www.pegasos.org :: View topic - Program för backup
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
dholm
Post subject: Program för backup  PostPosted: Nov 02, 2003 - 16:17
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Hej,
jag experimenterar en hel del med MorphOS för att lära mig hur det funkar etc (som jag påpekat förut, jag hade aldrig någon Amiga =(
Jag skulle behöva ett bra backupprogram som är enkelt att använda för ibland lyckas jag få in en hel del saker jag gillar men sen lite senare så lyckas jag paja något så att MorphOS inte bootar längre och jag måste installera om =(.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Backup-program  PostPosted: Nov 02, 2003 - 19:12
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Diavolo 2000 är ett mycket bra backup-program och fungerar perfekt i MorphOS.

Säljer också det Smile

Jo, det är väl lite så att MorphOS och också Amiga kan verka lite knepigt om man kommer ifrån andra världar förstår det på folk man diskuterar med. Allting är dock väldigt logiskt uppbyggt (mer logiskt än i Linux Smile), och i MorphOS har kommit en del förbättringar som jag tycker. En sak är bl.a detta med Mossys: assign.

Man bör nog också ha olika partitioner, dvs en system-partition och minst en partition till för program.

Är också lite nyfiken på vad det är du gjort, för att inte MorphOS skall starta.

En del gamla Amiga-program, framförallt då spel, har skrämmande dåliga installationsscript, och kan rasera en hel installation om man inte är vaken. T.ex kan hända att de helt enkelt skriver över en massa viktiga filer som t.ex startup-sequence mm. Det har iofs sin förklaring om man går bakåt i tiden... Kommer bl.a ihåg ett från en gammal tidningsdiskett som helt sonika ville byta namn på systempartitionen... Bra är att kika på vad installationscriptet vill göra innan, framförallt om det är gamla spel.

Av dessa anledningar bl.a har detta med Mossys: assign kommit till i MorphOS. Du skall i stort sett kunna installera vad för skräp som helst utan att det skall påverka själva MorphOS eller Mossys. Så länge du lämnar Mossys: orörd skall MorphOS alltid starta.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Nov 02, 2003 - 19:30
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Jag satte en jpg som bakgrundsbild (vilket funkat förut), då låste sig MorphOS. När jag rebootade så hängde den sig efter MorphOS logon försvann (det var bara svart).

Hade väl gått att boota från installationscdn och fixa men jag hade inget viktigt installerat så jag kunde lika gärna installera om.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 02, 2003 - 19:50
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hmm, verkar mysko, skulle du kunna ladda upp den jpg-bilden på min ftp, så jag får kolla på den ?

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject:   PostPosted: Nov 03, 2003 - 13:20
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
"Reklam" Wink
Tänkte peka på ett program som jag brukar använda som min kollega Danne har gjort :

http://www.onyxsoft.nu/backup.html

Det är ju inte lika professionellt som Diavolo men det funkar bra för min egna behov när jag tar backup
på mitt system.

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Nov 03, 2003 - 15:16
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
gunne wrote:
Hmm, verkar mysko, skulle du kunna ladda upp den jpg-bilden på min ftp, så jag får kolla på den ?


Tyvärr har jag inte kvar den eftersom jag formaterade om, bilden hämtade jag från www.deviantart.com men jag minns inte vilken det var (finns ju en del att välja mellan där).

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 03, 2003 - 16:13
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Varför jag frågar är för att ibland kan man stöta på lustiga bildformat.

Kommer ihåg några år sedan jag försökte läsa bilder från en diskett från en fotohandlare. Fanns ingen möjlighet i världen att visa bilderna på en Amiga, fanns inget format eller datatyp eller program som kunde det, i vartfall då.

Men att det skulle hänga sig pga av det verkar också lite lustigt.

I övrigt finns det datatyper för allt möjligt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 03, 2003 - 17:04
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Develin wrote:
"Reklam" Wink


Något av era program omnämndes i senaste Total Amiga, kommer bara inte ihåg vilket nu.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo