www.pegasos.org :: View topic - MOS + Ljud = hackande ljud
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 08, 2004 - 21:45
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej lisardman

De sakerna du nämner är orsakat av just att du har det grafikkortet i kombination med en Pegasos 1.

Hade du haft t.ex ett Radeon 7000, hade du med din Pegasos 1 troligtvis inte uppfattat någon ljuddistortion med din Pegasos 1 i MorphOS, eftersom det bara är om man stressar väldigt hårt man kan få fram det med den nuvarande Radeon drivrutinen med Pegasos 1.

Om du inte vetat om, det du nu vet, hade du kanske aldrig känt att du upplevt det överhuvudtaget. Nu när du vet om det, är det större chans att du om du byter till Radeon 7000 att du försöker stressa fram det, för att se om du kan få fram det, det är i vartfall vad jag tror.

Detsamma med Linux. Hade du haft ett Radeon 7000 ifrån början hade du kunnat använda 24bit display i X meddetsamma, och du hade troligtvis inte uppfattat det som ett problem.

Om du söker lite på yahoo eller google om detta med Voodoo4 och Linux, så kan du läsa att det även är folk med andra datorsystem som också får detta problem med färger med Linux och 24bit i X. Så det är inte specifikt med just Pegasos när det gäller just detta.

Vi har diskuterat många av dessa saker på epostlistor mellan t.ex återförsäljare av och till.

Och detta riktar sig nu inte till dig, utan är rent allmänt, vilket jag vill betona mycket noga.

När vi började sälja Pegasos (och likaså då AmigaOne), så var det en del som i princip tyckte;

Jag kommer inte att sälja Pegasos förutom att kunden/köparen också köper minne + grafikkort t.ex. Därför att om kunden bara köper moderkort, så kommer många prova med alla slags möjliga olika minnen t.ex, och systemet kommer garanterat fungera sämre pga av detta, vilket de då kommer tala om för andra, att systemet fungerar uruselt. Eller de kommer att prova med olika grafikkort vilka de råkar har liggande, vilket likaså kan innebära att systemet fungerar sämre... osv...

Köper inte kunden dessa saker samtidigt kan vi inte sälja. En del ville att alla skulle handla likadant.

Jag har väl själv aldrig varit riktigt varit inne på den linjen att göra så, utan det är alltid kunden som avgör vad man vill köpa så att säga.

De första Pegasos som kom ut, Pegasos 1, vart utan Aprilchip. De bytte Genesi och bplan sedan ut helt gratis till Pegasos 1 med April2-chip, vilket fixade en del problem med Articia-chipet.

Alla kunder går givetvis inte då att få itag på direkt, varför det blir kort kvar ute på marknaden ändå. En del har kanske sålts i andra hand, en del hör av sig ett halvår senare osv...

Senare bestämde sig genesi och bplan att helt överge Articia, och istället satsa på Marvell som nordbrygga. Vilket jag tror är ett helt riktigt beslut, och vilket har framtiden för sig.

Och mycket riktigt försvann en del små problem direkt med Marvell-chipet.

Genesi och bplan bestämde sig nu också för att Pegasos 1 (utan april-chip, eller med April1-chip) får inte återförsäljas i andra hand, utan skall skickas tillbaka till bplan för kassering eller för annat ändamål. Däremot kan Pegasos 1 med April2-chip som tas i inbyte återförsäljas till ett billigt pris, vilket man hoppas på kan innebära det att den som vill prova en Pegasos för en billig peng kan göra så. Pegasos 1 med April2-chip är ju inte lika bra som en Pegasos II. Och vissa saker går inte göra med dessa Pegasos 1 med April2. T.ex TV-kort går inte använda tillsammans med ett AGP grafikkort.

GGS-Data säljer dessa Pegasos 1 med April2, för 1750:- inkl moms. En Pegasos II med G3 kostar 3458:- inkl moms.

Men det kanske är dumt att göra så ?

Det kanske vore bättre att istället kassera även dessa Pegasos 1 med April2-chip. Då det finns vissa begränsningar med dessa kort, och det kanske blir så att pga detta folk lätt får en en negativ bild ? Det är alltid svårt att ta sådana beslut.

Vad vi nu vill försöka göra med Pegasos II är att försöka satsa bl.a på att tidigare Amiga-användare som är intresserade i en ny maskin skall vilja kika på maskinen och systemet. Det är ett mycket trevligt system för den som gillat Amiga tidigare, och vill kika framåt mot ett nytt system med en framtidsbild och som ger god känsla och feeling och med siktet framåt. I mitt tycke gör Pegasos II det. Och jag tycker själv det är en mycket trevlig plattform, och människor runtomkring är också väldigt duktiga och hjälpsamma och kul att ha kontakt med.

Det är ju också en grupp av människor som tidigare gjort många av de bästa tillbehören och mjukvara till Amigan som iom Pegasos och MorphOS nu skapat sitt eget och nytt system. Och vi hoppas att de som väljer att gå för en Pegasos skall få en positiv upplevelse, och så positiv att man också kanske rentav rekommenderar sin gode vän att också gå för en Pegasos.

Dessutom försöker vi nå ut till andra grupper av människor, och Pegasos II är en multios-plattform.

För att försöka sammanfatta, vi försöker skapa en marknad för Pegasos.

Priset på en Pegasos matchar också i stort sett vad en ordinär PC kostar, och lika mycket som t.ex tidigare ett acceleratorkort till en amigadator kostade.

GGS-Data erbjuder t.ex en komplett maskin, Pegasos II G3, om vi väljer den billigaste för c:a 6000:- inkl moms. Det är ett konkurrenskraftigt pris för vad man får, om man är intresserad av en Pegasos. Och vi kan också erbjuda kraftfullare maskiner upp till 10000:- inkl moms.

Det som demonsterades nu i helgen med MorphOS 1.5 i Bremen var t.ex med också 3D-support för Radeon-kort i MorphOS.

Dvs utveckling fortskrider. En del tycker säkert att det skulle forceras mer. Men även om det ibland synes ta tid, så sker utveckling, och det är också bara genom att få fler användare till plattformen utvecklingen kan ta än mer fart.

Långt brev...

Och ha det så bra.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Mar 08, 2004 - 22:25
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Det är inte alls dumt att sälja Pegettor billigt. Smile

Jag tycker att 1750kr är ett alldeles perfekt pris för ett moderkort+CPU.
Det är ju vad man får ge på x86-sidan, OK att de inte är beg men ändå.

Förhoppningsvis (och troligen) kommer alla äldre Pegettor att stanna kvar
som webservrar och liknande när fler och fler uppgraderar i framtiden.

Apache på 600mhz PPC flyger..
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 09, 2004 - 04:22
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
det är bra att sälja pegettor billigt.. Wink

Alltså ett Radeon 7000 (AGP?) kommer att fungera bra om man inte forcerar fram ljud buggen?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 09, 2004 - 06:53
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Jo, det är ju ett utmärkt användningsområde för Pegasos. Och vi har återigen fått in någon Pegasos 1 April2 om någon skulle vara intresserad Wink

Jodå, Radeon 7000 fungerar utmärkt, i vartfall de vi säljer.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 09, 2004 - 07:19
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
då får det bli ett Radeon 7000 framöver sen..
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 09, 2004 - 07:38
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Du kommer nog inte bli missnöjd med det i vartfall tror jag. Och om jag inte misstolkar helt, så kommer det även bli supportat med Rave 3D när det kommer ut senare.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Mar 09, 2004 - 09:31
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
lisardman wrote:
det är bra att sälja pegettor billigt.. ;)

Alltså ett Radeon 7000 (AGP?) kommer att fungera bra om man inte forcerar fram ljud buggen?


Jag har en R7500 (AGP) i min maskin, den nya Radeon drivisen (vilket jobb det var att få tag på den, den officiella vägen för P1 ägare, men nu går den att ladda hem från ftp:n).

Jag har inte lyckats återskapa ljudbuggen.

Med den gamla drivisen så behövde jag bara kaya spela en mp3:a och ha V öppen med litet fönster o man scrolla snabbare än normal scroll så blev det problem.

Med den nya drivisen så kan jag ha mplayer spelandes på en film, kaya spelandes på en mp3 låt, directory opsu jobbandes på egen skärm, V så strot som möjligt (låter halva mplayerfönstret synas) med en bautastor sida med animerade gif-bilder, scrollandes så snabbt att MorphOS inte hinner med (scrollningarna lagras i bufferten), så har jag inte lyckats få ljudet att bugga ur.

Vet att vissa har rapporterat att de har små ljudproblem vid extrema tillfällen.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 09, 2004 - 09:34
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
det låter bra det.. Det är tillomed så att jag funderar på att sälja min Ultra1:a pga. detta...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 10, 2004 - 08:35
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
snabbt o lustigt så kom det nyss en kompis till mig o erbjöd sitt voodoo3 agp. Uppstår ljudbuggen på detta kort?

iaf så kommer nog linux att funka på peggen oxo..
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 10, 2004 - 09:00
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Det kan nog vara lite lurigt med ljudbuggen i MorphOS, iom det är AGP. Men du kan ju ev försöka fråga någon som har just ett sådant kort.

Jag kommer i vartfall ihåg att jag körde Linux på Voodoo3 med X i 24bit utan några problem, men det vart ett PCI-kort och vart nu ganska så länge sedan.

Med tidiga Linux-kernels vart man tvungen att slå av accelererad grafik i Console med alla Voodoo, i annatfall blev det korrupt grafik i Console.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 10, 2004 - 09:23
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
okej.. Jag ska kolla upp kortet innan iaf. Om någon här på forumet har ett sådant kan han väl säga något...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 10, 2004 - 09:37
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
Läste i beta2 listan Nicolas Salin skrev såhär om ljudbuggen...


Code:

1) A hardware issue with the ArticiaS northbridge used in the Pegasos1.

It causes sound trash/distortion when using onboard sound or a SBLive card
and a Radeon gfx card.
The latest Radeon monitor file (available in MorphOS1.4.1 and later) has a
workaround reducing this problem (but not removing it, even if it seems that
most people don't notice it at all anymore).

This issue doesn't exist with a Pegasos2.


2) A software bug in the Voyager web browser

When arexx doesn't run, Voyager stops MorphOS multitasking.
To workaround this bug, you can install a 68k rexxsyslib.library (MorphOS one is
not complete yet) and run rexxmast (you can start it from the s:user-startup).
Of course, this bug will be fixed for the next release.


When these 2 issues are solved, you won't notice as much sound problems as you
currently do.


Another point that Martin will surely appreciate :) is the design of the current
pegasos.audio driver. The next major MorphOS release will have an interrupt
driven driver (like the SBLive driver already is) and that should also help a bit
when playing sound under heavy CPU load.



så detta ska jag testa o installera rexxsyslib.library i MOS o prova om mitt problem försvinner...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 10, 2004 - 10:43
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Det bästa valet av grafikkort är Radeon 7xxx är mitt absoluta råd Smile

Detta också eftersom man i Bremen demonstrerade 3D-support på ett sådant grafikkort.

En liten passus vill jag lämna, eftersom det finns så otroligt många olika manufaktörer av dessa kort, att det kan finnas modeller som inte fungerar. Det har hänt tidigare att folk stött på sådana. Även andra återförsäljare har ibland stött på kort som inte vill fungera.

Ang rexx, så kör jag med något gammalt rexxsyslib.library.

Mos:Tools> Version rexxsyslib.library full
rexxsyslib.library 44.1 (1999-12-25)
Mos:Tools>

Det fungerar utmärkt.

CISC jobbar väl på att även detta librarie skall bli klart MorphOS-nativt så småningom.

Allt övrigt vad gäller Rexx (Arexx är Amiga-infogning av Rexx) finns MorphOS-nativt.

_________________
Mvh Gunne


Last edited by gunne on Mar 10, 2004 - 10:49; edited 1 time in total
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Mar 10, 2004 - 10:48
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Jag tror man ska vänta med att köpa nytt grafikkort. Genesi har ju fått tillgång till ATIs dokumentation så 3D stödet för 7500 är förmodligen bara den första drivrutinen som blev klar. Förhoppningsvis kommer vi se 3D-stöd för alla modeller. Jag skulle gissa att det kommer först efter 1.5 dock eftersom vi börjar närma oss releasen nu: http://www.morphos-news.de/guides/rc5-72/dnet-mos-stats.php

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 10, 2004 - 10:59
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
eftersom jag inte behöver betala för voodoo3 kortet så tänkte jag prova det först. Annars så kommer jag nog att köpa ett Radeon kort sen när 3d stödet finns för det. Och jag läste även att rexxsyslib ska bli native MOS.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo