www.pegasos.org :: View topic - Säljes: Pegasos II G4
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
martinalexander
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 15:39
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Hold your horses, vet inte om jag har maximal otur eller vad, men stora problem har uppstått, detaljerade beskrivningar på Safir Crying or Very sad .

Nix, har inte en tanke på att sälja denna, men pga uppstående problem så är jag ganska deppig atm ändå Embarassed !
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 15:43
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Vad har du för problem? skriv en tråd här så kanske nån expert kan hjälpa dig Smile

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 15:45
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Ok, kopierar in safir-bloggen:
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 15:45
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Som många av er säkert vet så köpte jag en peg-II'a idag, vilket jag inte ångrar en sekund. Dock så hade personen jag köpte den av ingen plåt för grafikkortet, men det gick bra ändå, jag fick en liten varning om att vara försiktig när jag sätter i vga-kontakten, vilket jag mkt väl förstod.

När jag satt upp den och lekt ett litet tag med den, så tänker jag öppna den, endast för att få in en passande plåt som jag har liggande, DETTA ångrar jag dock ...

... Körde på datorn 5-10 minuter, sedan så slocknar skärmen, vilket jag antar är kabeln som hoppat loss.

ICKE sa nicke, det jäkla trycket mot baksidan på lådan (trycker typ utåt) har fått grafikkortet att hoppa ur i bakänden (!!!) och sitter snett. Upp med lådan och sätt på plats, sedan på igen och starta... nada...

... Nähä... kollar in genom "fönstret" på lådan för att jag misstänker att grafikkortet sitter snett igen, men så ser jag att CPU-KORTET sitter snett... FAN tänker jag, och upp med lådan.

Nu händer inte mkt med maskinen, fläktar och så går igång, men inte mer. Hårddisk(ar) och optisk enhet går inte igång anslutna till datorn, men väl med ide-kabeln bortkopplad (end. ström) så tickar den igång.

Och så verkar det som att något kortsluter/startar om datorn när jag stängt med knappen, kollat alla sladdar så att ingen ligger emot jord och så, men det verkar ok!

Har varit inne i lådan och tagit bort alla ihoptejpade kablar och bytt mot sockerbitar, bytt wettex-trasorna som formats till en tunnel med fläkt i andra änden (!) mot en 4mm fläkt direkt på cpu-flänsen, osv osv...

Men INGET...

OBS! Har upptäckt att ett par av kondningarna på cpu-sockeln har något stelnat transparent på toppen som liknar superlim ... Detta kan inte vara ett tecken på att dessa är på bristningsgränsen till läckage eller något?

Har inte luktat bränt eller hänt något konstigt, och givetvis har jag varit mkt försiktig.

FAN vad deppig jag är nu, någon som kan hjälpa mig diagnostisera ?

EDIT:

Har kollat med både agp-kortet och med ett GeForce FX5200 pci, men inget vill ge signal till bildskärmen (bildskärmarna då jag testat en lcd & en crt) !
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 15:51
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Hmm svårt att ge några redigt bra tips men det första jag skulle göra är att rycka ur cpu-modulen o stoppa i den igen, jag hade samma problem för 2 dar sen när jag tog fram min ena peg1'a som stått oanvänd i ett halvår, men sen efter cpu rycket så startade den snällt igen Smile

Fast jag förmodar att du redan testat det ett par ggr

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 15:56
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Japp, testat det. En annan konstig sak är att tgb't blinkar till vid start (som det ska), men efteråt funkar inte caps-lampan osv, musen får heller ingen ström, dock har jag lyckats få ström till en fläkt via mobo't.

Jag misstänker starkt det transparenta "medlet" på cpu-kondningarna, men det kan jag ju inte garantera, det har ju inte heller kommit i efterhand vad jag sett Sad !
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 15:57
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
i värsta fall kan du kontakta bplan, dom va ytterst hjälpsamma med reparationer förr i tiden iallf

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 15:58
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Jag är inte säker på om GeForce FX5200 pci skall ge nån bild på peg2'an eller ens starta med ett sånt kort, (garanterat ingen bild i morphos iallf) så kontrollera i en annan burk att grafikkortet som satt i från början är helt

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 16:03
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Attans, har inte ens en agp-dator längre Sad ... Men trots allt konstigt att hdd & optisk vägrar snurra igång om anslutet till moderkortet Surprised !
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 16:05
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
jag har aldrig testat i peg2'an men min peg1'a vill inte heller starta med ett visst pci grafikkort som funkar prima på en pc och hdd osv vill inte heller snurra igång.

Du har ingen kompis med agp dator du kan dra hem till lite snabbt o testa grafikkortet i då? Smile

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 16:10
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Du menar att med ett defekt grafikkort så lägger också hårddisken av med att spinna igång Shocked !?
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 16:15
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
kanske, jag har aldrig provat o starta med ett defekt grafikkort men jag testat med ett fungerande raden pci kort som funkar och med detta kort så spinnde inte ens hårddiskarna upp

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 16:33
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Helgis?..

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 16:46
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Är han duktig på att mecka peg Confused ?
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Dec 20, 2008 - 16:48
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
helgis är kung Smile

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo