www.pegasos.org :: View topic - Webbläsare/ layout motorer
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
walle
Post subject: Webbläsare/ layout motorer  PostPosted: Oct 24, 2004 - 11:54
Newbie


Joined: Apr 05, 2004
Posts: 23
Location: Göteborg
För några dagar sedan florerade ett bedjande från AWeb-teamet om hjälp med porteringen av KHtml på diverse Amigarelaterade nyhetssidor. Det hade varit guld värt att få KHtml porterat till Amigaplatformen men det verkar inte finnas tillräckligt med intresse från utvecklare att ta åt sig ett sådant relativt stort projekt, vilket är väldigt synd.

Vad det gäller Gecko så är det väl bara att bita i det sura äpplet och inse att den motorn aldrig kommer att se dagens ljus på Amigaplatformen. Motorn är helt enkelt för komplex och kräver alldeles för många mantimmar för att porteras, någonting som helt enkelt inte finns tillgängligt i Amigacommunityn.

Amigaplatformen är, i min mening, i desperat behov av en bra webbläsare och detta är nog en stor käpp i hjulet för plattformen.

Jag vet inte hur många som känner till webläsaren Dillo (www.dillo.org), men den verkar lite småtrevlig. Den har inte så bra stöd för morerna standarder som t.ex. CSS och DOM, men det är HTML 4 kompatibel och CSS är under utveckling, hur aktivt vet jag inte, men vad jag har förstått så finns det en alpha version med CSS.

Vad jag har förstått så var layout motorn tidigare separerad från webbläsaren, men numera utvecklas webbläsaren och motorn i ett. Det hade dock varit intressant att separera motorn från webbläsaren och försöka portera till Amiga platformen. Det skulle förmodligen inte vara något revolutionerande för plattformen, men det skulle göra att det fanns en layout motor man skulle kunna använda i sina applikationer.

Källkoden är dessutom inte av någon ofantlig storlek och de har försökt att abstrahera GTK+. Jag tänkte att jag någon gång skall försöka göra ett försök på detta, men jag har sällan någon tid till annat än jobb och skola, så chansen att det kommer ut något vettigt av det hela är förhållandevis liten. Men jag tänkte ändå att jag skulle ventilera lite här på forumet och se om det kanske var någon mer som var intresserad av att hjälpa till med detta.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Oct 24, 2004 - 14:08
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Dillo bygger på libgtkhtml. Det är i princip lika mycket jobb att porta den som det är att porta Gecko eller WebCore.
Det är ju en massa aktivitet i CVS:en för AmiZilla-projektet på sourceforge, så varför skulle inte Gecko bli portat?

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Oct 24, 2004 - 15:36
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Har dom börjat göra nått med AmiZilla äntligen? Senast jag kollade in på CVS:en så vart det en README fil (om jag kommer ihåg det rätt) från typ 2002 eller nått sånt.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Oct 24, 2004 - 16:17
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
http://cvs.sourceforge.net/viewcvs.py/amizilla/amizilla/

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Oct 24, 2004 - 17:45
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Synes bara ha varit en import av Mozilla 1.7, de flesta filer har en ålder på 3 eller 16 månader, med undantag med ett par Makefile och configure... så man ska nog inte ha stora förhoppningar på ett bra tag...

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
walle
Post subject:   PostPosted: Oct 25, 2004 - 15:25
Newbie


Joined: Apr 05, 2004
Posts: 23
Location: Göteborg
Underligt att jag missade att den byggde på en liknande lib som khtml. Jag fick intrycket att att det skulle vara enklare att portera än khtml. Då är det ju inte så stor mening med att ge sig på det projektet.

Anledningen till min negativa inställning till porteringen av gecko är helt enkelt att det är ett väldigt stort projekt och jag har fått uppfattningen att amigaplatformen helt enkelt är för liten för att ha så många kompetenta utvecklare (med för mycket fritid) för att det skall bli färdigt inom en rimlig tid.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 25, 2004 - 18:25
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hur är det med den här Atlantis som han oGALAXYo pratar om ?

Ibland tycker jag det verkar som det känns svårt samla Amiga & MorphOS-folk.

Många håller t.ex till på olika irc-kanaler, och då är det ju bara just de som är inne på den kanalen som kan se vad som händer eller sker.

Givetvis har jag förståelse för att man behöver kommunikationskanaler när man är några som driver ett projekt. Men om man inte skriver någonstans t.ex med status-rapporter eller vad det nu kan vara, så kan man ju heller inte nå ut till några andra som ev skulle kunna bidraga på något sätt i projektet.

Bara en lite grej, kanske fel Smile

Hursomhelst så verkar det som det pågår olika projekt både lite här och var, frågan är väl kanske om det är för många som agerar som enskilda individer.

Det här Phoenix Consortium t.ex, pågår det något där ?

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Oct 25, 2004 - 18:53
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Senast jag snackade med Ali om Atlantis, så vart det liksom att han tänkte hoppa av det hela, på grund av flertal förseningar med den Peggy som han skulle få, vet nu inte ifall han har ändrat sig om det hela eller inte.

Han har iaf arbetat på linux versionen av Atlantis, som är gtk baserad.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 26, 2004 - 10:10
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Trizt:

Det måste varit länge sedan du pratade med honom isådantfall ?

Han brukar prata på IRC om bl.a Atlantis då och då har jag sett.

Det kanske är detta med informationen som jag nämnde ovan ?

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo