www.pegasos.org :: View topic - Linux-info
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
gunne
Post subject: Linux-info  PostPosted: Sep 03, 2003 - 13:26
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Text med lite info om status över Linux på Pegasos finns nu att läsa här;

Text

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Benke
Post subject: Re: Linux-info  PostPosted: Sep 05, 2003 - 07:35
Member
Member


Joined: Aug 27, 2003
Posts: 97
Location: Stockholm
gunne wrote:
Text med lite info om status över Linux på Pegasos finns nu att läsa här;

Text


Du har händelsevis ingen av dessa dister? Jag får vänta med grafikort ett tag och kan ju använda linux. Problemet jag har beror nog på MorphOs så jag tänkte försöka skaffa en skiva.

_________________
--------
Mvh /Benke

Pegasos G3@600
Radeon 64Mb
128Mb SDR
Samsung 16X DVD
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Johan
Post subject:   PostPosted: Sep 07, 2003 - 08:10
Member
Member


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 117
Location: Malmö
Jag anses vara "Linux gurun" här och har följande dister du kan få skickade till dig eller tanka ner från mig FTP. Vilket du nu väljer....

Debian 3.0.r1 PPC
PegXlin
Mandrake 9.1 PPC

Vill du mecka med andra distar som inte direkt är körklara på Pegasos så har jag det också...
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Sep 08, 2003 - 18:41
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Johan wrote:
Jag anses vara "Linux gurun" här och har följande dister du kan få skickade till dig eller tanka ner från mig FTP. Vilket du nu väljer....

Debian 3.0.r1 PPC
PegXlin
Mandrake 9.1 PPC

Vill du mecka med andra distar som inte direkt är körklara på Pegasos så har jag det också...


Första gången jag ser PegXlin, vad är detta för distro? Bra/Dåligt med den?
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
hUMUNGUs
Post subject: PegXL  PostPosted: Sep 08, 2003 - 21:20
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 18, 2003
Posts: 38
Location: Tønsberg, Norge
Jeg vil gjerne ha en denne distron Smile hvor kan jeg laste den ned ? mail meg gjerne.

Cya
 
 View user's profile Send private message Send e-mail ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Johan
Post subject:   PostPosted: Sep 09, 2003 - 06:40
Member
Member


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 117
Location: Malmö
PegXLin är en Debianbaserad dist som är färdig paketerad med MOL, Bochs och en massa nyttiga mjukvaror för personer som vill lära sig Linux och känna på Linux utan att för den delen sitta och mecka med till synes omöjliga saker.
Skapad av David Bentham.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Johan
Post subject:   PostPosted: Sep 09, 2003 - 06:42
Member
Member


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 117
Location: Malmö
Quote:
Jeg vil gjerne ha en denne distron hvor kan jeg laste den ned ? mail meg gjerne.

Cya


Jag kommer att lägga den på FTP sedan, men servern är ännu inte 100% klar så det kan dröja ytterligare en vecka eller så.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 09, 2003 - 15:34
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
För att testa Linux på ett ännu enklare sätt så funkar samtliga GentooPPC livecds med Pegasos och min kernel (http://dev.gentoo.org/~dholm/) (du behöver alltså inte installera något på hårddisken).
Jag jobbar på att uppdatera ppclivecd scriptet så den bygger pegasos kompatibla cd automatiskt, efter detta kommer våran maintainer att bygga samtliga GentooPPC cds med Pegasos stöd).
Tyvärr har jag väldigt mycket skolarbete just nu, plus att jag hjälper Sven Luther med en del Pegasos kernelarbete, ska försöka fixa klart det denna helgen dock.
Jag har redan submittat en diff för PowerPC installationsguide som innehåller uppdateringar för Pegasos men den har ännu inte lagts upp på Gentoos hemsida då maintainern vill vänta tills vi har livecdn klar.
Jag kan självklart ställa upp med support, tänk gärna på att jag har en del skolarbeten dock Smile och fråga gärna på forumet istället för att maila så att alla kan ta del av svaren.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject: Gentoo  PostPosted: Sep 16, 2003 - 15:29
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Tänkte bara säga att jag testade Gentoo och det fungerade, startade iaf.

Hade dock lite problem med kde, när jag startade det så hängde sig datorn... säkert jag som gjorde fel iof =) får kika mer på det...

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 16, 2003 - 15:36
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Körde du från livecdn eller hade du installerat det?
Om du installerade gentoo vilken kernel körde du då? Jag kommer lägga ut ppc-sources-dev-2.4.22 senare idag, den är mycket stabilare än 2.4.21 på både Mac och Pegasos.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject: Gentoo  PostPosted: Sep 16, 2003 - 16:47
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Livecdn, 1.4_rc7

Dock var jag tvungen att konfigurera XF8Config-filen manuellt eftersom det konfigurationsprogrammet som skulle fixa det inte verkade fungera. Men när jag väl fick upp X med en liten terminal och skrev kdeinit, så hängde sig datorn. Dock fungerar twm fint. Använde din gentoo.install.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 27, 2003 - 10:28
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Hmm, du är medveten om att 1.4_final finns ute va? Smile

Det konfigureringsprogrammet som nämns är för Mac egentligen. Jag har skickat in en uppdaterad installationsguide men den är inte upplagd ännu, kanske borde slänga upp den på min sida tillsvidare.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
TimK
Post subject:   PostPosted: Oct 07, 2003 - 22:47
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 45
Location: Amsterdam
Hejsan hejsan.

Är någon som har haft problem med ext3 på Pegasos?
Jag har testat Mandrake varianten (som tyvärr är på tyska Sad ) samt Gentoo.
I alla fall trasslade Gentoo (1.4 GRP stage3) rejält efter installation. e2fsck hängde på ett block och frös maskinen totalt. Boot av LiveCD igen för att från den köra fsck på partitionen gav samma resultat.
Jag partitionerade om från Morphos och gjorde ett nytt försök - nästan samma resulat, jag kom på att jag kunde Ctrl-C:a förbi filsystemskollen under boot.
Tyvärr visar det sig nu (efter LÅNGA) paket installationer att /tmp plötsligen inte gick att skriva till (nej, filsystemet är inte fullt - har kollat).
En koll visade att /tmp var tom!!! Efter omboot är min partition väldigt korrupt (+att e2fsck hänger efter en liten stund).

Ja, det är min lilla historia. David: Har du några idéer vad det kan vara? Jag gillar ju verkligen Gentoo...
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Oct 08, 2003 - 06:50
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Det låter helmysko, jag har inte haft några som helst problem. Hmm, kerneln stödjer XFS men det finns ju tyvärr inte XFS på installationscdn för tillfället eftersom en av våra maintainers är väldigt negativ till det. Men du kan ju skapa en liten partition, lägga in stage2 och emerga xfsprogs, sen kan du ju skapa en XFS partition och köra det istället.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
TimK
Post subject:   PostPosted: Oct 08, 2003 - 14:56
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 45
Location: Amsterdam
Jag ska testa XFS. Annars återstår bara att köra allt från Stage1.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo