www.pegasos.org :: View topic - G4 eller G3 ?
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
gunne
Post subject: G4 eller G3 ?  PostPosted: Nov 03, 2003 - 22:19
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Tänkte höra med er här som håller på med Linux, och det kanske får att få upp en liten diskussion kring det ?

Vad är fördelen med att köra G4 gentemot G3 när det gäller Linux ?

G3 är tystare, iom svalare och strömsnålare, vilket också är en fördel som jag ser det. G3 bjuder också på ett bättre pris, men ger ändå bra prestanda för många ändamål, samt program kanske går bättre och stabilare.

Mer för & nackdelar ?

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Nov 04, 2003 - 02:51
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Kör du gentoo så kan du ställa in att den skall kompilera alla program med G4 optimeringar. Det blir en viss prestandaökning det, speciellt när det gäller flyttalsberäkningar.
Sen så funkar MacOS X extremt mycket bättre med en G4 eftersom hela OS'et är AltiVec optimerat, detta gäller även många OSX program, tex Photoshop. Dessa optimeringar funkar givetvis även när man kör OSX i MOL.

Vad jag hört så har G4:orna större cache också, fast det är inget jag har verifierat.

Sen så innehåller ju libavcodec som används av ffmpeg och mplayer en hel del AltiVec optimeringar (tillkom ganska nyligen). Dessa gör uppspelning mycket snabbare, trevligt om man kör DivX och vill kunna göra annat samtidigt, typ kompilera nåt eller nåt annat som drar mycket CPU Smile.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 05, 2003 - 11:08
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Vad jag också hört är att IBM tydligen planerar göra en upp till 1.6GHz PPC750GX även med Altivec.

Vad jag också förstått är att en G4 vid samma klockfrekvens som G3 vart något lite snabbare i en MacinTosh.

Det som är intressant är ju också att ha ett strömsnålt och tyst system och som kan fungera driftsäkert och under lång tid. Samt priset för komponenterna också.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Nov 05, 2003 - 11:23
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Min Pegasos ersätter min gamla P3 933MHz desktop. Den är redan mycket tystare än vad P3:an var, dessutom så prioriterar jag hastigheten över ljudnivån eftersom jag har den som just desktop. Det är viktigare för mig att kunna köra MacOnLinux, Bochs eller vanliga Linux/MorphOS program snabbt. Dessutom, oavsett hastighet, så kan man alltid tysta en dator på ett eller annat sätt. Finns ju allt ifrån ljudisolerade lådor till nästan helt tysta vattenkylningssystem. Med lite uppfinningsrikedom kan man säkerligen byta ut fläkten på en G4 mot en heatpipe avsedd för grafikkort (dessa är ju helt tysta).

Det är inte alls ovanligt att jag har tre st workspaces fulla med program som jag arbetar med samtidigt, jag kör 1600x1200 för att kunna trycka in så många program som möjligt.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 05, 2003 - 12:52
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Japp, mer CPU-kraft är givetvis bra då.

Själv kör jag MorphOS på min Pegasos. Det som jag måste ha en annan dator för är för web. Tyvärr är mycket på web baserat eller gjort för Internet Explorer, så det är den man tyvärr måste använda, eller i vartfall ha tillgång till.

Och, jo jag vet att det finns flera bra browsers för Linux, och man klarar sig ganska så långt med dem.

Linux är ju mycket om nätverk, vilket det i grunden handlar om när det gäller Linux, och basen.

Läste just om detta kortet lite;

http://www.adaptec.com/worldwide/company/pressrelease.html?prodkey=08182003

Undrar om det går använda i Pegasos II.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 05, 2003 - 13:22
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Ser nu vid närmare studie, att det verkar kräva en 66MHz PCI-slot.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Nov 05, 2003 - 14:43
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Njaeh. UNIX skrevs ju på den tiden då alla som jobbade med datorer var programmerare vilket gjorde att det blev väldigt bra anpassat för just programmerare. Linux har dock utvecklats långt och det finns ju distributioner som riktar sig till olika målgrupper. Tex LindowsOS är ju tom enklare att använda än Wiindows (du behöver inte ens installera drivrutiner, det sköts automatiskt i bakgrunden utan att användaren ser något) och det har ett väldigt bra och lättanvänt system för att installera nya program.

Att säga att Linux främst riktar sig till nätverksanvändning är helt fel. Jag har använt Linux på min desktop sen 1998 och jag är inte särskilt intresserad av nätverksrelaterade saker.

Vad är det du måste ha internet explorer till? Jag har alltid klarat mig med antingen Mozilla eller i ett fåtal fall, konqueror. I värsta fall så kör du IE med crossover office på en x86 eller IE i MOL på en ppc. Men jag vet inte vad det är du måste ha det till.
På x86 kan du ju köra flertalet IE plugins i mozilla med hjälp av crossover (dock är väl det enda som saknas på Linux en shockwave plugin). MPlayer stödjer ju SVQ3 på x86 så du kan se dem flesta quicktime filmerna med det (använd mplayerplug-in för att streama det i mozilla). MPlayer teamet håller på att skriva en egen dekoder för SVQ3 vilket kommer innebära att vi kan köra det i mozilla på ppc också, men även här kan man ju använda MOL om man nu måste se SVQ3.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 05, 2003 - 15:14
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Jag vill bara försöka prova lite olika argument och så... Smile

Hur jag än vänder och vrir på det, kommer jag tillbaka att Linux väldigt mycket handlar om nätverk, och att det är det faller tillbaka till hela tiden när man går på djupet, ej kontorsgöromål i första hand. Det är inget fel i det, utan tvärtom en styrka.

Ok, LindowsOS, finns ej för PPC vad jag vet ? Om det fanns vore det nog en hit att prova på en PPC-maskin.

Websidor: Folk som använder datorer hemma eller på arbetet vill använda websidor.

Surfa in på denna sidan t.ex;

Volvocars

Kolla hur den fungerar, olika funktioner som finns på sidan. Och hur du får göra i t.ex Mozilla, eller Opera eller någon annan browser och jämför hur det ser ut och fungerar i IE så får du se om du upplever någon skillnad.

Läs också t.ex denna texten; ZD-net

Och det är också lite diskussion om det på amiga.org just nu...

Det verkar kanon vad gäller MPlayer Smile

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Nov 05, 2003 - 16:23
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
LindowsOS finns tyvärr inte för PPC ännu, men det håller visst på att portas till Mac. Genesi borde kolla upp det där närmare när Pegasos II blivit etablerad på marknaden.

Vad gäller kontorsgöromål så är jag ju tyvärr ingen expert på vilka typer av program det är man behöver. Läs bland annat denna artikeln: http://news.com.com/2008-1082_3-5065859.html?tag=lh
OpenOffice, office paket som har allt du behöver: http://www.openoffice.org/
Gnumeric, spreadsheet kompatibel med excel och med fler funktioner: http://www.gnome.org/projects/gnumeric/features.shtml
GnuCash: http://www.gnucash.org/en/features.phtml
Moneydance, finns för MacOS, Linux, Windows etc: http://www.moneydance.com/
Task Juggler, projekthantering: http://www.taskjuggler.org/
MrProject, också projekthantering, svensk produkt: http://mrproject.codefactory.se/
Ximian Evolution, PIM i stil med Outlook: http://www.ximian.com/products/evolution/features.html
Scribus, desktop publishing: http://web2.altmuehlnet.de/fschmid/about.html

Som sagt, jag är inte insatt i kontorsverksamhet, detta är en kort lista på program som jag känner till som jag tror är sånt du var ute efter.


Vad gäller www.volvocars.se så såg den exakt likadan ut i Mozilla som den gjorde i IE5 i MacOS 9 (flash och js-menyer fungerade likadant). Den enda skillnaden jag hittade var att när man valde "Bygg din bil" så kom man automatiskt tillbaka till startsidan om den inte kände av att man använde IE vilket ju är lite tråigt för då kunde jag inte avgöra om den funkade eller inte och isf varför den inte skulle fungera. Kan ju ställa in så browsern säger att den är IE men orkade inte fixa med det nu.

Vad gäller RedHats påståenden så förstår jag inte varför de skrev sådär. Kanske är en del i taktiken att få folk att inte bli så sura på att de precis lagt ner RedHat Linux (och bara fortsätter med Enterprise versionen). Vad gäller drivrutiner så tycker jag att det finns stöd för det mesta på x86 (vilket är den plattform RedHat främst vänder sig till). Både USB-minen (av alla de slag (cd, hd, flash)) fungerar, samt samtliga USB-kameror som använder sig av USB-storage standarden. Både ATI och nVidia tillverkar 3D drivrutiner (igen, för x86), fast ATIs är ju inte så bra, men den delen tar ju SciTech över nu så det lär ändras snart. För ppc så ska ju Accelerated-X och SciTech SNAP komma så vi lär nog se bra 3D drivrutiner framöver (finns ju 3D stöd för Radeon redan men funkar inte på Pegasos pga en bug i chipsetet, Sven Luther jobbar på det men MorphOS utvecklarna vägrar dela med sig av hur de gjort för att gå runt buggen).

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 05, 2003 - 18:22
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Japp, det är nog något för Genesi att kolla upp, vad gäller Lindows.

Jag vill ånyo säga att min avsikt är inte att låta negativ, även om det kanske verkar så, utan bara att prova lite olika vanliga argument. Min avsikt är ju att sälja Pegasos och PPC-lösningar Smile, och det är kring det jag funderar. Det måste säljas många som jag väl skrivit tidigare tror jag.

Genesi har gjort otroligt mycket för att få mjukvara till sin plattform, och det finns redan otroligt mycket som jag tycker. Skrev också det till bbrv häromdagen. Utelämnar någon lång lista just nu, de flesta vet ändå säkert vad som pågår. Men det är mycket roligt, och jag är imponerad av detta och allt som sker.

Och det var en lång lista du presenterade där, den borde läggas upp under Linux-portalen Smile

Vad gäller kontorsdatorer, så förekommer det ofta för företaget specialskrivna program, oftast för windows, utöver att man använder standardprogram och web. Det kan t.ex vara registerprogram, eller blanketter man fyller i på datorn eller vad det nu kan vara. Ofta är strukturen i lite större företag uppbyggd att man har Unix eller Linux på servernivå och PC-burkar med Windows som klienter på kontoret.

Ibland kanske man också kommunicerar med t.ex myndigheter, och då använder man kanske de tjänster som myndigheten erbjuder.

Min granne här jobbade ett tag på ICL, och höll på med något program för försäkringskassan berättade han.

Nu tillbaka till web, jag ville här åter bara försöka belysa problemet. Och Volvocars vare bara ett exempel som jag kom på.

Om vi säger så här, det kanske är så att den som köper burken för att köra Linux eller något annat också råkar ha en Volvobil. Han vill då kanske kunna använda Volvos websida emellanåt också, men han stöter på något problem på websidan och kan inte använda den eftersom han plötsligt t.ex kommer tillbaka till startsidan när han klickar på en länk, pga att han inte har Internet Explorer, och den som är till MacOS är heller inte exakt likadan som den som är till Windows vad jag vet.

Själv använder jag t.ex www.postgirot.se allt som oftast. Där fungerar allting, även i t.ex Ibrowse, förutom en enda funktion som kräver att man laddar ner ett särskilt program från deras webplats och som bara finns till Windows vad jag känner till och som också kräver att man kör IE och t.ex inte fungerar med Netscape om man nu råkar använda det istället.

Nu ser jag att man den senaste tiden succesivt håller på att ändra om t.ex postgirots sida eftersom den nu ligger under Nordea. Och det är också möjligt att det kommer ske en förändring på web efterhand så att den blir mindre plattformsberoende än vad den är idag. Vet ej heller om det är unikt för Sverige, och mer än i andra länder, att man är så fokuserad på just Microsofts produkter när det gäller web och tjänster.

Ha det bra.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Johan
Post subject:   PostPosted: Nov 05, 2003 - 19:25
Member
Member


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 117
Location: Malmö
OK..det vart mycket på en gång. Först måste jag säga att G4 är den enda vägen att gå om man skall hålla sig i den modernare kretsen av CPU:er samt dra nytta av alla dessa optimerade mjukvaror som använder G4:ans specifika register. Oundvikligt med andra ord.

Sen vill jag hävda, efter att ha testat det, att LindowsOS är bortkastad tid. Fullkomligt värdelöst. Det är varken ett fullt fungerande Linuxsystem, ännu mindre ett fungerade Windows system. Bara en fullkomlig halvmesyr som inte duger till någonting.

Jag har kört A1 G4 800 MHz nu ett tag med Debian i botten och Windows NT 4 Server under Bochs och det är denna konfiguration jag vidhåller. Snabb prestanda i Bochs och inga problem med nätverkskonnektivitet.

(Ingående recension av A1 G4 kommer i Azine senare)

Pegasos II med 1 GHz G4 torde kunna köra Windows 2000 eller XP under Bochs utan några större problem. Häkta i tillräckligt med minne bara så skall det fungera smort.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Nov 05, 2003 - 19:41
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Jag installerade LindowsOS på en dator som fått nåt sånt där windowsvirus som gjorde att den stängde av sig. De som äger datorn kan inte ett skit om datorer och de var väldigt nöjda. Det är också till den kretsen LindowsOS vänder sig, folk som inte kan något öht om datorer.
Därför skulle det vara bra för Genesi att få över det, för folk som inte kan något om datorer bryr sig heller inte så mycket om det sitter en x86 eller ppc i datorn.

Hmm, det känns som om den här tråden börjar handla om något helt annat nu...

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 05, 2003 - 20:01
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Johan:

Först kul att du verkar nöjd med A1 G4, och blir intressant läsa din recension.

G3 = IBM

G4 = Motorola

Här är IBM's roadmap enligt deras egen hemsida.

Viktigt är också prisfrågan, och andra faktorer tror jag.

Viktigt är givetvis också att produkterna finns tillgängliga.

Tillägg:

Motorola roadmap

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo