www.pegasos.org :: View topic - Gentoo: pegasos-dev-sources-2.6.7 stödjer Marvell gigabit
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
dholm
Post subject:   PostPosted: Jun 28, 2004 - 18:38
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Som jag förstod det på Gunnes inlägg om AGP så är det den andra PCI-kontrollern som används till AGP och isf skulle det betyda att alla tre gigabit kontrollers fungerar. Kanske därför man ska ha ett kort till den interna porten, för att den ger två kanaler och inte en... Har frågat på ppczone men inte fått svar ännu. Sad

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Jun 28, 2004 - 18:44
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Jag är lite skeptiskt till att det verkligen fungerar att få en till gigabit port.

Om man läser här:
http://www.marvell.com/products/communication/discoveryII/MV64360.jsp

Så skall MV64361 (vilken är den som används i Pegasos II, enligt http://www.pegasosppc.com/tech_specs.php) endast ha 2 st ethernet controller och om en då används till AGP så borde det inte finnas en över.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
takemehomegrandma
Post subject:   PostPosted: Jun 28, 2004 - 18:53
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 23, 2003
Posts: 45

ironfist wrote:
<b>Takemehomegrandma:</b>

Jajemensan, det stämmer.


Det var som fan! Very Happy Men jag tror fortfarande inte riktigt på det, för det låter ju för bra för att vara sant! Wink

Quote:

Har för mig att det finns en tredje Gbit-port i Marvell men den används för AGP istället. 2 klarar vi oss med. Smile


När Pegasos II först presenterades förra våren så sades det att den skulle ha tre Gbit portar (vilket MV64360 har), men under resans gång så valdes istället MV64361. Kanske av kostnadsskäl? Jag tog faktiskt för givet att man ännu lite längre fram på resan helt enkelt bestämde sig för att endast använda den ena Gigabit-porten till förmån för VIA-porten, där drivrutiner etc redan fanns färdiga osv. Men det skulle alltså betyda att man ingalunda droppade denna utan helt enkelt gjorde den åtkomlig via den där "debug"-kontakten ...?

Men alltså, två Gigabit linor rakt in i northbridgen (plus en 100Mbit av "traditionellt snitt"), det bör nog vara rätt så unikt för en burk av det här slaget och i den här prisklassen! Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jun 28, 2004 - 19:04
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Två duger fint det också.
Bredband in i 100Mbiten, sen har man DMZ på den ena Gbiten och lokala nätet på den andra. Very Happy

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
takemehomegrandma
Post subject:   PostPosted: Jun 28, 2004 - 19:06
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 23, 2003
Posts: 45

kozz wrote:
Jag är lite skeptiskt till att det verkligen fungerar att få en till gigabit port.

Om man läser här:
http://www.marvell.com/products/communication/discoveryII/MV64360.jsp

Så skall MV64361 (vilken är den som används i Pegasos II, enligt http://www.pegasosppc.com/tech_specs.php) endast ha 2 st ethernet controller och om en då används till AGP så borde det inte finnas en över.


GÅR det ens att göra en AGP-port av *Ethernet*? Marvellen har ju två st 32-bit PCI/PCI-X interfaces (varav endast en används för PCI-kortplatser/delas med on-board PCI komponenter, eller används den andra också?), och AGP är väl en variant/vidareutveckling av PCI, så vore det inte mer logiskt att använda sig av den andre PCI-kontrollern för detta "hack"? Eller missar jag något? Wink
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
takemehomegrandma
Post subject:   PostPosted: Jun 28, 2004 - 19:08
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 23, 2003
Posts: 45

dholm wrote:
Två duger fint det också.
Bredband in i 100Mbiten, sen har man DMZ på den ena Gbiten och lokala nätet på den andra. Very Happy


Jajamen! Very Happy Very Happy
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jun 28, 2004 - 19:14
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Marvellchipet i pegasos II har två PCI-bussar. Den ena bussen används som PCI66 med en AGP-kontakt invaggad.

Tillägg...

OBS: Det är inget hack ! Very Happy

Och den andra gigabit ethernetkanalen som Marvellchipet erbjuder är åtkomlig via kontakten vid ena kortsidan av moderkortet. Hur man använder den vet jag dock inte, TP-kontakten passar tyvärr dåligt i den Very Happy

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Jun 28, 2004 - 21:05
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Quote:
GÅR det ens att göra en AGP-port av *Ethernet*? Marvellen har ju två st 32-bit PCI/PCI-X interfaces (varav endast en används för PCI-kortplatser/delas med on-board PCI komponenter, eller används den andra också?), och AGP är väl en variant/vidareutveckling av PCI, så vore det inte mer logiskt att använda sig av den andre PCI-kontrollern för detta "hack"? Eller missar jag något? Wink


Jag vet egentligen ingenting om hur det ligger till. Men vad jag minns sas det att den ena gigabit platsen i marvellchippet användes för agp-porten, som bplan gjort själva då agp inte stöds av chippet. Man kan ju tänka sig att agp-porten kanske använder dess adress i minnet eller liknande. Det skulle ju innebär att man inte kan adressera den gigabit-porten även om den finns där.

Men har som sagt ingen fakta om detta, och bli bara glad om det skulle gå att komma åt en gigabit port till. Inte dumt med 2x gigabit + 1x 10/100. Även om det kanske egentligen inte behövs så mycket Smile

Kan mycket väl hända att det bara var ett rykte som florerade, det där med gigabit-porten och agp.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo