www.pegasos.org :: View topic - Pegasos som öppen OEM-plattform
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
ironfist
Post subject: Pegasos som öppen OEM-plattform  PostPosted: Mar 04, 2004 - 23:02
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
"Äntligen!", som vår rosa vän Fylking skulle sagt.

I denna länk kan ni läsa om BBRV:s tankar
om att göra det möjligt att OEM-tillverka Pegasos,
allt för att skapa konkurrens och på så vis pressa
priserna och utveckla hårdvaran. Något i stil med
x86-marknaden. Om detta går igenom och andra
företag visar intresse för det kommer jag bli mycket
glad. Kanske ska vi gamla Amiga-vänner äntligen
få en hårdvara som tillverkas av fler företag än
vi kan räkna till.. eller nästan i alla fall. Smile
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
T1k
Post subject:   PostPosted: Mar 05, 2004 - 00:00
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 04, 2004
Posts: 55
Location: Stockholm
Det skulle inte vara helt fel Smile

_________________
Mind - Universe - Mind - Universe
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 05, 2004 - 04:59
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
och är man inte heller så beroende av att ett företag. ifall det går i KK så finns det fortfarande hårdvara att tillgå.. Jag tror starkt att PPC plattformen kommer att bli större. John C Dworak sade nått bra iaf... Wink
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 05, 2004 - 18:41
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Kul att folk i forumet ser dessa möjligheter med Pegasos Smile

Jag har försökt framföra till många liknande idéer, men i Amiga-forum är det väldigt svårt, eftersom folk bara hela tiden pekar på vad som står på kartongen i princip...

Detta är någonting jag själv blivit väldigt överraskad av att det skulle bli en sådan otroligt spinneri och utveckling av detta och vändning inom Amiga-communityn och bland användare som det har blivit av detta.

Jag visste innan Pegasos skulle lanseras, att det fanns grund för motsättningar, men inte till den milda grad som det visat sig sedan Pegasos började komma ut. När det tom går så långt att en grupp användare kan säga till en annan grupp användare att ni inte är välkomna att komma till 'vår träff' när man de facto har gemensamma intressen, då finns det inga gränser längre.

Pegasos med MorphOS är ju vad vi som vet vad det är och ser ett mycket trevligt nytt system, och vilket är skapat av människor som under flera gått i spetsen med Amigan och gjort de vassaste och bästa expansionerna i form av hårdvara och mjukvara som kommit ut till Amigan.

Tack vare deras kunskaper och hårda arbete har de nu skapat ett helt eget nytt system med Pegasos och MorphOS, och vilket jag själv tycker känns inspirerande och läckert och också gillar skarpt.

Det är i grunden annorlunda och fräscht, oerhört responsivt, och har en speciell känsla. Det är någonting jag själv ser framemot att kunna använda i många år, och fortsätta vara delaktig i.

Men det tar inte slut där, det finns många fler möjligheter med Pegasos än just MorphOS. Bl.a de möjligheterna som bbrv skissar på här. Dvs att hårdvaran är öppen och kan komma att tillverkas och användas för många olika syften, eller för samma syfte men med olika manufaktörer.

T.ex Linux-system baserade på Pegasos-hårdvaran med enbart passiv kylning kan erbjuda en mycket stabil, kostnadseffektiv och strömsnål plattform som kan användas för olika uppgifter i många olika sammanhang och uträtta tjänster under många år utan i princip något underhåll.

Det kan också innebära att vi får se mer av PPC-hårdvara, och framförallt av Pegasos om olika intressenter är intresserade tillverka hårdvaran under olika former av licensavtal.

Jag vill ändå redan nu säga eller påstå att en Pegasos-dator inte är dyrare än vad en vanlig PC-dator är.

För c.a 8-9000:- inkl moms får du en mycket kompetent Pegasos, som jag anser väl står sig prestandamässigt med en PC för samma summa pengar.

Lägg därtill att du också får med MorphOS med Pegasos, så har du ytterligare en faktor till att Pegasos erbjuder något extra.

Vad jag funderat mycket på, och skulle vilja ställa frågan öppen här, är hur kan man enkelt kan få ut ovan publikt. Det är som jag känner väldigt många begrepp och termer som ligger djupt rotat, och som kräver väldigt mycket arbete att försöka få fram det man vill säga.

Datorvärlden är väldigt PC-inriktad, och det är nästintill ogenomträngbart som det känns. Människor är väldigt hårt knytna till sina begrepp och sätt att tänka, och att försöka öppna för andra sätt att tänka är inte lätt.

Pegasos-systemet med sin PPC står för effektivitet - och kostnadseffektivitet - och många olika möjligheter, men det är mycket svårt nå ut med detta.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Mar 05, 2004 - 20:14
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
gunne wrote:
Men det tar inte slut där, det finns många fler möjligheter med Pegasos än just MorphOS. Bl.a de möjligheterna som bbrv skissar på här. Dvs att hårdvaran är öppen och kan komma att tillverkas och användas för många olika syften, eller för samma syfte men med olika manufaktörer.


Var inte IBM först ute på detta med sin CHIRP lösning? Ritningarna finns väl fortfarande på deras hemsida för alla o ladda ner och förbättra.


gunne wrote:
Lägg därtill att du också får med MorphOS med Pegasos, så har du ytterligare en faktor till att Pegasos erbjuder något extra.


Som MorphOS är idag, så kan jag inte påstå att det är mycket att hänga i granen, oavsett vad som folk har kört innan på sin dator, må det vara Microsoft Windows eller MacOS/X, så kommer MorphOS att vara ganska så simplet och sakna ganska mycket funktionalitet. Givetvis så har MorphOS blivit bättre med versionerna, men det kommer fortfarande ta ett tag innan det är upp i samma nivå som Microsoft Windows eller MacOS/X, vilket är vad många desktop användare vill ha, sen så får vi ju inte glöma bristen på up2date mjukvara, men givet vi får hoppas på det bättre...


gunne wrote:
Vad jag funderat mycket på, och skulle vilja ställa frågan öppen här, är hur kan man enkelt kan få ut ovan publikt. Det är som jag känner väldigt många begrepp och termer som ligger djupt rotat, och som kräver väldigt mycket arbete att försöka få fram det man vill säga.


Jag tror att operativsystemet måste vara up2date till vad de andra operativsystem är idag, sen krävs även bra mjukvara som användaren kan använda sig av, när detta finns, då finns det en bra möjlighet att visa vad ett PPC system klarar av.

Som jag ser det, så för tillfället så är det bara nostalgiker som är intresserade och de som har specifika krav på hårdvaran, fram tills det finns bra operativsystem med god mjukvarubas, så ser jag inte att det kommer att flockas mycket vanliga användare.

Vet att vissa kommer att tycka att jag låter negativ, men det är en del av verkligheten, se bara på MorphOS¸ saknar bland annat bra webläsare, Linux på Pegasos är inte lika stabilt som x86 och en del program fungerar inte på PPC.
Det behövs att få programmerare att hoppa på och börja programmera mer för PPC, när vanlig folk ser att vissa programvaror kommer först till PPC maskiner och kanske inte äns kommer till x86, då kommer vi se en folkvandring.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
T1k
Post subject:   PostPosted: Mar 05, 2004 - 22:08
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 04, 2004
Posts: 55
Location: Stockholm
Jag måste säga att jag har en mer positiv syn på det hela än Trizt.
Det är väldigt många som är urtrötta på Windoze. Nästan oberoende av vilken hårdvara man har så känns det alltid segt. Det är fullpumpat med "features" som en vanlig användare inte ens kommer i närheten av att använda innan nästa version av Windows är ute.
Mac kanske är bra men jag vägrar använda en dator där det är standard med EN knapp på musen Razz

För övrigt är det inte tal om att helt ersätta PC'n, som det ser ut idag går det inte. Men framöver, om/när företag faktiskt får upp ögonen för Pegasos och/eller MorphOS, så kan det ändras väldigt fort.

Att kunna köra linux på pegasos är nyckeln som förhoppningsvis får folk att våga satsa. Linux är ju ganska populärt nu för tiden om man säger så.

Det var mina två cent Smile

_________________
Mind - Universe - Mind - Universe
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Mar 06, 2004 - 05:24
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Inget OS är ett färdigt OS innan ett native TCP-stack finns inbyggt.

Det fanns ju t.o.m i QNX som i övrigt inte var fullproppat med finesser.. Smile
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 06, 2004 - 08:50
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

CHRP - Common Hardware Reference Platform

Det finns väl fortfarande på ritbordet ?

Kommer ihåg det var ganska så mycket diskussion om denna i olika forum för ett antal år sedan, bl.a på Petros tid Smile

Fortfarande vill jag påstå att Pegasos är den enda PPC-plattformen som kommit ut, förutom då Apple.

bplan har ju t.ex nu också designat om sin hårdvara, och kommit ut med en helt ny hårdvara designat kring ett ett annat nordbryggschip än vad de första Pegasos var, vilket jag anser vara mycket strongt gjort av ett så litet företag som bplan.

Det visar på att man har kunskap, och att man är mån om att göra något kvalitativt.

Med de nyaste Pegasos, ifrån produktionen i Februari, har man också gjort förbättringar i firmware, nu v1.1. Man levererar också en ny boot.img med, vilket jag själv iofs inte vet exakt vad skillnaden med den förra är. Bara noterade att det var en ny. För varje steg man tagit har jag sett att man tillfört någon ny förbättring, ibland stora steg, ibland ett litet steg.

Jag vill inte klassa Pegasos som en inkompetent plattform, tvärtom som en mycket kompetent sådan, och bplans arbete som mycket kompetent.

Ang MorphOS:

Jag vet inte riktigt hur du/ni menar med att MorphOS inte är mycket att hänga i granen. Givetvis kan man klassa ner det om man vill och säga t.ex att det bara är något slags retro-grej, eller att iom att MorphOS finns till Pegasos, så är också Pegasos som sådan inkompetent eller någon slags gammal retro-grej enbart avsedd för ett fåtal gamla nostalgiker.

Och MorphOS saknar också TCP-stack, vilket då givetvis får den effekten att Pegasos är än mer värdelös.

Nej, det är nog bäst att glömma detta med Pegasos, och kasta de som finns till återvinningen, och klassa hela projektet som ett fullständigt misslyckande och låta gå till historien som ett totalt misslyckat projekt.

Nja..

Som jag känner det, så är det inte så jag känner inför Pegasos eller MorphOS för den delen, tvärtom ser jag en framtidsbild.

Jag tror att det skall finnas en plats för Pegasos, och är helt övertygad om att det finns.

Många människor är intresserade av alternativ, och att det finns valmöjligheter. MorphOS är ett nytt tillskott, och som kommer med Pegasos.

Det som är svårt är att nå ut med detta, och hitta bra platser och forum att nå ut i etern. Men det skall nog gå det också.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Mar 06, 2004 - 09:06
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
gunne wrote:
Hej

CHRP - Common Hardware Reference Platform


CHRP är bara en generell standard. Det handlar om hur man kommunicerar med delar av hårdvaran på moderkortet. Pegasos följer CHRP standarden. Apple har en egen standard. Innan CHRP så fanns det en som hette PReP (PowerPC Reference Platform).

Quote:

Med de nyaste Pegasos, ifrån produktionen i Februari, har man också gjort förbättringar i firmware, nu v1.1. Man levererar också en ny boot.img med, vilket jag själv iofs inte vet exakt vad skillnaden med den förra är. Bara noterade att det var en ny. För varje steg man tagit har jag sett att man tillfört någon ny förbättring, ibland stora steg, ibland ett litet steg.


Förmodligen innehåller den nya boot.img:en enbart kod för att läsa den nya firmwaren. MorphOS använder ju en microkernel så det är inte så mycket intressant som behöver göras i den filen.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 06, 2004 - 09:50
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
dholm:

Tack för ditt klargörande ang CHRP.

Kan också då nämna att det nu verkar gå läsa alla former av partitioner i från smartfirmware, inkl PFS & Linuxpartitioner. Har bara gått att läsa första partitionen tidigare vad jag minns.

Gunne, som just fått maskinen med boota med scsi-kortet i Smile, tack kozz !

Det vart tvunget att ha en cd-skiva i cd-driven Confused Två timmars arbete igårkväll med försök bortkastat.

Nu återstår testa om scannern går fint använda. Den hittas fint i systemet, och även i smartfirmware i vartfall.

Btw, någon som vet varför boot.img numera är gunzippad ? Vart inte så med de första.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Mar 06, 2004 - 11:38
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
T1k wrote:
Jag måste säga att jag har en mer positiv syn på det hela än Trizt.
Det är väldigt många som är urtrötta på Windoze. Nästan oberoende av vilken hårdvara man har så känns det alltid segt. Det är fullpumpat med "features" som en vanlig användare inte ens kommer i närheten av att använda innan nästa version av Windows är ute.


Jag har itne sagt att microsoft har en bra produkt, men däremot så har den en uppsjö av "bra" mjukvara, titta på MorphOS, saknar tcp/ip stack, saknar office packet, saknar en duglig webläsare, saknar populära spel. (Vist funkar de gamla Amiga sakerna, men då får man en del buggar och utdaterad mjukvara).

Det är sånna saker som behövs för att folk ska kunna börja ordentligt lyssna till de andra argumenten, de som igenligen är vikitga. Hur många nöjda användare tror du det skulle vara ifall man säljer PPC platform till dem och de inte kan göra ett skvatt, de kommer aldrig att rekommendera systemt till sina vänner och kommer aldrig att köpa.

Det är en helt annan reaktion om det nu hade funnits allt det dära i mjukvaruväg, de kan göra vad de alltid har gjort på datorn och råga på allt så fungerar saker o ting snabbare o lättare, då blir det ju possitiva ord till grannen och grannens nästa dator blir kanske inte en x86:a med Microsoft Windows XXXXP.


T1k wrote:
Mac kanske är bra men jag vägrar använda en dator där det är standard med EN knapp på musen


Håller med här och tycker prisbilden på en Mac är lite väl myjje... sen ska du ju köpa ett grafikkort... oj, det blev dyrt...


T1k wrote:
För övrigt är det inte tal om att helt ersätta PC'n, som det ser ut idag går det inte. Men framöver, om/när företag faktiskt får upp ögonen för Pegasos och/eller MorphOS, så kan det ändras väldigt fort.


Självklart så går det inte bara o komma in på markanden o tro att man får 60% av den, nej, det är en lång väg att gå och det gäller att satsa på mjukvara till MorphOS, för att den ska ha changs att slå igenom. Ett steg kanske skulle kunna vara att minska ner arbetet med abox delen och börja satsa på qbox, så att man kan göra de riktigt "bra" programmen.


T1k wrote:
Att kunna köra linux på pegasos är nyckeln som förhoppningsvis får folk att våga satsa. Linux är ju ganska populärt nu för tiden om man säger så.


Linux är populärt bland folk som kan lite, men för "vanligt" folk som inte kan så mycket om datorer så kan det vara lite bökigt och sen har vi ju alla myter om att linux e så avancerat så att man måste ha läst datavetenskap i 10 år innan man klarar av det. Linux har ändå lyckats få ett uppsving, men det är ju mestadels på x86 sidan där man har satsat väldigt mycket. Det ser inte ut som Mac användare byter så mycket till Linux, de har ju Darwin, så de får lite av allt, vilket leder till att PPC linux är efter, åter igen så skulle det behövas fler programmerare.

Det är inget fel på hårdvaran, men stor prist på folk som programmerar, så för att PPC (linux/morphos eller nåt annat) ska lyckas slå sig fram, så gäller det att locka programmerare att satsa på PPC, nått som skulle kunna vara bra för Genesi, är ju att muta olika programmerare med en Pegasos mot att de portar sina program till LinuxPPC/MorphOS, för vissa kanske det rör sig mer eller mindre ett par bugfixar o omkompilering, för andra kan det bli mer, men jag tror att intresset för PPC skulle kunna öka på så sätt. Vi får inte heller glömma att detta kan ha dåliga följder för Genesi, att de ger bort för många maskiner och ekonomiskt förblöder.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 06, 2004 - 13:26
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej igen

Kan meddela att scannern fungerar fint med ScanQuix. Både version 4 & version 5.

STFax fungerar också utmärkt. Så snart kan man lägga bort Amigan totalt, och helt ersätta den med Pegasos. Är några program till jag använder på Amigan fortfarande.

Och trizt igen, och mjukvara till MorphOS.

Jo, det skulle givetvis vara kul om man kunde säga att det finns ett större eller jämbördigt mjukvaruutbud till MorphOS med Windows.

Det kommer dock aldrig hända tror jag.

Dock tycker jag att det finns förvånansvärt mycket mjukvara till MorphOS. Och lägger man därtill alla Amigaprogram, gamla eller nya, så ökar mjukvarubasen av program man kan använda.

Med paketet Super Bundle, får man nästintill gratis ett mycket kompetent programpaket. Att säga att det är värdelöst skräp håller jag inte med om.

Naturligtvis skulle jag också vara vän av att saker forcerades fortare fram. Det skulle dock tror jag kosta rejält, och ingenting som jag tror någon på denna jord kan lägga upp eller ställa upp på.

Hur man skall få folk, och kunnigt folk till plattformen, är väl det som man får grunna på, samt hur man fortsättningsvis når ut i etern, utan att det behöver kosta miljontals kronor.

Detta att ge bort maskiner, som Genesi och bplan gjorde ett tag, tror jag är ganska så bortkastat. Många av dem som då fick maskiner har överhuvudtaget aldrig använt dem till någonting vad jag förstår, och kommer troligtvis aldrig heller göra så.

De som köpt använder de däremot.

Jag har förståelse för att Genesi & bplan gjorde så, eftersom hårdvaran då inte var bra, och istället för att kasta den i återvinningen, kunde man ge bort den.

Man bytte ju också ut gratis för dem som köpte då.

Det är pengar, och investering som man skulle kunna säga gått rätt i sjön, men inte riktigt ändå. Man lärde sig en del, och det är också så att någonting av det kan ha kommit till nytta för den bättre produkten vi har nu.

Nu kommer man inte ge bort något mer gratis, om jag uppfattar signalerna riktigt. Det kan också vara så, att ge bort något gratis kan slå negativt tillbaka, och troligtvis kanske det är så i större utsträckning än vad man tror.

Det kan kanske också verifieras i Super Bundle. Eftersom det är billigt, så kanske det uppfattas som skräp, och ingenting. Det är lite synd, eftersom andemeningen med Super Bundle var att försöka börja bygga just ett kompetent mjukvarupaket för MorphOS som skulle tillföra något till användaren och till MorphOS, utifrån de resurser och möjligheter som existerade för stunden.

Kan också nämna att det verkar som att klockan sätts rätt nu, om det kan vara den nya boot.img, även med de Pegasos II, som är från December-produktion.

Tidigare vart man ju tvungen köra Setclock Load.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Mar 06, 2004 - 18:52
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
gunne wrote:
Dock tycker jag att det finns förvånansvärt mycket mjukvara till MorphOS. Och lägger man därtill alla Amigaprogram, gamla eller nya, så ökar mjukvarubasen av program man kan använda.


Det finns ett litet problem med en del programvaror, de funkar inte helt 100%, typ FinalWriter som får fel färger på pekdon som gör att man inte ser den när man är i själva "sidan".
Andra behöver lite små trick för att fungera... Det är sånna saker som en ny användare inte kommer att gilla.


gunne wrote:
Med paketet Super Bundle, får man nästintill gratis ett mycket kompetent programpaket. Att säga att det är värdelöst skräp håller jag inte med om.


De som är värda något är nog ProStation Audio Titanium, fxPAINT Lite, fxSCAN Lite och VHI Studio Lite. fxPaint är ju inte min favorit program.


gunne wrote:
Hur man skall få folk, och kunnigt folk till plattformen, är väl det som man får grunna på, samt hur man fortsättningsvis når ut i etern, utan att det behöver kosta miljontals kronor.


Jo, det är det viktigast för tillfället, att satsa på detta tycker jag har långt större prioritet än att få vanliga endusers. Om man får till en del utvecklare och sen satsa på endusers när man har nått att visa upp, mer än "Amiga Classic compability" och "linux ports". Jag menar itne att det är nått fel på dem, men det är som jag ser det inte grund för varför en vanlig nisse på gatan skulle välja Pegasos över en x86:a.


gunne wrote:
Detta att ge bort maskiner, som Genesi och bplan gjorde ett tag, tror jag är ganska så bortkastat. Många av dem som då fick maskiner har överhuvudtaget aldrig använt dem till någonting vad jag förstår, och kommer troligtvis aldrig heller göra så.


Som jag uppfattade så var det mer frågan om folk som "ville ha en" och som tiggde om datorer än att Genesi leta upp till vilka man skulle ge en maskin till. Men givetvis, så är folk som köper av egen fri vilja mer motiverade en de som får en gratis.

Här hade kanske det varit plats o ge en maskin typ till GentooPPC, eftersom den "förre" kernel nissen där inte ville inkludera patchar som han inte kunde testa, detta kanske hade kunna göra att Linux till Pegasos hade utvecklats lite snabbare.


gunne wrote:
Kan också nämna att det verkar som att klockan sätts rätt nu, om det kan vara den nya boot.img, även med de Pegasos II, som är från December-produktion.

Tidigare vart man ju tvungen köra Setclock Load.


Hmm... har bara använt mig av system inställningsprogrammet för att sätta tiden, förutom nu på skottdagen, så allt blev fel, då använde jag GeekGadget date, som klarade av att visa datumet rätt.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 06, 2004 - 21:52
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej igen Smile

Finalwriter:

Välj, öppna ny skärm - samma som workbench

Fungerar utmärkt här i vartfall. Ger rätt färg på markör och allting.

Super Bundle:

Det är enbart gedigna programtitlar du räknar upp här. Lägg därtill ImageFX Lite med PPC-modul, och några spel + att det är planerat tillkomma fler titlar för Pegasosägaren.

Mycket generöst tycker jag att få allt detta bara genom att köpa en Pegasos.

Men återigen kanske det enbart får en negativ effekt på MorphOS, Pegasos och för utvecklarna och för Genesi trots att andemeningen med det är något helt annat, jag är väldigt osäker i detta. Jag hoppas att detta i längden skall innebära något positivt för användaren och också givetvis för utvecklarna och för MorphOS och Pegasos.

Jag är också väldigt tveksam till att ge bort någonting även till utvecklare. Det finns ett gammalt talesätt som heter, bytt är bytt och kommer aldrig igen. Dvs du kan aldrig förutsätta att få något tillbaka av någon genom att ge bort något till någon. Ger man bort en sak, så har man gett bort den och det är inte mer med det. Möjligtvis är det bättre att ha maskiner tillgängliga för att låna ut, under en begränsad tidsrymd, till den som vill utveckla något eller driva något projekt. Det skulle kunna innefatta att när projektet är klart, kan man få köpa maskinen för ett symboliskt belopp alternativt lämna tillbaka. Den som utvecklar skall få tillbaka något ur sitt eget arbete, det är så som jag känner det, och inte genom att man får någonting till skänks av någon annan.

Jo, det med skottdagen var lite knepigt.

[url=http://www.ggsdata.se/Pegasos/Bilder/PC Magazine - Apr-06-04.pdf]En artikel för den som tycker kul läsa[/url]

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Mar 06, 2004 - 22:00
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Que? Skottdagen?

Är det nåt strul med Pegasos 2 eller? För jag har inte ens tänkt på
problemet med skottdagen förrän nu så jag kontrollerade snabbt i
Time och där var datumet rätt. Såg även på februari månad att 29
dagar var ifyllda..
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo