www.pegasos.org :: View topic - För sent att börja programmera när man e 25 bast? :]
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Mar 14, 2004 - 22:10
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Tror det är tur att Develin inte har fast lina just nu. Det verkar bli en väldans massa vettigt programmerande gjort hacking

Själv har jag inte orkat göra något på länge, men ett projekt på mitt jobb komemr innebära att jag får putsa upp mina C-kunskaper och även lära mig lite ny ASM, för en 8-bits RISC CPU. Så framöver, när jag kommit in i programmerandet på arbetstid, så borde jag göra mer hemma också. Så var det när vi hade programmeringskurser på universitetet iaf Razz

Jaja, får ta och lägga mig nu, så jag orkar upp imorgon...

Men det ser bra ut med lite programmeringsskola thumb up Jag behöver lära mig MUI-programmering också...

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 15, 2004 - 06:27
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
jag hittade en tutorial till amiga programmering..

http://www.liquido2.com/tutorial/index.html
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject:   PostPosted: Mar 15, 2004 - 16:36
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
Bra med lite inputs...

Intuitionprogrammering o MUI är självklart att det kommer med på vår lilla kurs Smile

Det svåra är att veta om man ska dyka på det nu o ta lite mera vesäntliga saker när det kommer ?
Jag antar att detta är det bästa för att få lite fart på det hela.

Jag vet själv att det inte är särskilt roligt att harva på med shell-baserade grejjer, för man vill gärna "se" att det kan bli nått visuellt av det hela också.

Men jag knåpar ihop lite intuition/gadtools-exempel just nu så får vi se hur det kan tänkas bli.

Försöker få lite ordning på en del egna projekt som jäklas med mig för tillfället, men det ska nog gå att få ihop på nått sätt Wink

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
johey
Post subject:   PostPosted: Mar 16, 2004 - 11:15
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 12, 2004
Posts: 28
Location: Västerås
Mycket bra initiativ! Jag har just skaffat mig en Peg1 och tänkte mest
ha den för utveckling. Jag har några synpunkter angående c-tutorialen.

Först och främst anser jag det vara meningslöst att börja från
grunden. Det finns mängder med c-tutorials som inte är mos-specifika och som fungerar precis lika bra
även för att komma igång med programmering i mos.

Det jag tycker vore en bra nivå att börja på är hur man använder libs och devs och annat enkelt systemspecifikt
för mos (och amigaos? jag vet inte skillnaderna riktigt). Fortsättningsvis kan man ta upp mer om specifika
libs, såsom mui, ahi och sånt som folk använder mycket.

Själv är jag intresserad av att läsa om hur man portar un*x-program till mos. Vilka typer av problem man
kan stöta på, vad som skiljer mos från gnu/linux, hur man går runt vanliga problem och framför allt hur man
bör resonera när man kör fast.

Jag har inte hunnit kika på hur mycket dokumentation det redan finns angående det jag tar upp. Det är ju
onödigt att återuppfinna hjulet. Om det redan finns bra dokumentation så kanske man skulle satsa på
att översätta befintligt material till svenska istället, om nu efterfrågan av svenskt material är stor.

Tack för ordet! Lycka till! Jag kan tänka mig att hjälpa till om det finns något jag kan fylla i med.
Ta det dock inte som något definitivt löfte, för jag har ganska knappt med tid (som alla andra Smile).
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 16, 2004 - 14:49
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
jo jag måste nog hålla med johey lite.. Jag tror att en kurs i hur man använder librarys och devs vore nått att ta upp... Även hur man portar *nix program....
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject:   PostPosted: Mar 22, 2004 - 09:12
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
Hej gott folk, jag har tagit upp ideerna från er och kommer försöka baka in det i senare delar av kursen.

Jag har nu lagt upp en halvfärdig del-2 av kursen både på pugs-FTP
och på :
http://www.onyxsoft.se/stefan/ckurs02.lha

Jag ska lägga till ett par exempel till hade jag tänkt i detta paketet, men då jag har haft massor att försöka färdigställa till AmiGBG så har jag valt att vänta med detta tills mässan är färdig och då tänkte jag att ni kan ju ta en liten koll på det som är klart för tillfället Smile

Hoppas det inte blir allt för rörigt nu bara Smile

Detta är en av sakerna som jag försöker färdigställa (någorlunda) för AmiGBG för den som är intresserad : http://www.onyxsoft.se/stefan/snap.jpg

Ha de gott så länge!

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Mar 22, 2004 - 18:00
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Uppdaterat på hemsidan.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
T1k
Post subject:   PostPosted: Mar 22, 2004 - 19:01
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 04, 2004
Posts: 55
Location: Stockholm
Najs Smile
/me tankar ner o sätter igång o pluggar

_________________
Mind - Universe - Mind - Universe
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
T1k
Post subject:   PostPosted: Mar 23, 2004 - 20:12
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 04, 2004
Posts: 55
Location: Stockholm
Hmm, jag är lite tveksam...

Jag tror jag har fattat galoppen ganska bra på de exemplen som givits och det känns ju bra. Men senaste dagarna har jag fått höra att jag ska ge tusan i C och gå direkt på C++ av olika orsaker (som jag inte förstår mig på, objekt hit och struktur dit). Vad har ni experter här att säga om saken?

_________________
Mind - Universe - Mind - Universe
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 23, 2004 - 20:24
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
det saknas en bra c++ kompilator till MOS så kör du C
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
T1k
Post subject:   PostPosted: Mar 23, 2004 - 20:27
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 04, 2004
Posts: 55
Location: Stockholm
Just ja, det var ju så det var... glömde :/

Men....är inte det ganska konstigt egentligen....C++ har väl funnits hur länge som helst nu?

_________________
Mind - Universe - Mind - Universe
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 23, 2004 - 20:34
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
jo fast jag minns inte när standarden sattes fast det var inte många år sedan..
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject:   PostPosted: Mar 23, 2004 - 20:44
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
@T1k :

Många tycker C++ framför C, många tvärs om... Det finns ingen direkt anledning till att välja C++ för till mindre projekt ställer det ofta till mer problem än nytta.

Oavsett ifall du ska köra ++ eller inte så måste du hantera grunderna i C oavsett för C++ har ju ärft det mesta från vanliga C.

En annan sak som jag personligen inte gillar med ++ är att exe-filerna blir mycket större än vanliga c-exefiler dessutom tycker jag att det blir något segare. Men det kan ju vara för att jag är något partiskt i frågan ? Smile

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Mar 23, 2004 - 20:49
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Problemet är att när man började skriva MorphOS så var det fortfarande GCC 2.95 som gällde. Den var väldigt dålig på C++ vilket var en av anledningarna till att man skrev om GCC vilket senare blev version 3.0. Därför är det också en del skillnader mellan 2.95 och 3.x vilket gör att det inte går att bara uppdatera patcharna. Verkar inte heller som om någon av MorphOS utvecklarna bryr sig så mycket om GCC 3 heller just nu. Det är synd för om man vill att några seriösa utvecklare ska koda för plattformen så behövs den. Sen är inte C++ direkt det bäst strukturerade objektorienterade språket, men det är det mest spridda och använda.

Ska du lära dig att programmera så börja från grunden med C. Vill du sen gå över till att arbeta mer professionellt så lär dig C++ och titta sen på de metoder som finns för att utveckla objektorienterad mjukvara. Själv använder jag mig av OMT som är mycket bra och kräver inte för mycket kringarbete om man inte vill det.
Det går dessutom att programmera objektorienterad kod med C, många delar av Linux-kerneln är byggd så. Man tappar dock ganska mycket av fördelarna med objektorientering då och är mer ett sätt att strukturera kod då man är tvungen att använda C.

Om du letar efter fördelar och nackdelar med att använda objektorientering framför sekvensiell kod så kolla noga upp vad den som yttrar sig har för utbildning/erfarenheter. Det finns många som yttrar sig i frågan som inte ens verkar veta varför man började med objektorientering och inte läst en enda bok av Grady Booch eller James Rumbaugh. Många verkar förknippa det med Java och tycker illa om det pga det.

Personligen anser jag att man ska ha rätt verktyg för jobbet oavsett vilket det är. Tack vare Boost och STL så är det sällan som det är fördelaktigt att inte använda C++ i min mening.
Vill du mest leka, lära dig, eller visa hur någon liten algoritm eller liknande fungerar så är C alldeles perfekt. Vill man programmera på väldigt låg nivå, tex kernel så kan det oftast vara bättre att välja C eftersom du måste stänga av vissa features i C++ för att köra den utan en runtime som stödjer minnesallokering etc.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Mar 24, 2004 - 08:56
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Develin wrote:
En annan sak som jag personligen inte gillar med ++ är att exe-filerna blir mycket större än vanliga c-exefiler dessutom tycker jag att det blir något segare. Men det kan ju vara för att jag är något partiskt i frågan ?


Jo, det blir större binärer, men det beror på att när man importerar nått säg sträng hantering, så innehåller C++ så mycket mer än vad C gör och sen så hanteras mycket som strömmar i C++, hela den mekanismen som man igentligen inte set men man använder, tar ju sin beskärda del.

Jag tycker det är lättare o göra en del saker i C++, för jag behöver skriva mindre kod för att göra det än vad det skulle göra i C och jag gillar strängar över char-arrays.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo