www.pegasos.org :: View topic - StormC 4
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
FredrikA
Post subject:   PostPosted: Jan 16, 2004 - 22:19
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 44

[quote="gunne"]Hej FredrikA

Det brukar ju oftast finnas en anledning till att saker sker eller inte sker, tror jag i vartfall.

Och du kan ju lägga fram dina teorier här på pegasos.org istället om du vill. Det är ju alltid bra att diskutera saker med varandra. Och kanske lättare också att pröva olika idéer när man kan skriva på sitt eget språk mm. Så fram med tankarna Smile[/quote

Gunne, jo jag håller med; ivilket fall man kan igrovt sätt säga att min teori utgår från att morphos är mer av ett redskap att tävla med amiga,inc än att skapa ett innovativt nytt operativ system.
jag har pratat med några i morphos teamet; och utav dem jag talat med är det en person som mer eller mindre verifierat min teori som korrekt; vilket jag tycker är synd; morphos kunde vara betydligt intressantare om det gick vidare; utvecklade QBOX (vilket för mig kommer vara vaporware tills dess det går utveckla för det).
Jag har inte som syfte att klanka ner på amiga användare; mitt syfte är att amigaos är gammalt (och utan tvivel var det före sin tid då det släpptes) men idag är det inte längre speciellt spektakulärt eller enastånde; morphos är för mig en leksak framtills dess det har dom finnesser ett "modernt operativ system" ska ha; skyddat minne osv.
Viss är det bra att "A/Box" är amiga kompatibelt men det hjälper inte QBox (om den verkligen existerar) för just nu fungerar programmet även om man använder "dåliga" tekniker (sett från ett system med minneskydd perspektiv); personligen tycker jag morphos har mycket att vinna på att utveckla QBox istället för ABox. hur som helst detta är bara en del av min teori, jag vet iallafall en utvecklare för morphos som inte håller med mig, jag vet också en annan som delvis håller med. Smile

Summeringen är den att AmigaOS var imponerande när det släpptes, idag saknas mycket.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jan 16, 2004 - 23:10
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Jo, det ligger väl en del uns av sanning i vad du säger, samtidigt inte.... Smile

Vilket du kanske egentligen kommer fram till ungefär samma slutsats som jag som det också verkar.

Allting är ju alltid relativt till något, för det mesta, så också med MorphOS givetvis. Och människor är olika och har också olika vilja.

För en del människor kanske MorphOS är vidareförädlingen av AmigaOS ifrån den klassiska Amigadatorn, för andra innebär det något annat.

Ursprungligen när projektet startades så var det starkt förknippat med den klassiska Amigadatorn, och också personer som då figurerade som officiella företrädare för Amiga vart inblandade.

Tider förändras dock, och utveckling fortskrider. För en del är säkert Abox fortfarande en väldigt stor och viktig del i MorphOS, för andra en mindre och också mindre viktig del.

Dock är fortfarande en hel del Amiga applikationer en viktig del i konceptet. Det finns många duktiga krafter inom Amiga & MorphOS-communityn, och som på olika sätt känner sig förknippade med communityn.

Att riktigt försöka förstå alla turer som skett och sker, kan man nog bara göra om man varit starkt involverad i vad som skett ifrån c:a -95 (kanske längre bakåt) och framåt och till idag. Hoppar över att skriva något om det.

Det som bplan och MorphOS-utvecklarna med Pegasos och MorphOS skapat är enastående, utifrån de förutsättningarna man jobbat, med i stort sett helt utan några ekonomiska resurser.

Pegasos är nu med Pegasos II den första 'öppna' PowerPC-plattformen som existerar i stort sett.

Jag ser dock framåt, och det gäller att försöka locka nytt folk som kan komma med nya influenser och idéer. Och det är givetvis som du säger också helt riktigt att det måste komma möjligheter att utveckla för Qbox mfl saker. Jag kan dock inte skissera framtiden då jag inte har någon kristallkula i sådant. Är det dock fler som får intresse i Pegasos-hårdvaran är jag övertygad om att en sådan utveckling kommer.

Det är alltså fortfarande bara i sin linda.

Jag vet inte om detta gett dig något, men det är bra att det kommer nya idéer och tankar, det är vad som behövs för fortsatt utveckling.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
FredrikA
Post subject:   PostPosted: Jan 17, 2004 - 16:36
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 44

gunne wrote:
Jo, det ligger väl en del uns av sanning i vad du säger, samtidigt inte.... Smile

Vilket du kanske egentligen kommer fram till ungefär samma slutsats som jag som det också verkar.

Allting är ju alltid relativt till något, för det mesta, så också med MorphOS givetvis. Och människor är olika och har också olika vilja.

För en del människor kanske MorphOS är vidareförädlingen av AmigaOS ifrån den klassiska Amigadatorn, för andra innebär det något annat.

Ursprungligen när projektet startades så var det starkt förknippat med den klassiska Amigadatorn, och också personer som då figurerade som officiella företrädare för Amiga vart inblandade.

Tider förändras dock, och utveckling fortskrider. För en del är säkert Abox fortfarande en väldigt stor och viktig del i MorphOS, för andra en mindre och också mindre viktig del.

Dock är fortfarande en hel del Amiga applikationer en viktig del i konceptet. Det finns många duktiga krafter inom Amiga & MorphOS-communityn, och som på olika sätt känner sig förknippade med communityn.

Att riktigt försöka förstå alla turer som skett och sker, kan man nog bara göra om man varit starkt involverad i vad som skett ifrån c:a -95 (kanske längre bakåt) och framåt och till idag. Hoppar över att skriva något om det.

Det som bplan och MorphOS-utvecklarna med Pegasos och MorphOS skapat är enastående, utifrån de förutsättningarna man jobbat, med i stort sett helt utan några ekonomiska resurser.

Pegasos är nu med Pegasos II den första 'öppna' PowerPC-plattformen som existerar i stort sett.

Jag ser dock framåt, och det gäller att försöka locka nytt folk som kan komma med nya influenser och idéer. Och det är givetvis som du säger också helt riktigt att det måste komma möjligheter att utveckla för Qbox mfl saker. Jag kan dock inte skissera framtiden då jag inte har någon kristallkula i sådant. Är det dock fler som får intresse i Pegasos-hårdvaran är jag övertygad om att en sådan utveckling kommer.

Det är alltså fortfarande bara i sin linda.

Jag vet inte om detta gett dig något, men det är bra att det kommer nya idéer och tankar, det är vad som behövs för fortsatt utveckling.


Jo jag tror på det du säger, min poäng är dock den att jag tror morphos snöar in sig självt ioch med att jobba "bakåt" snarare än framåt,
För att vidare utveckla; om man använder dom utvecklings resurser som finns för morphos idag; och skriver ett program för morphos... så har slut produkten man skrivit ingen större fördel jämnt emot andra AmigaOS program (förutom att det förmodligen är PPC nativt.); programmet körs i ABOX; om vi nu säger att utvecklingen av QBox tar fart; så börjar utvecklingen av programmen från noll igen; alltså QBox kommer inte kunna köra ABox program osv; Det jag hela tiden pressat på är att om QBox ska kunna utvecklas och bli framgångsrikt måste utvecklare kunna skriva program till det långt innan det blir tillgänglig för vanliga användare. (att kolla på hur apple har gjort är en mycket bra ide; dom började skicka ut OS X SDKs till utvecklare 4 år innan OS X släpptes; att bara släppa ett system och säga "detta system har alla finnesser vi alltid drömt om" funkar inte då det inte finns några program för det.
Summeringen av detta är att ju längre morphos är "ABox only" ju svårare kommer det bli att gå vidare med systemet; integrera nya finnesser osv, samtidigt förstår jag inte deras argument för att inte släppa ett MMU API; då program som utnyttjar det kommer sluta fungera i en framtida version av morphos; so what ? det sättet som Amiga/Morphos program använder för att kommunicera via varandra (IPC) kommer definitivt inte fungera i ett system med minneskydd; men det finns fortfarande inget "legalcy" kommunikations system på ABox som skulle tekniskt sätt kunna göra ABox binärer kompatibla med ett eventuellt QBox; varför tänker inte morphos utvecklarna framåt istället för bakåt ? personligen ser jag inte speciellt stor nytta med att kunna köra Raytracers, och annat från 97 när man kunde få program som är skapade för dagens system på morphos. Samtidigt är det bra att gammla amiga program fungerar; men som sagt det fungerar nu, det är dags att titta framåt; tiden bakåt sträcker sig bara till amigans barndom; tiden framåt är obegränsad.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jan 17, 2004 - 22:12
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej igen FredrikA

Kul att du tror på mig. Och jag tycker nog det ligger lite i det du säger om att titta bakåt istället för framåt.

Jag tror dock det är viktigt för dig att förstå att det har sin förklaring om man tittar just bakåt.

Jag skulle också vilja flika in här att det är inte förräns nu med Pegasos II som Genesi & bplan kan säga att man har en riktigt solid produkt. Hela processen fram till Pegasos II kan man se som en utvecklingsfas. Man hade säkert förhoppning att det skulle gått smidigare och snabbare med Pegasos 1, det blev ju trots allt en del pengar investerade i denna utvecklingen och för att få fart på det hela utifrån det grundläggande arbetet som bplan redan tidigare gjort. Och de problemen man från Genesi sida stötte på med Pegasos 1 ledde till att man fick designa en helt ny hårdvara med Pegasos II.

Jag vill inte fördjupa mig i detta, då det varit diskuterat så mycket i olika forum och i olika sammanhang redan.

Fortfarande är ju dock Pegasos 1 en bra plattform att ha för att t.ex utveckla på, och det kommer kunna bli fler sådana system fria iom att fler Pegasos II kommer ut.

Det faktum att Pegasos inte är så intimt förknippat med Amiga är nog det som för mig personligen innebär att jag själv vill se med framförsikt på både Pegasos och då också på MorphOS.

Nu till Qbox. Jag vet inte hur långt man ifrån bplan har detta utvecklat, om äns något reellt ännu. Vad jag förstår är dock att Abox på sikt skall bli en fristående box som man kan slå av/på ifrån Os:et.

Och jag förstår att många, som t.ex du här framför, skulle sett att man kommit längre än man gjort. Och jag förstår vad du skriver här, och det stämmer säkert också vad du skriver. Jag kan inte svara på varför man inte släpper ut mer information än vad man gör, man kanske inte känner sig mogen för det ännu.

Men att program eller programkonverteringar görs för PPC är ett stort framsteg bara det som jag ser det, även om de nu körs i Abox. Hade man inte haft Abox och jitemuleringen hade man nästintill inte haft någon mjukvarubas att tillgå överhuvudtaget i dagsläget. Man hade inte kunna haft mjukvarupaketet Super Bundle t.ex, och många andra applikationer hade heller inte funnits.

Dessa kommer ju fortfarande kunna köras i Abox, när nästa steg i utvecklingen är realitet som jag förstår det.

Det enda vi nu kan hoppas på är att detta avbräcket som lite skedde med Pegasos 1 inte innebär att resurserna och krafterna nu inte räcker till för att fortsätta avancera framåt nu med Pegasos II.

Det är nu som det börjar gå att se framåt på riktigt, och börja föra plattformen framåt på riktigt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Jan 18, 2004 - 10:35
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
gunne wrote:
Det enda vi nu kan hoppas på är att detta avbräcket som lite skedde med Pegasos 1 inte innebär att resurserna och krafterna nu inte räcker till för att fortsätta avancera framåt nu med Pegasos II.


Det här är nått som jag alltid fruktar för, för många Amiga projekt har dött och då blir slut användarna kvar med en hårdvara som sakta men säkert kommer att bli förlegad.

Det som oroar mig mest är att Pegasos har sin egen CPU slot och utan Genesi så kommer inga nya CPU kort. Det hade kännts mycket tryggare ifall man haft samma CPU slot som dagens Mac har (har för mig de fortfarande hade CPU:n på eget kort), för då hade man inte varit lika beroende av Genesi.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jan 18, 2004 - 11:15
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Jag håller med om att det hade varit bra med en standardiserad CPU-slot. Men sen är frågan hur länge till Apple kommer att använda sig av G4 och om vi kommer se snabbare G4:or i framtiden eller om utvecklingen går över till G5.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
FredrikA
Post subject:   PostPosted: Jan 18, 2004 - 18:31
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 44

Trizt wrote:
gunne wrote:
Det enda vi nu kan hoppas på är att detta avbräcket som lite skedde med Pegasos 1 inte innebär att resurserna och krafterna nu inte räcker till för att fortsätta avancera framåt nu med Pegasos II.


Det här är nått som jag alltid fruktar för, för många Amiga projekt har dött och då blir slut användarna kvar med en hårdvara som sakta men säkert kommer att bli förlegad.

Det som oroar mig mest är att Pegasos har sin egen CPU slot och utan Genesi så kommer inga nya CPU kort. Det hade kännts mycket tryggare ifall man haft samma CPU slot som dagens Mac har (har för mig de fortfarande hade CPU:n på eget kort), för då hade man inte varit lika beroende av Genesi.


Apple har många olika CPU lösningar; på tidiga G4:or var det ZIF, sedan något slags dotterkort; på G5:n tror jag det är något ZIF liknande igen (det är ivarjefall inget dotterkort.)
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo