www.pegasos.org :: View topic - dnetc
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Mar 07, 2004 - 14:12
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Jo, med Altivec aktiverat i MorphOS 1.5 så går en G4 2,7ggr snabbare har jag för mig.
Och det är ju just RC5 som går snabbt på G4 eftersom den har inbyggd rotate-funktion, det är ju inte så att den går snabbare än de där andra processorerna på de flesta andra beräkningar. (men det står det ju iofs klart och tydligt på sidan också...)

Kul att det kommer 1.5GHz av den nyare modellen G4 senare också, så man itne måste vänta på en Pegasos 3 för att få snabbare processor framöver.

Inte för att jag behöver snabbare då, t.o.m. Peg 1 G3 var den bästa datorn jag haft, så nu är jag bara übernöjd med min P2 G4 Wink

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
T1k
Post subject:   PostPosted: Mar 07, 2004 - 20:38
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 04, 2004
Posts: 55
Location: Stockholm
BlackEagle wrote:
Jo, med Altivec aktiverat i MorphOS 1.5 så går en G4 2,7ggr snabbare har jag för mig.

Eh? MOS 1.5 är ju inte ute än...
BlackEagle wrote:
Och det är ju just RC5 som går snabbt på G4 eftersom den har inbyggd rotate-funktion, det är ju inte så att den går snabbare än de där andra processorerna på de flesta andra beräkningar. (men det står det ju iofs klart och tydligt på sidan också...)

Exakt, och det är bra för det kan man använda för att lura folk till plattformen Twisted Evil
BlackEagle wrote:
Kul att det kommer 1.5GHz av den nyare modellen G4 senare också, så man itne måste vänta på en Pegasos 3 för att få snabbare processor framöver.

1.5GHz.....*drooool*
BlackEagle wrote:
Inte för att jag behöver snabbare då, t.o.m. Peg 1 G3 var den bästa datorn jag haft, så nu är jag bara übernöjd med min P2 G4 Wink

Låter som att du är en happy pegowner, har du lust att berätta lite om hur det är att använda burken och vad du använder den till?
Jag äger ju ingen Peggy än så jag är grymt nyfiken, ge mig detaljer! Razz

_________________
Mind - Universe - Mind - Universe
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Mar 07, 2004 - 21:09
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Utvecklarna sitter ju med mos 1.5, även om kanske inte kan kallas 1.5 om det inte e klart Smile Men jag antar att du har sett http://piru.dyndns.org/~p/dnetc-peg2-vec.txt denna länken eller? Den e ganska trevlig tycker jag...

Jag tror att mos har god chans att komma långt upp på listan efter ett tag, kan ju vara bra så morphos syns lite mer kanske.

Har precis införskaffat en peg2 g4 nu, fungerar hur bra som helst hittils. Att nåt så bra kan bli bättre Wink

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Mar 08, 2004 - 06:53
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
BlackEagle wrote:
Och det är ju just RC5 som går snabbt på G4 eftersom den har inbyggd rotate-funktion, det är ju inte så att den går snabbare än de där andra processorerna på de flesta andra beräkningar. (men det står det ju iofs klart och tydligt på sidan också...)

T1k wrote:

Exakt, och det är bra för det kan man använda för att lura folk till plattformen Twisted Evil


Lura? Varför inte bara använda sig av AltiVec i programmen när väl 1.5 kommer ut. Det har man gjort på Apple de senaste åren, det är därför vi har ett så bra intrinsic interface till AltiVec. Anledningen till att program som tex Virtual PC och Photoshop presterar såpass bra som de gör i MacOS beror ju på att de drar stor nytta av just AltiVec (om det finns tillgängligt).
I PC-världen så är det inte alls lika vanligt att man använder SSE/3DNow.

T1k wrote:

BlackEagle wrote:
Inte för att jag behöver snabbare då, t.o.m. Peg 1 G3 var den bästa datorn jag haft, så nu är jag bara übernöjd med min P2 G4 Wink

Låter som att du är en happy pegowner, har du lust att berätta lite om hur det är att använda burken och vad du använder den till?
Jag äger ju ingen Peggy än så jag är grymt nyfiken, ge mig detaljer! Razz


Jag använder min till precis samma saker som jag hade min PC till innan jag bytte. Allt man behöver finns ju i Linux och MorphOS kommer nog ha en del intressanta alternativ framöver det med.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
T1k
Post subject:   PostPosted: Mar 08, 2004 - 10:27
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 04, 2004
Posts: 55
Location: Stockholm
dholm wrote:
Lura? Varför inte bara använda sig av AltiVec i programmen när väl 1.5 kommer ut. Det har man gjort på Apple de senaste åren, det är därför vi har ett så bra intrinsic interface till AltiVec. Anledningen till att program som tex Virtual PC och Photoshop presterar såpass bra som de gör i MacOS beror ju på att de drar stor nytta av just AltiVec (om det finns tillgängligt).
I PC-världen så är det inte alls lika vanligt att man använder SSE/3DNow.

Oj, det var knappast meningen att någon skulle känna sig påhoppad. Jag skojade ju bara, såg du inte min devil-smiley?

dholm wrote:
Jag använder min till precis samma saker som jag hade min PC till innan jag bytte.

Hmmm...låter ju....kul. Confused

_________________
Mind - Universe - Mind - Universe
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Mar 08, 2004 - 22:01
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Tja, sen jag skaffade min PC '99 för att ha en speldator, så har jag alltid haft två datorer igång sida vid sida hemma, så jag gör väl saker på den dator som jag känner för att greja med för tillfället. Jag har inget som helst intresse i Linux på Pegen eftersom det skulle innebära att jag måste boota om och under tiden inte kan köra MOS, alltså helt värdelöst för mig.

Det man oftast har sin dator till är ju IRC, kolla hemsidor och lyssna på musik, och det är precis vad jag gör med Pegasosen. Om jag stöter på nån sida som inte funkar har jag ju alltid PCn med Windows bredvid, så mig kvittar det om JAVA och sånt saknas just nu.

Den absolut största anledningen till att MorphOS är så bra är att jag kan köra DOpus Magellan på det, annars vore det inte i närheten så bra, men det gäller AmigaOS också. Filhantering är ändå något som man sysslar med hela tiden när man slänger filer hit och dit och packar upp arkiv, och DOpus har ju faktiskt ingen motsvarighet som jag sett iaf Smile

Men sen är ju allt annat så underbart snabbt och effektivt. Det är lätt att förstå precis som AmigaOS, och man har koll på vad de felsta filerna i systemet gör. Sen är det ju trevligt att det går att konfigurera så mycket iom att det är baserat på MUI Smile Jag har ju mina dödskalle-stängknappar som jag brukar tjata om, för de är så grymma Wink

Men jag är rätt så öppensinnad datoranvändare, så jag är väldigt irriterad på folk som säger att Windows suger och det här och det där är skräp, för det stämmer inte. Windows är rätt ok för det mesta och duger fint som startmeny för mina spel, hehe. Och jag har en server som kör Linux i garderoben, så jag har testat det mesta, men MOS är ju så mycket trevligare än allt annat jag provat så Peg'en är ju iaf min huvuddator.

Angående RC5 så har utvecklarna MOS 1.5 som det skrevs här ovan. Men just att RC5 går snabbt står förklarat på dnet's hemsida. Det är en rotate-instruktion i processorn som gör det, som jag sa.

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
T1k
Post subject:   PostPosted: Mar 08, 2004 - 23:18
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 04, 2004
Posts: 55
Location: Stockholm
BlackEagle wrote:
Den absolut största anledningen till att MorphOS är så bra är att jag kan köra DOpus Magellan på det, annars vore det inte i närheten så bra, men det gäller AmigaOS också. Filhantering är ändå något som man sysslar med hela tiden när man slänger filer hit och dit och packar upp arkiv, och DOpus har ju faktiskt ingen motsvarighet som jag sett iaf Smile

Magellan regerar. Lätt. Tufft att det funkar i MOS Razz
Men, jag hajar inte riktigt... om jag inte fått allt helt om bakfoten så körs ju Amigaprylar i en s.k. Abox i MOS....hur....alltså.....hur går det till egentligen? Du kan inte köra i wb replacement mode då förmodar jag?

BlackEagle wrote:
Men sen är ju allt annat så underbart snabbt och effektivt. Det är lätt att förstå precis som AmigaOS, och man har koll på vad de felsta filerna i systemet gör. Sen är det ju trevligt att det går att konfigurera så mycket iom att det är baserat på MUI Smile Jag har ju mina dödskalle-stängknappar som jag brukar tjata om, för de är så grymma Wink

Coolt, du råkar inte ha några screenys? Smile

BlackEagle wrote:
Men jag är rätt så öppensinnad datoranvändare, så jag är väldigt irriterad på folk som säger att Windows suger och det här och det där är skräp, för det stämmer inte. Windows är rätt ok för det mesta och duger fint som startmeny för mina spel, hehe.

Jo, jag använder min PC till två saker:

  • Unreal Tournament (99%)
  • Surfning (1%)

Inte så kreativt, men i ärlighetens namn så blir jag inte ett dugg inspirerad att göra något när jag startar upp windows.
Minns på gamla goda tiden, då startade jag Amigan och om jag inte hade något specifikt att ta mig för så satt jag och utforskade själva AOS och skrev små kul arexx-script, som kanske inte gjorde särskilt avancerade saker, men grejen e att själva operativsystemet var som en lekplats.
/me saknar den känslan.

BlackEagle wrote:
Angående RC5 så har utvecklarna MOS 1.5 som det skrevs här ovan. Men just att RC5 går snabbt står förklarat på dnet's hemsida. Det är en rotate-instruktion i processorn som gör det, som jag sa.

Jo jag vet, Piru skrev ju:

Please note that this only means RC5-72 is faster, in generic functions all(?) these CPUs beat PowerPC 7447 1000MHz hands down! The "KKS 7450" core is Altivec vector unit optimized.

Men det är ändå coolt, och jag tycker man kan skryta om det med gott samvete :]

_________________
Mind - Universe - Mind - Universe
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Mar 09, 2004 - 20:27
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Unreal Tournament går varmt här ibland också Smile Det är den enda 3D-shootern jag spelar på PCn numera.
Jag har ett gäng bilder på Pegasosen och MorphOS här: http://monna.and.thegang.nu/anders/peg2/

Njae, WB replacement kör man ju inte, och eftersom det fortfarande är fel på ikon-visningen i DOpus (klarar ju inte PNG-ikoner), så kör jag DOpus som ett litet fönster i ena hörnet av skärmen, som jag har till att öppna listers med. Men jag hade nog inte kört det som ersättning helt ändå, med tanke på att man bara kommer åt inställningarna via Ambients meny just nu, det är ju inte separata program som på AmigaOS.

Och självklart ska man skryta med RC5-knäckning, det lockar alltid lite folk Smile

Jag har väl inte så värst stor motivation till programmering heller nuförtiden, var mest när jag hade läxor och labbar på universitetet. Det är ju Deniil som gör mest program, och Develin har ju haft mycket fritid att programemra på nu. Jag bara hänger med som den alltid optimistiske PR-farbrorn liksom, hehe. Nån ska ju vara det med.

Men visst känner jag att jag iaf borde fixa så mitt enda släppta program CD-Worm funkar med ljud och snyggare grafik i MOS, får hoppas att jag orkar ta tag i det nån helg. et är väldigt kul att programmera i AmigaE, men man får väl vänja sig med C om man vill utnyttja PPC bra...

Oj, vad jag skriver nu igen, men jag är ju trots allt nästan otäckt nöjd med min Pegasos II, och säger det ofta och gärna till folk på irc Smile

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 17, 2004 - 06:56
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
jag kan väl säga att vi passerade AmigaOS ppc nyss..


PowerPC/MorphOS 112,332 3,179 here we go!
PowerPC/Amiga OS 110,073 278 Strike!

http://www.morphos-news.de/guides/rc5-72/dnet-mos-stats.php

så då får vi väl mos 1.5 idag då..
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Mar 17, 2004 - 07:25
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Underbart, nu kan jag äntligen börja tjata om en fungerande G++ igen Very Happy

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 17, 2004 - 08:14
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
haha jo.. en fungerande c++ kompilator vore inte fel.. För då skulle man kunna porta ännu mera program o spel från linux världen..

Försökte porta ett men det gick inge bra då c++ kompilatorn sade upp sig efter en stund o började klaga på iostream.h
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Mar 17, 2004 - 15:46
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Lisardman:

Haha, den där statistiken ser ju faktiskt riktigt lovande ut Wink Mos kommer nog ligga bra till om det fortsätter, hoppas det gör det nu bara.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jun 23, 2004 - 08:06
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Image
http://distributed.pegasosforum.de/

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Jun 28, 2004 - 15:57
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Trevligt Smile Fast jag håller mig nog kvar i Amiga Team iaf.

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Jun 28, 2004 - 18:37
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
http://stats.distributed.net/team/tmsummary.php?project_id=8&team=200

Är det detta du tänker på? Har jag inte sett innan, ligger ju faktiskt väldigt bra till.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo