www.pegasos.org :: View topic - Strömförbrukning - Pegasos
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
dholm
Post subject:   PostPosted: Feb 26, 2004 - 15:53
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Vad kostar en sån energimätare och var köper man en sån? Har letat efter en sån men hittade inget som kostade någorlunda bra.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kamelryttarn
Post subject:   PostPosted: Feb 26, 2004 - 18:30
Member
Member


Joined: Jan 29, 2004
Posts: 84
Location: Jönköping
Sånna där mätare stämmer inte när man mäter på datorer och annat. Switchade nätdelar drar bara tröm på "topparna" så vanliga effektmätare man köper på clasohlson och dyl. visar ganska mycket fel. Jag och en polare testade det där en gång. Han har en 600W switchad nätdel till sina peltier-plattor. När vi satte effektmätaren emellan sa den nått i stil med 300W, men när vi mätte med en ordentligt kalibrerad tång-amperemeter fick vi ca 32A @ 15V vilket blir 480W.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Feb 26, 2004 - 20:58
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
dholm: Clas Ohlson säljer dem för 198kr.
El & Elektronik>Mätutrustning>Energimätare>


Kamelryttarn: Visst kan man inte ta varenda siffra exakt, men jag testade den först
på min inomhusgrill som på baksidan står skrivet att den har en effekt på 1500W.

Den drog 1492W enligt mätaren. Jag tycker det är tillräckligt noga för ett pris
på 200kr.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kamelryttarn
Post subject:   PostPosted: Feb 27, 2004 - 04:51
Member
Member


Joined: Jan 29, 2004
Posts: 84
Location: Jönköping
ironfist wrote:
dholm: Clas Ohlson säljer dem för 198kr.
El & Elektronik>Mätutrustning>Energimätare>


Kamelryttarn: Visst kan man inte ta varenda siffra exakt, men jag testade den först
på min inomhusgrill som på baksidan står skrivet att den har en effekt på 1500W.

Den drog 1492W enligt mätaren. Jag tycker det är tillräckligt noga för ett pris
på 200kr.


Det jag skrev förut var att dom inte stämmer på switchade nätdelar. En grill däremot är ju en resistiv last som drar effekt på hela vågen från elnätet, alltså stämmer mätare jättebra. I vårt experiment med 600W-nätdelen visade den ju nästan 60% fel och det tycker jag inte är särskilt bra.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Feb 27, 2004 - 10:16
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
kamelryttarn wrote:
Det jag skrev förut var att dom inte stämmer på switchade nätdelar. En grill däremot är ju en resistiv last som drar effekt på hela vågen från elnätet, alltså stämmer mätare jättebra. I vårt experiment med 600W-nätdelen visade den ju nästan 60% fel och det tycker jag inte är särskilt bra.


Brukar man inte räkna ihop 12V och 5V och ange det som nätdelens watt antal, vilket isf skulle förklara det sotra felet i mätningen.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kamelryttarn
Post subject:   PostPosted: Feb 27, 2004 - 11:12
Member
Member


Joined: Jan 29, 2004
Posts: 84
Location: Jönköping
Trizt wrote:
kamelryttarn wrote:
Det jag skrev förut var att dom inte stämmer på switchade nätdelar. En grill däremot är ju en resistiv last som drar effekt på hela vågen från elnätet, alltså stämmer mätare jättebra. I vårt experiment med 600W-nätdelen visade den ju nästan 60% fel och det tycker jag inte är särskilt bra.


Brukar man inte räkna ihop 12V och 5V och ange det som nätdelens watt antal, vilket isf skulle förklara det sotra felet i mätningen.


Nätdelen vi mätte på gav bara 15V. Den var bara för att driva hans peltier-plattor.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo