www.pegasos.org :: View topic - Locka nybörjare till pegasos plattformen
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
lisardman
Post subject: Locka nybörjare till pegasos plattformen  PostPosted: Apr 13, 2004 - 11:23
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
Jag satt och funderade på om det finns några bra argument för varför man ska ansluta sig till våran plattform. Wink Jag har en kompis som jag nu försöker övertala att skaffa en pegasos då han funderar på att sälja sin stationära dator( han har även en laptop) och köpa en pegasos. Någon som har några fina försäljningsknep..
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Apr 13, 2004 - 12:22
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Ljudnivån är ju alltid ett bra argument i dagsläget. Med en G3 är ju burken i princip ljudlös med en hyfsad PSU. Och med G4 kan man skaffa t.ex. en ADDA-fläkt Smile som jag köpte en av Gunne och de är ruskigt tysta med (runt 14dBA bara). Sen är det roligt att leka i med utseende och sånt, man kan ju få systemet att se ut som man vill väldigt enkelt. Lättare än i Linux t.ex. där man måste krångla med themes hit och dit. MUI kan man ju lätt fixa det mesta i så det blir snyggt. Han kan få mina dödskalle-stängknappar om han vill sen.
Mr Red

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Apr 13, 2004 - 12:23
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Det bästa är nog att ha riktade knep som passar honom. Jag har fått några kompisar intresserade enbart genom att visa skillnaderna mellan instruktionsuppsättningen på IA32 och PPC. Det funkar ju inte på alla dock Smile

Vad är det för kille? Vad gör han med sin dator tex?

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Apr 13, 2004 - 12:25
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
@BlackEagle:
Lättare än i Linux? Nej, tycker jag inte. Jag har fortfarande inte kunnat hitta någon som kan förklara för mig hur jag får texten på kataloger i fillistningar att inte vara vit (mycket svårläst mot den vita bakgrunden, rättare sagt, omöjligt om man inte markerar katalogen).
Man är väl dessutom tvungen att ha fönsterknapparna precis på samma sätt och ställe i alla teman i MorphOS? I X kan du lägga det hur du vill.
I e17 kommer man tom att kunna ha animerade windowborders. Very Happy

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Apr 13, 2004 - 13:07
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
@dholm. Det var han som du pratade med på irc:en i torsdags panzar hadde han som nick. Han är såld på programmering. Men jag ska visa honom lite mera på torsdag då jag träffar honom igen..
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 13, 2004 - 13:09
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Kolla här; Reklam Wink

Vad jag själv brukar säga mest, vilket kanske inte passar alla, är om man är intresserad av en icke-wintel plattform, så är Pegasos ett utmärkt val.

MorphOS är (för den som inte är bekant med Amiga sedan tidigare) ett lättvikts kul operativsystem som är väldigt snabbt och responsivt. Och kul att använda.

Linux (Debian Linux) är ett mycket kraftfullt system, med all nätverkssupport man kan tänka sig, och med office paket + och många kul och bra verktyg för i stort sett allting. Ingen kompilering eller krångligheter är inblandat, utan installationen är enkel och ger dig som användare otroligt mycket. På PPC är också Linux snabbt.

Ovanpå Linux (och även ovanpå MorphOS) finns andra kul saker du kan köra, som t.ex Bochs.

Gentoo Linux är för den som sedan tidigare är bekant och har vana med Linux, eftersom temat är att man kompilerar på sin egen maskin, och man har möjlighet tveaka lite extra.

Debian Linux är dock det som borde passa de flesta som vill ha ett kraftfullt och mycket innehållsrikt Linux-system för hemmabruk eller nytto och vill komma in i denna världen. Det är den innehållsrikaste av alla linux-distributioner som finns.

Och kul med olika val. Och både MorphOS & Linux bygger på att användaren är system-operatör, till skillnad ifrån t.ex Windows där systemet är system-operatör (tja, mer eller mindre så i vartfall Smile). Både i MorphOS och i Linux är det du som användare av systemet som har all kontroll.

dholm;

Fillistningar, menar du shell ?

Jag har skrivit in nedan sträng i min shell-startup. Ger mig svart bakgrund och vit text. Det går att ändra strängarna. Jag har inte pillat så mycket, utan knyckte denna ifrån en annan person;

Echo "*E[0;0;0;0V*E[1;255;255;255V*E[2;180;180;0V*E[3;80;208;248V*E[4;238;68;68V*E[5;85;220;85V*E[6;0;68;221V*E[7;238;153;0V*Ec"

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Apr 13, 2004 - 13:38
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
@Gunne:
Nej, tex när man skall välja filer i AmigaAMP. Bakgrunden är inte vit utan ljusgrå kom jag på. Men fortfarande nästan omöjligt att se den vita texten. Texten blev vit efter att jag bytte till ett annat skin i MorphOS.

@lisardman:
Well, den är ju perfekt att programmera på. Du har Java, Ada, C/C++, Ruby, Python, och ett ton med andra språk. PPC (och RISC i allmänhet) är mycket enklare att programmera för än tex x86 (CISC).
Dessutom finns det ganska mycket att göra på PPC om man vill ta på sig uppgifter eftersom det inte alls finns lika många programmerare som har det som det gör på x86.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 13, 2004 - 14:18
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
dholm:

Du har säkert för dålig monitor Wink

Skämt åsido, går det inte ändra färger i någon MUI-inställning ?

Har inte provat själv.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Apr 13, 2004 - 21:19
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
@dholm

Nej visst kan man göra mer i Linux, men jag menade att det är jobbigare. Med MUI kan man gå in på väldigt många enskilda saker lätt och snabbt ändra det mesta. I Linux vet jag inte hur man får göra, om det krävs nåt särkilt theme-program t.ex.?

Och apropå fillistern. Är det reqtools-listern du menar? filrequestern alltså. Den är ju inte MUI alls, så det går inte att ändra. Den är alltid grå bakgrund, svarta filer och vit på lådor. Men det syns bra här, även om det vore trevligt med en MUI-variant.

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 13, 2004 - 21:53
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Ang detta med dialogfönster så kunde man ändra det med något program på Amigan för flera år sedan om jag inte missminner mig.

Man kunde forcera att få t.e.x ASL-dialogfönster istället. Och fanns det inte också en variant med MUI-inställningar (MUI-ASL ?) har jag för mig.

Kommer ihåg jag pillade med det ett tag, men rätt som det var så krånglade det med något program, också om jag inte missminner mig, eller om det var någon annan patch det krånglade med, så slutade använda det av den anledningen.

Kanske fungerar att använda i MorphOS.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 03:51
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Gunne:

Hette inte programmet MultiCX? Man kunde ändra det mesta
i Workbench med det.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kamelryttarn
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 05:41
Member
Member


Joined: Jan 29, 2004
Posts: 84
Location: Jönköping
Jag vill bara säga att pegen är INTE till för vanliga användare. Den är för krånglig om man inte är jätteduktig på linux och inte har nått emot att sitta och krabba med den en hel del i början. Jag tycker inte ni ska försöka få alla i er bekantskapskrets att köpa en utan att förklara för dom vad det är som gäller. Jag funderar just nu på att göra mig av med min. Den är helt enkelt för krånglig. Jag vill använda mina datorer, inte hålla på och bråka med dom. Än så länge känns linuxstödet måttligt, morhOS-skivan man får med kartongen fungerar inte och dokumentation (rent kom-igång-mässigt) är helt obefintlig. Tills dess att det finns en linux-dist eller morpOS-skiva som ALLA, och jag menar vekligen ALLA, klarar av att installera. Det får inte va svårare än att installera win98 på en tom disk.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 07:28
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Den nya debian installern (inte den du körde) ska ju visst vara mycket enklare. Jag har själv tittat på att skapa en grafisk installer för Gentoo.
Nästan alla mina kompisar kör Linux och skulle inte ha några problem med att installera det på en Pegasos.

Vad gäller klagomål att datorn är för svår att använda så måste man ju väga in i det hela att den bara funnits på marknaden i ungefär ett år. Saker har blivit bättre hela tiden och det kommer att bli enklare att komma igång med den. Det är inte svårt att göra en grafisk installer till Linux där man klickar next->next->next->install och så har man det en grafisk miljö installerad och klar, fullt fungerande med ljud, 3d och allt. Vad det handlar om är att det finns mycket att göra och så länge ingen blir betalad att göra just en grafisk installer som fungerar på detta sättet så spenderar folk tid på att arbeta på det områden som de tycker är intressanta. För Linux-utvecklare finns det sällan ett eget behov av en sån installer och därför prioriteras det inte.
Jag har talat om för bbrv att det måste fixa en distribution som är såpass enkel att installera och börja använda att vem som helst klarar det. De är medvetna om problemet men just nu saknas det pengar. Alla har satsat sina pengar på Pegasos II som nyligen kom ut och just nu handlar det om att dra in pengar igen genom att försöka hitta nya kunder och marknader. Att sälja till användare som inte är så duktiga på datorer är inte den första marknaden man satsar på eftersom det är svårt att konkurrera med PC där utan istället går man på industriella applikationer, servrar och liknande. Där finns den kompetensen som gör att man klarar sig utan enkla installers, grafiska miljöer och liknande.

Genesi kommer att satsa mer på hemanvändare framöver och saker kommer att bli enklare att använda. Men först måste man sälja till de som är beredda att köpa produkten såsom den levereras idag.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 08:09
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Kamelryttarn:

Tack för dina synpunkter igen.

Och vill också passa på att säga att jag pratar med massa olika folk, och får en massa olika intryck ang olika saker. Och vill också då passa på att säga att (kanske som en del tycker, men givetvis inte alla), windows lite för mycket blivit till en norm.

Det kan gälla många små detaljer, där man försökt få Windows ta hand om i stort sett altting, och många kan uppleva det som alltför automatiserat. Där finns då som jag själv känner det utrymme för att göra på andra sätt.

Jag blir lite nyfiken på vad det är du upplever som krångligt med MorphOS-installationen. Har du lust får du gärna skriva lite mer detaljerat. Det är alltid bra att få synpunkter ifrån olika håll.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 08:32
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
jag vill minnas att det enda jag hadde problem med när jag bootade från skiva de första gångerna när jag bootade morphos det var att datorn hängde sig i booten. ( aldrig gjort mera efteråt) men jag tror att det han ha varit cd-rommen som var skum. Men har man läst manualen som talar om hur man ska installera saker och ting så är det inte svårt egentligen. Det stora problemet är väl att man dåligt/inte alls studerar manualen innan installation.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo