www.pegasos.org :: View topic - Måste boota om datorn efter kall start?
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
kozz
Post subject:   PostPosted: Mar 27, 2004 - 16:17
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Bästa lösningen måste väl ändra vara att stänga av datorn, då blir den helt tyst Shocked

Ska nog skaffa en såndär till hårddisken nu

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Mar 27, 2004 - 16:22
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Stänga av en dator? Är inte det lite som att skrapa av färgen och lägga tillbaka i burken efter man målat?

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Mar 27, 2004 - 20:23
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
dholm wrote:
Är inte det lite som att skrapa av färgen och lägga tillbaka i burken efter man målat?


Vad du har blivit miljömedveten av dig Razz
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Andreas K
Post subject:   PostPosted: Mar 28, 2004 - 18:07
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 14, 2004
Posts: 30

Jag har firmware 1.1 och datorn kör igång "auto-boot" sequensen... men svarar : error: error while trying to load or boot, sen ställer sig datorn "smarfirm..läget" gör jag en reset drar den oftast igång utan problem, har även varit med om att den "låst" sig precis när den ritat upp Bplan loggan och intye skrivit ut mer utan måste staretas om.... mystiskt ?
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Mar 28, 2004 - 18:14
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Det skall ju komma en firmware-uppgradering snart. Jag tror de tänker fixa minnesproblemen först bara. Förhoppningsvis löser den dina problem.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Mar 28, 2004 - 18:26
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Min Seagate har jag aldrig haft problem med vid kallstart varken i den gamla Pegen eller 2'an jag har nu. Det är en Barracuda 80GB som Develins fast två modeller senare (7200.7 istället för barracuda IV)

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 28, 2004 - 18:33
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
AndreasK:

När du får resultatet 'error while trying to load or boot' så innebär det meddelandet att filen som du försöker ladda inte hittas.

Vad du då kan göra är att se om alla enheter, diskar och cdrom har hittats av open firmware, genom att vid prompten skriva kommandot;

> ls /pci/ide

Får du då som resultat att inte alla enheter hittas som du har anslutit, så har du konstaterat det då. Du kan då kontrollera om alla enheter hittas utifall du gör en reset, och avbryter bootsekvensen (genom att trycka Esc-tangenten), och på nytt skriva ovan kommando.

Jag har inte det lilla felet överhuvudtaget på min maskin, vilken är utrustad med en 1st 80gb Hitachi HD monterat som primary master + en NEC DVD/RW monterat som primary slave.

Och om jag förstår rätt av vad du skriver, så händer det inte varje gång du slår på datorn efter den varit avstängd ?

-----

Det andra exemplet du skriver om att bootsekvensen av open firmware inte löper fullt ut ända fram till bootprompten, utan avstannar tidigare, är också någonting som tyvärr kan hända. Det händer även på min maskin någon gång, men inte alltför ofta, och oftast när den är kall, dvs varit avstängd en längre tid. Jag skulle tippa på att ungefär så är frekvensen av att detta händer 1 gång på 20 eller rentav än mer sällan.

Och jag vet att bplan är medvetna, och jag vet också att man jobbar med att förbättra firmware-mjukvaran än mer.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 28, 2004 - 18:44
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej igen

Jag vill bara tillägga till ovan inlägg att det är bra att folk meddelar alla små fel man hittar, och det är också bra om man skriver så detaljerat som möjligt, då det gör det lättare att förstå vad som avses, och också att rapportera vidare.

Givetvis gör det heller ingenting om man också talar om saker man upplever som positivt, då en balans mellan positiva rapporter och rapporter om felaktigheter man upplever alltid är trevligt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Andreas K
Post subject:   PostPosted: Mar 29, 2004 - 09:06
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 14, 2004
Posts: 30

Jodå felet är med alltid från kall start så att säga, går det att lösa så är det bra annars så lever jag med det, kollade enheterna och det är nog så att HD kanske är lite långsam? för den hittar inte den vid uppstart, resetar jag så hittar den denna utan problem. har annars inte stött på några fel eller problem som inte utgörs av vissa faktorer bak tangentbordet ... Wink och jag är hitills jätte nöjd med denna maskin, trevligt alternativ!!!
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
brodin
Post subject: Re: Måste boota om datorn efter kall start?  PostPosted: Apr 01, 2004 - 06:22
Just looking around


Joined: Apr 01, 2004
Posts: 1

Andreas K wrote:
En liten fråga varför går det inte att starta pegasos II direkt utan får error men bootar jag om startar den fint, finns det nån inställning för detta ?


Jag har en Pegasos II med firmware 1.1 och en Seagate disk. När jag
kör med G3 CPU fungerar allt perfekt och ingen reset är nödvändig
efter kallstart. När jag i exakt samma dator (med samma
hårdvarukonfiguration) byter ut CPU-kortet till en G4 så blir det helt
plötsligt nödvändigt med en reset för att datorn skall hitta
IDE-enheterna.

Min gissning är att initieringen av hårdvaran går lite för snabbt
med G4:an, så att Seagaten inte riktigt hinner med. Men detta bör ju i
så fall inte vara alltför svårt att åtgärda.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Apr 01, 2004 - 11:19
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Det låter ju som en trolig orsak. Lustigt att det tar längre tid att initiera en G3. Denna buggen kommer säkert att fixas med nästa uppgradering av SF eftersom det lär vara enkelt att åtgärda. Jag tror att man bara vill testa med tillräckligt många diskar först för att försäkra sig om att det blivit åtgärdat.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Apr 05, 2004 - 17:44
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Detta verkar ha försvunnit för mig med den nya SF uppdateringen. Får se vad som händer imorgon när datorn varit av lite längre dock, men än så länge ser det bra ut.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo