www.pegasos.org :: View topic - Åhh minsann
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
ironfist
Post subject:   PostPosted: Jul 01, 2007 - 20:55
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
..

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se


Last edited by ironfist on Jul 03, 2007 - 16:00; edited 1 time in total
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jul 03, 2007 - 14:08
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Här är videos för er som gillar videos: ==> Videos

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject:   PostPosted: Jul 12, 2007 - 11:01
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

glenn wrote:
Anledningen att DTV kan "mer" än den borde är att kretsen i den inte är utvecklad till DTV, utan rent allmänt som en C64-emulerande krets, det är därför den har PS/2 keyboardinterface osv.

Anledningen att färgerna är trasiga är att i analogmixerdelen för video så hade Jeri (Som konstruerade den) specificerat vissa värden på motstånden, dessa låg då inte i standardserierna så företaget som byggde DTV-joyyarna satte istället dit andra ungefärliga värden, vilket gjorde färgerna fel, och man sparade typ 4 cent per enhet.

Alla PAL-enheter är f.ö v2, med flashrom alltså.

Bild på Jeri: http://www.bytecellar.com/siteimages/jeri_1.jpg Smile


Med andra ord så sparade man enorma summor.
Tycker det är lite klantigt att inte hålla koll på vilka motstånd som är standard o.O
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
glenn
Post subject:   PostPosted: Jul 14, 2007 - 12:59
Member
Member


Joined: Mar 11, 2006
Posts: 116
Location: Stockholm Sweden
Problemet var väl att det inte gick att få till det med standardvärden, analogmixning av video är väl ganska känsligt som jag förstått det.

Sen är det väl antagligen också så att 90% av alla som köpte en DTV inte ens märkte att färgerna blev fel.


edit: hade skrivit "ickestandardvärden" men menade "standardvärden" :/


Last edited by glenn on Jul 17, 2007 - 09:06; edited 1 time in total
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject:   PostPosted: Jul 14, 2007 - 16:06
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

glenn wrote:
Problemet var väl att det inte gick att få till det med ickestandardvärden, analogmixning av video är väl ganska känsligt som jag förstått det.

Sen är det väl antagligen också så att 90% av alla som köpte en DTV inte ens märkte att färgerna blev fel.


Klart det går att få till med standard värden, resistorer kan parallel och serie kopplas för att få önskat värde.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Jul 14, 2007 - 18:38
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Frek wrote:
glenn wrote:
Problemet var väl att det inte gick att få till det med ickestandardvärden, analogmixning av video är väl ganska känsligt som jag förstått det.

Sen är det väl antagligen också så att 90% av alla som köpte en DTV inte ens märkte att färgerna blev fel.


Klart det går att få till med standard värden, resistorer kan parallel och serie kopplas för att få önskat värde.


Japp precis. Vem kan köra över dig nu med bortförklaring Smile
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
glenn
Post subject:   PostPosted: Jul 17, 2007 - 09:03
Member
Member


Joined: Mar 11, 2006
Posts: 116
Location: Stockholm Sweden
Frek wrote:
glenn wrote:
Problemet var väl att det inte gick att få till det med ickestandardvärden, analogmixning av video är väl ganska känsligt som jag förstått det.

Sen är det väl antagligen också så att 90% av alla som köpte en DTV inte ens märkte att färgerna blev fel.


Klart det går att få till med standard värden, resistorer kan parallel och serie kopplas för att få önskat värde.


Du har inte sysslat med elektronikkonstruktion va ?

En sådan lösning skulle dels bli sämre pga att toleranserna hos komponenterna behöver läggas ihop, tre motstånd med 2% tolerans blir alltså 6%, med andra ord skulle det nog blivit ännu sämre.

Men framförallt så hade det nog blivit DYRARE, så stor skillnad i pris mellan standardserier och specialresistanser är det inte, så var försöker du komma egentligen ?

Till och med jag som privatperson lyckades ragga upp rätt värden när jag tänkte byta resistorerna i min DTV, problemer var mer att de företagen jag hittade sålde minst 1000 åt gången, och det var typ 995 fler än vad jag behövde.


Alltså var det EXAKT som jag sa från början, företaget som gjorde DTV'n snålade för att öka förtjänsten på varje såld enhet med några få cent.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject:   PostPosted: Jul 17, 2007 - 13:47
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

glenn wrote:

Du har inte sysslat med elektronikkonstruktion va ?

En sådan lösning skulle dels bli sämre pga att toleranserna hos komponenterna behöver läggas ihop, tre motstånd med 2% tolerans blir alltså 6%, med andra ord skulle det nog blivit ännu sämre.

Men framförallt så hade det nog blivit DYRARE, så stor skillnad i pris mellan standardserier och specialresistanser är det inte, så var försöker du komma egentligen ?

Till och med jag som privatperson lyckades ragga upp rätt värden när jag tänkte byta resistorerna i min DTV, problemer var mer att de företagen jag hittade sålde minst 1000 åt gången, och det var typ 995 fler än vad jag behövde.


Alltså var det EXAKT som jag sa från början, företaget som gjorde DTV'n snålade för att öka förtjänsten på varje såld enhet med några få cent.

Faktum är att jag är utbildad inom elektronik och mikroprocessorteknik, men jag kommer inte ihåg allt om elektronik, men jag kommer däremot matematik (vilket jag läst upp till F) och det är uppenbart inte du gör.
Jag antar med ditt tänkande så om du handlar 3 varor i en affär så har du betalt 75% moms på hela beloppet (ioch med att momsatsen är 25% per vara) men riktigt så fungerar inte matematik, resistorer i parallel behåller alltså total toleransen, vilket innebär att 3 motstånd på 2% tolerans har 2% toelerans även i parallel koppling. om annat skulle det vara helt omöjligt att bygga något elektriskt överhuvudtaget.

Och är det som du säger att det var så lätt att hitta rätt motstånd så tyder det mer på att det är skitsnack att företaget "avrundade" motstånden, utansnarare felkonstruktion på dom ritningar företaget fick.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject:   PostPosted: Jul 17, 2007 - 14:03
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

Och det kanske är bäst att bevisa det för dig...

Vi har två motstånd 300 ohm +-5% säger vi, parallelkopplar dom

R=(300*300)/(300+300) = 150 Ohm

Det är alltså det optimala fallet. (+- 0%)

Nu tar vi det värsta fallet, -2% på båda 300*0.98=294

R=(294*294)/(294+294) = 147 Ohm

Enligt dina beräkningar skulle alltså det vara 4%
Ska vi ta reda på vad det egentligen är då?
(1-(147/150))*100=2
Oj 2% fortfarande o.O mystiskt eller hur?

Och visst vi kan göra samma exempel fast med konvertera resistansen till siemens istället och använda 3 motstånd

Siemens = 1/R = I/U

så 1/R= 1/R1 + 1/R2 + ... osv

kör på 300 ohm igen för enkelhetens skull

1/R = 1/300 + 1/300 + 1/300 = 100 Ohm

dra bort 2% av 300 och vi får fortfarande 294 Ohm

1/R = 1/294 + 1/294 + 1/294 = 98 Ohm

Behöver jag ens räkna ut procentskillnaden på det? (100-98=2)
men okej iallafall bäst jag gör det...
(1-(98/100))*100= 2%
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Jul 17, 2007 - 22:50
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Oj nu hettade debatten till verkligen. Undra hur högt tak glenn har i sin tolerans? Surprised
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
glenn
Post subject:   PostPosted: Jul 18, 2007 - 12:34
Member
Member


Joined: Mar 11, 2006
Posts: 116
Location: Stockholm Sweden
Frek wrote:

Faktum är att jag är utbildad inom elektronik och mikroprocessorteknik, men jag kommer inte ihåg allt om elektronik, men jag kommer däremot matematik (vilket jag läst upp till F) och det är uppenbart inte du gör.
Jag antar med ditt tänkande så om du handlar 3 varor i en affär så har du betalt 75% moms på hela beloppet (ioch med att momsatsen är 25% per vara) men riktigt så fungerar inte matematik, resistorer i parallel behåller alltså total toleransen, vilket innebär att 3 motstånd på 2% tolerans har 2% toelerans även i parallel koppling. om annat skulle det vara helt omöjligt att bygga något elektriskt överhuvudtaget.


Nej, det där var ett tankefel av mej, men i övrigt stämmer det jag skrev, man undviker alltid att ha fler komponenter om man kan, av många anledningar, priset är en stor som sagt (och då är det inte bara priset på komponenten, utan öven kostnaden för montering, plats på PCB osv.)

Quote:

Och är det som du säger att det var så lätt att hitta rätt motstånd så tyder det mer på att det är skitsnack att företaget "avrundade" motstånden, utansnarare felkonstruktion på dom ritningar företaget fick.


Vad är så svårt att förstå med det jag skrivit typ tre(?) gånger ? är det viljan som saknas ?

Jeri hade specificerat vilka värden det skulle vara i analogmixerdelen, dessa värden ingår INTE i standardserierna för resistanser.

Företaget som gjorde DTV'n tyckte då "Äh, vi spar några cent och avrundar till närmaste värde i en standardserie istället" ..efterssom specialresistanser inte är svåra att få tag i, men kostar lite mera. (När man konstruerar elektronik i allmänhet så ser man normalt sett till att hålla sej till standardvärden redan i konstruktionsfasen, det är bara när det inte går som man väljer specialresistanser, i minst 99 fall av 100 är detta på analoga delar.. jag kan sätta en peng på att Jeri gjorde likadant.)

Och om du är så tjurskallig att du inte tror mej kan du ju googla på det så hittar du säkert poster från jeri själv på div forum där hon är arg på just detta (och lite annat).

..Och bara för att slippa få det i huvudet sen, dom lyckades också klanta till det och byta plats på ett par resistorer, men detta är inte huvudfelet som gör att det blir fel färger.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Frek
Post subject:   PostPosted: Jul 18, 2007 - 19:13
Member
Member


Joined: Jul 10, 2005
Posts: 96

glenn wrote:

Nej, det där var ett tankefel av mej, men i övrigt stämmer det jag skrev, man undviker alltid att ha fler komponenter om man kan, av många anledningar, priset är en stor som sagt (och då är det inte bara priset på komponenten, utan öven kostnaden för montering, plats på PCB osv.)

Det gör nog inget om du ifortsättningen tänker över vad du skriver innan du ogiltig förklarar andras åsikter och ifrågasätter något som du inte har koll på.
Quote:

Vad är så svårt att förstå med det jag skrivit typ tre(?) gånger ? är det viljan som saknas ?

Jeri hade specificerat vilka värden det skulle vara i analogmixerdelen, dessa värden ingår INTE i standardserierna för resistanser.

Återigen som jag sa oerhört klantigt, om inte inkompetent.

Quote:

Företaget som gjorde DTV'n tyckte då "Äh, vi spar några cent och avrundar till närmaste värde i en standardserie istället" ..efterssom specialresistanser inte är svåra att få tag i, men kostar lite mera. (När man konstruerar elektronik i allmänhet så ser man normalt sett till att hålla sej till standardvärden redan i konstruktionsfasen, det är bara när det inte går som man väljer specialresistanser, i minst 99 fall av 100 är detta på analoga delar.. jag kan sätta en peng på att Jeri gjorde likadant.)

Grejen är ju den att D2TV är ju inte direkt den enda enheten som kodar PAL och NTSC signaler, det är ju ganska otroligt att dom överhuvudtaget haft det här problemet.
Quote:

Och om du är så tjurskallig att du inte tror mej kan du ju googla på det så hittar du säkert poster från jeri själv på div forum där hon är arg på just detta (och lite annat).

Och ändå har felet kvarstått i 3 revisioner av maskinen?
Och designern är MEDVETEN om vad som orsakar felet och fortfarande inte designar om kretsen, jag ser inte någon som helst anledning hon skulle vara "tjurig" när hon själv är direkt orsaken till att det är så till att börja med.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
glenn
Post subject:   PostPosted: Jul 19, 2007 - 12:10
Member
Member


Joined: Mar 11, 2006
Posts: 116
Location: Stockholm Sweden
Frek wrote:

Återigen som jag sa oerhört klantigt, om inte inkompetent.


Kallas "pengahunger", det hade inget med klantighet att göra, man sparade pengar, det skulle inte förvåna mej om man byggde ihop ett testexemplar och ansåg att det var "tillräckligt bra" och då körde vidare på det.

Quote:

Grejen är ju den att D2TV är ju inte direkt den enda enheten som kodar PAL och NTSC signaler, det är ju ganska otroligt att dom överhuvudtaget haft det här problemet.


Det är väl snarare i mixern från (den emulerade) VIC'en som problemet uppstår, har schemat på DTV'n hemma så jag har lite svårt att kolla härifrån.

Oftast använder man ju en färdig krets som trycker ut en compositesignal, i detta faller har man (om jag minns rätt) en digital signal ut och en primitiv DAC baserad på diskreta komponenter, bland annat ovan nämda resistorer.

Quote:

Och ändå har felet kvarstått i 3 revisioner av maskinen?
Och designern är MEDVETEN om vad som orsakar felet och fortfarande inte designar om kretsen, jag ser inte någon som helst anledning hon skulle vara "tjurig" när hon själv är direkt orsaken till att det är så till att börja med.


Jeri jobbar inte på företaget i fråga, utan dom köpte hennes konstruktion, dom fick ett schema och började producera sina joysticks, Jeris schema var korrekt, det är det man går efter när man byter resistorerna till rätt värden, då fungerar det..

Jag fattar inte vad dte är för krets du snackar om, går man efter värdena på jeris schema så blir det rätt, sätter man dit fel värden på resistorerna så blir det fel <tm> ..vilket med all tydlighet bevisats på dom enheterna som sålts.

(Om jag inte minns fel så snålade man även in på delen som tog ner drivspänningen från batterierna, vilket iofs inte gjorde så mycket skada, men gör att DTV'n drar mer ström än den borde, varvid batteritiden blir sämre än tänkt.)
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Jul 19, 2007 - 22:38
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

En mycket magnifik debatt det här är. När kommer huvudrätten?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo