www.pegasos.org :: View topic - Något nytt på MOS 1.4.1 / Peg II
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
TimK
Post subject: Något nytt på MOS 1.4.1 / Peg II  PostPosted: Dec 30, 2003 - 11:22
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 45
Location: Amsterdam
Ni lyckliga människor som har införskaffat Peg2 - är det några nya saker
med på MorphOS cd:n? TCP/IP stack etc?

Jag undrar när det kommer en uppdatering till oss Peg I ägare.
Snart hoppas jag. Någon som vet mer?

// Tim
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jan 01, 2004 - 12:56
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Det är en ny bootimage för det nya nordbryggschipet, och en ny Radeon-driver.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Speed i Pegasos II G4 :-)  PostPosted: Jan 01, 2004 - 15:29
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Lite tester med dnetc har också redan hunnit köras på Pegasos II G4 också med Altivec-optimering.

Pegasos med MorphOS ligger på topp Smile och det är ju gott att veta.

Test jag körde, ej Altivec-optimerade

Pirus test med Altivec-optimering

Lite resultat som någon kört på PowerMac G4

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
TimK
Post subject:   PostPosted: Jan 01, 2004 - 15:47
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 45
Location: Amsterdam
gunne wrote:
Det är en ny bootimage för det nya nordbryggschipet, och en ny Radeon-driver.


Fungerar bootimagen även för Peg I / Artica? Det skulle ju vara trevligt med en
drivrutin till Radeon VE!

// Tim
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jan 01, 2004 - 16:35
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Vet ej.

De uppgifter jag har är att den nya bootimagen är för Pegasos II, liksom den nya Radeon-drivrutinen är för Pegasos II, och skall också ge support för Radeon 9200SE t.ex.

Det är alltså en ny maskin med bl.a ett nytt nordbryggschip.

Quark-kernel för MorphOS är gjord för denna nya hårdvaran, och skall supporta all hårdvara som finns i Pegasos II, inkl G4 CPU'n.

Det första programmet jag sett hittills som t.ex nyttjar Altivec i G4, är Pirus dnetc i länk ovan.

Frågor ang mer ingående information om MorphOS-kernel mm får ställas till MorphOS-utvecklare.

Övrig kommande ny mjukvara för MorphOS kommer med all sannolikhet fungera oavsett om man har Pegasos I eller Pegasos II.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jan 02, 2004 - 21:00
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Har just lagt in den nya drivrutinen för radeon (som medföljer till Pegasos II), på min Pegasos 1 G3.

Och den fungerar och gör lite skillnad vad gäller detta med sounddistortion när man flyttar omkring fönster. Bättre skulle jag vilja säga, men inte helt borta.

Med den nya Pegasos II är det helt borta och märks också att det är en annan nordbrygga Smile

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ChaoZer
Post subject:   PostPosted: Jan 03, 2004 - 11:48
Newbie


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 15

gunne wrote:
Har just lagt in den nya drivrutinen för radeon (som medföljer till Pegasos II), på min Pegasos 1 G3.

Och den fungerar och gör lite skillnad vad gäller detta med sounddistortion när man flyttar omkring fönster. Bättre skulle jag vilja säga, men inte helt borta.

Med den nya Pegasos II är det helt borta och märks också att det är en annan nordbrygga Smile


Vi har provat på en Peg1'an här också .. Och det verkar vara helt borta (ljudbuggen alltså).. Kanske beror på olika revisions av articiat? Question

_________________
Adam Waldenberg
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jan 03, 2004 - 22:41
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
ChaoZer wrote:


Vi har provat på en Peg1'an här också .. Och det verkar vara helt borta (ljudbuggen alltså).. Kanske beror på olika revisions av articiat? Question


Hmm, Articia-chip är exakt detsamma i alla Pegasos I G3, dock med några olika varianter av April-chip.

I Pegasos I G4, är det dock en annan modell av Articia-chip (också med april-chip).

Ljudbuggen uppkommer inte heller i en Pegasos II om du använder en äldre Radeon-drivrutin än den som medföljer Pegasos II.

Därav drar jag slutsatsen att det inte endast är Radeon-drivrutinen som gör skillnad, utan att det också är något annat som påverkar.

En annan sak som också vore intressant få utrönt...

Enligt de uppgifter jag haft sedan tidigare, skall det nu med Marvell-chipet också kunna gå använda ett TV-kort i PCI-slot och visa display på en grafikkortsdisplay av ett grafikkort monterat i AGP-slot, och är något som inte gått göra tidigare med Articia-chipet pga Articia-chipet inte kan hantera denna form av DMA (enligt MorphOS-utvecklare).

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ChaoZer
Post subject:   PostPosted: Jan 03, 2004 - 23:28
Newbie


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 15

gunne wrote:

Hmm, Articia-chip är exakt detsamma i alla Pegasos I G3, dock med några olika varianter av April-chip.

I Pegasos I G4, är det dock en annan modell av Articia-chip (också med april-chip).

Ljudbuggen uppkommer inte heller i en Pegasos II om du använder en äldre Radeon-drivrutin än den som medföljer Pegasos II.

Därav drar jag slutsatsen att det inte endast är Radeon-drivrutinen som gör skillnad, utan att det också är något annat som påverkar.

En annan sak som också vore intressant få utrönt...

Enligt de uppgifter jag haft sedan tidigare, skall det nu med Marvell-chipet också kunna gå använda ett TV-kort i PCI-slot och visa display på en grafikkortsdisplay av ett grafikkort monterat i AGP-slot, och är något som inte gått göra tidigare med Articia-chipet pga Articia-chipet inte kan hantera denna form av DMA (enligt MorphOS-utvecklare).


Sorry gunne... Ljudbuggen uppkommer på pegasos2 med den gamla drivern också. Allt beror på refresh rates och updatteringsarea.... Systemet är även stabilare på peg1 nu när radeon drivern inte längre är lika buggig. Buggen i gamla drivern visar sig betydligt mindre på pegasos2 dock ... Kanske marvell chippet klarar överbelastning från mjukvaran bättre Wink... + att det är en g4 och at det är ddram Smile. Kan säga att martin inte har nån ljudbugg överhuvudtaget på sin Peg1 G3 hittils. (Min gamla då)... Det finns en ny tooltype i den nya drivern som råkar ha det passande namnet "SYNC_BITBLIT".

Det där med TV kort kan nog stämma... Vi provar väl det så småningom här på peg1'an.

_________________
Adam Waldenberg
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jan 04, 2004 - 00:11
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
ChaoZer:

Oki dok.

Du tycker alltså samma som Mikko... Smile

Varför jag skrev som jag skrev är för att jag på Peg II först bara la in den nya bootimage och bootade upp systemet, och då la märke till att 'ljudbuggen' vart borta.

Därför testade jag också att byta ut till den nya Radeon-drivrutinen och buggen vart fortfarande borta.

Därefter testade jag att byta ut Radeon-drivern även på peg 1 till den nya, och ljudbuggen försvann nästan, men kan fortfarande märkas av lite vid kraftig skärmuppdatering.

Men som du säger så är det flera saker som spelar in, snabbare CPU i Peg II, annat nordbryggschip, olika grafikkort t.ex.

Testade även att sätta ett G3 CPU-kort i Peg II, men blir ingen boot då.

Kan ju ev testa att köra den nya Radeon-drivrutinen på Peg 1 G4 Cool

Ja, ja får se... någorlunda lika resultat kanske vi kommit till ändå, eller kanske inte ?

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Jan 04, 2004 - 11:34
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
För oss som inte är så lyckligt lottade och har en P2, hur får vi tag på den nya Radeon drivisen?
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jan 04, 2004 - 18:17
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Trizt wrote:
För oss som inte är så lyckligt lottade och har en P2, hur får vi tag på den nya Radeon drivisen?


Tyvärr, det går inte. Man måste köpa en Pegasos II Wink

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Jan 05, 2004 - 16:32
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Lyckades hitta en kopia av drivisen här utanför på gatan, vicken tur man har ;), men iaf, det blir nästan som man har en ny dator när man har bytt drivrutinen.

De har vist gjort en hel del bugfixar i den nya drivrutinen, Genesi borde lagt ut drivrutinen på ftp:n för alla Pegasos I användare, det är lite fult o hålla inne på den o skylla allt på hårdvaran.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jan 05, 2004 - 18:12
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Trizt wrote:
Lyckades hitta en kopia av drivisen här utanför på gatan, vicken tur man har Wink, men iaf, det blir nästan som man har en ny dator när man har bytt drivrutinen.


Det var ju käckt Smile

Det kan finnas anledning till att MorphOS-utvecklarna inte gjort denna tillgänglig för Pegasos 1 användare just nu, och kanske anledning som jag inte känner till just nu.

Om det skulle komma ut att jag skickat ut till folk så där, så kan det vara någon som blir sur på mig, vilket jag helst inte vill skall hända. Av den anledningen gör jag inte det, även om jag skulle vilja. Har lärt mig det genom åren.

Det kommer säkerligen bli tillgängligt med tiden ändå.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Jan 05, 2004 - 18:53
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Jo, kan tänka mig att det skulle kunna slå hårt mot dig ifall du skulle sprida program hur som helst, o vi alla vill ju kunna fortsätta o köpa våra Pegasos från dig Very Happy

Men jag måste säga att jag är lite trött på attityden från Genesis sida, att vara hemlighetsfull och hålla inne på uppgraderingar, känns som ingen utomstående får tillgång till MOS förrän de själva har minst 2-3 versioner nyare än den som läggs ut på FTP:n. Evil or Very Mad

Nej, nu e jag väl lite väl negativ... men...
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo