www.pegasos.org :: View topic - Debian på Peg1
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
TimK
Post subject: Debian på Peg1  PostPosted: Sep 13, 2004 - 12:18
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 45
Location: Amsterdam
Jag har kört Gentoo ett bra tag på min Pegasos 1.
Det har fungerat väldigt bra på alla sätt, men nu kände jag att Debian vore bättre.
Egentligen mest för att jag inte riktigt orkar vänta på alla kompileringar när jag behöver en applikation.
Jag tänkte då att det enda rätta är att använda den senaste Debian Installern för powerpc - men jag får inte den att boota.
Jag förstår inte varför.
Spinnern snurrar ett par varv och sedan händer inget.
Eftersom jag har mer än 256M i maskinen så la jag till mem=256M.
Är det någon som lyckats?

Bäst vore om det fanns en mirror med färdig kompilerade paket för Gentoo, men sådan tur har jag nog inte
- i alla fall inte om man vill ha "bleeding edge".
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Sep 13, 2004 - 12:44
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Hej TimK

Jag har själv till slut lyckats installera Debian på min Pegetta.
Vad jag förstått har både Debian och Gentoo droppat utvecklingen
för Pegasos I.

Jag lade upp image-filen som jag lyckades installera med på min
webserver.

Jag har själv bara 256MB RAM så har inte testat med större.
Grafikkortet är ett 9200SE, men jag kör bara console på den.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 13, 2004 - 14:04
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Portage stödjer ju binhosts men vi har ingen för ppc just nu eftersom de utvecklare som har snabba datorer har för långsam uppkoppling och vise versa. Sad

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Sep 13, 2004 - 18:22
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
dholm wrote:
Portage stödjer ju binhosts men vi har ingen för ppc just nu eftersom de utvecklare som har snabba datorer har för långsam uppkoppling och vise versa. Sad


Kan dom inte byta datorer då ? Wink
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 13, 2004 - 18:50
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Heh. Folk brukar oftast inte vilja byta ner sig Wink

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
TimK
Post subject:   PostPosted: Sep 14, 2004 - 07:39
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 45
Location: Amsterdam
Hej ironfist

Tack för tipset. Det verkar fungera fint. Visseligen får jag använda Norges debianspegel, men det gör inget.
Sverige kanske inte speglas för unstable ppc?
Det är lite synd att Pegasos 1 utvecklingen släpps - även om jag var medveten om att det var en "Beta" maskin när jag köpte den.
När min ekonomi ser bättre ut så får det bli ett besök hos Gunne tror jag Surprised.

Egentligen (och inget illa om Linux) vill jag köra någon BSD variant på den, men det lär nog inte bli någon portning av
FreeBSD eller OpenDarwin till Peg 1, frågan är om det bli någon alls.

Förresten, jag skulle vilja ge dej, dholm en stor eloge för ditt arbete att bringa Gentoo till oss Pegasos ägare.
Skönt med sådan kompetens här.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Sep 14, 2004 - 08:12
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
TimK:

ftp.du.se eller ftp.se.debian.org
brukar fungera fint här, men det går nog fint med den norska också.

Igårkväll var uppenbarligen lite störningar i nätet märkte jag, i vartfall inom telias nät, kanske även på andra, vet ej.

Här är en lång lista Wink http://www.apt-get.org/main.php

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Sep 14, 2004 - 08:35
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
jag tycker nog att linux fungerar rätt bra på Peg1;an..

tyvärr inte DRI osv. men det är juh en annan femma. Wink

//Mikael
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Sep 14, 2004 - 09:02
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
TimK:
Jag använde mig av ftp.se.debian.org när jag
laddade hem allt till Debian stable eller om
jag valde medelvägen som rekommenderades
för n00bs som jag - testing?
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
TimK
Post subject:   PostPosted: Sep 14, 2004 - 09:35
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 45
Location: Amsterdam
gunne wrote:

Igårkväll var uppenbarligen lite störningar i nätet märkte jag, i vartfall inom telias nät, kanske även på andra, vet ej.

Här är en lång lista Wink http://www.apt-get.org/main.php


Jovars, jag märkte av störningarna. Normalt sett (och jag förstår inte varför) så verkar de holländska speglarna snabbast.

Men finns det något sätt att få igång DRI för ett Radeon 7000? Jag har aldrig
lyckats, vare sig med 2.6 kärnan eller 2.4. Ska jag ge upp det?
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Sep 14, 2004 - 09:52
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
TimK:

Tror inte det går med Pegasos 1.

Jag har iofs inte försökt med det själv, men jag följer ju givetvis vad Sven och dholm skriver. Smile

Kommer fortfarande ihåg första gången Sven och dholm skrev till mig att DRI nu var fungerande med Pegasos II, bara några dagar efter de första korten kommit ut i slutet förra året. En kernel kom också snabbt upp på Svens och dholms resp siter.

Btw, utan att försöka verka alltför påflugen hoppas jag. Det borde fnnas en marknad för begagnade Pegasos 1 kort tycker jag, både bland amiga-folk som vill prova på MorphOS, eller bland utvecklare som vill komma över en billig utvecklingsmaskin, men också för olika ändamål i Linux, både användning och för utveckling. Att köra en Linux-server t.ex av något slag på en Pegasos 1 fungerar ju perfekt och stabilt och snabbt och bra.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 14, 2004 - 10:59
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
@TimK:
Tack Smile


Problemet med Peg1 ligger egentligen i SmartFirmware. Den versionen som används på Peg1 klarar inte av att ladda så stora kernels. Man kan göra en mindre kernel så funkar det. Vill någon installera Gentoo på en Peg1 så kan jag fixa en sån kernel, men jag vill inte officiellt supporta det på CD-skivorna eftersom jag inte har någon möjlighet att testa att det funkar.

Vad gäller DRI så har jag för mig att det var något problem med minnesdelningen (AGP delar ju grafikminne med systemminnet). Det var aldrig någon som lyckades komma på hur man fixade det. Fungerar DRI på A1 i Linux?

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
TimK
Post subject:   PostPosted: Sep 14, 2004 - 14:41
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 45
Location: Amsterdam
dholm wrote:
@TimK:
Tack Smile

Äsch, ni som sliter skall väl få höra det också!!!

dholm wrote:

Problemet med Peg1 ligger egentligen i SmartFirmware. Den versionen som används på Peg1 klarar inte av att ladda så stora kernels. Man kan göra en mindre kernel så funkar det.

Jag har aldrig haft några problem med Gentoo på den punkten, jag slimar alltid kärnan och plockar bort allt som inte jag behöver.
Hade det bara funnits en binhost, så hade Gentoo varit mitt alternativ Smile just nu.

Quote:
Vad gäller DRI så har jag för mig att det var något problem med minnesdelningen (AGP delar ju grafikminne med systemminnet). Det var aldrig någon som lyckades komma på hur man fixade det.

Detta är alltså inget SmartFirmware problem?

För, frågan är hur många Peg 1Surprisedr som är i omlopp och det isåfall skulle löna sig att "pusha" lite på bPlan? Vad tror ni?

Som jag sa innan, så kommer Peg II naturligvis att bli nästa inköp (Jag väntar bara på MOS1.5 så jag ser att det finns liv i Genesi/Pegasos som koncept).
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Sep 14, 2004 - 21:31
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Hmm, vill försöka inflika här att det finns liv i Pegasos. Utvecklingen med MorphOS går givetvis saktare nu, eftersom Genesi inte har resurser betala utvecklare som man hade tidigare. Men jag vet att Zapek, Ralph och MorphOS har nya utvecklade grejor. Vad det är vet jag däremot inte.

Man skrev ju också vid ett tillfälle att man inte vill släppa ut någonting, och inte heller säga någonting i förväg.

Det pågår också en del projekt med fokus kring Linux. SNDF kommer ju att vara nu i slutet September, och vi får väl se vad som händer där. Så håll ett öga på det kan vara ett tips.

Vad som också sagts offentligt från Freescales sida, som gäller Pegasos-plattformen, är att man har för avsikt att fortsätta vidareutveckla CPU'er som passar plattformen.

Här är också uttalandet från MorphOS-laget

Ang att pusha för Peg 1, så vet jag inte om det är så mycket idé med det. Siktet skall väl vara inställt framåt ?

Pegasos 1 fungerar ju så som den gör, och passar fint att använda för olika åndamål om man vill. Jag tycker nog det känns bättre fokusera allt som går på Pegasos II, och vidare framåt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
TimK
Post subject:   PostPosted: Sep 15, 2004 - 05:50
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 45
Location: Amsterdam
Det här verkar bli lite off-topic, men jag lovar att återgå till orginaltråden.
gunne wrote:
Hej

Hmm, vill försöka inflika här att det finns liv i Pegasos. Utvecklingen med MorphOS går givetvis saktare nu, eftersom Genesi inte har resurser betala utvecklare som man hade tidigare.


Det har jag egentligen aldrig betvivlat - korsbefruktningen med AROS projektet garanterar det. Det som jag är rädd för är egentligen inte att MOS kommer att "dö" eller ges upp - utan att det finns folk som ger upp MOS.
Eftersom jag har följt Be Inc uppgång och fall (nu säger jag inte att det kommer gå likadant för Genesi & BBRV), så vet jag att ett operativsystem är lika beroende av externa utvecklare som interna. Jag tycker att A-Box i MOS är en av de bästa strategierna för att snabbt få applikationer till ett nytt operativsystem. Q-Box ser jag som framtiden, ungefär som 3G eller digital tv - det kommer när det kommer.

gunne wrote:
Ang att pusha för Peg 1, så vet jag inte om det är så mycket idé med det. Siktet skall väl vara inställt framåt ?

Pegasos 1 fungerar ju så som den gör, och passar fint att använda för olika åndamål om man vill. Jag tycker nog det känns bättre fokusera allt som går på Pegasos II, och vidare framåt.


Här måste jag säga att jag inte riktigt håller med dej: Tills dess att Pegasos II produktionen är upp i större kvantiteter och större företag utvecklar för plattformen, så bör man underhålla även den äldre. Livslängden måste faktiskt vara lite längre än ett och ett halvt år, eller hur? De maskiner som är i omlopp är visserligen beta maskiner, men ändå bra maskiner. Varför hindra utvecklare att vara "bleeding edge"?
Dessutom tror jag inte (verkligen ren gissning) att det inte skulle innebära så stort jobb för bPlan att göra en firmware uppdatering. Men som sagt, det handlar ju om finansiering också... Crying or Very sad

Nåväl, tillbaka till orginaltråden:

@dholm
Vad jag har funderat på är om problemet med DRI skulle kunna gå att undvika genom framebuffer? Eller har jag fel?
Tanken är att i så fall kasta X serverns DRI extension (och hela X) och använda en framebuffer backend till GNUstep. På så sätt slipper jag även den overheaden som X servern innebär.

Vad tror du?
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo