www.pegasos.org :: View topic - För sent att börja programmera när man e 25 bast? :]
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
T1k
Post subject: För sent att börja programmera när man e 25 bast? :]  PostPosted: Mar 11, 2004 - 17:12
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 04, 2004
Posts: 55
Location: Stockholm
Jag har börjat fundera på att lära mig koda lite, och det skulle ju va najs att göra det på min (snart införskaffade) Peggy.
Grejen är att jag är verkligen helt grön på programmering så jag har ingen aning om i vilken ände jag skall börja. Jag antar att det måste finnas utvecklarverktyg till MOS och sånt?
Vad är det för programspråk som gäller egentligen?
Hur kan jag snabbast få en grundläggande förståelse för hur MOS fungerar på low-level-nivå så att säga? (genom att programmera kanske? Smile)
etc etc

Alla kommentarer mottages tacksamt.

_________________
Mind - Universe - Mind - Universe
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject:   PostPosted: Mar 11, 2004 - 20:27
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
Hejdu!

Det är aldrig för sent att börja.
Eller som Walt Disney en gång sa :
"If you can dream it, you can do it" Smile

Verktygen för att komma igång med c-programmeringen hittar du kostnadsfritt genom att regga dig på : http://mdc.morphos.net/

Nu kanske det inte finns allt för mycket exempel med just i SDK som finns där, men du kan hitta en hel del godsaker på aminet tex. eller att fråga här.

Här följer ett par länkar som kan vara till nytta för att komma igång lite smått :

http://www.ezcyberspace.com/gcc/
http://dev.amiga.hu/

Är det nått som är oklart, fråga gärna så ska jag/vi försöka hjälpa dig så gott det går.

Själv har jag ingen fast uppkoppling för tillfället så jag
är sällan ute på nätet just nu (vilket gör att jag kanske inte kan svara på direkten).

Det kanske vore en bra ide att göra nån form av tutorial på hur man börjar att utveckla program för AOS/MOS på pegasos.org ?
Om ni har förslag på hur ett sånt upplägg skulle kunna tänkas se ut kan ni ju maila till -> stefan@onyxsoft.se vettja Smile

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject: Re: För sent att börja programmera när man e 25 bast? :]  PostPosted: Mar 11, 2004 - 21:24
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
T1k wrote:
Jag har börjat fundera på att lära mig koda lite, och det skulle ju va najs att göra det på min (snart införskaffade) Peggy.
Grejen är att jag är verkligen helt grön på programmering så jag har ingen aning om i vilken ände jag skall börja. Jag antar att det måste finnas utvecklarverktyg till MOS och sånt?
Vad är det för programspråk som gäller egentligen?
Hur kan jag snabbast få en grundläggande förståelse för hur MOS fungerar på low-level-nivå så att säga? (genom att programmera kanske?


Så länge du inte är helt senil, så är det aldrig för sent att börja, hur bra man blir är ju helt och hållet upp till var och en.

Som Devil säger stämmer helt, men att tänka på, undvik C++, eftersom SDK:n är inte så hiskeligt bra på det. Försök inte porta linux saker som kräver GCC3.x, du får bara allt för myjje o göra.

Det mesta som gäller för AmigaOS (upp till 3.9), gäller för MorphOS också, men nått som verkar vara någolunda vanligt är dålig dokumentation, så spamma Develin med en massa frågor ;)
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
T1k
Post subject:   PostPosted: Mar 12, 2004 - 00:49
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 04, 2004
Posts: 55
Location: Stockholm
Develin wrote:
"If you can dream it, you can do it" Smile

Om det är sant så kommer jag göra jäääävligt sjysta proggs inom en snar framtid Very Happy

Develin wrote:
Här följer ett par länkar som kan vara till nytta för att komma igång lite smått :

http://www.ezcyberspace.com/gcc/
http://dev.amiga.hu/

eek....kanske inte blir så sjysta proggs ändå....blev lita halvt mörkrädd av att kolla på en del av grejerna där...
fast, å andra sidan, saker brukar se värre ut än vad de är, för den oinvigde

Develin wrote:
Är det nått som är oklart, fråga gärna så ska jag/vi försöka hjälpa dig så gott det går.

Bussigt värre, hoppas du inte kommer ångra det där uttalandet ;D

Develin wrote:
Det kanske vore en bra ide att göra nån form av tutorial på hur man börjar att utveckla program för AOS/MOS på pegasos.org ?
Om ni har förslag på hur ett sånt upplägg skulle kunna tänkas se ut kan ni ju maila till -> stefan@onyxsoft.se vettja Smile

Låter lysande tycker jag. Med en sån liten användarbas så känns det väsentligt att få in folk på programmeringsspåret.
Om jag nu inte är den enda i amiga-kulturen som inte kodar...det skulle ju kunna vara så Smile

_________________
Mind - Universe - Mind - Universe
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
T1k
Post subject: Re: För sent att börja programmera när man e 25 bast? :]  PostPosted: Mar 12, 2004 - 01:07
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 04, 2004
Posts: 55
Location: Stockholm
Trizt wrote:
Så länge du inte är helt senil, så är det aldrig för sent att börja, hur bra man blir är ju helt och hållet upp till var och en.

Senil? Njae...det vete fa... eller hmm, vad var frågan? Wink

Trizt wrote:
Som Devil säger stämmer helt, men att tänka på, undvik C++, eftersom SDK:n är inte så hiskeligt bra på det. Försök inte porta linux saker som kräver GCC3.x, du får bara allt för myjje o göra.

Ok...så jag måste hitta massa gamla C-böcker och kan inte använda min C++ bibel som jag tvingades köpa inför en kurs för ett tag sen? :/
Jag är inte särskilt inne på att porta grejer, jag vill skriva egna grejer, och använda den senaste rena standarden. Alltså så systemvänligt som möjligt för MOS. (eller hur man nu uttrycker sig) Smile

Trizt wrote:
Det mesta som gäller för AmigaOS (upp till 3.9), gäller för MorphOS också, men nått som verkar vara någolunda vanligt är dålig dokumentation, så spamma Develin med en massa frågor Wink

Men hmm, nu blir jag förbryllad igen. Alltså....vart går gränsen mellan MorphOS och Amiga-"emuleringen"(aboxen)? Jag menar...om jag vill skriva ett rent MOS progg så använder jag mig väl inte av AOS specifik kod? Eller? Damnit nu har jag läst i på tok för många forum, helt luddig i huvudet... gonatt :]

_________________
Mind - Universe - Mind - Universe
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject: Re: För sent att börja programmera när man e 25 bast? :]  PostPosted: Mar 12, 2004 - 12:51
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
T1k wrote:
Ok...så jag måste hitta massa gamla C-böcker och kan inte använda min C++ bibel som jag tvingades köpa inför en kurs för ett tag sen? :/


Det går, men gcc 2.95.3 är inte rikgit up to date med C++ och det verkar finna lite buggar i SDK:n. Vad du behöver göra är att ladda ner g++ från www.morphos.org och installera ett par filer från den över SDK:n (kommer nu inte ihåg vilka filer det är, sparar ju inte på IRC loggar), sen måste du göra av dig med ENVARC:GCCRESIDENT filen, eftersom det strul med systemet då när man kör C++ (ixemul bland annat ballar ur tror jag).



T1k wrote:
Men hmm, nu blir jag förbryllad igen. Alltså....vart går gränsen mellan MorphOS och Amiga-"emuleringen"(aboxen)? Jag menar...om jag vill skriva ett rent MOS progg så använder jag mig väl inte av AOS specifik kod? Eller? Damnit nu har jag läst i på tok för många forum, helt luddig i huvudet... gonatt :]


Abox försöker ju att vara "AmigaOS", så länge det inte finns en ordentlig Qbox, så är det ju "amiga mjukvara för ppc" som vi får skriva, ifs så är ju inte Abox 100% samma som AmigaOS, men det mesta görs på samma sätt (samma kod).
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject:   PostPosted: Mar 13, 2004 - 13:15
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
Jag har börjat fixa ihop en liten tutorial som borde funka från ren nybörjare till lite mer avancerade användare...
Ska ordna ihop lite mera exempel så kan jag lägga upp det på hemsidan ikväll om jag får tid.

Just nu har jag enbart gjort rena grund-exempel som borde vara enkla att förstå för nybörjare... Man kanske ska ta o göra en kurs per vecka och öka avanceringsgraden gång på gång ? Wink

Jag återkommer senare ikväll med mera information (om det inte blir party dvs.) Wink

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject:   PostPosted: Mar 13, 2004 - 13:26
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
T1k wrote:

Om det är sant så kommer jag göra jäääävligt sjysta proggs inom en snar framtid Very Happy


Större projekt tar alltid mycket mera tid än man tror det ska göra även fast programmerandet flyter på bra så är det debuggningen som tar mestadelen av tiden och skumma intermittenta buggar som dyker upp här o var.

T1k wrote:

eek....kanske inte blir så sjysta proggs ändå....blev lita halvt mörkrädd av att kolla på en del av grejerna där...
fast, å andra sidan, saker brukar se värre ut än vad de är, för den oinvigde


Det kan se suspekt ut om du aldrig har programmerat tidigare...
Men behåll länkarna tills vi kör igång med vår lilla kurs så ska du få se Smile


T1k wrote:

Bussigt värre, hoppas du inte kommer ångra det där uttalandet ;D


Vi får se Smile... Men vi kan ju börja med att utgå från tutorialsen så kan vi ta oklarheterna med de i första hand...

T1k wrote:

Låter lysande tycker jag. Med en sån liten användarbas så känns det väsentligt att få in folk på programmeringsspåret.
Om jag nu inte är den enda i amiga-kulturen som inte kodar...det skulle ju kunna vara så Smile


Du är inte ensam om att inte koda nått i Amigavärlden... Men vi behöver helt klart mera folk som kan pressa fram intressanta program som gör att vi kan vara ett alternativ till Wintel-soppan.
We shall overcome some day Smile

Nu ska jag fixa klart den första delen i kursen, på gensyn!

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 13, 2004 - 16:54
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Develin:

En sådan tutorial skulle vara jättekul att ha pegasos.org.

Den kan sortera under portalen. När vi sedan byter ut portalen mot den nya blir det ju också lättare för folk (med behörighet) att lägga in texter mm.

Under tiden får vi lägga upp det manuellt under de statiska sidorna.

Jag mailar dig uppgifter till ftp, om du inte redan har det, så fixar vi till det så det kommer upp under portalen, som en länk.

Verkar det ok att börja så ?

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Mar 13, 2004 - 17:00
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Det är något jag skulle uppskatta mycket. Har aldrig programmerat för AmigaOS/MorphOS förut. Det som framför allt skulle vara intressant e nog hur MUI fungerar och hur man använder det. Kör på Develin, jag väntar Wink

Passar ju utmärkt, och är inga problem, att ha det på pegasos.org.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
T1k
Post subject:   PostPosted: Mar 13, 2004 - 19:21
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 04, 2004
Posts: 55
Location: Stockholm
Develin wrote:
Jag har börjat fixa ihop en liten tutorial som borde funka från ren nybörjare till lite mer avancerade användare...
Ska ordna ihop lite mera exempel så kan jag lägga upp det på hemsidan ikväll om jag får tid.

Just nu har jag enbart gjort rena grund-exempel som borde vara enkla att förstå för nybörjare... Man kanske ska ta o göra en kurs per vecka och öka avanceringsgraden gång på gång ? Wink

Jag återkommer senare ikväll med mera information (om det inte blir party dvs.) Wink


Låter perfekt Smile

Jag har kollat runt lite här och var och Programmers Heaven verkar vara en rätt bra resource också, som komplement till en amiga-specifik tutorial?

För övrigt, med konflikten vi har nu mellan AOS4 och MorphOS, hur lätt (eller svårt) kommer det att vara att släppa eventuella proggs för båda plattformarna? Jag antar att det beror mycket på hur snyggt man bygger upp koden och hur systemvänligt man skriver? Använder standarder istället för customgrejer etc? (dock så har jag ingen aning om ifall AOS4 och MOS delar några standarder Mad )

kozz wrote:
Det är något jag skulle uppskatta mycket. Har aldrig programmerat för AmigaOS/MorphOS förut. Det som framför allt skulle vara intressant e nog hur MUI fungerar och hur man använder det. Kör på Develin, jag väntar Wink

Agreed :]

_________________
Mind - Universe - Mind - Universe
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Mar 14, 2004 - 00:59
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Develin wrote:
Jag har börjat fixa ihop en liten tutorial som borde funka från ren nybörjare till lite mer avancerade användare...
Ska ordna ihop lite mera exempel så kan jag lägga upp det på hemsidan ikväll om jag får tid.


Detta låter ju jätte kul, tror många skulle uppskatta en förklaring på hur man gör libraries (vet hur man gör det i E, men ej i C).
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject:   PostPosted: Mar 14, 2004 - 15:26
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
Det blev lite party igår så jag hann inte med att lägga till alla exempel som jag hade velat...

Men detta får bli första, lite mera simpla paketet med exempel, för det behövs ju givetvis det också om man ska kunna komma igång från grunden.

@Gunne
Jag la upp arkivet på FTPn samt att jag även temporärt la den på egna servern just nu då.

http://www.onyxsoft.se/stefan/ckurs01.lha

Tänkte kolla ifall det är ok att lägga upp det på detta sättet eller ifall ni vill ha det mera intuitivt på nått sätt ?
Kommentarer på detta är välkommet.


@Trizt
Har själv bara gjort libraries i AmigaE förut, men jag testade lite med Lairs bifogade exempel i SDKn så jag ska nog klara av att få till nått exempel på hur man kan göra det i C också lite längre framöver Smile


@Alla
Vad är annars det som är mest intressanta som ni vill att man kan ta upp i kursen ?
(Bara så jag vet på ett ungf. hur man kan lägga upp det hela)

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Mar 14, 2004 - 16:47
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Har slängt ihop en liten enkel sida för kursen.

Jag vet inte hur ni vill ha det - endast lha-arkiven eller också ha det som html-sidor?

Min åsikt är att det lätt blir jobbigt att läsa html-sidor för såndana här saker, blir lätt väldigt
mycket lite senare. Men självklart går det att ordna om andra tycker annorlunda.

@Develin
Som jag sa tidigare, e väldigt intresserad av MUI. Öppna fönster, fixa knappar i dem och
alla andra möjliga objekt man kan ha i dem.

Ska tillägga också. Tog mig friheten att kalla den för "Introduktion".

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 14, 2004 - 18:11
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
kozz & Develin

Det ser väl bra ut Smile, och en bra början.

Enkelt att klicka och ladda ner ett lha-arkiv.

Å andra sidan kan det ju vara snyggt och också funktionellt att ha exempelkoden listbar genom att klicka på. Men det blir ju givetvis lite mer html-skrivande då.

Diskussionerna och frågorna blir ju här i forumet.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo