Author |
Message |
|
|
Post subject: WHDLoad och euae
Posted: Mar 26, 2006 - 19:31
|
|
Member
Joined: Mar 14, 2004
Posts: 119
|
|
Är det någon som lyckats få WHDLoad att fungera ordentligt i e-uae?
Mitt problem är att när programmet som körs via WHDLoad ska skriva på hårddisken så blir bilden svart.
Jag för med filesystem på en FFS partition som är 3.9 Gb.
Allt fungerar utan just att spara.. Workbench ger fel #103 out of memory
Några förslag??? |
|
|
|
|
|
|
Post subject: RE: WHDLoad och euae
Posted: Mar 26, 2006 - 21:08
|
|
Order of the Pegasos
Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
|
|
Bent,
Hmm, får man fråga av vilken anledning du använder WHDLoad ?
Om du har programmet på partionen du monterar i uae/e-uae, så är det väl bara att exekvera programmet som vanligt ?
Ursäktar frågan om den kan verka konstig. Men själv har jag aldrig använt mig utav WHDLoad, utan endast exekverat program rätt upp och ner så att säga. |
_________________ Mvh Gunne
|
|
|
|
|
|
Post subject: RE: WHDLoad och euae
Posted: Mar 26, 2006 - 21:29
|
|
Member
Joined: Mar 14, 2004
Posts: 119
|
|
@gunne
Tja... det finns flera fördelar. Man kan ha en grundinställning i euae med ks3.1 även för alla gamla spel. Man slipper hålla på med adf-filer, många whdload spel är lite buggfixade och de utnyttjar den processorkraften som finns även om spelet en gång var skrivet för en 68000 amiga med ks1.2.
Så det vore fint att få igång det... då jag har en del spel som är anpassade för whdload som är riktigt kul att spela. |
|
|
|
|
|
|
Post subject: RE: WHDLoad och euae
Posted: Mar 27, 2006 - 10:38
|
|
Member
Joined: Mar 11, 2006
Posts: 116
Location: Stockholm Sweden
|
|
Jag får inte ens igång EUAE i Morphos, det blir svart och käkar CPU bara
WHDLoad kör man ju för att kunna köra NDOS-spel från hårddisk och slippa mecka med floppys..
i UAE är det ju iofs en annan femma, men det blir ju klart enklare att pyssla med det genom WHDLoad
än att skapa UAE-configs för varje spel antar jag.. |
|
|
|
|
|
|
Post subject: RE: WHDLoad och euae
Posted: Mar 27, 2006 - 18:49
|
|
Order of the Pegasos
Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
|
|
Hej,
Jo, jag använde WHDLoad en gång, för att installera ett (ndos) diskett-baserat spel på Amiga 1200. Kommer inte ihåg vilket spel det var nu.
Och, ok, jo jag förstår fördelen i det. Och som sagt en del spel patchas också för att fungera på en A1200, som väl annars inte gör det, förutom att man slår av funktioner i CPU'n i A1200 i early-startup control t.ex ? En del kanske ej fungerar då heller. Min okunskap bottnar väl i det, att jag inte spelar speciellt mycket spel.
Jag har dock tre olika versioner av UAE installerat i MorphOS, vilka alla tre fungerar fint.
UAE 0.8.6c kan ge maximalt 16 färger i hires och 32 i lores, 2MB chip + 8MB fastminne.
E-UAE kan ge 256 färger, AGA, använder overlay, och har där 2MB chip + 48MB fastminne.
E-UAE SDL ger Picasso96 emulering och 24bit display, ej overlay och har där 2MB chip + 48MB fastminne.
Den där felkoden 103, ej tillräckligt minne, betyder ju just det. Men kanske inte är fullt pålitlig i detta fallet.
Tänkte jag vågar mig på en vild gissning här. Den kan vara gripen ur tomma luften utan någon relevans.
Om jag förstår dig rätt så kan du starta och använda spelet, och det är när du försöker spara spel-data som det kraschar/fryser/svartnar ?
Ibland när man flyttar något installerat program kan man råka ut för att config eller datafiler inte hittas av programmet. Det kan t.ex vara så att programmet vill skriva till, eller leta efter någon fil (t.ex i envarc:) knyten till enhetsnamn (t.ex DH0) vilket man kanske inte har exakt samma dit man flyttar det. Det kan då i en del fall hända att programmet kraschar när det inte hittar filen. Försök finna vad det är för fil programmet vill skriva till, eller letar efter för att spara spel-datan. |
_________________ Mvh Gunne
|
|
|
|
|
|