www.pegasos.org :: View topic - "Party" i värmlandsregionen.
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Sep 29, 2004 - 05:41
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Självklart vill vi ha möten med såväl classic Amiga som AmigaONE och Pegasos. Vi tillhör ju alla samma grupp användare, så jag ser ingen anledning att skärma av ena "sidan" bara för att det tjatas och bråkas av några få högljudda individer.

Ingen som är ute i "ogjord storm" och klagar här, Ironfist bara sa att vår policy är att hålla oss utanför bråk och klagande på forumet. Men det har ju mest att göra med att de flesta av oss vanliga normala Amiganer inte bryr oss det minsta vilken av plattformarna man kör och inte så mycket med att vi inte vågar ta diskussioner.

Sen är det ju bara fråga om vilken dator man använder, det är ju knappast liv eller död som de värsta fanatikerna verkar tycka. En del kan ju vara nästan som fotbollshuliganer. Då tar man nog det hela lite för seriöst, hehe. Dags att gå ut och upptäcka världen och se att människor och samhället har rätt mycket mer att erbjuda, så man inte har tid att oroa sig över såna här småsaker.

Ha ett bra liv allihopa nu Cool

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Sep 29, 2004 - 13:42
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

>BlackEagle

Var har själva datoridialet tagit vägen till mål och syfte? Allt tycks ha dunstat bort
och folk tycks nu inte våga träda fram med sina personliga åsikter som de
gjorde förr som på t.ex. på Xfiles forum.
Ja det var tider det och en betydligt större djupare arom i diskussionsämnerna.

Men vad är en bekanskap med folk som svarar enkelt och varken tar fram
några av sina personliga åsikter och istället är neutrala öppen för allting.

Är inte olikheten bland folks åsikter med sina argument om hur
och vad är bäst intressant längre? Det ska alltså inte finnas något Ja och Nej.
Inga motsatser inga motargument ska tydligen inte få existera.

Om Pegasos kunde ha kommit då Xfiles fanns så skulle säkert en
hetare debatt med bättre redogörelse bli. Då hade alla inspirationen
och datoridialet kvar. Folk skulle inte ge upp så lätt och stå fast
för sina åsikter då diskussionen blir allt djupare och hetare.

Men då har ni ju redan misslyckats då policyn var att hålla sig utanför bråk
och klagandet. Dem med avvikande åsikter tycks inte få vara med.

Amiga har ju funnits i många år oavsett att AmigaOne är en annan dator
så använder den AmigaOS.

Varför ska inte Pegasosägare få sina rötter som Amigaägare har
som går på Amigamässan.

Dessutom är ju Pegasos inte så väl känd dator och hur träder den
fram bland massa andra plattformar? Borde inte Pegasos få något eget
framhävande för att väcka andra intresse?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Sep 30, 2004 - 07:20
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Om frågorna är enkla blir det oftast ett enkelt svar. Allt går inte att diskutera ingående, eller så är det för simpelt för att man ska lägga ner tid på det. En del frågor har bara ett rätt svar och när det är givet finns det inget mer att säga om saken.

Självklart finns det ja och nej, det sa jag ju. Det finns några fanatiska anhängare till de flesta ämnen, likaså Pegasos och Amiga. Men om den stora majoriteten anser det höra till samma grupp och inte vill dela in det i två stora block så är det väl inga fel med det heller?

Återigen, det handlar inte om att "ge upp" eller "inte våga diskutera". Om våra åsikter ÄR att det kvittar vilken av maskinerna man kör så länge man själv trivs, så finns det inte lika mycket att diskutera helt enkelt. Att vara "neutral" innebär inte alltid att man döljer sina rätta känslor.

Policyn faller ju inte för att man inte vill ha endast Pegasos på träffen (OBS, det är ingen mässa, bara för att få det hela rätt och riktigt). Tvärtom är det ju att upprätthålla den genom att inte begränsa sig till bara Pegasos.

Pegasos får gärna ha något eget för att framhäva sig, men träffar av det här slaget är till för att användare av liknande system ska får möta varandra och ha kul, inte för att visa upp plattformen som man gör på mässor. Dessutom är de flesta av oss väldigt sugna på att få prova på alla systemen sida vid sida, och få se när vanliga människor använder sina egna maskiner som vanligt, så man ser hur allt fungerar i praktiken och inte bara på någon demo-maskin på en mässa.

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Sep 30, 2004 - 11:16
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Jag fick nästan det svar som jag gissade på, kunde har svarat på mitt eget inlägg.

Det brukar ju vara olika datorer på Amigamässan vad jag tyckt sett på bilder.
Någon PC/windows verkar jag ha sett på nån bild. Att folk ställer ut sina datorer på
en mässa är det en demomaskin. Skådning på avstånd ingen gör något på datorerna.

Så hur fungerar den här tillställningen då eftersom ni ska testa datorer på riktigt.

På Amigamässan så är alla datorer installerade med olika teman
som bara visas upp utan någon praktisk presentation?

Och detta är alltså skillnaden med denna tillställning då folk
får se upp till bevis vad Amigamässan inte gör?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Sep 30, 2004 - 18:44
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Ja, skillnaden är att på en mässa så visar man upp något, t.ex. specifika program, eller maskiner, som man oftast har gjort en särskild installation på med några demoprogram. På AmiGBG (2002, 2003 och 2004) t.ex. visade vi i OnyxSoft såklart upp de program vi själva gjort, medan demogrupper kanske visade sina demos...

På en vanlig träff sitter folk vid sina egna datorer och spelar spel, programmerar, går och tittar på vad andra gör, kanske ser på film ihop på någon projektor m.m.

Man får alltså se datorerna användas som det görs hemma, och inte bara se några få utvalda program som det ofta är på mässor. Mer avslappnad tillställning alltså, oftare kallad LAN i folkmun.

Och är det någon som inte har en Amiga eller Pegasos utan bara en PC så får de väl ta med den också, så de slipper vara utan dator. Så var fallet med min lillebror på PUSH t.ex. Han ville ju komma med och se alla datorer och träffa folket, men ändå få ha en egen dator med. Det är helt ok anser jag.

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Sep 30, 2004 - 21:37
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Man kan säga att det är en konsumentplattformsträff där
daglig användning presenteras vad Amigamässan inte presenterar, eller?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Oct 01, 2004 - 20:38
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Varför krångla till det med långa fina ord? Det är en träff med folk som har sina egna datorer och använder dem som de gör hemma hos sig helt enkelt. Så är det inte på mässor oftast, nej.

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Guest
Post subject:   PostPosted: Oct 02, 2004 - 16:47






>BlackEagle

Varför repeterar du samma sak du redan sagt tidigare? Alltså är det en hemmaanvändningsträff?
Nämen vad mysigt
 
   
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Oct 02, 2004 - 16:51
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Av nån konstig anledning så var man utlogad hmm
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Guest
Post subject:   PostPosted: Oct 04, 2004 - 20:53






Jag måste säga, att jag tycker att det är tämligen rätt olyckligt att dessa alternativa plattformar som vi kallar det för, har dragits isär i 2 olika riktningar. valet blir svårare. vilken användargrupp ska jag ansluta mig till? vi borde ju inse att istället för att dra "väggar" mellan varann och vara näst intill ovänner så skulle vi istället gå ihop o försöka överkomma dessa hinder, och istället kämpa för d alternativa plattformarna. om dessa plattformar någonsin ska va något att räkna med, är det nog bättre att vi står tillsammans, istället för att falla som sektionerade individer.
 
   
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Oct 04, 2004 - 21:06
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Vilka riktningar? Closed/Open source menar du? Personligen har jag inget emot closed-source, men jag vill se att alla som köper dator ges alternativ och inte blir tvågsmatade med dåliga processorer och värdelös programvara.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Oct 05, 2004 - 13:01
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Anonymous wrote:
>BlackEagle

Varför repeterar du samma sak du redan sagt tidigare? Alltså är det en hemmaanvändningsträff?
Nämen vad mysigt


Jag förklarade samma sak flera gånger på olika sätt eftersom jag fick i princip samma frågor flera gånger. Vad skulle jag annars gjort?

Hemmaanvändningsträff? Det vanligaste ordet för såna här träffar är som sagt var LAN. Jag ser ingen vits att dra till med komplicerade ord eller andra beskrivningar när det är så simpelt.

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Guest
Post subject:   PostPosted: Oct 05, 2004 - 13:19






@ Anonymous (inlägg om användagrupp, splittring m.m.)

Vilken användargrupp? Tja... jag hör till Amiga-gruppen som jag gjort sen vi skaffade A600 hemma nån gång 1993. Sen att det finns smågrupper inom den spelar mindre roll för min del. Splittringen är som jag så ofta sagt mest i de yttre regionerna, allt vanligt folk i mitten bryr sig inte värst mycket så länge de får sitta med sina fina datorer och operativsystem hemma och ha det trevligt.

Ska vi ta en liten liknelse kanske...

Jag har massor Amiga hemma, och en Pegasos 2, så varför skulle jag placera in mig i nåt slags "Endast Pegasos"-fack? Det känns som att säga att jag hör till de som gillar bakdelen på en Ferarri och slåss mot de som gillar framdelen... vi sitter i samma bil liksom, det räcker för mig, jag är inte så kinkig att jag bryr mig mer noggrannt än så.
 
   
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Oct 05, 2004 - 13:23
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
@ Anonymous (inlägg om användagrupp, splittring m.m.)

Vilken användargrupp? Tja... jag hör till Amiga-gruppen som jag gjort sen vi skaffade A600 hemma nån gång 1993. Sen att det finns smågrupper inom den spelar mindre roll för min del. Splittringen är som jag så ofta sagt mest i de yttre regionerna, allt vanligt folk i mitten bryr sig inte värst mycket så länge de får sitta med sina fina datorer och operativsystem hemma och ha det trevligt.

Ska vi ta en liten liknelse kanske...

Jag har massor Amiga hemma, och en Pegasos 2, så varför skulle jag placera in mig i nåt slags "Endast Pegasos"-fack? Det känns som att säga att jag hör till de som gillar bakdelen på en Ferarri och slåss mot de som gillar framdelen... vi sitter i samma bil liksom, det räcker för mig, jag är inte så kinkig att jag bryr mig mer noggrant än så.

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 05, 2004 - 13:24
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej guest

Jag delar din uppfattning till 220%, i vad du säger att detta är väldigt olyckligt.

Själv försökte jag slita som ett djur för detta när de båda nya hårdvaruplattformarna Pegasos resp AmigaOne skulle visas för första gången och försöka motivera folk för exakt för det som du skriver.

Tyvärr fanns det ingen som ställde sig upp och talade om det att man tycker det som du nu skriver, utan tvärtom möter jag bara ett envetet motstånd.

Jag skulle önska att det vore fler som skriver exakt det som du skriver, och talar om att man har den uppfattningen du här framför. Jag vet att det är många som delar din uppfattning, men tyvärr så säger dessa personer ingenting utan är tysta.

Jag skulle också önska att du inte skrev anonymt utan träder fram och visar din åsikt, så att fler som delar din uppfattning också träder fram.

Jag är övertygad om att det går göra, men bara om fler talar om att man har den åsikten att det finns allt att vinna på det och inget att förlora.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo