www.pegasos.org :: View topic - Undring ang. WarpOS
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
dholm
Post subject: Undring ang. WarpOS  PostPosted: Jan 20, 2004 - 11:20
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Hej,
hur funkade PowerPC uppgraderingar till Amigan? Om jag förstått det rätt så användes fortfarande m68k:n i datorn?
Är det enbart rena WarpOS/PowerUP program som kan utnyttja PowerPCn? Vore det någon vits med att lägga till WarpOS stöd i UAE så att den kan nyttja PPCn i en Pegasos eller är det meningslöst?

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jan 20, 2004 - 11:52
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Det är nog lite komplext.

Och nog bättre någon med bättre insikt svarar tror jag. Fråga t.ex Cisc, han har goda kunskaper om detta med PPC till Amigan, och har gjort en hel massa portningar av program till Amigan och till PPC, PowerUP.

Och vad gäller WarpOS kan jag inte svara, utan bättre att någon annan gör det.

PowerUP är det PPC instruktionssetet som phase5 gjorde och levererade med sina PPC-kort till Amigan. Ett librarie och någon kärna som möjliggör program att nyttja PPC-processorn. Dock sker detta hela tiden via instruktioner via os:et och m68k CPU'n. PPC-cpun fungerar som någon typ hjälpprocessor.

phase5 började sedan utveckla MorphOS, i att överföra/göra om alla systemlibraries till PPC-kod istället, liksom även då CGX utvecklades till en PPC-version för MorphOS. Hette väl iofs inte MorphOS då, utan själva namnet MorphOS hittade man nog på senare, man talade om Abox.

Om du kör MorphOS på en Amiga med PPC-kort, skulle du, vad jag förstår, i princip kunna lyfta ur 68k CPUn efter att du laddat MorphOS-kärnan och systemet körs sedan under enbart PPC-CPUn, startar du en binär för 68k körs den i emuleringen.

WarpOS är nog att betrakta förpassat till historien.

Kanske har jag uppfattat helt fel i det jag skriver här.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject:   PostPosted: Jan 20, 2004 - 15:54
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
Sam Jordan har portat UAE till WarpOS för ett tag sedan :

http://www.amiga-forum.de/files/

Den funkar faktiskt helt ok under MorphOS.

Nu finns det ju iofs. MOS-native UAE också (i flertalet former).
Men det som UAE saknar är att ljudet inte körs asynkront så det är isf. det man borde satsa på att få att funka isf.

WarpOS-kerneln i sig är inget att satsa på för framtiden, den är inte komplett (iaf. inte men PowerUP-korten). Det är lätt att sänka ett system om man kör lite många PPC-threads osv. så om du ska satsa på nått använd MorphOS "rent".

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jan 20, 2004 - 16:00
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Vad jag tänkte på var iofs att emulera WarpOS inuti UAE fast använda CPU:n i Pegasosen. Funderade på om det var ett enkelt sätt att få en snabbare CPU-core på. Men verkar ju inte ha de fördelar jag hoppats på från början.
Jag undrar om den där JIT-kärnan för PPC kommer bli klar någon gång eller om projektet är nerlagt.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject:   PostPosted: Jan 20, 2004 - 16:05
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
Det som var bra med WarpOS (i forntiden) var att exefilerna hade "normal" Exec-header och krävde ingen speciell ELF-runner som PowerUP-grejjerna då hade.
Samt att de var gjort (då) med framtida PPC-kort från olika tillverkare i tanke så att oavsett vilket kort man körde skulle man ha kompabilitet.

Nu kom det aldrig några andra PPC-kort (förutom Phase5 BlizzardPPC) och dessutom verkade det inte som om WarpOS kom till på en helt legal väg utan var delvis gjort med reverse-engineering. (Vilket inte alltid är illegalt i europa iofs.)
Men det visade sig vara helt obrukbart när man uppdaterade flashen på PPC-kortet och det tog ett tag innan de hade luskat ut förändringarna de gjort innan man kunde ladda ner en ny fungerande kärna.

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject:   PostPosted: Jan 20, 2004 - 16:08
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
Ang. JIT för PPC-UAE så kanske du borde kontakta Bernie Meyer som gjorde Amithlon.
Han visade för ett tag sedan upp motsvarande emulator körandes på sin iMac.

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Jan 21, 2004 - 18:18
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
När det gäller WarpOS, så lyckades jag inte få det att fungera med mitt Blizzard kort över huvudtaget, altl som lyckades vart gruvliga crashar, ifs så hade jag problem med MorphOS 0.4 också (kunde inte köra några PowerUP/MOS program, men mc68k programmen synets fungera).

Vart aldrig någon anhängare av WarpOS, framförallt för den kom o delade upp den lilla skara PowerUP kort ägare som fanns.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo