www.pegasos.org :: View topic - MorphOS eller AmigaOS4?
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
khelben
Post subject: MorphOS eller AmigaOS4?  PostPosted: Mar 17, 2004 - 10:45
Newbie


Joined: Mar 15, 2004
Posts: 5

Om det är som du säger, Gunne. Då spelar det ingen roll för mig om jag kör OS4 eller
MorphOS. Men om jag köper en Pegasos II med G4 så vill jag gärna att operativsystemet
utnyttjar alla "features" som G4:an har att erbjuda. Enligt vad jag fått höra, så ska detta
alltså vara fixat i MOS1.5. Det kommer att dröja innan jag skaffar
en Pegasos, det är möjligt att det blir först nästa år, och då kanske Pegasos III kommit?
Om inte MorphOS kan erbjuda bättre emulering än UAE så känns MorphOS ganska
ointressant.

Är det snabbare att köra MOS applikationer än WOS/PUP?

Hur snabbt kan man köra Quake/Quake2 under MorphOS? FPS?

När kommer Firewire att funka med MOS?
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 17, 2004 - 11:32
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
Det är Avlitec support som kommer med MOS 1.5. Jag tycker att MOS går riktigt fort på min Peg1 G3 600MHz. Nja varken AOS4 eller MOS kommer väl att kunna ge 100% bakåt komatibilitet till den gamla hårdvaran. Så om inte UAE räcker för dig så finns det nog bara en möljlighet till bättre hårdvarustöd det är att köpa en riktigt amiga. Antingen en A500 eller en A1200 beroende på vilka spel du vill spela. Så UAE är väl den bästa emulator som finns för att emulera gamla amiga spel.


Ja det är snabbare att köra MOS applikationer.. fast i ärlighetensnamn har jag inte märkt någon större skillnad..

Om quake kan jag inte svara

och om Firewire kan jag heller inte svara..
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 17, 2004 - 11:48
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej igen

Jag kan kanske inte kan uttrycka det så det går att förstå.

Det är som lisardman säger, om det är en burk för att kunna sitta lira gamla Amigadisketter du är ute efter, så är det en A500 eller A1200 du bör skaffa dig. Ingen annat kan erbjuda samma sak.

Som du säkert också vet så är vissa gamla spel, från A500-tiden, inte kompatibla med A1200. Och om du t.ex råkar ha ett minneskort i A500, så måste du antingen plocka ut det, eller på annat sätt disabla minneskortet med vissa spel. Såldes en massa olika sådana tillbehör på den tiden (på slutet 80-talet).

Om det bara är detta du är ute efter så finns det inget annat för dig att fundera över.

Syftet med AmigaOS 4, MorphOS, Pegasos eller AmigaOne eller något annat datorsystem överhuvudtaget är inte heller att ge dig en sådan gammal retrogrej.

Ang bättre emulering än UAE, skulle jag vilja påstå att MorphOS Abox jitemulering erbjuder bättre emulering.

Om du t.ex renderar en bild i programmet Cinema4D, som är gjort för 68060 CPU, så renderas bilden c:a 10-20 gånger snabbare på en Pegasos med MorphOS än vad samma bild gör på en Amigadator med 68060 CPU. Däri ligger att emuleringen i MorphOS Abox jitemulering är bättre.

Du kan kolla in sidan för AmiGOD2 om du vill. Pegasos II G4 med MorphOS ligger på topp.

Till dina andra frågor.

Det är snabbare att köra WarpUP/PowerUP-applikationer på en Pegasos ja.

Quake2 går med c:a 35-40 FPS på en Pegasos G4 i MorphOS och med softwarerender på ett Radeon grafikkort i 800x600 24bit, något lite långsammare i 1024x768.

Kan ej svara vad gäller firewire.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Mar 17, 2004 - 12:39
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Som jag sagt tidigare. Vad gäller AltiVec så är enda skillnaden i MOS 1.5 att den sparar registrena vid kontextbyte. Möjligtvis är memcpy/memset optimerade också (man brukar göra det). AltiVec gör mest nytta i applikationer och inte i kerneln.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Mar 17, 2004 - 15:55
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Gjorde en liten snabb benchmark på Quake II, alla på precis samma ställe.

Dessa e ungefärliga värden.

1024x768: 30 fps
800x600: 40 fps
640x480: 52 fps

En Pegasos II G4 1Ghz med Radeon 9200. Alltså inte 3D accelerat utan "software render".

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo