www.pegasos.org :: View topic - Gladiateur
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
gunne
Post subject: Gladiateur  PostPosted: Oct 22, 2003 - 15:01
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Ytterligare ett projekt...

läs mer här...

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject:   PostPosted: Oct 22, 2003 - 23:01
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
Man kan ju inte beskylla dem för att inte agera precis Smile
Det är ju inte tomma löften heller för det pågår en massa i kulisserna
och de visar ju onekligen resultat gång på gång.

Tänk om det hade varit liknande funktionalitet hos AInc också...
Men det är ju svårt att få gamla hundar att sitta heter det ju Smile

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Idéer  PostPosted: Oct 23, 2003 - 19:38
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Nej, det är så som jag känt det hela tiden ifrån början. Det är hela tiden väldigt mycket som händer ikring Pegasos. bbrv har också en viss förmåga i att 'greppa' tag i folk och entusiasmera och att knyta folk till sig. De lägger ner mycket jobb på detta, och givetvis kan hända ibland att någon kan känna sig 'trampad på tårna'.

Jag vill inte jämföra med A-Inc, eftersom de agerar helt annorlunda.

Dock tror jag väldigt viktigt att ha med sig i tanken hela tiden, att Pegasos är att betrakta som en ny dator-plattform, det är som jag känner det. Jag tror inte MorphOS eller Amiga eller t.ex BeOS kan ge den kvantiteten av sålda system som är nödvändigt i det korta perspektivet.

Det enda jag tror kan göra detta är Linux. Kvantiterna av system som produceras och säljs måste upp rejält och många gånger. Därför om det nu blir så som jag förstått att Pegasos kommer att vara officiellt supportat i nästa release av Debian (sarge), så är det ett stort steg, och det är väl Sven Luther m.fl som ligger bakom detta isåfall.

Linux på Pegasos kändes bra redan ifrån början med den första zimage.chrp jag testade och SuSE Linux som jag hade då.

Men den nya kerneln, Sven Luthers 2.4.22, känns bra nu med Debian.

Detta att få denna officiella 'supporten' är väldigt viktigt. Det finns möjlighet att fler följer efter, t.ex en version av SuSE för Pegasos, eller Gentoo...

Pegasos måste hitta någon kundbas inom server-marknaden. G3-maskiner tror jag är perfekt, om bättre CPU-kraft behövs kan man erbjuda även det. Pegasos-designen har här bra och en del unika aspekter att beakta.

Detta är vad man jobbar på, och man måste lyckas. Några små kontakter t.ex här i Skandinavien har börjat tagits så smått.

Detsamma gäller även då givetvis för A1 tror jag. Här är det nu som jag ser det, lyckosamt att tilverkarna nu kommer att använda olika typer av systemkontrollerchip, och att man också gör olika design med sina produkter. Det innebär att marknaden får ett tillskott av ett par nya PPC-lösningar.

Jag känner mig själv djupt imponerad av MorphOS, och gjorde så redan första gången jag kände på MorphOS 1.0 på den första betatestar-maskinen. Det vart buggar ja..., laddade man 300kb över ethernet hängde sig via_rhine t.ex, skrev man för mycket till disk hängde det sig också, men snabbheten och kvickheten fanns där. Sedan har det bara blivit förbättringar, både på den rent funktionsmässiga nivån och även på den kosmetiska, och snabbt har förbättringarna kommit också. Detta är givetvis avhängigt att man redan gjort det grundläggande, på den låga nivån, och på det sättet vet vad man står på. Det har också kommit till en hel del helt nya funktioner och idéer, en del har också kommit och gått. En del skall finnas kvar som dolda, och kan dyka upp på nytt igen om förbättringar blivit gjorda och det tillför någonting. MorphOS står för nyutveckling och kreativitet som jag känner det, mycket intressant.

Att direkt i i os:et och i Abox kunna köra 68k, AmigaPPC och MorphOS applikationer är enastående, och med det goda resultatet som det också görs.

MorphOS kan mycket väl komma att bli ett mycket attraktivt alternativ för många i framtiden, men jag tror det tar tid innan det kommer att ge något resultat i form av system sålda i större kvantiteter. Det kommer troligtvis för en tid vara ett alternativ för den som vill ha ett alternativ.

Det blir mycket intressant att följa, jag vet inte i vilken form bplan har t.ex Q eller Qbox ännu, det är ju ett långsiktigt mål. Framtiden får utvisa detta.

Dags för Pegasos II nu... Smile

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo