www.pegasos.org :: View topic - Hur bra är MorphOS egentligen?
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
dholm
Post subject:   PostPosted: Aug 25, 2004 - 20:24
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Oj, blev fel. Det skulle stå:
...MorphOS-utvecklarna vill inte att folk...

Tanken är ju att folk skall "tvingas" att nyttja den nya API:n helt enkelt.
Vill du köra med gammal teknologi så har du ju UAE. Det enda som saknas är en port av JIT-kompilatorn till PPC. Vi får hoppas att någon har tid att göra det.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Aug 25, 2004 - 20:40
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Som jag skrev så funkar inte alla spel så perfekt i en Amigaemulator,
eller blir det bättre i MorphOS?

Det blir väl mera resurser att ha en emulator igång för att spela ett
spel. Det borde väl ta mindre resurser då enbart grafiken emulerar
direkt till grafikkortet?

Än så går det att spela gamla DOS-spel i Windows XP men det kanske
bara är en emulering. Det var en annan sak det hmm
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Aug 25, 2004 - 20:49
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Problemet här vad gäller gamla Amigaspel är att Amiga hårdvaran är specifik och bl.a har specialprocessorer som är unika för just en specifik version av den klassiska Amigadatorn och som bl.a då gamla spel använder sig av.

Chipen är t.ex inte identiska i en Amiga 500 och i en Amiga 1200.

I chipen i Amiga 1200/4000 (AGA) finns dock inbyggt en viss emulation av de äldre chipen i de äldre versionerna Amigor.

Eftersom de nya (eller andra) hårdvaror inte har dessa specialprocessorer måste dessa processorer också emuleras i mjukvara om man vill ha en så komplett bakåtkompabilitet som möjligt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Aug 25, 2004 - 21:06
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
DOS och windows kör du ju på en x86 processor med ett moderkort som har BIOS. Amiga Classic körs ju på en m68k med helt annan hårdvara än en Pegasos, medans MorphOS är för PPC.

Så det går inte att jämföra MorphOS med AmigaOS på samma sätt som du kan jämföra DOS med windows.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Aug 25, 2004 - 23:36
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Ursäkta med OT jämförelser Sad

Hur kan då vissa spel funka så perfekt i Amigaemulator och andra inte
då det ändå är lika enkel grafik?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Aug 26, 2004 - 07:00
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Det kan vara så att all hårdvara som används i Amigan inte är så bra dokumenterad. Då måste den som gjort emulatorn testa sig fram för att få program och spel att fungera så bra som möjligt.

Problemet är ju att testar man med ett spel och man får det och fungera bra så kan det ju bli så att ett annat spel inte fungerar alls.

Med senaste UAE, 0.8.27_pre20040720, så har jag inte haft så mycket problem med just spel. En del folk har skrivit att YAM och AWEB krånglar mycket dock.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Aug 26, 2004 - 15:15
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

dholm wrote:
Det kan vara så att all hårdvara som används i Amigan inte är så bra dokumenterad. Då måste den som gjort emulatorn testa sig fram för att få program och spel att fungera så bra som möjligt.

Problemet är ju att testar man med ett spel och man får det och fungera bra så kan det ju bli så att ett annat spel inte fungerar alls.

Med senaste UAE, 0.8.27_pre20040720, så har jag inte haft så mycket problem med just spel. En del folk har skrivit att YAM och AWEB krånglar mycket dock.


Man kan omöjligt få en äkta känsla med en emulator. Det anser jag lika
meningslöst som att ha en fotogenlampa med en glödlampa.
Man känner inte fotogendoften och inte ser lågan som rör på sig.
Så är ljuset så speciellt att det omöjligt går att härma med el-prylar.

Att spela spel på en Amiga Classic får en djup och stor känsla
och inlevelse. Men tiden kommer att springa ifrån oss medan
Amiga Classic i framtiden blir ett svagt minne av hur det började.

Alla duktiga programmerare kommer att bli historia eftersom
deras program i AGAgrafik som framtiden hårdvara inte tycks
ge någon möjlighet till för.

Dem som inte finns kvar och redan är historia kommer att glömmas
nästa helt. Det är väl dagens hårdvara vi är ute efter och inte någon
retroprodukt.

I framtiden kommer allas 68k program vara helt bortglömda när
nutidens program skall vara PPC. Då tiden sprungit iväg väldigt
långt ifrån dåtid.

Nua användare kommer inte att bry sig om datorns historia när
Pegasos och AmigaOne blir en helt annorlunda uppfattning
och innebörd.

Varför skulle någon i framtiden sitta och skriva 68k-program när det är en
PPC i datorn? Men om man väljer att tänka på framtiden och ny
hårdvara. Varför valde man 68k emulering då det säkert kommer
att försvinna mer och mer av det i framtiden.

Ännu längre fram i framtiden så kommer en dag en Pegasos och
AmigaOne bli en retroprodukt med nonstalgi då en ny hårdvara
är kommen.
Då får man läsa om Amiga Classik i teknisk tidskrift om datorer.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Aug 27, 2004 - 08:23
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Grejen med spel är ju att det inte är "samma grafik". Spelprogrammerare satt förr ofta och gjorde specialrutiner som utnyttjade varenda liten clockcykel på special-kretsarna. Sen är det svårare att emulera custom chips än en vanlig 68k-processor. Jay Miner satt ju och designade dem för hand med papper, blyertspenna och sudd Smile Så det är inte så lätt alltid att få till en emulering som fungerar i alla de tänkbara situationer som uppstår när skumma hack och specialmetoder för att snabba upp spel ska köras.

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo