www.pegasos.org :: View topic - Hur bra är MorphOS egentligen?
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
khelben
Post subject: Hur bra är MorphOS egentligen?  PostPosted: Mar 16, 2004 - 08:39
Newbie


Joined: Mar 15, 2004
Posts: 5

Hej!

Den enda erfarenhet jag har av MorphOS är version 0.4beta som släpptes för några år sedan.
Jag antar att MorphOS utvecklats en del sedan dess, frågan är, hur bra är det egentligen?
Kan jag köra mina gamla Amiga500 spel som jag har på disketter och installerat på
hårddisk? Måste jag köra UAE för att köra dessa gamla spel, så vet jag faktiskt inte om jag
vill köpa mig en Pegasos med MorphOS i huvudtaget eftersom det är just detta som jag
kommer att göra. Läste någonstans på nätet att Dungeon Master II tydligen ska funka,
någon här som kan bekräfta detta? Läste också någonstans att MorphOS 1.4 saknar G4
features, alltså MorphOS 1.4 med en G3 på 600Mhz och en G4 på 600Mhz ska ge samma
beräkningskraft. Sant eller falskt?

Jag funderar starkt på att köpa en Pegasos(II) men jag är inte helt säker. Kan jag köra mina
gamla spel så är det grymt! Jag hade en Amiga4000 med CyberstormPPC som gick sönder
i julas, så det skulle helt klart kännas skönt med en Amiga igen, om man nu kan kalla en
Pegasos för en Amiga??

Är det någon här som kan ge både nackdelar och fördelar med Pegasos/MorphOS
så är jag mycket tacksam!

I nuläget så kör jag WindowsXP och Linux på en 2.8Ghz PC med 1GB RAM.
Det finns en sak jag kan säga om WindowsXP, det är att det suger ordentligt
med RAM. Ska skaffa mer RAM så småningom när det sjunkit i pris, typ om
2 år eller nåt sånt, får se. Vissa spel utnyttjar nämligen mer än 1GB..
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Mar 16, 2004 - 09:11
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Du kan inte köra dem flesta spel eftersom MorphOS inte emulerar hårdvara, av någon anledning vill utvecklarna inte implementera det i MorphOS. Men det borde vara samma problem med AmigaOS 4.0.
Vad gäller G4 och MorphOS så är det så att det saknas AltiVec stöd i 1.4.2 vilket innebär att vid en kontext-switch så sparas inte vektor-registrena på stacken. Detta kommer att fixas med 1.5, vad gäller G4-optimeringar i OS:et så är MacOS X det enda OS jag sett som är riktigt optimerat för G4.
Det finns begränsningar för hur mycket optimeringar du kan göra i kerneln med G4, det mesta ligger ändå på applikationsnivå så det är inget jag skulle använda som anledning att inte skaffa en Pegasos.
Vad har du emot UAE? Det enda som saknas i 0.8.25 är en JIT-kompilator för PPC, men det kan vara på gång med en sån framöver. (Berndt Meyer verkar inte släppa sin). Konstigt nog har ingen kompilerat om UAE 0.8.25 för MorphOS, så just nu finns den bara i Linux, vill du köra i MorphOS får du klara dig med 0.8.22 tills vidare.

Fördelar:
Klar prisvärdaste ppc-systemet jag lyckats hitta. Codegen's SmartFirmware har x86-emulering så du måste inte köpa ett (svindyrt) ppc-grafikkort. Goda uppgraderingsmöjligheter som inte kostar skjortan, till skillnad från Apple. Bra Linux-stöd, DRI-stöd med Radeon 9100 i Gentoo tex. Fastän den är såpass ny så är den stabil, har haft min igång i ett par dagar utan problem. Gullden körde sin Peg 1:a ännu längre. Genesi har ett mycket lovande samarbete med både IBM och Motorola.
MacOS X går jäkligt bra i Mac-On-Linux, fick riktigt bra resultat i XBench.
En väldigt aktiv användargrupp (PUGS) och community.

Nackdelar:
Ingen riktigt AGP finns, enbart en AGP->PCI brygga. Systembussen går i 133MHz, Apple kör 166MHz. Strömförsörjningen till CPU-fläkten är fastlödd på CPU-kortet så man kan inte byta kylare utan att förlora garantin. MorphOS 1.4.2 stödjer bara 3D på voodoo (Radeon är på gång, man har fått tillgång till docs från ATI nu) och på Linux så funkar bara Radeon 9100 med 3D ännu. Förhoppningsvis blir detta bättre snart.

Jag är ingen expert på just MorphOS, andra kan säkert komma med fler argument vad gäller det. Personligen är jag väldigt nöjd med datorn, jag kör mest Linux på den dock. Jag har aldrig haft någon Amiga så jag känner mig inte helt hemma i MorphOS.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
khelben
Post subject: MorphOS med gamla Amigaspel  PostPosted: Mar 16, 2004 - 09:36
Newbie


Joined: Mar 15, 2004
Posts: 5

Aj då.. Det här var inte bra Sad. Det blir alltså problem att köra gamla Amigaspel.
UAE har jag inget emot, faktum är att jag redan kör UAE på PC:n. Men det finns
en hel del spel som inte UAE klarar.
Linuxversionen av UAE(0.8.23) har JIT, så det går snabbt!
040 inställningen tar 50% av hela cpu:n(2.8Ghz).
Jag kan förstås inte köra PPC grejer, men det kan jag leva med.

Okej, så som det ser ut just nu så vet de tusan om jag verkligen ska skaffa
en Pegasos, hmm.... Det tåls att fundera på. Det finns ju en del PPC spel
som jag saknar typ som: Crossfire2. Kul spel!

Gamla MorphOS(0.4b) kunde emulera 68k processorn, och jag kunde därmed köra
gång en hel del gamla program som PPaint och lite andra trevliga saker. Kan det nya
MorphOS emulera 68k utan att köra det via UAE? (hoppas det!)
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Mar 16, 2004 - 09:40
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Nej, den har bara JIT för x86. Senaste versionen för Linux är 0.8.25_20040302 förresten.
Du kan fortfarande köra m68k apps i MorphOS via Trance. Det enda som inte går är spel (och ev vissa program) som kräver speciell hårdvara, tex AGA.
Vad gäller ppc i UAE så går det ju att implementera en WarpOS-proxy mot CPUn. Jag kollade upp det för ett tag sen men fick feedback på forumet här att det inte fanns något behov av det.

Varför skaffa en dator för att spela på? Vill du spela så köp en konsoll Smile
Förstår om du vill kunna spela gamla spel dock, personligen spelar jag nästan bara genom emulatorer Smile
De enda två "moderna" spel jag gillat var Ultima IX och Neverwinter Nights.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
khelben
Post subject: Emulering  PostPosted: Mar 16, 2004 - 10:11
Newbie


Joined: Mar 15, 2004
Posts: 5

Är det någonting som jag förmodligen aldrig kommer att köpa under min livstid så är det
en konsol. Det är både dyrt och osmidigt. Jag kör emulering på allt möjligt. C64, NES,
SNES, Amiga, Sega och Gameboy.

Det var en av anledningarna till varför jag köpte en snabb PC. Emulering.
Ska försöka fixa så kan köra PS, PS2 och N64 också så småningom.
Men jag TROR jag måste fixa ett bättre grafikkort först, iallafall om jag ska köra
N64 spel. Jag har ett Radeon9600se(128MB).

Är det några spel som jag gillat extremt mycket så är det Snes versionerna
av Final Fantasy2 t.o.m Final Fantasy6. Men det absolut bästa spelet just nu
är Warlords IV!! Har du kört det? Köpte det innan det fanns att köpa i Sverige.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Mar 16, 2004 - 10:22
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Har inte spelat det, jag använder inte Windows och kommer inte att göra det förrän datormarknaden har balanserats såpass mycket att alternativa (och ofta bättre) plattformar kan överleva utan att microsoft slår ner dem.

Vad gäller N64 så har du inget behov av snabbare grafikkort. Faktum är att du inte behöver ett särskilt kraftfullt 3D-kort alls. Problemet med att emulera N64 är att den har en MIPS CPU (specialdesigna R4200 om jag inte minns fel) som bygger på RISC. Att emulera RISC med CISC är ingen enkel uppgift om man vill göra det snabbt. Att skriva en N64-emulator för PowerPC skulle inte vara några större problem dock eftersom du inte har problemet med antal register, nackdelen är ju att de flesta inte har PPC.
Jag har själv funderat på att göra en N64 emu framöver för Linux/PPC och MorphOS. Främst för att visa på hur kraftfull RISC/PPC är, måste blir klar med mitt exjobb först bara eftersom jag kan använda det till att skriva emulatorn. Wink
Skulle ju även vara intressant att kolla på en GC emulator eftersom den har en PPC. Man kan ju göra som VMWare och bara agera proxy för instruktionerna, borde gå att göra en rätt så trevlig emu för den. Nackdelen med att koda emulatorer är att det är svårt att hitta någon som är beredd att sponsra utvecklingen och tyvärr måste jag, som alla andra, äta varje dag. Sad
Gillar du emulatorer så skaffa en Pegasos och joina PUGS, för du har iaf en själsfrände här. Mitt favoritspel på SNES är nog Chrono Trigger, förmodligen för att jag spelade det före Final Fantasy VI.

Har funderat lite på att skaffa en X-Box eftersom jag kan köra (S)NES på den samt mina filmer. Min Mini-ITX P4 gick sönder nyligen så just nu har jag ingen mediastation att köra filmer och emulatorer på.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 16, 2004 - 12:54
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Lite synpunkter på ovan...

Pegasos med MorphOS är den absolut roligaste datorn jag haft. Jag vill personligen inte kalla den Amiga, men har heller inte några egentligt direkta synpunkter på vad folk kallar det för.

Syftet med MorphOS är heller inte att försöka vara någon slags 'retrogrej' utan att utveckla ett snabbt, nativt och nytt os för PowerPC och som har sina rötter i det gamla klassiska Amigasystemet.

Jag väljer också själv varför jag själv väljer använder det. Jag vill helt enkelt ha ett system som man kan greppa över.

Igårkväll installerade jag en printerserver, tidigare har jag printat i nätverket via Samba, med printern kopplad till Amigan. Det har fungerat bra. Nu med printerservern kan jag printa direkt ifrån alla datorer i nätverket direkt till printerservern och printern. I MorphOS på Pegasos använder jag TurboPrint (som ingår med MorphOS) och printar till netpar.device, fungerar perfekt. Jag kan också printa ifrån Linuxburkar och ifrån Windowsburkar.

MorphOS vidareutvecklas också, och det som jag ser av detta, så känns det intressant.

Och gillar man köra emulatorer, så finns det också många olika möjligheter till det i MorphOS.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Mar 16, 2004 - 13:02
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
jag måste hålla med Gunne där... Pegasosen och MOS är bland det roligaste OS jag någonsin kört.. Det är snabbt som attan. Enda problemet är väl att det saknas drivrutiner till många enheter som grafikkort. Fast det utvecklas hela tiden. Enda anledningen till att jag inte använder denna som huvuddator än är att det saknas en vettig browser typ webcore/KHTML eller mozilla. De finns juh till linux om man nu vill köra det..
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Mar 16, 2004 - 14:15
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Dags för ännu ett inlägg av hyperoptimisten då Smile

Pegasos 1 var den bästa datorn jag haft tills jag uppgraderade till Pegasos 2 ett drygt halvår senare Smile

Amigan, och numera Pegasosen, har alltid varit min huvuddator, och PCn mest till för spel. Jag har alltid bägge två igång sida vid sida. Som standard kör jag IRC och Ibrowse på Pegasosen, och mp3, spel och filmer på PCn. Men eftersom Pegasosen klarar av film och mp3 bra, så beror det mest på slumpen vilken jag använder mest.

Men den största fördelen med MorphOS är ju att man kan köra Directory Opus Magellan, utan det skulle jag inte orka med varken AOS eller MOs för länge. DOpus 6 finns ju till PC med och det är väldigt mycket smidigare än jobbiga utforskaren.

Man sitter ju trots allt väldigt mycket med filhantering, packning/uippackning m.m. och allt sånt finns det inget program som gör bättre än DOpus av alla de jag provat i Windows, Linux, AOS m.m.

Är du intresserad av gamla Amiga-spel så är det bäst att ha en gammal Amiga (har ju en A4k med 060+PPC till sånt, och en A1200 och en A600 för riktigt gamla spel).

Men som sagt var, det är bara att inse att Amigan är gammal och att man måste köra emulering om man vill spela gamla spel på nya datorer. Det funkar väl ganska bra det lilla jag testat UAE, och man slipper ju krångla med disketterna som börja bli gamla och slitna.

Men vill du ha världens bästa dator så är det bara att skaffa dig en Pegasos 2 med G4 och se hur systemet flyger fram wings

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 16, 2004 - 20:18
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej igen

Ett inlägg till i denna tråden, och lite fler synpunkter.

AGA:

Har sina fördelar som grafikchipset, det som väl är lite unikt för det är väl att det är bitplansgrafik.

Bitplansgrafik är ju dock inte något som utvecklas något, vad jag känner till.

Jag tycker nog det är ganska bra att man valt att inte försöka emulera detta med MorphOS, då det som sagt inte utvecklas. MorphOS innehåller redan tillräckligt bra kompabilitet med program som är Amiga-binärer i mitt tycke.

En grej skulle ju däremot kunna vara om någon t.ex gör en hårdvara för PCI, som hårdvarumässigt har 'AGA-chip', och som skulle kunna användas t.ex att köra en display i ett fönster eller på fullskärm via befintligt grafikkort. Typ som ett TV-kort. Kanske skulle det finnas intresse för ett sådant kort ?

Kul att se också att många, efter att ha haft Pegasos ett slag, har en såpass positiv upplevelse. Det visar lite på att de som utvecklat MorphOS gjort rätt som satsat på att göra det grundläggande på den låga nivån i systemet snabbt och bra, vilket innebär en bra grund att gå vidare med i utvecklingen av applikationer.

Och världens bästa dator är ingen dålig utnämning !

Kan också igen nämna, för den som inte vet, att denna webplatsen körs på en Pegasos körandes Debian Linux Woody PPC.

Ha det bra alla.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
khelben
Post subject: Emulering och prestanda  PostPosted: Mar 17, 2004 - 08:33
Newbie


Joined: Mar 15, 2004
Posts: 5

Angående MorphOS så tycker jag att det är bra att det kom, men personligen så tror jag
mer på AmigaOS4. Ska bli MYCKET intressant att se hur pass bra emuleringen funkar.
Undrar om det funkar bättre att köra gamla program/spel med AmigaOS4 än MorphOS?

Vad som är lite trist med att köpa en AmigaONE, det är att man får en omodern dator
redan när man köper den. Visst den har PPC, men vem vill ha Amiga på bara 800Mhz
idag? Apple har ju dubbla 2Ghz processorer i sina burkar.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 17, 2004 - 08:51
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
khelben:

Det är ju lite svårt att ha någon bild hur funktionellt AmigaOS 4 kommer att bli, det är ju liksom en gissningslek.

Något jag dock kan säga till dig med 100% säkerhet är att AmigaOS 4 inte kommer vara mer kompatibelt än vad MorphOS är när det gäller köra gamla Amigaprogram, eller om det är gamla Amigaspel du avser när du skriver så.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Aug 25, 2004 - 15:55
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Quote:
En grej skulle ju däremot kunna vara om någon t.ex gör en hårdvara för PCI, som hårdvarumässigt har 'AGA-chip', och som skulle kunna användas t.ex att köra en display i ett fönster eller på fullskärm via befintligt grafikkort. Typ som ett TV-kort. Kanske skulle det finnas intresse för ett sådant kort


Är nog sent ute men fanns det en tråd med ämnet så är det onödigt
att göra en ny tråd.

Vad skulle vara problemet att MoprhOS skulle kunnat emulera AGA?
När den kan emulera 68k så går vilket annat också?

En amigaemulator har ju förvalda hastigheter hur snabb processor
man vill köra på. Dessutom emulerar inte emulatorn så bra
grafiken i vissa spel fast det var enkel grafik och blev hackigt.

Men emulatorn kanske beter sig bättre i MorphOS?

Själva syftet med en intigretat stöd för AGA precis som 68k
så skulle säkert spel bli snabba och varken hackig.

AGA-stödet behöver bara läsa av grafiken och strunta i det AGA-dataflödet den har och kör direkt på det vanligt grafikkortet.

Skulle inte detta vara möjligt?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Aug 25, 2004 - 16:25
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Quote:
Skulle inte detta vara möjligt?


Jadå. Det är fullt möjligt att emulera allt som man behöver. Men som jag har förstått det så vill man inte göra det eftersom MorphOS-utvecklarna vill att folk ska använda den "gamla" teknologin när de utvecklar nya program.

En annan nackdel är ju att ju mer du emulerar desto saktare går hela systemet eftersom det kräver mer beräkningstid.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Aug 25, 2004 - 17:44
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Quote:
Men som jag har förstått det så vill man inte göra det eftersom MorphOS-utvecklarna vill att folk ska använda den "gamla" teknologin när de utvecklar nya program.


Nu förstår jag inte. Menar du att den gamla teknologin är Amiga Classic?

Nu är det ju så här att Amiga Classic inte utvecklas längre och tiden går
medan Amiga Classic kommer att finnas väldigt långt ifrån som ett
svagt minne från förr.

Är det meningen att folk en dag inte vill bli av med sina gamla Amigor
för att chansen är så liten att få tag på en Amiga Classic?
Så kommer folk behandla sin Amiga som guld och nästan ha
den i ett kassaskåp med tjuvalarm.

Hur ser det kanske ut om 20 år? Då kanske inte någon säljer eller köper
nån Amiga classic för det är ju det ända som går att spela AGA och
dom andra grafikstrukturer.

Hur ser det ut ännu längre fram i framtiden om 90 år.
Då får folk sinera sig och ta på sig skyddskläder i ett datorrum fullt
med Amiga Clasic-modeller. Rummet är fyld med en syrlig gas för att
kretsarna i datorerna inte ska föråldras och kan paja.

Det kommer att bli helt otänkbart att sälja Amiga Clasic då?

Dom som inte har någon Amiga Classic, dom blir tvugna att gå till
en Amiga classic spelhall som tar 500 kronor i timmet för skyddskläder
och syrgastub man har på sig i rummen.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo