www.pegasos.org :: View topic - Öppenhet
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
mejde
Post subject: Öppenhet  PostPosted: Jul 13, 2005 - 19:44
Newbie


Joined: Jul 12, 2005
Posts: 14

Uppmanades att starta en tråd om detta på irc. Känner mig dock inte riktigt bekväm med att göra det med tanke på att jag inte känner till exakt hur saker å ting fungerar i stort och kan nog ses lite som en outesider i PUGS-sammanhang. Hur som helst...

/me tar på sig sina asbestkalsonger och hoppas han inte behöver dom (tråkigt att första posten skulle behöva bli en rant... längre än tänkt blev den med)

Under den korta period jag hängt på #pegasos.org har det vid, vad jag kommer ihåg, två tillfällen diskuterats något och under diskussionens gång har det gjorts referenser till PUGS mötesprotokoll. Jag har undrat hur man kommer åt dessa och fått svaret att jag inte är medlem i PUGS och måste maila ironfist om detta. Båda gångerna har jag tänkt något i stil med "ok, strunt samma, intresserad var jag inte ändå".

Jag kan hålla med om att det inte är vidare jobbigt att maila ironfist och be om att bli medlem i PUGS men jag ser heller ingen anledning till att protokollen inte kan vara öppna för alla. (Nu vet ju inte jag vad som står i protokollen...)

Poängen jag vill få fram är:
Finns det ingen överhängande anledning till att inte vara öppen med något, var öppen.

Jag är inte så upphängd på frågan med "måste vara medlem för att läsa protokollen" i sig (tydligen har det bara blivit så och ingen har klagat), det är tankesättet jag inte gillar. Och nej, jag tror inte detta tankesätt är vida spritt inom PUGS, det kanske inte existerar alls, vad vet jag, men ändå...

Öppenhet ökar chansen till att folk engagerar sig, öppenhet gör att folk vet vad som försigår, öppenhet minskar barrier to entry... etc

Open Source, Open Mind Wink
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject: RE: Öppenhet  PostPosted: Jul 13, 2005 - 20:08
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Flyttade tråden till det öppna PUGS-forumet iom att det inte har något med "Conventions" (som är till för att diskutera typ PUSH, AmiGBG etc). Jag håller med om att de fastslagna protokollen borde vara tillgängliga för alla.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
mejde
Post subject: RE: Öppenhet  PostPosted: Jul 13, 2005 - 20:14
Newbie


Joined: Jul 12, 2005
Posts: 14

D'OH! Hjärnan tänkte tryck där, handen tryckte några pixlar längre ner.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jul 13, 2005 - 22:39
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Kul med lite diskussioner.

Och, jo jag tycker det är ett utmärkt förslag. Givetvis skall protokollen vara tillgängliga för vemsomhelst att läsa. Det är ju liksom inte direkt några militära hemligheter eller så som diskuteras Wink

Så jag ställer ett direkt förslag att vi flyttar protokollen till detta öppna forumet istället. Arbetsgången kan förslagsvis vara denna.

1; Protokoll skrivs ihop, och finns i medlemsforumet en vecka eller två, för att ev felaktighet skall kunna hinnas rättas till om något sådant skulle råka smyga sig in.

2; Protokollet flyttas efter det till det öppna forumet och låses då samtidigt också.

Ang din fråga kring öppenhet osv... så är ivartfall min åsikt och uppfattning att det inte finns något tankesätt spritt att det inte skall vara öppet. Jag vet ivartfall inte varför protokollen hamnat i medlemsforumet, tror bara det blivit så utan att någon tänkt på det, och det har inte diskuterats heller vad jag kan minnas.

Jag har skrivit ett par gånger i olika trådar i forumet här vad det finns för olika forum, och det finns bara två forum som inte är publikt tillgängliga för vemsomhelst. det är:

1: PUGS medlemsforum, som enbart är tillgängligt för den som är medlem i PUGS. Notera att vemsomhelst kan bli medlem, men man blir det inte automatiskt utan måste anmäla sig som dholm beskrivet i annan tråd.

2: Ett moderatorforum som enbart är tillgängligt för administratörer på pegasos.org. Det forumet är enbart till för att diskutera saker som rör administrativa saker för forumet mellan administratörer.

Alla övriga forum kan läsas av vemsomhelst, man behöver inte ens vara registrerad för att kunna läsa. För en tid sedan så tog vi bort möjligheten för gäster att kunna skriva inlägg. Anledningen till det var att det började poppa upp en massa spam. I nuläget finns ingen diskussion om att öppna något forum för gäster att kunna skriva i igen vad jag sett. Min personliga uppfattning är att det inte är så väldigt viktigt med det.

Nästa PUGS-möte är nu på Fredag-kväll kl 18.30 hos kozz och mig.

Kan också passa på nämna att det kommer vara någon tillställning på Pustervikskällarn (eller vad nu stället heter, mittemot biografen Draken vid Järntorget) på fredag-kväll. Johan Samuelsson aka uprough, kommer vara där och köra storbild med sin A1200 pratade han om.

Ha det bra !

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jul 14, 2005 - 06:16
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
gunne wrote:
1; Protokoll skrivs ihop, och finns i medlemsforumet en vecka eller två, för att ev felaktighet skall kunna hinnas rättas till om något sådant skulle råka smyga sig in.

Anledningen till att den ligger någon vecka på medlemsforumet är främst för att medlemmar som inte kan medverka på mötet skall ha chans att komma med synpunkter.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Jul 14, 2005 - 07:58
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Jag tycker det låter vettigt att göra protokollen mer öppna, kanske till och med bör flytta dem från forumet helt och hållet och göra en speciell sida för det på nåt sätt. Kan hända att det e lite svårt att hitta i forumet, kanske inte där man först tänker på att leta.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jul 14, 2005 - 08:00
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Fast all föreningsaktivitet ligger på forumet så folk borde fatta att de ska leta där.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Jul 14, 2005 - 08:07
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Jo, givetvis tycker jag man ska diskutera allt i forumet och även posta protokollen i forumet innan det fastslås så att alla kan komma med synpunkter. Men efter det tänkte jag på. Men men, alla förslag e bra utom de dåliga Smile

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Jul 14, 2005 - 18:58
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Gunne: Up Rough - uP - är en scenegroup - ingen individ.. Smile
Du menar kanske spots?

Tycker man kan ha en särskild PUGS-länk på peg.org där protokoll
och annan info om PUGS finns tillgänglig.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jul 14, 2005 - 19:25
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
ironfist,

Det är fint du påpekar när/om man skriver något fel. Smile Jag kan inte hålla reda på allas nick riktigt. Lite olika tycker jag sett att den kära Johan använder sig av, uprough ibland och spotup ibland..., hoppas han håller kollen på det själv Wink

För att återgå till ämnet, så kanske det är lite ambitiöst att i nuläget göra en särskild sida för PUGS. Det är bara en tanke jag får, någon skall ju göra den sidan också isådantfall. Nyligen har ju en dedikerad sida för PUSH startats och en helt ny blog-sida har också just kommit upp.

Det kanske i nuläget räcker att just bara flytta tråden med mötesprotokollen till detta öppna forumet.

Jag tycker det är ganska tydligt med uppdelning av kategorier i forumet, och kategorin som detta forumet ligger i heter ju just PUGS - Pegasos User Group Sweden. Alla besökare kanske inte reflekterar över kategori-indelningen meddetsamma ?

Jag vill inte hålla tillbaka några ambititioner, men risken finns alltid att man tar sig vatten överhuvudet så att säga. Men eftersom frågan just kommit upp med att protokollen skall finnas tillgängliga läsa för vemsomhelst, så är den enklaste åtgärden just nu att flytta de till detta forumet isådantfall. Idén med en ny sida med lite mer information kring PUGS mm kan man ju isåfall ha som ett litet arbetsmål.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Jul 15, 2005 - 03:28
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Varför inte låta den låsta tråden med mötesprotokoll finnas med i båda "forumen" istället för att braskt bara flytta på den?

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jul 15, 2005 - 06:56
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Jag håller med Gunne om att det räcker att ha tråden i det öppna forumet. Jannes förslag om att ha den i båda forum låter också vettigt eftersom det underlättar för folk att hitta den.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jul 21, 2005 - 14:58
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej,

Tar upp detta igen. Det verkar som att de flesta samtycker i att ha mötes-protokollen i detta öppna forumet. Att lämna spegel kvar i medlemsforumet är heller inget problem att göra. Och dem som inte sagt något, får man väl då anse också samtycker i detta.

Så om ingen lämnar någon invändning tills imorgon, så tycker jag vi flyttar protokollen till detta forumet. Jag kan göra det.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Jul 21, 2005 - 15:09
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Nej, ingen har nått mot det... så det är bara o fixa till.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Jul 21, 2005 - 19:43
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Flytta på.

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo