www.pegasos.org :: View topic - Installera PegXlin? Hjälp!!
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
drbrain
Post subject: Installera PegXlin? Hjälp!!  PostPosted: Oct 25, 2003 - 18:54
Newbie


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 12
Location: Helsingborg
Jag måste ha hjälp då jag är väldigt mkt nybörjare på linux, har installerat RH och Mandrake på PC och testat lite men det är ju lika enkelt(?) som att köra in windows.

Lite hårdvarufakta först:
Pegasos G3
256MB REG(köpt hos GGS)
Voodoo3
Realtek RTL8029 10Mbit
Maxtor 2.2GB MorphOS, Master - Primary IDE
Fujitsu 2.5GB tänkt till PegXlin, Slave - Primary IDE
LG 52x CD, Master - Secondary IDE

Jag har försökt följa readme'n som följer med på skivan men ärligt talat så fattar jag inte mycket av det som står där. Det är ju inte dirket utförligt förklarat. Nåja..Hårddisken partitionerade jag i MorphOS med SCSIconfig och har en 2.2GB "Linux Native" och en 300MB "Linux Swap" och så långt är väl allt ok. Sen börjar det kniviga. Confused
("install" och "pegxlin" ligger på Morphos bootpartition)
Jag startar med "boot install video=tdfx hdb=ide" och Debian-installationen startar och sen kör jag ut i shell, kollar för säkerhets skull med fdisk att partitionerna ser ok ut och det gör dom så jag kör "hdinstall" men då kör den igen lite text att bla inte CDn hittas och "nano-tiny" startas direkt och inget att hoppas in på hårddisken.
Nåja, med hjälp av brodern som är aningens, dock även nybörjare, bättre på linux så lyckades vi editera scripten(göra så att CDn mountas samt ändra namnet på det stället den vill installera på "/target" till annar namn annars vill den installera i ram-image'n som bootar installern. Efter några timmars trixande så försöker den faktiskt installera på hårddisken(tror vi iaf:wink:) vilket det inte gjorde alls från början.
Då skriver den att destinationen är "read-only" på alla filer den försöker kopiera och längre än så har vi inte kommit nu.

Är det nån som vill/kan hjälpa mig... snälla!!! Rolling Eyes

Måste man inte formatera partitionerna innan det går att installera eller det fixar sig självt? Och HUR gör man det isf?

_________________
----------
Pegasos G3@600MHz, 256MB, Voodoo3
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject: PegXlin  PostPosted: Oct 25, 2003 - 22:02
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Nu har inte jag dirket kollat så mycket på PegXlin. Men det skall finnas en install fil på cd:n som du kan boota, vet inte vilken det e du kör som du har på hdn. Kör du installern som ligger på cd:n startas installationsprogrammet automatiskt, fungerade sist jag såg det iaf. Hdinstall vet jag inte vad det e för nåt.

När den ber dig starta om skall man sedan boota med en "vanlig" kärna, dvs ingen installationskärna. Och där göra den sista konfigureringen. Exempelvis kan man använda 2.4.22 som sven luther har gjort.

Installern ska fixa formateringen av partitionerna själv.
Annars gör man det med kommandot mkfs -t <filsystem> <device>
Det som egentligen används med -t <filsystem> är mkfs.* (t.ex. 'mkfs.ext2', för ext2). Det går även att formatera med mkfs.*, t.ex. mkfs.ext2 <device>.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Johan
Post subject:   PostPosted: Oct 26, 2003 - 10:07
Member
Member


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 117
Location: Malmö
Måste fråga nyfiken som jag är......Du har ett Via Rhine 10/100 nätkort onboard på Pegasos.....varför använder du då ett Realtek 10 Mbit ?????
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Johan
Post subject:   PostPosted: Oct 26, 2003 - 10:33
Member
Member


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 117
Location: Malmö
Angående installationen...kolla mitt svar som jag skrev på Amigarulez....
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
drbrain
Post subject:   PostPosted: Oct 26, 2003 - 16:23
Newbie


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 12
Location: Helsingborg
Johan wrote:
Måste fråga nyfiken som jag är......Du har ett Via Rhine 10/100 nätkort onboard på Pegasos.....varför använder du då ett Realtek 10 Mbit ?????


Jag fick in PegXlin nu iaf efter mycket om och men och det bootar fint.

Att jag vill ha Realtek-kortet(BNC/TP) är för att komma åt internet som bara är utdelat på BNC-nätverk. Hade jag inte snålt när vi drog nätverket i huset och lagt TP-kbalar istället så hade jag givetvis kört det interna kortet Wink

_________________
----------
Pegasos G3@600MHz, 256MB, Voodoo3
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
drbrain
Post subject: Re: PegXlin  PostPosted: Oct 26, 2003 - 16:27
Newbie


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 12
Location: Helsingborg
kozz wrote:
Nu har inte jag dirket kollat så mycket på PegXlin. Men det skall finnas en install fil på cd:n som du kan boota, vet inte vilken det e du kör som du har på hdn. Kör du installern som ligger på cd:n startas installationsprogrammet automatiskt, fungerade sist jag såg det iaf. Hdinstall vet jag inte vad det e för nåt.

När den ber dig starta om skall man sedan boota med en "vanlig" kärna, dvs ingen installationskärna. Och där göra den sista konfigureringen. Exempelvis kan man använda 2.4.22 som sven luther har gjort.

Installern ska fixa formateringen av partitionerna själv.
Annars gör man det med kommandot mkfs -t <filsystem> <device>
Det som egentligen används med -t <filsystem> är mkfs.* (t.ex. 'mkfs.ext2', för ext2). Det går även att formatera med mkfs.*, t.ex. mkfs.ext2 <device>.


Det som var problemet var att partitionen inte hade formaterat men med lite trixande lyckades vi med det och installationen gick således igång utan att klaga och allt installerades som det skulle.

Tack för hjälpen både Johan och Kozz!!

Nu är det bara 10Mbit-kortet som ska igång... om ni vet hur man lägger till ett nytt ethernet interface så hojta till Razz

_________________
----------
Pegasos G3@600MHz, 256MB, Voodoo3
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Johan
Post subject:   PostPosted: Oct 26, 2003 - 19:18
Member
Member


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 117
Location: Malmö
Quote:
Nu är det bara 10Mbit-kortet som ska igång... om ni vet hur man lägger till ett nytt ethernet interface så hojta till


Jodå.....du måste först insmodda ne2000 eller rtl8029 (tror jag att modulerna heter), om du inte har dem inkompilerade i kärnan.

Efter det drar du upp kortet med: ifconfig eth1 1.2.3.4 netmask 255.255.255.0 up

Observera att det är ett exempel av adresser ovan...om du har subnät och andra nätnummer skall dessa naturligtvis stå där istället.

Ahh...till att börja med måste du stänga av Guarddog som är PegXlin´s brandväggsprogramvara. Sen måste du dra upp Realtek kortet med rätt IP inställningar.
Efter det måste du ställa /proc/sys/net/ip_forward till 1 och konfigurera ihop en iptables kedja.

Efter det skall du inte ha några problem att routa din Internettrafik på ett säkert sätt.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
drbrain
Post subject:   PostPosted: Oct 26, 2003 - 22:58
Newbie


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 12
Location: Helsingborg
Johan wrote:
Quote:
Nu är det bara 10Mbit-kortet som ska igång... om ni vet hur man lägger till ett nytt ethernet interface så hojta till


Jodå.....du måste först insmodda ne2000 eller rtl8029 (tror jag att modulerna heter), om du inte har dem inkompilerade i kärnan.

Efter det drar du upp kortet med: ifconfig eth1 1.2.3.4 netmask 255.255.255.0 up

Observera att det är ett exempel av adresser ovan...om du har subnät och andra nätnummer skall dessa naturligtvis stå där istället.

Ahh...till att börja med måste du stänga av Guarddog som är PegXlin´s brandväggsprogramvara. Sen måste du dra upp Realtek kortet med rätt IP inställningar.
Efter det måste du ställa /proc/sys/net/ip_forward till 1 och konfigurera ihop en iptables kedja.

Efter det skall du inte ha några problem att routa din Internettrafik på ett säkert sätt.



Hmm... det lät ju välidgt enkelt. NOT! Confused
Tror jag nöjer mig med att köra internet på PCn i så fall. Får väl ta och ladda ner en riktig dist nångång. Embarassed

_________________
----------
Pegasos G3@600MHz, 256MB, Voodoo3
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Johan
Post subject:   PostPosted: Oct 27, 2003 - 06:16
Member
Member


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 117
Location: Malmö
Quote:
Får väl ta och ladda ner en riktig dist nångång.


PegXlin är i allra högsta grad en riktig dist. PegXlin bygger på Debian Sarge (efterföljaren till Woody), men (blunda nu Cool ) är paketerad för nybörjare som vill lära sig Linux utan att mecka som $atan med inställningar och paket som man normalt sett gör.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
drbrain
Post subject:   PostPosted: Oct 27, 2003 - 12:10
Newbie


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 12
Location: Helsingborg
Johan wrote:
Quote:
Får väl ta och ladda ner en riktig dist nångång.


PegXlin är i allra högsta grad en riktig dist. PegXlin bygger på Debian Sarge (efterföljaren till Woody), men (blunda nu Cool ) är paketerad för nybörjare som vill lära sig Linux utan att mecka som $atan med inställningar och paket som man normalt sett gör.


Hehe... jag blundar än.. iaf med ett öga Wink

Man får ju inte direkt välja vad man vill ha med i installationen av PegXlin.. är ju en massa jox man egentligen inte behöver och installerar man en dist från början så får man ju in det man vill ha. Och det verkar ju enklare än det jag har hållit på med i två dagar nu Rolling Eyes

_________________
----------
Pegasos G3@600MHz, 256MB, Voodoo3
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Johan
Post subject:   PostPosted: Oct 27, 2003 - 16:45
Member
Member


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 117
Location: Malmö
Quote:
Man får ju inte direkt välja vad man vill ha med i installationen av PegXlin.. är ju en massa jox man egentligen inte behöver och installerar man en dist från början så får man ju in det man vill ha. Och det verkar ju enklare än det jag har hållit på med i två dagar nu


Sant, men det är ju för att det skall vara en snabb väg in i Linux osh känna på applikationerna. Du kan alltid ta bort eller lägga till applikationer i en dist.....
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Debian mera...  PostPosted: Oct 27, 2003 - 16:59
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
För att fylla på med lite mer, så finns det en guide här också hur installera Debian Linux på Pegasos, utifrån Sven Luthers kernel, givetvis är guiden skriven av samme man Smile

Klicka länk...

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
drbrain
Post subject: Re: Debian mera...  PostPosted: Oct 27, 2003 - 23:41
Newbie


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 12
Location: Helsingborg
gunne wrote:
För att fylla på med lite mer, så finns det en guide här också hur installera Debian Linux på Pegasos, utifrån Sven Luthers kernel, givetvis är guiden skriven av samme man Smile

Klicka länk...


Tänkte faktiskt installera det på "riktigt" så man får in det jag behöver, visst är det kanske svårt men om det kan bli jobbigare än att få in PegXlin vettefan Rolling Eyes

Och då kan man ju faktiskt välja vilken dist man vill ha in. Vilken är att föredra? Är ju väldigt mycket nybörjare och Debian ska väl inte vara enklast, eller?
Finns ju lite olika distar som går att köra in på peggyn. http://linux.pegasosppc.com/

Mandrake
SuSE
Debian
Gentoo(lär nog inte vara ngt för mig dock)

Vilken rekommenderas? Cool

_________________
----------
Pegasos G3@600MHz, 256MB, Voodoo3
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Johan
Post subject:   PostPosted: Oct 28, 2003 - 06:18
Member
Member


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 117
Location: Malmö
Quote:
Mandrake
SuSE
Debian
Gentoo(lär nog inte vara ngt för mig dock)


Mandrake kan bara installeras med hjälp av en image-installer som M Heider har gjort. Den lär vara mycket tysk Smile Han har, precis som PegXlin, lagt på en del förpaketerade saker.

Suse finns det ingen installer till vad jag har sett så den kan bli väldigt knivig att få in. Cool

Debian Woody eller Sage är ett utmärkt val. Du bootar upp maskinen och installerar den över Internet mot nån Debian-mirror. Tar nån timme extra, men det är det värt för du får tillgång till allt set senaste.
Jag arbetar bara med Debian, både på jobb och privat.

Gentoo har jag inte haft tid att titta på ännu Tux the penguin
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
drbrain
Post subject:   PostPosted: Oct 28, 2003 - 10:55
Newbie


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 12
Location: Helsingborg
Då får det bli en internetinstallation av Debian hos brosan då. Kör ju modem själv och det är nog inte så spännande att insallera då Rolling Eyes

_________________
----------
Pegasos G3@600MHz, 256MB, Voodoo3
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo