www.pegasos.org :: View topic - Testresultat
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
d.olen
Post subject:   PostPosted: Jan 15, 2005 - 20:08
Journeyman
Journeyman


Joined: Jun 20, 2004
Posts: 42
Location: Munkedal
Har vi lite tur kanske det kommer nåt bra ur det här. Vi har morphos, aros och os4 som separata operativsystem nu. Kanske vi alla kommer att förenas nu. Vi har ju alla samma mål. Men det kommer aldrig att fungera med bara en hårdvarutillverkare till nåt operativsystem.
Aros kommer att se till att vi kan köra amiga på vanlig billig pc hårdvara. Och när det har utvecklats till nåt användbart kommer jag att uppmuntra folk jag känner att testa det. Men jag kan tyvärr inte be nån att köpa en specialdator för 10 000 kronor bara för att testa ett operativsystem.
Oavsett så är det ju lätt att kompilera programvaran från det ena systemet till det andra och det är en stor styrka. Hoppas man kan hitta ett gemensamt API som alla tre följer.
Det är en stor fördel att kunna ha samma os på en stordator som man tar med sig i fickdatorn så jag tror det finns potential i små effektiva operativsystem. Och AmigaOS är ju till skillnad från dom andra extremt användarvänligt.
Nåt vi kan göra för att ena dom tre släktingarna?

_________________
Amigaföredetting
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jan 16, 2005 - 12:44
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
PUSH kan ju bli ett av svaren på detta !

Jag har själv också pratat med någon från aros ang detta.

Så boka in PUSH i kalendern är mitt tips !

Ang priser, så vill jag komma med påståendet här att du kan få ett komplett system för cirkus 6500:- inkl moms, om du går på det allra billigaste.

Och det blir ju lite oftopic här, från vad tråden började med, men kör på ändå. Och blir kanske lite utsvävningar.

Om vi diskuterar lite kring MorphOS, så är ju kärnan Quark. Den är inte öppen källkod, utan sluten. Mer info på www.morphos.org.

Vad bbrv nu skrev, och som jag själv också framfört emellanåt, är att det är på applikationsnivå det behövs något användbart. Skulle kanske t.ex kunna bestå i ett koncept - Server Linux - Klient MorphOS. dholm pratar ju om realtidskernels för små system ovan också.

Om man blickar tillbaka på Amigan som sådan, så var t.ex scala/infochannel en sådan applikation. Den passade utmärkt till Amigan, eftersom videokompabiliteten fanns direkt i hårdvaran, systemet lite strippat och kraftfullt och smidigt för rörliga bilder. Detta bara sagt som en parantes i samanhanget.

Om man ser på Linux, så är kärnan öppen källkod. På detta baseras både kommersiella distributioner, och mer community-baserade distributioner, med Debian väl som ledstjärnan.

Detta kan man ju applicera på alla tre systemen, AmigaOS 4, MorphOS, Aros.

Det behövs också utrymme och bra sätt att distribuera applikationer och mjukvara, dvs resurser. Olika Linux-distributioner har byggt upp olika och bra sätt.

Amiga, Varumärke - teknologi

En del ser på Amiga som enbart ett varumärke, med rätta. Med det följer att allting som har någon beröring med Amiga eller AmigaOS skall inrymmas under varumärket och ägas och kontrolleras av den som äger varumärket.

Andra ser mer till den teknologiska biten.

Jag känner mig ganska säker på att utvecklingen kommer fortsätta, av alla tre systemen, och det är mycket intressant.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo