www.pegasos.org :: View topic - Olika diskstrukturer och olika operativsystem
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
gunne
Post subject: Olika diskstrukturer och olika operativsystem  PostPosted: Mar 29, 2004 - 09:48
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Vill skriva lite här ang detta med diskstrukturer i olika format, eftersom jag provade detta lite igårkväll med Debian-installern.

Och vi har fått flera personer som upplever olika problem med detta, när man tar en hårddisk ifrån en annan maskin och där disken då varit installerad med något annat system i den tidigare maskinen, och man då fastnar under installationen och säger till oss att man upplever det är något fel i systemet.

Och det blir samma resultat med Debian-installern som med MorphOS installern, när man har en hårddisk som tidigare varit installerad i någon annan dator och med något annat system. Dvs att installern då inte kan skriva ny partitionsinfo, utan man måste först 'cleara' partitionstabellen så att säga och infon om diskstrukturen för att kunna skriva en ny.

Jag är därför nu ganska så säker på att det är exakt lika med alla typer av operativsystem och alla typer av datorer, och inte är så att det just med Pegasos som det är på detta viset, eller att det är just i MorphOS som det är så eller att MorphOS är undermåligt gjort vad det gäller denna biten.

Det skall bli intressant att se hur Gentoo-installer och BSD-installer uppför sig vad gäller just detta, skall prova just detta med dessa installers senare också hade jag tänkt.

Problemet uppkommer inte om man har en ny och tidigare oanvänd hårdisk, då installationen fortlöper som vanligt och inte hänger upp sig på denna punkten.

Det finns en funktion i debian-installern för att göra denna clearing, man måste då backa ett steg, när man kommer till partitionsprogrammet under installationen och starta ett annat program, och därefter på nytt starta partitionsprogrammet och disken kommer då läsas in utan att visa någon info om tidigare partitioner, eftersom den strukturen är borta. Och man kan också här i partitionsprogrammet genom att göra på rätt sätt göra olika val vilken struktur man vill ha på disken, t.ex Sun, BSD, MSDOS, Amiga etc olika val...

Jag provade att göra disken i BSD-format och tillverka partitioner, och Open firmware kan då sedan inte läsa någon info om partitioner på disken när disken är i BSD-format, men Debian-installern kan göra det. Provade ej om MorphOS kan göra det.

Provade också att göra disken i MSDOS-format och Amiga-format och Open firmware kan i båda dessa formaten läsa info om partitioner på disken och talar också om att partitioner är DOS resp RDB.

Det finns också med alla datorer möjlighet att dela en hårddisk och ha flera olika operativsystem installerad på en och samma hårddisk, jag har så själv, och man måste då själv läsa sig till denna information hur man gör, och beroende på utifrån vilka operativsystem det är man tänkt ha på disken. Info finns på nätet att hitta ang detta.

Kanske något tips i ovan, för den som funderar ikring dessa saker.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Mar 29, 2004 - 10:08
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Gunne, har du testat att partitionera en disk med mac-fdisk som skapar den partitionstyp som används på Apple's maskiner? Jag har för mig att det skall fungera med firmwaren i Pegasos II men har ingen disk jag kan testa på just nu.
Vad jag också undrar är hur MorphOS reagerar om man partitionerar med något annat format än Amiga-partitioner.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Mar 29, 2004 - 10:44
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Nej, har inte provat det.

Jag hade så för länge sedan på amigan, det finns ett program som heter Crossmac som var avsett för just det. Med det kunde man också skapa en mountfil, och montera Mac-disken i AmigaOS och skriva och läsa till den (ganska bökigt att göra).

Kommer ihåg att MacOS inte gillade det riktigt, utan klagade när man startade upp MacOS sedan om man skrev till själva MacOS systemdisken ifrån AmigaOS. Körde då Shapeshifter Mac-emulator.

I scsiconfig i MorphOS kan man också lägga till olika filsystem i RDB.

Till MorphOS finns HDMBRClear, vilket clearar infon på en MSDOS-disk. Det fungerar inte köra på en RDB-disk t.ex, då HDMBRClear bara meddelar att den inte hittar någon MBR-tabell (eller vad det nu stod), har provat det.

Däremot finns det också ett annat program i MorphOS som heter HDWrite. Jag vet inte exakt vad man kan göra med det, men misstänker lite att det är något liknande DD till linux. Dvs du kan t.ex skriva rådata (t.ex nollor) till något speciellt ställe på hårddisken om du vill. Har inte provat, men med det programmet kanske man kan skriva över vad som helst i stort sett.

Men vi kan ju testa flera olika möjligheter tillsammans Smile

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo