Author |
Message |
|
Post subject: Dra skärmar i MorphOS ala AmigaOS
Posted: Feb 10, 2008 - 09:09
|
|
Newbie
|
|
|
|
|
|
Post subject: Re: Dra skärmar i MorphOS ala AmigaOS
Posted: Feb 11, 2008 - 09:22
|
|
Butterfly
|
|
Jag känner till programmet, men varje gång jag haft en peg inkopplad o varit sugen på att testa så har det failerat pga att jag aldrig kan komma ihåg va programmet heter.. nu finns det uppskrivtet här på forumet så att man lätt kan söka upp informationen sen när suget infinner sig så tack |
_________________ Min dator är bättre än din
|
|
|
|
|
|
Posted: Mar 11, 2008 - 17:23
|
|
Order of the Butterfly
|
|
Screen draging är med ala Amiga Hardware än AmigaOS, grafik chippet på dom dära gamla Amigorna är på vissa små saker långt mer avancerade än dagens nVidia och ATi GPU:na. |
_________________ Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
|
|
|
|
|
|
Posted: Mar 12, 2008 - 17:34
|
|
Member
|
|
Trizt wrote: | Screen draging är med ala Amiga Hardware än AmigaOS, grafik chippet på dom dära gamla Amigorna är på vissa små saker långt mer avancerade än dagens nVidia och ATi GPU:na. |
Det är inte alls sant, det var inte pga att chippet var avancerat som det gick att göra sådana här saker, jag kommer tyvärr inte ihåg exakt hur det var implementerat men det var inte alls speciellt annorlunda från hur "copperbars" fungerade- det är en illusion pga man ändrade upplösning i hblank varje scanline osv.
Påsätt och vis kan man däremot säga att Amigan hade en enkel "shader" och det var smart konsturerat men att kalla det "avancerat" när det inte är avancerat är felaktigt. |
|
|
|
|
|
|
Posted: Mar 12, 2008 - 21:43
|
|
Order of the Pegasos
|
|
Jaså Frek! Fick du nåt bra svar. Klockan är 23:43 nu.. Inget bra status här. |
|
|
|
|
|
|
Posted: Mar 13, 2008 - 18:24
|
|
Order of the Butterfly
|
|
Frek, du märkte väl aldrig att screen dragging inte fungerade i AmigaOS om du hade ett grafikkort istället för att använda den befintliga hårdvaran som kunde använda sig av coopern för att skapa effekten. |
_________________ Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
|
|
|
|
|
|
Posted: Mar 14, 2008 - 15:11
|
|
Member
|
|
Trizt wrote: | Frek, du märkte väl aldrig att screen dragging inte fungerade i AmigaOS om du hade ett grafikkort istället för att använda den befintliga hårdvaran som kunde använda sig av coopern för att skapa effekten. |
Som jag sa det har inget med avancerat att göra, det är cooperns förtjänst som sagt, vilken jag kallade en primitiv "shader" i förra inlägget; vilket den på sätt och vis är- men det är snarare ett steg i Amigans utveckling att göra processorn oberoende från displayen.
C64:an kan göra exakt samma sak påstår du att VIC är mer avancerad än dagens grafikkort också?
Screendragging är ett hack, och visst är det läckert att kunna blanda upplösningar på en skärm... men det fungerar inte riktigt så bra idag- dom flesta program är inte fullskärm längre; Och dom som är kan oftast köras i fönster, notera att amigans screendragging fungerar bara vertikalt- detta är för coppern synkroniserar per scanline och inte per pixel. |
|
|
|
|
|
|