www.pegasos.org :: View topic - n00b how-to (FAQ)
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
kamelryttarn
Post subject: n00b how-to (FAQ)  PostPosted: Apr 10, 2004 - 16:48
Member
Member


Joined: Jan 29, 2004
Posts: 84
Location: Jönköping
Nu har jag äntligen fått igång debian på min pegasos 2. Jag har använt den skivan gunne skickade med. Jag är en fullkomlig nybörjare på linux så jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter eftersom i princip alla kommer stöta på samma problem.

Vi kan börja lite med hur min spec ser ut. Det är en Pegasos 2 med 1GHz G4-processor. Minnet är ett Kingston 266MHz 512MB DDR (KVR266X64C25/512) och grafikkortet är ett vanligt gammalt ATI Rage Pro AGP. Jag har provat lite olika diskar och cd-spelare, men just nu sitter det en gammal Quantum Fireball och en Samsung 52x cd-spelare i chassit. SmartFirmware verkar ganska grinigt med vad det är för grejjer man stoppar i så om man inte VET att grejjerna funkar bör man ha lite olika enheter att testa med till hands. Jag fick gå igenom 3 cd-spelare och en hdd innan jag hittade grejjer som verkade funka.

Första problemet jag stötte på var hur jag skulle boota up install-kerneln (tror det kallas så i alla fall). När SmartFirmware har bootat upp kan man lista filer på cd och disk förutsatt att det är ett filsystem som FS kan läsa. Debian-skivan var inga problem att läsa i alla fall. Om man skrev <ls cd> så kunde man lista filerna på cd'n. (Utan "<" och ">" förstås. Det var för att förtydliga det hela yttrerligare) På skivan finns en fil som heter di-2004.03.15. Det är inte säkert den heter samma på era skivor, eftersom ni kanske har nyare, men TROLIGEN börjar den med di-xxxxxxxx. I instruktionerna står det att man ska skriva <boot cd di-2004.03.15> men om man skriver det händer det inte så farligt mycket. Den bootar upp installkerneln men man får ganska snart upp "warning: unable to open an initial console". Vad det beror på eller betyder kan någon annan säkert föklara på ett vettigt sätt. Om man däremot skriver <boot cd di-2004.03.15 devfs=mount> så går det betydligt bättre. Vad som händer nu är att debian-installen bootar up. Som tur är så funkar 10/100mbits-kortet direkt så man behöver inte skriva in några mystiska rader för att få igång det. Jag sitter bakom en router, och kör med fasta ip-adresser så jag fyllde bara i en ledig host-adress för min peg och korrekt ip till min router, sen startade installationen.

Eftersom jag inte kan så mycket om linux lät jag debian-installern partitionera upp hela disken automatiskt. Jag är lite osäker på om det låg något på disken innan eller inte. En bit in i installationen fick man välja vilka paket man skulle ha. Jag valde ganska många för att slippa lägga till paket i efterhand. Nästan i slutet av installationen fick jag upp nån info om att det inte fanns nån boot-loader installerad och att man skulle lägga till <root=/dev/hda1> manuellt när man bootar. Detta gäller troligen bara om man låter debian-installern partitionera disken som den själv vill, annars mistänker jag att det KAN bli en annan siffra i hda1 istället.

När installationen är klar och den har bootat om är det dags att boota upp installationen på disken. Även här blev det en del huvudbry. En boot-sträng som funkade bra för mig är <boot hd:0 /boot/vmlinuz-2.4.25-powerpc root=/dev/hda1>. Om man är osäker på vilken version av kerneln man har så kan man kolla det genom att skriva <ls hd:0 /boot/> för att lista filerna i boot-mappen på första partiotionen. Om ni har en nyare version av kärnan i er dist, kan ni prova att bara ersätta vmlinuz-2.4.25-powerpc med den kerneln som installerades i eran dist. Om ni har den "gamla" versionen av smartfirmware i era kort ska ni även lägga till mem=256M i boot-strängen så den ser ut så här: <boot hd:0 /boot/vmlinuz-2.4.25-powerpc root=/dev/hda1 mem=256M>.

Grafiken funkade faktiskt direkt för mig, så jag har inga bra tips på hur ni ska göra ifall ni stöter på problem med det. Ljudet löste jag till slut med MYCKET hjälp från ett flertal olika personer. Jag måste säga att jag tyckte det var lite överdrivet krångligt faktiskt. Jag hade även en hel del problem med att installera olika program. Det finns en pakethanterare som heter synaptic till debian. Man startar det genom att öppna ett nytt terminalfönster (det gör man genom att trycka på den lilla ikonen som ser ut som et bildskärm i raden längst upp på skärmen) och sen se till att man är root. (Man skriver <su> och sen får man ange root-lösen.) Sen skriver man bara <synaptic> och trycker enter. Då får man upp en grafisk pakethanterare som har bra sökfunktion (så länge man vet någorlunda vad man letar efter). Jag har märkt att man hela tiden ska se till att man är root om man vill installera saker, annars brukar det resultera i mycket frustration.

Denna mini-how-to'n är EXTREMT grundläggande, men den är tänkt till alla som stöter på samma problem som jag gjorde. Den hade sparat mig ett par dygn faktiskt.

Till moderatorerna: den här tråden hör väl egentligen hemma i nått FAQ-forum men något sådant finns ej här *hint*
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Apr 10, 2004 - 17:11
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Lägg in det i wikin som vi har på www.pegasos.org, den är på engelska dock.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 10, 2004 - 18:35
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej kamelryttarn

Tack för din rapport, den är väldigt bra, och pekar på en del viktiga saker.

Den installationskerneln du fick med di-RECENTDATE är inte aktuell längre. Det händer hela tiden mycket och Sven marscherar på.

De installationskärnorna som nu är aktuella hittar du här;

Sarge-testing

Businesscard.iso installerar ett basic system.

Netinstaller är en nätinstallerarer och ger dig full möjlighet installera ett komplett Debian Sarge/testing system.

Inom några veckor, om allt går bra, kommer detta att komma ut komplett, innehållande 7.7gb binärfiler och som Debian sarge, antingen att installera via nät, eller via cd eller DVD. Innan det sedan blir officiellt på www.debian.org dröjer det nog något längre.

Väljer du sarge-powerpc-netinst.iso så installerar den automatiskt allting pegasosspecifikt, och är också lite smidigare än den du har just nu. Du behöver inte ange devfs=mount t.ex.

Parametern mem=256M behöver du inte heller om du uppgraderar med nyaste firmware från;

Flashupdate eng

Grafiken sköter installern om, Radeon-kort är dock att föredra, och glx går fint använda t.ex.

Så känner du för att testa denna installern, eller om någon annan känner för det så är det fritt fram.

Sven tar också tacksamt emot alla ev problemrapporter. Jag skall kika lite mer på detta med ljudet, och höra med honom om det också. Eftersom han börjar bli klar med ovan Sarge-grejor, så kommer han börja jobba med 1gbit ethernet support och highmem support.

Och om någon skulle vara intresserad av Yellow Dog, så har jag gjort en installation av den, och som jag lagt in pegasosspecifika grejor ifrån Debian i, som vi skulle kunna lägga någonstans som ett arkiv att skriva till disk. Det finns ingen installer för Pegasos II för Yellow Dog ännu, så det är det enda sättet än så länge. Men Debian är ju bättre, och innehåller mycket mer.

Gentoo är jag lite osäker på än så länge, beklagar dholm Smile

Har också börjat på en liten enkel guide, med lite tips och råd, och som då kommer gälla ovan Debian Sarge installation och som vi kommer skicka med.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 11, 2004 - 07:19
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hejsan

Efter att ha läst igenom texten igen, så ser jag att det jag skrev nog kan missuppfattas här;

--------------------------------------

Väljer du sarge-powerpc-netinst.iso så installerar den automatiskt allting pegasosspecifikt, ... [snip]

--------------------------------------

Allting pegasosspecifikt installeras givetvis oavsett vilken du väljer. Men sarge-powerpc-netinst.iso är alltså avsedd för att göra en nätinsttallation av Debian Sarge/testing, och den du skall välja om du vill göra en sådan installation.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo