sådant förekom typ inte på mac förräns på senare år.

Dom snodde dock en del av musikmarknaden av atari ett tag, så där var dom väl hyfsat stora.

..Och att dom var stora inom grafik/DTP var ju precis vad jag skrev, det var deras nisch, på mitt förra jobb hade vi till och med två macar som stod och möglade i ett hörn enbart för att grafikfolket som skulle köpa våra dyra färgskrivare ville ha en mac att testa dom med.


frek wrote:

Och du har så otroligtfel med MacOS X också att det känns pinsamt att ens behöva korrigera dig, Apple köpte 1997 NeXT Computer, och ja systemet har vissa delar från OpenStep fortfarande idag- tex. Cocoa är tillstordel baserad på OpenStep, BSD världen är däremot helt ny baserad på BSD 4.4-lite och Mach 3.0 istället för Mach 2.5 och BSD 4.3 som det var, Och det är kanske bäst att säga det ioch med att du kontrollerar fakta så otroligt dåligt, Mach 3 och Mach 2.5 är totalt olika kärnor, dom har 4 bokstäver gemensamt det är allt.
Förövrigt så jobbar/jobbade iprincip samtliga som byggt systemet på Apple, Avi Tevanian som är en av huvudprogrammerarna bakom Mach var chefsansvarig för mjukvarutekniken på apple till för 2 år sedan då han flyttade till ett annat företag.
Apples nuvarande VD- Steve Jobs är förövrigt grundaren till NeXT och har varit med och byggt båda företagen från grunden, att påstå det är stulet var det dummaste jag hört.


Bla bla bla bla bla ZzZZzzzzz.....

Och vad i det du skrev motsäger det jag skrev ?

Steve jobs fick sparken från äpple och grundade next, detta företag gick jävligt dåligt och höll på att gå i konkurs, det gjorde även äpple men fick in pengar genom microsoft och återanställde jobs, och köpte upp next.

Apple lade då ner nästa version av sitt usla OS och gjorde istället macosx med stulna delar från next, som i sin tur stal dom från BSD.

Med "stulen" och "stal" menar jag inte att man tog dom utan att ha rätt till det, utan att man istället för att utveckla eget använde sej av befintliga saker som andra utvecklat.


frek wrote:

Det gamla MacOS må vara efterblivet med dagens standarder, systemet var väldigt kapabelt om man lade ner tid vid utveckling,


"lade ner tid vid utveckling" öööh ?

frek wrote:

tillskillnad från vad alla tror så fanns och finns det fullt stöd för preemptiv multitasking på MacOS 8 och 9 på PowerPC, tidigare versioner fanns det enbart officiellt till 68k platformarna.


Och det fungerade ju SÅ bra också..

..Eller just det, det funkade ungefär lika bra som i win 3.11..

frek wrote:

Dessutom så har systemet fullt stöd för virtuellt minne både på 68k och PowerPC inklusive filemapping- något som inte amigaos ens sniffat tidigare än version 4 (vilket är extremt efterblivet med dagens standarder), MorphOS saknar stöd för det helt.


..Och i serien "vi letar desperat efter finesser vi kan påstå ätr värdefulla så har vi idag kommit till.." ..vill du förklara lite om de stora fördelarna med filemapping ? ..eller vad du menar med det kanske, för mej är filemapping när man betraktar en fil som minne typ (alltså att man mappar upp filens innehåll som en del av minnet), men vad du menar har jag ingen aning om.

Det virtuella minnet i macos modell äldre funkade imnte så bra, men jo, det fanns där, det fanns iofs på Amigan också, fast inte som en medföljande del av systemet.

frek wrote:

Och du kan ju förövrigt ringa till ABB och höra hur många Macar dom använt i företaget under åren, Jag har köpt loss ett antal datorer där från när dom bytte till Windows i slutet av 90 talet, innan dess var nästan allt Mac.


Och varför bytte dom bort detta fantastiska system då menar du ? ..det kanske inte var så fantastiskt ? Smile sen tvivlar jag ju väöldigt starkt på att dom körde speciellt mycket mac, men jag könner en som jobbade på ABB vid ungefär den tiden, ska höra mej för lite när jag springer på honnom, men vad jag förstått körde dom en hel del sun redan då.

Sen är det smått patetiskt och komma med "Oj, titta där, ett företag som körde dator foo, titta, där, där i hörnet"
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Nov 20, 2008 - 12:52
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Jo men Mac och PC var väl inte så kända och populära för animerad film och musik
då dom första Amiga och Atari kom.

Hur kan det komma sig att det finns så väldigt många animerade musikvideo gjorda med mods
och detta har folk gjort på sin Amiga eller Atari?

Men några musikvideo på Mac eller PC gjorda samma år tycks inte finnas.

Det var bara Amiga och Atari och rockade loss på 70 eller 80-talet
medan Mac och PC var tråkiga kontorsdatorer utan nån charm.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject:   PostPosted: Nov 21, 2008 - 13:04
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

Tänker inte svara på allt efter som du skjuter i luften med mestadels av dina "argument", brist på kunskap är farligt när man diskuterar med någon som programmerat MacOS i 16 år glenn...

Men ivilketfall till att starta med, "MiNT is Now TOS" sen är resten bortkastat.

Quote:


Bla bla bla bla bla ZzZZzzzzz.....

Och vad i det du skrev motsäger det jag skrev ?

Steve jobs fick sparken från äpple och grundade next, detta företag gick jävligt dåligt och höll på att gå i konkurs, det gjorde även äpple men fick in pengar genom microsoft och återanställde jobs, och köpte upp next.

Apple lade då ner nästa version av sitt usla OS och gjorde istället macosx med stulna delar från next, som i sin tur stal dom från BSD.

Med "stulen" och "stal" menar jag inte att man tog dom utan att ha rätt till det, utan att man istället för att utveckla eget använde sej av befintliga saker som andra utvecklat.


Alla system är stulna då.
Windows är det enda original system som finns!

Nämn inte linux förövrigt, iprincip allt kommer från BSD och GNU.

Quote:


"lade ner tid vid utveckling" öööh ?
....

Och det fungerade ju SÅ bra också..

..Eller just det, det funkade ungefär lika bra som i win 3.11..


Återigen du har ingen aning vad du pratar om, Läs på om Multiprocessing Services i MacOS 7,8,9...

Det fungerade "SÅ bra" ja, preemptiv multitasking kan inte fungera mycket bättre än det ska göra, problemet var att det var krångligt att programmera med MP services för man blev restriktad för vilka system anrop man kunde göra, större delen av MacOS 7,8,9 var inte reenternant-

därför hade man två uppenbara alternativ det ena var att använda den RPC proxy MP services implementerade- nackdelen med detta var naturligtvis att det är helt poänglöst att ha preemptivatrådar om systemanrop blir serializerade iallafall. Men det var en lösning om man enbart behövde göra ett enstaka anrop eller några få vid initializering.

Det andra var att reimplementera viss funktionalitet, beroende på funktion så kan detta vara mer eller mindre svårt.

Tyvärr var det väldigt få som använde MP av den stora anledningen att väldigt få förstod att det fungerade även på uni processor maskiner från och med System 8.6, tidigare enbart på multiprocessor maskiner.
Istället höll folk på att hooka på interrupter, Time Manager tasks osv vilket visserligen var lättare- men kommer med en stornackdel- interrupterna var genererade av 68k emulatorn, därför hela macos 7,8,9 var egentligen i grunden ett 68k system; Apple portade aldrig själva systemet till PowerPC utan systemet körs av en 68k emulator men är accelererat på högre nivå med PPC nativa bibliotek, detta pga bakgrundskompabilitet med drivrutiner osv var mycket svårt annars, 68kn specificerar 7 interrupt nivåer- PowerPC:n har bara 1, hela systemet var designat runt dessa 7 interrupt nivåer så där har du anledningen det aldrig blev portat. Bakåtkompabilitet alltså.

MacOS 7,8,9 använde däremot cooperativ multitasking för "processer", men själva MacOS var egentligen från och med version 8.6 en preemptiv tråd som kördes på nanokerneln, MP services gav dig möjlighet att schedula fler trådar på nanokerneln alltså.

Quote:

..Och i serien "vi letar desperat efter finesser vi kan påstå ätr värdefulla så har vi idag kommit till.." ..vill du förklara lite om de stora fördelarna med filemapping ? ..eller vad du menar med det kanske, för mej är filemapping när man betraktar en fil som minne typ (alltså att man mappar upp filens innehåll som en del av minnet), men vad du menar har jag ingen aning om.

Det virtuella minnet i macos modell äldre funkade imnte så bra, men jo, det fanns där, det fanns iofs på Amigan också, fast inte som en medföljande del av systemet.


Jag trodde det var ganska uppenbart, Filemapping är att använda MMU:n för att accelerera filåtkomst, kortfattat kan man säga att filmapping är assignera en fil som swap för ett specifikt minnesområde.

Den största fördelen med detta är att du minimerar IO ioch med att dom delar av filen du arbetar på kommer ligga i minnet, det gör en enorm skillnad på operationer som involverar mängder med random i/o, men kan även göra skillnad på sekventiell i/o också då det är sannolikt att större kluster av filen läses in åt gången. effektivt fungerar det alltså som hårdvaru accelererad caching. en annan fördel är att du minimerar minneskravet eftersom du inte behöver läsa in hela filen på en gång- vm sköter detta.

Ärligt talat förstår jag inte varför du håller på att låtsas som du vet vad du pratar om när du uppenbarligen inte har ett dyft aning om vad MacOS 7,8,9 kunde och inte kunde göra egentligen.
Den enda "finessen" den aldrig riktigt hade var skyddatminne det var omöjligt att implementera äkta skyddat minne på systemet, däremot hade 8.6 och framåt en viss implementation att man låste områden intill programmens allokerade minnesutrymme, detta var gratis om man hade virtuellt minne på, vilket 99.9% av alla powerpc macar hade av den anledningen det accelererade systemet ioch med att filemapping osv användes av systemet självt för både läsning av binärer och data filer.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject:   PostPosted: Nov 21, 2008 - 13:06
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

gurking wrote:
Jo men Mac och PC var väl inte så kända och populära för animerad film och musik
då dom första Amiga och Atari kom.

Hur kan det komma sig att det finns så väldigt många animerade musikvideo gjorda med mods
och detta har folk gjort på sin Amiga eller Atari?

Men några musikvideo på Mac eller PC gjorda samma år tycks inte finnas.

Det var bara Amiga och Atari och rockade loss på 70 eller 80-talet
medan Mac och PC var tråkiga kontorsdatorer utan nån charm.


Ja det stämmer, Mac och PC var generellt kontorsdatorer vid den tidpunkten medans Atari och Amiga var mer riktade för hemanvändare.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Nov 22, 2008 - 22:02
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Frek wrote:
Windows är det enda original system som finns!


Alla som har sett Windows 1 vet att det är en billig ripoff av Lisa som i sin tur en ripoff av Parc.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject:   PostPosted: Nov 24, 2008 - 12:00
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

Trizt wrote:
Frek wrote:
Windows är det enda original system som finns!


Alla som har sett Windows 1 vet att det är en billig ripoff av Lisa som i sin tur en ripoff av Parc.


Jo och har man sett Pablo Picassos målningar så inser man ju snabbt att det bara är en billig ripoff av Van Gogh.

Skämt åt sido sa frukthandlarn när han sorterade frukt...

Nu är väl inte riktigt GUI "ett system i sig" utan ett sätt att representera data, så det är ju inte riktigt relevant vem som först uppfann den.

Eller resonerar du lika med allt? Ford uppfann den serietillverkade bilen därför är alla andra bilmärken bara billiga ripoffs.

Eller är alla gitarrer billiga ripoffs av gibson les paul?

Eller är det den som först uppvisar något som vinner? Jag är inte riktigt med- annat än att det är fullkomligt orelevant vem som uppfann just GUI för det var inte vad diskussionen handlade om överhuvudtaget- utan vilka system som delar kodbas.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Nov 24, 2008 - 21:39
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Jag menar, att man apade efter och påstog sig vara först när man igentligen bara var tvåa, trea.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject:   PostPosted: Nov 26, 2008 - 18:02
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

Trizt wrote:
Jag menar, att man apade efter och påstog sig vara först när man igentligen bara var tvåa, trea.


Men det är ju precis det jag säger, det finns ju alltid enbart en som kan vara först oavsett vad det gäller, vad jag vet så har aldrig Apple eller Microsoft påstått att dom uppfann GUI.

(Apple har förövrigt en lång lista på teknologier som dom uppfunnit alternativt förfinat att det idag finns i nästan alla system.)

Jag vet du är en stark linux anhängare, vilket är ironiskt när man tänker på att det största argumentet du har mot Windows och MacOS är att dom "apat efter", vad har då linux världen gjort mot samtliga system?

Både Microsoft och Apple har kommit med helt nya teknologier som idag är något vi tar förgivet, Font hantering, Färgkalibrering osv
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo