www.pegasos.org :: View topic - Linux och Windows
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
SMF
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 16, 2007 - 10:10
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Jag tror att det där med linux är en tillfällig fluga som snart tynar bort allt mer.
Allt fler nördkompisar som kört linux intensivt i flera år byter mot windows igen för sina desktop behov för det är helt enkelt inte kul längre med linux. Tillslut vill man bara att det ska funka och man vill ha tillgång till det bästa programutbudet och då minskar linuxanvändandet

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 16, 2007 - 10:28
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
varför ska man köra windows på desktopen..

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 16, 2007 - 10:56
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
varför ska man tanka bensin i bilen?
Alternativ finns ju men bekvämast är det med bensin. bensin FTW!

_________________
Min dator är bättre än din
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 16, 2007 - 14:15
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Tankar du bensin i dieselbilar också? Jag tror snabbt du kommer att upptäcka att det inte var så bekvämt som du inbillade dig att det skulle vara.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 16, 2007 - 14:36
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

SMF wrote:
Jag tror att det där med linux är en tillfällig fluga som snart tynar bort allt mer.
Allt fler nördkompisar som kört linux intensivt i flera år byter mot windows igen för sina desktop behov för det är helt enkelt inte kul längre med linux. Tillslut vill man bara att det ska funka och man vill ha tillgång till det bästa programutbudet och då minskar linuxanvändandet


Skulle t.ex inte Tyskland göra sig av med Windows
och satsa på linux istället till datorerna i butiker?

Har det blivit genomfört?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 16, 2007 - 20:34
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
*host*
ehhh....Ursäkta mig lite här. Vad är det "bekväma" i att köra windows? Inte är det stabilitet eller det smidiga programutbudet iallafall. Allt är skitdyrt och det mesta måste köpas på cd eller beställas. Med Ubuntu kan jag bara klicka på ett par ikoner, vänta en stund och VIPS så har jag det där jag ville ha.
Varför skulle jag tillexempel köpa Photoshop när alla funktioner jag vill ha finns gratis i Gimp. Och JA! Jag är en sån där nisse som gärna betalar för mina spel/program. Men inga fantasisummor för skit jag inte har nytta av. Tror i min enfald att det är rätt att göra så. Tycker det är jättesmidigt att använda Linux som desktop. Jag till INTE kategorin människor som pillar och donar i sitt system utan är bara intresserad av att kunna "använda" min dator. Men jag säger som sagt inte att Windows är helt kass, det har sina fördelar när det kommer till drivrutiner för lite udda hårdvara osv. Men som desktop? Nä då vill jag ha nåt rejält, enkelt, snabbt och problemfritt. = Ubuntu Linux Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
andreas_hahaha
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 16, 2007 - 21:16
Member
Member


Joined: Jan 27, 2006
Posts: 121
Location: @home
Charvel wrote:
*host*
ehhh....Ursäkta mig lite här. Vad är det "bekväma" i att köra windows? Inte är det stabilitet eller det smidiga programutbudet iallafall. Allt är skitdyrt och det mesta måste köpas på cd eller beställas. Med Ubuntu kan jag bara klicka på ett par ikoner, vänta en stund och VIPS så har jag det där jag ville ha.
Varför skulle jag tillexempel köpa Photoshop när alla funktioner jag vill ha finns gratis i Gimp. Och JA! Jag är en sån där nisse som gärna betalar för mina spel/program. Men inga fantasisummor för skit jag inte har nytta av. Tror i min enfald att det är rätt att göra så. Tycker det är jättesmidigt att använda Linux som desktop. Jag till INTE kategorin människor som pillar och donar i sitt system utan är bara intresserad av att kunna "använda" min dator. Men jag säger som sagt inte att Windows är helt kass, det har sina fördelar när det kommer till drivrutiner för lite udda hårdvara osv. Men som desktop? Nä då vill jag ha nåt rejält, enkelt, snabbt och problemfritt. = Ubuntu Linux Smile


...eller OSX.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 16, 2007 - 21:30
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Charvel wrote:
*host*
ehhh....Ursäkta mig lite här. Vad är det "bekväma" i att köra windows? Inte är det stabilitet eller det smidiga programutbudet iallafall. Allt är skitdyrt och det mesta måste köpas på cd eller beställas. Med Ubuntu kan jag bara klicka på ett par ikoner, vänta en stund och VIPS så har jag det där jag ville ha.
Varför skulle jag tillexempel köpa Photoshop när alla funktioner jag vill ha finns gratis i Gimp. Och JA! Jag är en sån där nisse som gärna betalar för mina spel/program. Men inga fantasisummor för skit jag inte har nytta av. Tror i min enfald att det är rätt att göra så. Tycker det är jättesmidigt att använda Linux som desktop. Jag till INTE kategorin människor som pillar och donar i sitt system utan är bara intresserad av att kunna "använda" min dator. Men jag säger som sagt inte att Windows är helt kass, det har sina fördelar när det kommer till drivrutiner för lite udda hårdvara osv. Men som desktop? Nä då vill jag ha nåt rejält, enkelt, snabbt och problemfritt. = Ubuntu Linux Smile


Vilket är smidigast och mer praktisk att satsa drivrutiner till?

Är det att göra drivisar för windows som avlakar kvalitet
från Windows defekter? Medan du kan få en glasklar solid
genomström i Linux.

Oavsett om du har dubbelkärning processor med två gigg ramminne
så kan du lyckas få ryckigt i Windows, trots att du har
PC Express-grafikkort

Och lyckats drivrutinen funka i Windows bra så har du käpp i hjulet
på onödiga resurser som går åt, och så har du ingen glädje av
vad egentligen datorn klarar av.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 17, 2007 - 05:50
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
det verkar vara linux som man börjar satsa drivrutiner till... AMD gick ju ut och sade att de ska göra sina grafikdrivrutiner opensource!!!!!

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 17, 2007 - 06:29
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Håller med er fullt ut.
Men! Hade Linux haft stöd för EMU korten och andra bra inspelningsljudkort så hade jag lätt kunnat klippa isär min Windows XP skiva, förutsatt att det hade funnits programvara som skulle kunna mäta sig med Cubase. I dagsläget finns inget av detta.
Av kostnadsskäl föll valet på PC + Windows + Cubase i studion. Skulle ju bra mycket mer vilja ha haft en stark Mac med samma ljudkort och programvara men dom är helt enkelt lite för dyra. Kan i och för sig inte förstå varför det inte har kommit sån här programvara och drivisar till Linux än.
Kanske är det komplicerat som attan, vad vet jag. Men även om man kan tycka att Windows är piss i grund och botten så fyller det en viktig funktion, iallafall här hemma.

Men kan någon tipsa mig om bättre alternativ så kan man ju tänka över det. Windows och MacOS har en jäkla fördel i såna här situationer. Det finns programvara och drivrutiner, det gör inte det till Linux, hur mycket man än skulle önska sig det.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 17, 2007 - 06:39
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Kan någon splitta tråden? Det handlar inte så mycket om megapixelkameror längre.

Vad gäller drivrutiner så är Linux det operativsystem som kommer med flest drivrutiner av alla.
http://www.kroah.com/log/linux/ols_2006_keynote.html

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Re: 10 megapixel ahhh vad härligt  PostPosted: May 17, 2007 - 08:28
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Har delat och flyttat denna del till detta forumet.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 08:42
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Quote:

Jag tror att det där med linux är en tillfällig fluga...

Här är inte flugor tillfälliga. Däremot till exempel mygg.

Richard Stallman talade också om för mig igår att det heter GNU/Linux thumb up

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Charvel
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 10:20
Addict
Addict


Joined: Jan 28, 2007
Posts: 234
Location: Borås
Wosh! Trodde min webläsare hade pajjat Smile
Inga trådar var sig lika. Sen såg jag att "någon" vart framme med saxen Smile
@dholm. Det tror jag säkert. Men så tror jag också att olika OS är bra på olika saker. Linux och musik, ljudkort osv. Nja..Dessutom är stöden för inspelningskort kass i Linux. Antagligen för att det saknas programvara. Men jag antar att det bara är en tidsfråga innan Linux hinner ikapp där också.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject: Re: GNU is not Unix  PostPosted: May 17, 2007 - 11:07
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
@Gunne Linus säger att Linux heter Linux inget annat...

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo